Jag förstår inte.
Kan någon förklara vad den nya mansrörelsen innebär?
För innan jag vet det kan jag inte svara på frågan vilken sorts rollspel som skulle passa den.
Jag är för jämställdhet, men gillar inte ordet feminism då det finns vissa extrem-element inom feminismrörelsen som jag inte vill bli förknippad med.
På samma sätt som det finns dårfinkar bland feministerna finns det även dårfinkar inom mansrörelsen.
Skillnaden är att inom feminismen finns en del dårfinkar, medan jag
personligen anser att hela mansrörelsen
verkar bestå av dårfinkar.
I tråden tas flera saker upp som jag skulle vilja ha förklarade:
- Alexander Bard
- Mansrörelsen
- A Voice For Men
- The Red Pill
- Manosphere
Och jag verkar inte vara ensam i min rådvillhet:
Grisodlar'n;n323479 said:
begrepp som "manosphere", vilket var helt okänt för mig tidigare.
Jag
har googlat men det hjälper inte. Jag måste tydligen tillbringa en halv dag med google för att förstå - vilket jag inte har tid med.
Så
snälla: kan ingen ge en TL;DR:-sammanfattning av ovanstående ämnen?
Vad jag har kommit fram till:
Alexander Bard
Min första kontakt med Bard var nog den ironiska fjoll-popen:
Sedan dess har han producerat massor med musik, t.ex.:
Det andra jag hittar om Bard är att han startade mailgruppen Elit-listan.
Journalisten Mustafa Can avslöjade att den verkar bestå av en sluten grupp mediafolk som hånar alla som inte är med i gruppen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elit_(sändlista)
Det tredje jag hittar om Bard är att han sitter med i Idol-juryn.
Jag tittar inte på TV-programmet Idol, men det verkar handla om att unga människor gör bort sig på en scen, sedan sitter en jury bestående av förståsigpåare och hånar de unga människorna.
Av vad jag vet är Bard homosexuell. Kan någon förklara vad han har med manlighet att göra?
Handlar det om att håna andra och kalla hånen för humor? För det är vad Bards liv verkar gå ut på.
Mansrörelsen
Jag läste
https://kit.se/2017/10/20/95981/mansrorelsen-mobiliserar-och-alexander-bard-gar-i-taten/
Det verkar vara en av Bards idéer och det verkar handla om att män ska krama varandra.
Räcker det inte med att titta på fotboll efter att lagen gör mål?
A voice For Men & The Red Pill
A Voice For Men är en vinstdrivande företag i Texas som driver en antifeministisk sajt.
The Red Pill är en Reddit-sida osm verkar syfta på Matrix-filmen.
Jag hittade:
http://se.avoiceformen.com/ som har titeln "AVFM Sverige - Ta det röda pillret", så jag antar att de två hör ihop på något sätt.
Manosphere
Detta verkar vara en samling av saker som:
- Antifeminism: då feminism är för jämställdhet tolkar jag "anti" som att de är mot jämställdhet.
- Incels: arga vita unga män som vill ligga, fastän de är så otrevliga att ingen kvinna vill komma i närheten av dem.
- Men Going Their Own Way: män som tycker att horor och one-night-stands är bättre än långa romantiska förhållanden.
- Pick up Artistry: killar som tycker om Neil Strauss' bok The Game och som lever efter devisen "flest ligg vinner".
- Return of Kings: Roosh Voreks sajt. Jag har för mig att han var känd för att åka runt i olika lander (inkl. Sverge) och hålla föredrag om att våldtäkt är OK.