Nekromanti Rollspel, försäljning och den tappade manteln

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Re: Del 2

Nightowl said:
Det komputar inte alls: det finns inget i rollspel som skulle locka "mangaläsare" (en något diffus grupp, som Arfert så riktigt påpekade).
Jag lever i villfarelsen att det är just det som är min poäng.

:gremgrin:

/M

Nightowl

Champion

Arfert said:
... hursomhelst så är jag inte helt övertygad om en manga-satsning är grejen.
Nä, vi har märkt det. :gremwink: Och jag vill ha det fört till protokollet, om folk inte läser mina övriga poster i den här tråden, att det är inte jag heller. Jag är långt från övertygad.

Jag tyckte mest det var intressant att någon föreslog en åtgärd som inte innefattade att rollspel borde vara mer som förslagsgivaren helst vill ha dem.

Och även om jag har den högsta respekt för er med erfarenhet (min egen erfarenhet är mycket blygsam och har nada med distribution att göra) så är den en mindre gångbar valuta när det gäller produkter och försäljningsformer som inte liknar det som finns. Återigen: jag känner igen dilemmat från mitt jobb, där nya målgrupper och medier kräver andra sätt att arbeta, och vi faktiskt behöver ta hjälp med det. Att 'sälja' folkbibliotek till den typiska bokmalen är lappri, men nuförtiden måste vi motivera vår existens hos politiker genom att förse andra grupper med service också, och då funkar inte samma saker.

Så om jag gnatat emot säg dig och Seter är det för att jag tror ni har rätt - traditionella spel kan inte sälja så mycket bättre än de gör redan nu, givet de faktorer som ni redan beskrivit.

Erik

Nightowl

Champion
Jag och Magnus hallucinerar till varandra.

Magnus Seter said:
Nightowl said:
Det komputar inte alls: det finns inget i rollspel som skulle locka "mangaläsare" (en något diffus grupp, som Arfert så riktigt påpekade).
Jag lever i villfarelsen att det är just det som är min poäng.

:gremgrin:

/M
Och jag levde i villfarelsen att vi INTE pratade om D&D med mer skolflicksuniformer, kungfu och tentakler ;), utan något som faktiskt kunde locka folk från en stor ny grupp nördar (som ofta är kreativa, har stor vana av att läsa, har existerande kontaktnät och subkulturer etc). Och då funkar inte ditt argument.

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Nightowl said:
Så om jag gnatat emot säg dig och Seter är det för att jag tror ni har rätt - traditionella spel kan inte sälja så mycket bättre än de gör redan nu, givet de faktorer som ni redan beskrivit.

Erik
Men ... men ... du gnatar ju inte emot. :gremlaugh:

Det är symptomatiskt att det som diskuteras som lösning på problemet att traditionella rollspel inte säljer, är ett nytt spel som är inte är som ett traditionellt rollspel.

Det är i och för sig kanon, och tårta och kaffe till alla som har så knasiga idéer ... men det hjälper nog inte Drakar och Demoner och Mutant i slutändan.

Men som jag sade tidigare i tråden, men som verkar ha ignorerats av kramkalasmaffian:

Om någon lyckas göra en Magic, med andra ord, hitta på nått som utmanar de rigida strukturer vi har idag på spelmarknaden, som fångar folks intresse och som revolutionerar både spelupplevelsen och speldistributionen, då kan man absolut leva på det spelet.

Så kör i vind, lägg ut skutan. Men ett tips är att inte avslöja idén på ett öppet rollspelsforum. :gremlaugh:

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Re: Jag och Magnus hallucinerar till varandra.

Nightowl said:
Och då funkar inte ditt argument.

Erik
Nä, om vi pratar nått nytt och kreativt, då har jag inget att komma med. :gremlaugh:

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Magnus Seter said:
Men det hjälper nog inte Drakar och Demoner och Mutant i slutändan.
Frågan är då om det finns nåt egenvärde i att bibehålla just de traditionella rollspelen. Jag må inte tillhöra målgruppen för mangarollspel, men jag tycker heller inte att det finns något värde i att behålla det gamla. DoD och Mutant är gamla skrothögar, det finns ingen poäng i att hålla på och putsa upp dem i all evinnerlighet. Gör nya, spännande och intressanta spel istället för att mala om gammal skåpmat.

Mogger

Hipsteranka

Magnus Seter said:
...och ändå är D&D en liten företeelse.
Du har ju storhetsvansinne! Eller så tror du att vi har det. Jag tror ingen här har för avsikt att på en kvart formulera en plan för ett svenskt mangaspel som ska bli större än D&D. Vi verkar inte ha talat samma språk från början, vilket nog bidragit till missförstånd.

...marknaden spelar D&D
Nu har duockså ett märkligt perspektiv. Klart att ett svenskt spel inte kan bli D&D, inte minst för att de nog finns copyrightlagar att tänka över, men även för att det är så hejdlöst galet att sikta så högt. JFAB har lagt ner Mutant, och då måste vi göra D&D? Nä, det siktar jag inte på.

Jag tycker å min sida att reflexen att avfärda flera personers erfarenhet av branschen och marknaden i en tråd som handlar om just det, med att anklaga dem för att vara ickekonstruktiva är kontraproduktivt.

Inte förvånande, inte alls ovanligt. Bara kontraproduktivt.
Vem har avfärdat vem? Nu hittar du bara på. Och det är nog ännu mer kontraproduktivt. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

krank said:
Frågan är då om det finns nåt egenvärde i att bibehålla just de traditionella rollspelen.
I min mening finns ett värde för mig att det händer, men det är helt ett sentimentalt värde.

Jag ser precis som du inget större kosmiskt egenvärde i att Drakar och Demoner spelas av var och varannan tonåring som det var på 80-talet.

Men jag vill samtidigt att det finns en Drakar och Demoner Classic, en paketering av spelet i ett format som tar tillvara spelets hela historia, och som man kan säga "hepp, det här låter vi vara nu, så får det gå som det går med det".

Ett ideal-Drakar. Men det kommer ju aldrig att ske, eftersom man aldrig skulle kunna få nån att enas om vad det innebär! :gremlaugh:

Så vårda det gamla, ta lärdom av det som varit, och bana ny väg.

/M

Nightowl

Champion

Magnus Seter said:
Det är symptomatiskt att det som diskuteras som lösning på problemet att traditionella rollspel inte säljer, är ett nytt spel som är inte är som ett traditionellt rollspel.
Well, det var ju det Vampire var (fastän det fortfarande var ett rollspel) och det var det D&D var (fastän det INTE var ett historiskt krigsspel med tennfigurer... var är de nu, förresten?)

Magnus Seter said:
Men som jag sade tidigare i tråden, men som verkar ha ignorerats av kramkalasmaffian:
Ursäkta, men vilka är den här maffian du pratar om? Är du sur för att Måns tyckte du var för sur, eller har jag missat något?

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Måns said:
Nu har duockså ett märkligt perspektiv.
Kanske det, jag pratar inte om mangarollspel exklusivt. Jag pratar om rollspel, försäljning och möjligheterna att axla en fallen mantel.

Specifikt försöker jag resonera kring frågan:

Och om det är så mörkt, vad ska vi göra åt det?
Och utgå från vad andra redan gjort för att göra nått åt det.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Nightowl said:
Är du sur för att Måns tyckte du var för sur
Jepp.

"Kramkalasmaffian" är Risings klassiska uttryck som använts för att beskriva fenomenet att man ofta vill prata om glada och roliga saker när man diskuterar lösningar på problem.

Jag har för mig att Rising myntade det uttrycket i alla fall.

/M

Nightowl

Champion

Magnus Seter said:
Men jag vill samtidigt att det finns en Drakar och Demoner Classic, en paketering av spelet i ett format som tar tillvara spelets hela historia, och som man kan säga "hepp, det här låter vi vara nu, så får det gå som det går med det".

Ett ideal-Drakar. Men det kommer ju aldrig att ske, eftersom man aldrig skulle kunna få nån att enas om vad det innebär! :gremlaugh:
Gud vilket fint flamewar man skulle kunna starta om man gjorde en tråd om det - jag skulle själv kasta mig in med en plasmagenerator och spy flammor över allt efter Expert... :gremtongue:

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Nightowl said:
(fastän det INTE var ett historiskt krigsspel med tennfigurer... var är de nu, förresten?)
En stabil och sakta krympande hobby som inte gör mycket väsen av sig. Den har i stort sett följt samma utveckling som de flesta andra hobbies, med liten nyrekrytering, och livsuppehållande insatser i och med Internet.

/M

Nightowl

Champion

Magnus Seter said:
Nightowl said:
(fastän det INTE var ett historiskt krigsspel med tennfigurer... var är de nu, förresten?)
En stabil och sakta krympande hobby som inte gör mycket väsen av sig. Den har i stort sett följt samma utveckling som de flesta andra hobbies, med liten nyrekrytering, och livsuppehållande insatser i och med Internet.
Frågan var helt retorisk, eftersom jag visste det redan*. Men eftersom jag inte antydde det någonstans, förlåter jag dig, oh min.. du är äldre en mej... far?

Jag menade att tradrollspel är på väg dit om de inte redan är där, som en historisk ironi.

Erik

*Vi är nördar! Om ni antyder att ni vet något vi inte vet, skyndar vi oss då icke att försäkra att vi visste det redan 1978?
Ville Skakspjut, Powergamaren i Venedig

Mogger

Hipsteranka

Magnus Seter said:
Nightowl said:
Är du sur för att Måns tyckte du var för sur
Jepp.

"Kramkalasmaffian" är Risings klassiska uttryck som använts för att beskriva fenomenet att man ofta vill prata om glada och roliga saker när man diskuterar lösningar på problem.

Jag har för mig att Rising myntade det uttrycket i alla fall.

/M
fast efter att ha läst dina inlägg förstår jag att du la till en del i min trådstart som inte fanns där. Jag pratade om tillväxten [av rollspelare] och bryr mig inte nämnvärt om att traditionella spel ska börja sälja mer än D&D, även om det så klart hade varit kul.

Men nu får du ursäkta, jag har en maffia att krama.

Rising

Vila i frid
Mangaläsare har *full* koll på rollspel. Har vi?

Men jag tror inte att mangaläsare har bättre koll på rollspel än genomsnittsbefolkningen.

Tror jag i alla fall. Jag tycker att det låter otroligt rimligt, men om någon har andra teorier, så shoot.
Jag tror inte nödvändigtvis att mangaläsare har någon koll på rollspelshobbyn såsom den är - alltså som i fråga om att kunna förstå vad ett Rostmonster är, vilka klanerna i Vampire är, eller vad som menas med T100; men vad jag absolut vill argumentera för är att mangaläsare spelar rollspel på sitt egna vis.

På sidan http://www.fanfiction.net/forums/anime/Naruto/ kan man se vad narutoälskare helst diskuterar på sitt eget forum. När jag skriver detta så är 16 av 25 av de senaste kategorierna av rollspelskaraktär.

Läs lite när det här spelet drar igång: http://www.fanfiction.net/topic/36007/6793445/1/
Jag är nästan övertygad om att ingen i den där tråden är särskilt nere med bordsrollspelshobbyn, men de gestaltar ju helt klart roller och samberättar en historia tillsammans.

Och vi svenskar är inte sämre: Sidan bcmanga.se (som jag tror främst besöks av unga tjejer) har ett eget välbesökt rollspelsforum (i nuläget mer än 500 trådar) till exempel, och bland de senaste ämnestitlarna hittar vi pågående spel såsom "Är det kärlek?", "Please, love me...", "Midnattsstjärnorna", "Alvernas krig om Hynna ~2~", "Shojo ai 3" och "Demonernas förbjudna kärlek", där spelare såsom Blazegirl och Jessan96 spelar rollspel tillsammans.

Jag är helt övertygad om att Aliaset Okane - som är en tolvårig tjej från Karlskoga och beskriver sina intressen såsom "Intressen:Vara inne på bcmanga,Va men mina kompisar,Rida,Gymnastik,Rita" inte har den minsta koll på bordsrollspel, likväl så hittade jag henne i en tråd där hon samberättade loss helt vilt; hon skapade två karaktärer; Kaito och Yuki (varav den senare beskrivs såsom:
"Gillar: Musik, Killar
Ogillar: Fjortisar,Bichar
Bakrund:-
Övrigt: Är jämt sig stjälv"), och sedan lät hon båda dessa träffas i ett Bibliotek där följande fick äga rum:

"Kaito:*Går in i bibloteket och ser yuki*

Yuki:*Vänder sig om och får syn på Kaito*

Kaito:*Går till yuki*Hej*LeR*

Yuki:Hej*Ler*

Kaito:Vad gör du?

Yuki:Letar efter en bra bok.Själv da?

Kaito:prtatar med dig*Ler*

Yuki:Hehe*ler*"

---

Min poäng är denna: Det är personer som Okane som är rollspelens framtid. Bara tolv år, och tar redan och använder samberättartekniker liknande dem vi pratar om på det här forumet i våra mest teorisvamliga inlägg. Jag menar; att rollgestalta två karaktärer samtidigt och leva ut en dialog mellan dem, samt sätta upp en scen för andra deltagare att hooka sina stories kring, det är avancerade grejer.

För en bordsrollspelare som Ron Edwards tog det flera år och tusen långa bloggposter fulla med förvirrade hjärnpruttar som han behövde uppfinna ett bibliotek av ointuitiva termer att förklara, innan han ens vågade börja skissa på tekniker som lilla Okane använder sig av helt chosefritt bara hon sätter sig ner och samtalar lite med sina mangakompisar.

---

Försök hitta en tolvårig tjej på övervåningen i SF-bokhandeln. Det är knappt ens tolvåriga pojkar där uppe, trots att D&D4 är ute.

Det vimlar alltså av BCManga-forumiter som har klickat för "rollspel" som ett av sina intressen i sin profil, ändå så finns det knappt någonting i det vi kallar för rollspelshobbyn som är riktat till dem.

Så... De kanske inte vet mycket om vad vi kallar "rollspel", men jag tror faktiskt att problemet i den här diskussionen snarare är att vi inte vet tillräckligt om deras rollspel.

---

Jag tror att sidor såsom BCmanga och Fanfiction.net är hundra gånger viktigare för rollspelshobbyns framtid än vad D&D4 är. Jag tycker nämligen att det är fullständigt uppenbart att det som unga spelare känner ett sug för - vad de brinner för och vad de väljer att spela - är det förstnämnda. Så länge som rollspelshobbyn fortsätter att blunda för hur rollspel spelas i verkligheten och var det är någonstans som man kan hitta det nya blodet och de nya spelarna, då kommer hobbyn att fortsätta gå på nergång.

Inte förrän man öppnar ögonen och ser hur läget är kan man åstadkomma någon förändring. Tills dess kommer vi bara fortsätta att föreslå korkade saker såsom att läget vore annorlunda om man paketerade spel i boxar, liksom.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Mangaläsare har *full* koll på rollspel. Har vi?

Fan vad du är Bäst, Rising. Framförallt när du håller med mig, såklart. Det du snackar om är precis vad jag snackar om, liksom. Vi behöver göra spel för mangaläsare, inte komma och tro att vi kan komma undan med att göra mangaspel för rollspelare.

//Krank, som iofs bygger just ett mangarollspel för rollspelare...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Re: Mangaläsare har *full* koll på rollspel. Har vi?

Rising said:
Inte förrän man öppnar ögonen och ser hur läget är kan man åstadkomma någon förändring.
Allt det där är ju fint och gulligt, men det enda du egentligen säger är att Okane gör det barn har gjort i alla tider; de uppfinner roller och hittar på berättelser där rollerna har en plats.

Det du beskriver är helt enkelt lek. Och då är vi tyvärr framme vid diskussionen "vad är rollspel", och då lägger jag ner.

/M