Nekromanti rollspel för klass 9

Skacky

Veteran
Jag är lärare och skulle vara tacksam för några tips ang. rollspel-något att engagera eleverna i årskurs 9 i ämnet svenska. Vi har hittillis haft rollspel relaterade till deras böcker, men skulle även vilja ha rollspel där de är aktiva i t.ex språkundervisning.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Alltså nu menar du rollspel som i tabletop roleplaying gaming och inte rollspel som mer i att gestalta roller i en pedagogisk rollgestalltnings scenraio.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tror att de är arvingar till den numera avlidne president Mumbumba (Frid över hans minne.) de har 10.000.000.000 kronor, men pengarna är spärrade i en bank.

Du kanske kan hjälpa dem med en överföring...

Wilmer

Hero
Jag är ledsen att jag inte uttryckte min fråga i en liten uppsats, vill du ha tio sidor senast fredag?

android_iv

Warrior
Re: ? [NT]

Ni verkar ramlat in i ett missförstånd.
wilpers text om Mugabe och hans 10 miljarder handlade om (den nu brutna) spam-länken i signaturen.

Wilmer missförstod nog detta och tolkade wilpers svar som sarkastiskt/ironiskt eller något.

Detta är i alla fall vad jag misstänker har hänt. Var god rätta mig om jag har fel eller om jag strular till saker mer genom att försöka reda ut (vad jag antar är ett) missförstånd.

solvebring

Superhero
Re: ? [NT]

Detta är i alla fall vad jag misstänker har hänt. Var god rätta mig om jag har fel eller om jag strular till saker mer genom att försöka reda ut (vad jag antar är ett) missförstånd.
Jag tror inte du har fel. Jag tror just detsamma.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Spelar egentligen inte ingen som helst roll om det är spambot eller ej. Ett kort ögonkast på svaret från någon som besöker sajten som hastigast bekräftar fördomar som finns mot sajten, vilket knappast är bra.

Sedan är det ju inte dåligt om det kommer seriösa svar, för det kan ju alltid någon annan ha användning av om det nu skulle vara en spammare.

Men det är ju bara vad jag tycker.

Möller

Hubert Hortlax
Det beror så mycket på vad syftet med rollspelet är. Vad ska de lära sig?

Språkundervisning säger du, men jag kommer inte riktigt på något sätt att applicera rollspel på den termen. Rollspel i läromiljöer brukar handla om att ta en roll och debattera ett ämne; kanske hitta en lösning på ett problem. Kanske kan man ha ett rollspel där eleverna föreställer olika grupperingar som försöker komma överens om en terms betydelse?

Annars är ett generellt tips att dela in eleverna i små grupper. Grupperna får inte bli för stora, 4-5 elever kanske är lämpligt. Annars kommer många inte till tals. Det är dessutom bra om läraren bestämmer grupper, så faller eleverna inte in i sina vanliga fack i sina vanliga grupperingar.

Välkommen till forumet förresten! Hoppas din första tråd inte havererar helt, utan att vi kan komma fram till något vettigt.

Arfert

Facit
Skacky said:
Jag är lärare och skulle vara tacksam för några tips ang. rollspel-något att engagera eleverna i årskurs 9 i ämnet svenska. Vi har hittillis haft rollspel relaterade till deras böcker, men skulle även vilja ha rollspel där de är aktiva i t.ex språkundervisning.
De kanske kunde skriva ett kort rollspelscenario som grupp-uppgift? Och sen testspela varandras?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Generell tillsägelse!

Om ni ser ett inlägg som ni misstänker kommer från en spambot, då finns det saker ni ska göra och inte ska göra. En av de saker ni ska göra är meddela moderatorn. En av de saker ni inte ska göra är skriva meningslösa inlägg i tråden. Det senare är betydligt viktigare än det förra.

Det gäller flera deltagare i den här tråden!

/tobias

android_iv

Warrior
Du har helt rätt.
Det är inte ens säkert att det är en spam-bot, jag blott tolkade det så från länken och den diffust formulerade frågan.
Förhoppningsvis motbevisas jag, Skacky utvecklar sina tankegångar något och får massor av bra svar från forumet.

Möller

Hubert Hortlax
Arfert said:
De kanske kunde skriva ett kort rollspelscenario som grupp-uppgift? Och sen testspela varandras?
Det skulle ju vara jättecoolt, men jag ser två problem.
Ett, det tar tid. Många lektioner iallafall.
Två, eleverna måste förstå grunderna i traditionellt rollspel.

Skacky

Veteran
Min avsikt med rollspelen är att göra språkundervisningen lite roligare (mer up to date, så att säga) och för stunden kunde jag själv inte komma på något alternativ till traditionell katederundervisning, varför jag sökte inspiration här hos er. Avsikten är att tillgodose läroplanernas mål om muntlig kommunikation - och jag vet själv att elever som iklär sig roller kommunicerar på en högre nivå. Jag har tänkt mycket på historiska rollspel, men mitt dilemma är att eleverna nog skulle uppfatta temat historia som en begräsning. Är det klokt att låta eleverna designa rollspelsmiljöerna själva, eller borde jag ge en "introduktion" till varje grupp, som de senare får utveckla efter egen fantasi?

Skacky

Veteran
Möller said:
Arfert said:
Det skulle ju vara jättecoolt, men jag ser två problem.
Ett, det tar tid. Många lektioner iallafall.
Två, eleverna måste förstå grunderna i traditionellt rollspel.

Ja, det är ju det som är problemet. När jag var på en föreläsning om rollspel i skolan sade föreläsaren att fyra klocktimmar (!) är ett absolut minimum. Ifall utfallet inte blir lyckat har man ju förlorat mycket dyrbar undervisningstid...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Skacky said:
Ja, det är ju det som är problemet. När jag var på en föreläsning om rollspel i skolan sade föreläsaren att fyra klocktimmar (!) är ett absolut minimum. Ifall utfallet inte blir lyckat har man ju förlorat mycket dyrbar undervisningstid...
Ärsch. Det går att konstruera rollspel som kan spelas på betydligt kortare tid än så. Jag skriver på ett som heter Null State och som är tänkt att kunna läsas och spelas av nybörjare. Det har en förberedelsetid på kanske en halvtimme (plus tiden det tar för minst en person att läsa spelet, då) och sedan kan det med god behållning spelas på 60 minuter. Kanske även kortare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Skacky said:
Min avsikt med rollspelen är att göra språkundervisningen lite roligare (mer up to date, så att säga) och för stunden kunde jag själv inte komma på något alternativ till traditionell katederundervisning, varför jag sökte inspiration här hos er. Avsikten är att tillgodose läroplanernas mål om muntlig kommunikation - och jag vet själv att elever som iklär sig roller kommunicerar på en högre nivå. Jag har tänkt mycket på historiska rollspel, men mitt dilemma är att eleverna nog skulle uppfatta temat historia som en begräsning. Är det klokt att låta eleverna designa rollspelsmiljöerna själva, eller borde jag ge en "introduktion" till varje grupp, som de senare får utveckla efter egen fantasi?

En fundering vore om man skulle kunna strukturera det som en sådan där tankeövning, där eleverna ställs inför någon form av val eller så. Finns det inte en klassisk sådan om några som bor på en ö, där eleverna ska bestämma vem som gjort rätt eller fel etc?

Men, säg att man delar in dem i... politiska partier, eller ger dem roller som fängelsekunder, eller whatever - och så har man ett svårt dilemma, där eleverna måste ta ställning...

Eller, om man vill vara mer säker på att alla får komma till tals: Bygga ett gäng småscenarier med förberedda "roller" och färdiga dilemman. Dela in eleverna fyra och fyra; en person "styr scenariet" vilket mer eller mindre borde kunna fixas genom utantilläsning, de andra tre måste diskutera sig fram till lösningar...