ceruleanfive;n323710 said:
APM har ett intressant spel på gång som handlar om manlighet och heder på vikingatiden. Jag har mest sneglat på det, men han kan säkert berätta lite mer.
Ja, nu drog den här diskussionen på ett håll som gör att det ju faktiskt verkar som att det blir on-topic att prata lite om det projektet!
Jag kan börja med att säga att Sagas of the Icelanders har fått rätt så bra kritik när det kommer till att hantera könsroller. Där är frågan huruvida du är kvinna eller man väldigt betydelsefull för hur du interagerar med mekaniken. Män har vissa moves och kvinnor har andra. Tyvärr är spelet lite i traddigaste laget och det var lite med det som utgångspunkt som vi försökte göra ett mer fokuserat story-game kring mansidealet / toxisk maskulinitet på vikingatidens Island.
Vi har precis spottat ur oss vårt första utkast så vi får se hur det funkar (vi ska speltesta sönder det på LinCon!!), men våra designmål är att spelet ska få spelarna att reflektera över sin egen maskulinitet och i vilken grad de passar in i samhällets normer. Spelet ska också helst göra att spelare känner sig tvingade att upprätthålla mansidealet mot deras vilja. Det finns en resurs-ekonomi med Honor-tokens som representerar hur väl man passar in i mansidealet och den sociala makt som det medför.
Genesis;n323709 said:
Jag tror mer på fruktfullt tomrum här. Designa saker runt mansidealet, men definiera det inte svart på vitt, för det tar bort utforskandet. Jag hade velat ha ett spel som frågar "Vad innebär det att vara man?" utan att ge ett svar. Som leder till situationer där mansidealet förstärks, undergrävs och utmanas.
Vi har tagit en lite annan approach och kodat det ganska hårt vad som räknas som manligt och omanligt. Inte bara för att det ska emulera situationer från vikingatiden (som alltså inte ska utgå från dagens normer), utan även för att vi inte oavsiktligt ska skapa spelupplevelser som blir exkluderande eller på annat sätt osmakliga. Det känns som att den här typen av spel behöver vara mer tydliga och strikta än spel som utforskar mindre känsliga teman.
Utforskandet finns fortfarande där - men i vårt fall är nog frågan "vad kan toxisk maskulinitet leda till?". Och det är det man spelar för att ta reda på.
Med det sagt är jag osäker på ifall det här spelet ens är i närheten av det som avsågs med trådstarten.