Skacky said:
Min avsikt med rollspelen är att göra språkundervisningen lite roligare (mer up to date, så att säga) och för stunden kunde jag själv inte komma på något alternativ till traditionell katederundervisning, varför jag sökte inspiration här hos er. Avsikten är att tillgodose läroplanernas mål om muntlig kommunikation - och jag vet själv att elever som iklär sig roller kommunicerar på en högre nivå. Jag har tänkt mycket på historiska rollspel, men mitt dilemma är att eleverna nog skulle uppfatta temat historia som en begräsning. Är det klokt att låta eleverna designa rollspelsmiljöerna själva, eller borde jag ge en "introduktion" till varje grupp, som de senare får utveckla efter egen fantasi?
En fundering vore om man skulle kunna strukturera det som en sådan där tankeövning, där eleverna ställs inför någon form av val eller så. Finns det inte en klassisk sådan om några som bor på en ö, där eleverna ska bestämma vem som gjort rätt eller fel etc?
Men, säg att man delar in dem i... politiska partier, eller ger dem roller som fängelsekunder, eller whatever - och så har man ett svårt dilemma, där eleverna måste ta ställning...
Eller, om man vill vara mer säker på att alla får komma till tals: Bygga ett gäng småscenarier med förberedda "roller" och färdiga dilemman. Dela in eleverna fyra och fyra; en person "styr scenariet" vilket mer eller mindre borde kunna fixas genom utantilläsning, de andra tre måste diskutera sig fram till lösningar...