Nekromanti Rollspel, försäljning och den tappade manteln

Rising

Vila i frid
Re: Mangaläsare har *full* koll på rollspel. Har vi?

Allt det där är ju fint och gulligt, men det enda du egentligen säger är att Okane gör det barn har gjort i alla tider; de uppfinner roller och hittar på berättelser där rollerna har en plats.
Vad tycker du är skillnaden mellan deras form av rollspel och mitt Chronopiaäventyr som jag spelledde för ett tag sedan?

Jag tror att du är väldigt nära en roll/spel-uppdelning nu, och den har inte varit särskilt aktuell för rollspelshobbyn på mer än tio år. För att knipsa av den debatten kan jag passa på att nämna att några av dessa ungdomar faktiskt använder traditionella spelledare och till och med tillämpar någon sorts hemkokta regelsystem. Så de här trångstjärtade definitionerna om vad som kvalificerar som ett rollspel må vara viktiga för dig men är inte på långa vägar lika relevanta för dessa rollspelare. (Ett av deras mest trevliga särdrag är faktiskt att de ägnar mer tid åt att spela och ha roligt än åt att diskutera varför någon viss spelstil skulle vara mindre värd eller inte förtjäna att få kalla sig för "rollspel". (Det är en av många anledningar till att jag är så exalterad över att det är just dem som kommer att axla rollspelshobbyn))

---

Jag säger så här: Den sortens rollspel som har en framtid, det är den här sorten. Kalla den vad du vill. Själva kallar de den för "rollspel", och de har uppenbarligen inga oöverstigliga problem med att införliva flera tradspelsgrejer till denna form av spel. Om rollspelshobbyn lyssnar till dessa spelare och erbjuder dem vad de önskar, så tror jag att rollspelshobbyn kan vinna mycket rent ekonomiskt.

Den sortens rollspel som utesluter dessa spelare från sin hobby, däremot, den formen är enbart till för gamla dinosaurier i form av nostalgiska sentimentalister, och den sortens rollspel kommer tveklöst också att dö ut med dessa personer. Det är ju inga ungar som vill spela på det viset.

---

Du behöver alltså inte dela min definition på rollspel, men jag tror att du innerst inne håller med om att det är denna framtidsvision som är den som stämmer.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Rising said:
Du behöver alltså inte dela min definition på rollspel, men jag tror att du innerst inne håller med om att det är denna framtidsvision som är den som stämmer.
Nä, innerst inne tycker jag att du försöker ta för många billiga poänger rent retoriskt för att orka tjafsa med dig i längden.

För grejen är att du plötsligt pratar om rollspel som företeelse, vilket vi inte har berört än så länge i tråden. Och att säga att rollspel som företeelse ligger i händerna på andra än de gamla stötarna som redan gjort sitt, är att sparka in öppna dörrar.

Trådens ursprung kommer till och med ur faktumet att de gamla traditionerna/spelen/tankarna inte räcker till.

Om rollspelshobbyn lyssnar till dessa spelare och erbjuder dem vad de önskar, så tror jag att rollspelshobbyn kan vinna mycket rent ekonomiskt.
För flummigt. Konkretisera.

Skulle hallelujakonceptet "ett mangarollspel" som föreslagits tidigare i tråden vara en lösning?

Eller är det så att vi helt enkelt ska låta Okane och hennes polare presentera det DE tycker är lösningen? Visserligen lösningen till ett problem de inte ens vet existerar ... eller som de ens bryr sig om.

(Det är en av många anledningar till att jag är så exalterad över att det är just dem som kommer att axla rollspelshobbyn))
Jag tror inte att det kommer att finnas en rollspelshobby som den generationen "bekänner" sig till. Rollspelandet kommer att vara integrerat i alla andra upplevelser de ägnar sig åt, så att det överhuvudtaget skulle vara en separat företeelse kommer inte att finnas på kartan.

Och då är rollspelshobbyn död. Förutom för de gamla stötarna och dinosaurierna, som fortsätter med det DE tycker är roligt.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Rising said:
Den sortens rollspel som utesluter dessa spelare från sin hobby, däremot, den formen är enbart till för gamla dinosaurier i form av nostalgiska sentimentalister, och den sortens rollspel kommer tveklöst också att dö ut med dessa personer. Det är ju inga ungar som vill spela på det viset.

---
Öööh, jaaaa, och vem har propagerat för den sortens rollspel som den enda sorten som ska finnas tillgänglig?

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Magnus Seter said:
För grejen är att du plötsligt pratar om rollspel som företeelse, vilket vi inte har berört än så länge i tråden.
Vilket när jag tänker efter är vad en sån här tråd borde börjat med, på det hela taget.

Och då hade ni sluppit mina inlägg också, vilket kanske kan vara en bonus för vissa. :gremlaugh:

/M

Rising

Vila i frid

För flummigt. Konkretisera.
Klart jag kan. Följande är de punkter som rollspelshobbyn rent konkret måste anpassa sig till:

Det nya vardagsrummet
Ungdomar umgås inte på samma folkhemsaktigt käcka sätt som de gjorde på min tid; där man gick hem till varandra och satt runt ett bord i flera timmar för att spela spel tillsammans. Tittar man på chattar, forum och communities så ser man hur den nya umgängesformen fungerar, samt hur sporadisk den är: Nu för tiden klämmer ungdomarna in umgänget samtidigt som de spelar lite Flyff, tittar på någons Flickrgalleri eller lyssnar på låtarna på någon Myspacesida - och rollspelshobbyn måste klämma sig in i denna umgängesform. Det går inte längre att kräva fyra timmar långa spelsessioner hemma hos någon.

Nya ämnen och tilltal
Det intressantaste jag har märkt med den nya generationen av PBF-rollspelare är hur stämningen är väldigt annorlunda från hur den är i de historier som vi gammelspelare berättar. Även när ungarna bara skriver på ett forum i ren text så tycker jag ofta att historierna "känns" manga, på ett sätt som är svårt att sätta fingret på. Till viss del handlar det om att man använder andra tropes och behandlar andra ämnen, men också att själva stämningen är mer självmedveten eller mer tillbakalutat fånig (=som i "tar inte sig själv på något stort allvar, och väljer att visa det på komiska sätt).
Lyckligtvis behöver jag inte förklara det, ty min poäng är bara att det inte går att fejka: Det går inte för en Sagan om Ringen-proggare att bara sätta mangaillustrationer på sitt rollspel och sedan tro att han skall tilltala den nya generationen, utan man måste faktiskt gilla och vara en del av denna nya kultur för att kunna göra ett spel som talar detta språk.

Nya försäljningskanaler
Det skulle vara ordentligt svårt att försöka locka in de nya spelarna i dagens spelbutiker. Därför anser jag att de nya spelen inte ens skall ställas på hyllor bland de gamla spelen, för det skulle bara betyda att spelen sågs av den gamla sortens spelare.
Det finns andra försäljningskanaler, förstås. Mangahyllan är en sådan. Själv har jag redan föreslagit att erbjuda spelet som en tjänst istället för en produkt (vad vi redan vet är ju att dessa ungar redan har hittat till forum där rollspel spelas)

---

Skulle hallelujakonceptet "ett mangarollspel" som föreslagits tidigare i tråden vara en lösning?
Det viktigaste som sagts är nog mantrat att det inte handlar om att klä den befintliga rollspelskulturen i mangapyjamas (för då blir det bara ett meningslöst BESM; vilket ju är ett helt vanligt rollspel med mangaillustrationer) utan om att det handlar om att gå den andra vägen istället.

Den riktningen (som bland annat har med punkterna jag nämnde ovan att göra) tror jag absolut mer på.

Jag tror inte att det kommer att finnas en rollspelshobby som den generationen "bekänner" sig till. Rollspelandet kommer att vara integrerat i alla andra upplevelser de ägnar sig åt, så att det överhuvudtaget skulle vara en separat företeelse kommer inte att finnas på kartan.
Jag tror det blir som med fanfic:ande (vilket ju påminner mycket om PBF-ande). Det är en del av fandom, men det är också en egen subkultur med sitt eget språk och sina egna mötesplatser i sig. Jag ser inget problem att det kan bli på samma sätt med rollspelande; alltså att man kan ha ett stort PBF-forum där folk också pratar om fantasy och fandom såväl som att skriva fanfics och dylikt. Det är nog bara en fördel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Rising said:
Klart jag kan.
Perfa, som vi sa på min tid.

Jag tror dock mer att rollspelshobbyn i så fall kommer att upphöra som en separat hobby, istället för att den yngre generationen kommer att införliva sig i gemenskapen.

Vem vill hänga med sura gamla gubbar (om de inte låtsas vara 12 år online)?

Konsumtionen av rollspel kommer att helt förändras, helt anpassas till andra sätt att förhålla sig till det som rollspel erbjuder och som rollspel i traditionell mening inte längre har monopol på att erbjuda.

/M

Rising

Vila i frid

vem har propagerat för den sortens rollspel som den enda sorten som ska finnas tillgänglig?
Det var du som tog upp det tramsiga lek/spel-argumentet. Min poäng är att man inte kan utesluta den nya sortens rollspel från diskussionen utan att hävda att den inte skall få inkluderas i rollspelshobbyn. Och då är rollspelshobbyn död.

Så jag påstår inte att du propagerat någonting. Jag bara visar hur katastrofalt det vore om vi skulle ta det där tramsiga lek/spel-argumentet på allvar. Om vi däremot avfärdar det som dumt trams från det pinsamma nittiotalet (jag ber om ursäkt om du anser det här vara personangrepp. Jag vidhåller dock att "roll vs. spel"-bajskastandet från nittiotalet är det allra mest pinsamma och rent ut sagt löjliga som rollspelshobbyn någonsin genomgått) så vore mycket vunnet.

Mogger

Hipsteranka

Magnus Seter said:
Vilket när jag tänker efter är vad en sån här tråd borde börjat med, på det hela taget.
Vilket också var min avsikt. Du har som sagt själv läst in att det skulle handla om att boosta försäljningen för Drakar Och Demoner och co.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Rising said:
Det var du som tog upp det tramsiga lek/spel-argumentet. Min poäng är att man inte kan utesluta den nya sortens rollspel från diskussionen utan att hävda att den inte skall få inkluderas i rollspelshobbyn. Och då är rollspelshobbyn död.
Men du kan inte inkludera exakt allting som har med rollgestaltande att göra i HOBBYN. Och du kan inte peka på en annan person och säga "det den personen gör, det betyder att den är med i HOBBYN!".

Det bestämmer den personen själv. Och jag tror inte de 12-åriga tjejerna identifierar sig med en mystisk mansdominerad hobby som rollspel.

De sysslar med rollspel som företeelse, men det gör dem inte per automatik till deltagare i hobbyn, lika lite som hobbyn inkluderar alla sexåringar som leker att de är rebeller som slåss mot imperiet.

I alla fall tycker inte jag att det är så. Var och en får själv bestämma om de vill ägna sig åt en hobby eller inte, och om någon vill rollspela nån gång ibland utan att behöva bli identifierat som "en i hobbyn" så är det okej med mig.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Måns said:
Magnus Seter said:
Vilket också var min avsikt. Du har som sagt själv läst in att det skulle handla om att boosta försäljningen för Drakar Och Demoner och co.
Jag kunde bestämt minnas att jag läste nått om försäljningssiffror i ditt ursprungsinlägg, men nu när jag läser det igen ... så står det samma sak som förr: försäljningssiffrorna viker, vad gör vi åt det?

Om du inte ville diskutera det, så är ursprungsinlägget spektakulärt otydligt.

/M

Mogger

Hipsteranka

Magnus Seter said:
Jag kunde bestämt minnas att jag läste nått om försäljningssiffror i ditt ursprungsinlägg, men nu när jag läser det igen ... så står det samma sak som förr: försäljningssiffrorna viker, vad gör vi åt det?

Om du inte ville diskutera det, så är ursprungsinlägget spektakulärt otydligt.

/M
Nyckelordet är tillväxt. Försäljningen är nere med 50%. Färre människor spelar rollspel. Hur ska rollspel som företeelse kunna överleva, och växa?

Det var frågan. Att hotta upp försäljningssiffror är alltså inom ämnet, vilket även mangarollspel för mangakids är. Jag ser inte problemet. Tråden handlar om hur rollspel kan säljas/spridas/spelas/upptäckas/etc av fler människor.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Måns said:
Att hotta upp försäljningssiffror är alltså inom ämnet, vilket även mangarollspel för mangakids är. Jag ser inte problemet. Tråden handlar om hur rollspel kan säljas/spridas/spelas/upptäckas/etc av fler människor.
Så bra. Då håller jag mig alltså till ämnet.

/M

Rising

Vila i frid

du kan inte peka på en annan person och säga "det den personen gör, det betyder att den är med i HOBBYN!".
Det är faktiskt inte jag som pekat någonstans, utan det är de själva som kallar vad de gör för "rollspel".

Jag känner till åtminstone en PBF-are som hittat hit till rollspel.nu och som deltog i diskussioner precis som vilken annan forumit som helst. Någon distansering från vårt hobbyutövande var det alltså inte tal om.

jag tror inte de 12-åriga tjejerna identifierar sig med en mystisk mansdominerad hobby som rollspel.
De kallar själva sitt spelande för Rollspel och anger själva "rollspel" som intresse bland de andra av kryssrutorna som går att fylla i på BCmangas hemsida.

Jag tror visserligen inte att de identifierar sig med många av utövarna av traditionellt bordsrollspel, men vad är det för konstigt med det? Identifierar du dig verkligen så himla mycket med MR.G, kanske? Identifierar Genesis sig verkligen så himla mycket med Caligula?

Jag tror inte att de medelålders kvinnor som hittade till Tetris identifierar sig med slynglarna som spelar Street Fighter, men de spelar ju ändå Dataspel båda två, och en dataspelsmakare kan vinna mycket på att erkänna den nya publiken. En av anledningarna till att WoW blev störst tror jag helt klart är för att det lyckades tilltala en mycket större grupp än blott de vanliga pojkslynglarna.

I den här tråden (som primärt handlar om försäljning) har jag haft det perspektivet. Jag har tittat på vad det finns för outnyttjade möjligheter, och svaret tycker jag är uppenbart: Vi har en enormt stor målgrupp, men knappt några produkter som vänder sig till dem. Sedan kan man diskutera vad ett "rollspel" är fram och tillbaka, men är det verkligen intressant? Det finns spelteoretiker som menar att inte SIMS i egentlig mening är något spel, och det är möjligtvis intressant i en akademisk mening, men i en praktisk tråd som den här så tycker jag det räcker med att konstatera att SIMS-spelarna kallar sig dataspelare precis som PBF-spelarna kallar sig rollspelare (och att de i all vardaglig mening också är det), samt att man som spelmakare har möjligheter att tjäna pengar på dem samtidigt som man berikar hobbyn.

Svårare än så är det inte.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Rising said:
Det är faktiskt inte jag som pekat någonstans, utan det är de själva som kallar vad de gör för "rollspel".
Intressant och spännande.

Låt mig göra en liknelse för att förklara mer hur jag tänker:

Jag tar foton med min digitalkamera. Det kallar jag att "fotografera". Men jag anser inte att jag är en del av hobbyn fotografering. Det är en stängd värld för mig.

Det är så jag tänker kring det här. Så frågan är, tänker de ungdomar du pratar om på sig själva som en del av hobbyn?

Det blir mer knepigt eftersom jag faktiskt behöver en fysisk produkt för att fotografera, men man behöver ingenting för att rollspela.

Följdfrågan blir då: är det verkligen så att dessa ungdomar kommer att axla rollspelshobbyns mantel, eller är det så att de kommer att förvänta sig rollspel som företeelse i sin övriga mediakonsumtion?

Själv tror jag på det senare.

Identifierar du dig verkligen så himla mycket med MR.G, kanske? Identifierar Genesis sig verkligen så himla mycket med Caligula?
Absolut mycket mer än jag identifierar mig med inbitna fotoentusiaster och fotbollsfanatiker, till exempel.

/M

Rising

Vila i frid

Följdfrågan blir då: är det verkligen så att dessa ungdomar kommer att axla rollspelshobbyns mantel, eller är det så att de kommer att förvänta sig rollspel som företeelse i sin övriga mediakonsumtion?
Det är förstås jättesvårt att sia om vad som kommer hända av att man introducerar en ny målgrupp till en hobby. När Äventyrsspel fick in alla oss ungar i rollspelshobbyn på åttiotalet så tror jag inte att någon väntade sig att vi tio år senare skulle komma att lämna stora avtryck på scenen med våra friformsscenarier.

I början var vi ju bara ungar som gillade att spela rollspel, och vi påverkade inte hobbyn på något annat sätt än genom vårt stora antal och vår samlade konsumtionskraft. Det är därför väldigt svårt att sia om vad som skulle hända om man lät den här målgruppen få påverka vår hobby på liknande sätt.

Men; vi ponerar att jag skulle börja erbjuda rollspel som en sådan här tjänst via ett forum - vad skulle hända om det blev framgångsrikt?

1. Först skulle jag påverka andra rollspelsmakare. Alla skulle ju se att det fanns ett helt nytt sätt att skapa rollspel på, och många skulle säkert börja klura på liknande spel. I detta skede skulle alltså jag mest ingjuta kreativitet hos andra spelmakare som redan tillhör hobbyn; personer som klurat på indiespel och liknande.

2. Sedan skulle vi dra in nytt folk i rollspelsmakandet. Alltså; det skulle bli mer konkurrens om själva rollspelen, men nu från personer som inte kom från rollspelshobbyn. Flashspelmakare, dataspelsmakare, communitieansvariga och liknande. Vi skulle i värsta fall kunna få konkurrera med applikationer på Facebook och Myspace, eller sofistikerade varianter på sidor såsom Kongregate. Som konkurrensfördel skulle detta medföra att man började försöka samla många spel på gemensamma portaler.

3. Kring de populäraste spelen skulle små subkulturer bildas i sig, och tillsamans med ansamlandet av många spel på gemensamma portaler skulle detta bidra till en starkare communitykänsla. Folk skulle prata och skvallra om den nya sortens PBF-rollspel i större utsträckning och precis som det varit med Fanfic-kulturen så skulle detta leda till att den nya kulturen fick sitt eget språk och sin egen identitet.

4. Några av de saker som postades på dessa forum skulle snappas upp av oss spelmakare och påverka vilka spel vi utvecklade. Bland de medlemmar som var tolvåriga flickor när hobbyn startade så skulle vi nu alltså ha mer självständiga tänkare som började påverka hobbyn mer aktivt och som började ta egna initiativ. Motsvarigheter till Friform och Story Games skulle alltså visa sig.

5. Några av medlemmarna startar egna spel och/eller bryter av från resten av kulturen för att driva den vidare åt helt nya riktningar. Varpå de alltså slutligen har börjat påverka hobbyn i väldigt stor grad; kanske till och med omstöpt den från grunden.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Rising said:
Men; vi ponerar att jag skulle börja erbjuda rollspel som en sådan här tjänst via ett forum - vad skulle hända om det blev framgångsrikt?
Du bjuder på väldigt generella påståenden, som i stort sett är tillämpbara på alla strategier som skulle bli framgångsrika. Vilket absolut inte är fel, men inget unikt utifrån den målgrupp du talar om. Vi har bland annat sett delar av sådana positiva effekter efter lanseringen av D&D3e och d20-licensen. Eller för den delen vid lanseringen av Magic.

Men om jag fokuserar på det du föreslår, så är det alltså inte ett spel, utan en spelform, en ny arena, som ska skapas. Det spelar egentligen ingen roll VAD som rollspelas, vilken genre eller vilken spelmekanik som används, bara det sker på den arenan.

Har jag fattat rätt?

Om det är korrekt uppfattat, bör man (återigen) titta på det som har gjorts och det som görs, för att se om det finns saker man kan lära sig av dessa satsningar (eller sno, helt enkelt).

Tittar jag online verkar det redan finnas en mängd olika arenor för olika typer av spelande och berättande. Det är inte Play By Forum, men de innehåller flera av de kvaliteter som du tar upp som något som har möjligeten att förändra hobbyn.

Till exempel:

www.skotos.net
www.gaiaonline.com
www.golemizer.com
www.habbo.com

Så vad är det som de existerande alternativen saknar, som gör att de positiva effekter du beskriver inte skapas i dagsläget? Varför har inte de arenorna transformerat hobbyn?

Det kanske bara är en fråga om tid, men jag är tveksam till det. Jag tror mer på att det är fråga om att dessa antingen saknar den magiska ingredient som behövs som katalysator (vilket i sin tur pekar på en svaghet i resonemanget kring Play By Forum, nämligen "1 Starta Play By Forum-tjänst. 2 ??? 3 PROFIT"-syndromet), och kanske kombinationen av att kunna vara med och skapa sin egen upplevelse samtidigt som man skapar en berättelse (Habbo har till exempel en hög nivå av "skapa din egen arena" men sist jag kollade var berättelsepotentialen låg för de som vill gå utanför ramen).

Så vad är det som den hypotetiska Play By Forum-tjänsten ska erbjuda som de andra inte har?

Vad ska det stå på "Gå med nu!"-sidan?

/M

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag tycker att du har gjort en rad intressanta observationer Herr Rising och har gett bra argument för att dessa unga mangafantaster är en potentiell målgrupp för någon sorts rollspel. Men som jag ser det så finns det ett litet problem (jag tror att Magnus Seter delvis berört det här, men kanske inte i klartext riktigt). De rollspelar redan, via forum, MSN, IRC, utan några mer komplexa regler eller stöd av något annat än sin egen fantasi. Någon av de här ungdomarna kommer säkert att på sikt utveckla sin kampanj till något som mer liknar ett komplett spel, men i dagsläget så klarar det sig långt enbart på sin egen fantasi och med inspiration ifrån serierna. Om de redan får ut vad de behöver ifrån sina nuvarande kanaler, hur ska man då övertala dem att köpa en tjänst eller ett spel? Hur ska man övertyga dem om att de vinner något i inlevelse och upplevelse på att betala spelmakare pengar?

När det gäller dator- och konsolspel så är det förstås lättare. Dels finns det en rent visuell skillnad och dels så finns det en uttänkt plot, premiss och ett karaktärsgalleri som en 12-åring kan ha svårt att komma på själv. Så är det inte nödvändigtvis när det handlar om bordsrollspel i dess olika former.

Rising

Vila i frid

Men som jag ser det så finns det ett litet problem (jag tror att Magnus Seter delvis berört det här, men kanske inte i klartext riktigt). De rollspelar redan, via forum, MSN, IRC, utan några mer komplexa regler eller stöd av något annat än sin egen fantasi.
Jag lovar att barn lekte med kottar och stenar innan det fanns någon som producerade leksaker.

Vad den förste leksaksmakaren gjorde var alltså inte att konstatera "jaha, barn gillar att leka med kottar. Det måste betyda att det vore bortkastad tid att försöka sälja leksaker till dem - eftersom de är nöjda med att leka med saker de kan hitta gratis i skogen", utan vad han gjorde var att konstatera "Aha! Här har vi ett behov, och det behovet är tydligen så stort att ungarna stillar det med skabbiga stenar och kottar. Om behovet är så stort så borde det finnas ett intresse av mer förfinade lekattiraljer..."

Det är samma sak här. Visst; kidsen rollspelar på vanliga forum - det betyder inte att de anser att vanliga forum skulle vara den optimala spelformen. Tvärtom så tror jag att det betyder att de vill rollspela mycket att de redan idag är villiga att göra det på undermåliga sätt. Vilket betyder att det borde vara möjligt att tjäna pengar på att erbjuda dem bättre utformade spelmöjligheter.

Hur ska man övertyga dem om att de vinner något i inlevelse och upplevelse på att betala spelmakare pengar?
Det ska man inte. Precis som med en webbserie så skall man låta besökarna få vad de vill ha gratis. Vad du i praktiken kommer erbjuda dem är alltså: "Här kan ni spela rollspel lika gratis som på de därna forumen ni har hängt på - men här kommer ni dessutom att kunna göra det under mycket bättre former!". Det är så du kommer att locka besökare till din sida. Och antalet besökare du får kan du sedan omvandla till pengar; dels via annonser, och dels via kringprodukter av olika slag.

Jag har redan givit exempel på hur man bör tänka för att ens rollspelsupplevelse skall skilja sig tillräckligt mycket från vanligt forumsspel samt vilken typ av spel som det borde vara enklast att sälja kringprodukter kring.

Rising

Vila i frid

Men om jag fokuserar på det du föreslår, så är det alltså inte ett spel, utan en spelform, en ny arena, som ska skapas.
Nja, jag skrev ett exempel med spelet "Hetsjakt", och där rörde det sig om ett spel med egna regler och en egen värld. Jag tror personligen att man uppnår mest oomph! om man går den vägen.

Så vad är det som de existerande alternativen saknar, som gör att de positiva effekter du beskriver inte skapas i dagsläget? Varför har inte de arenorna transformerat hobbyn?
Det du pekar på är i första hand communities. De kallar sig communities och de presenteras som communities, vilket gör att folk i första hand av naturliga skäl kommer att betrakta dem och röra sig i dem som sådana. Om jag skulle registrera mig på ett sådant ställe så skulle det vara naturligt för mig att kalla mig Rising och använda min profil till att berätta om mig själv och välja en avatar med ungefär samma tankesätt som jag väljer profilbild här på wrnu. Jag skulle kort sagt "vara mig själv".

Att påstå att folk skulle rollgestalta på ett sådant ställe skulle vara främmande för många.

Det sker visserligen rollgestaltningslekar på den där typen av ställen, och på många sätt så har det revolutionerat många sådana rollgestaltningslekar. Jag pratar mest om sexuellt rollspel, dock, och inte om den sortens rollspel som vi diskuterar makandet av på det här forumet. Därför är det inte intressant i den här diskussionen.

Vad som är intressant med PBF-kulturen är att de kallar och presenterar sitt spelande som just "rollspel" och ingenting annat, och att de inte tycks ha några oöverstigliga problem med att införliva delar av bordsrollspelshobbyns konventioner (såsom spelledare) i sin hobbyverksamhet. PBF-hobbyn står alltså redan med ena foten i bordsrollspelshobbyn, och det finns redan ett starkt släktskap mellan de tu. På catahya tycker jag det framgick klart att somliga av PBF-arna faktiskt hade erfarenheter av lajv eller bordsrollspel, och det var knappast några vattentäta skott mellan dem och övriga medlemmar.

Till och med på det flamsiga bcmanga så kan man tydligt se att deltagarna rollspelar fullt ut. De är inte sig själva - utan de gestaltar sina roller. De är alltså redan från början med på rollspelets konventioner - det är därför de är där. Rollspelandet är alltså inte "en lustig grej som man kan göra om man känner för det", såsom det är i Second Life, utan det är vad som står i fokus på dessa forumsavdelningar.

Det tycker jag är en ganska avgörande skillnad mellan communities såsom Gaia Online och rollspelsinriktade PBF-avdelningar. Och när jag säger "avgörande" så menar jag att det är avgörande för huruvida vi med bordsrollspelsmakarintresse skall kunna nå nya spelare eller hitta nya sätt att tjäna pengar. Det är möjligt att man i framtiden kommer anordna lajv på second life i väldigt stor utsträckning, och att det kan revolutionera hobbyn, men jag tror inte det är av något stort intresse för någon av oss. Däremot tror jag att ett spel såsom Mountain Witch kunde ha erbjudits på ett forum istället, och då ha nått ut till andra spelare än bara den lilla indieklicken. Och det är något som jag tror att många spelmakare på det här forumet är tillräckligt tekniskt kunniga för att ha kunnat gå i land med.

Så vad är det som den hypotetiska Play By Forum-tjänsten ska erbjuda som de andra inte har?
1. Ett mer sofistikerat spelsystem än blott friform på forum.

2. Tekniska lösningar som förenklar/fördjupar upplevelsen att spela ovanstående spel på just vår sida och inte på vilket forum som helst.

3. En tydlig identitet att enas kring, så att vi har en möjlighet att tjäna pengar (vilket inte riktigt finns på vanliga pbf-forum, eftersom de är för löst hållna).

Vad ska det stå på "Gå med nu!"-sidan?
Framförallt ordet "gratis".

Arfert

Facit
Re: Mangaläsare har *full* koll på rollspel. Har v

...jag tror du är nånting på spåret... så när drar vi igång det? :gremsmile:

Eller snarare, jag tror att man absolut kan få en sån här idé att funka, men det kräver rejäla investeringar i början. Jag vet, jag har gjort stora sajter förr.. för det här är en "stor" sajt investeringsmässigt. On nån ninns skisserna till "Mungoworld" som jag visade ett fåtal av för nåt år sen så är det just till en sajt som innehöll nånting åt det här hållet. Den skulle gå live 2001-2002 nånstans. Men IT-kraschen kom ivägen. I vilket fall som helst behöver man pengar på fickan för att tjäna pengar på sånt här i förlängningen, och tänka flerspråkigt. Oerhört intressant i alla fall...