Mangaläsare har *full* koll på rollspel. Har vi?
Men jag tror inte att mangaläsare har bättre koll på rollspel än genomsnittsbefolkningen.
Tror jag i alla fall. Jag tycker att det låter otroligt rimligt, men om någon har andra teorier, så shoot.
Jag tror inte nödvändigtvis att mangaläsare har någon koll på rollspelshobbyn såsom den
är - alltså som i fråga om att kunna förstå vad ett Rostmonster är, vilka klanerna i Vampire är, eller vad som menas med T100; men vad jag
absolut vill argumentera för är att mangaläsare spelar rollspel på sitt egna vis.
På sidan
http://www.fanfiction.net/forums/anime/Naruto/ kan man se vad narutoälskare helst diskuterar på sitt eget forum. När jag skriver detta så är 16 av 25 av de senaste kategorierna av rollspelskaraktär.
Läs lite när det
här spelet drar igång:
http://www.fanfiction.net/topic/36007/6793445/1/
Jag är nästan övertygad om att ingen i den där tråden är särskilt nere med bordsrollspelshobbyn, men de gestaltar ju helt klart roller och samberättar en historia tillsammans.
Och vi svenskar är inte sämre: Sidan bcmanga.se (som jag tror främst besöks av unga tjejer) har ett eget välbesökt rollspelsforum (i nuläget mer än 500 trådar) till exempel, och bland de senaste ämnestitlarna hittar vi pågående spel såsom "Är det kärlek?", "Please, love me...", "Midnattsstjärnorna", "Alvernas krig om Hynna ~2~", "Shojo ai 3" och "Demonernas förbjudna kärlek", där spelare såsom Blazegirl och Jessan96 spelar rollspel tillsammans.
Jag är
helt övertygad om att Aliaset Okane - som är en tolvårig tjej från Karlskoga och beskriver sina intressen såsom "Intressen:Vara inne på bcmanga,Va men mina kompisar,Rida,Gymnastik,Rita" inte har den minsta koll på bordsrollspel, likväl så hittade jag henne i en tråd där hon samberättade loss helt vilt; hon skapade två karaktärer; Kaito och Yuki (varav den senare beskrivs såsom:
"Gillar: Musik, Killar
Ogillar: Fjortisar,Bichar
Bakrund:-
Övrigt: Är jämt sig stjälv"), och sedan lät hon båda dessa träffas i ett Bibliotek där följande fick äga rum:
"Kaito:*Går in i bibloteket och ser yuki*
Yuki:*Vänder sig om och får syn på Kaito*
Kaito:*Går till yuki*Hej*LeR*
Yuki:Hej*Ler*
Kaito:Vad gör du?
Yuki:Letar efter en bra bok.Själv da?
Kaitortatar med dig*Ler*
Yuki:Hehe*ler*"
---
Min poäng är denna: Det är personer som Okane som är rollspelens framtid. Bara tolv år, och tar redan och använder samberättartekniker liknande dem vi pratar om på det här forumet i våra mest teorisvamliga inlägg. Jag menar; att rollgestalta två karaktärer samtidigt och leva ut en dialog mellan dem, samt sätta upp en scen för andra deltagare att hooka sina stories kring, det är avancerade grejer.
För en bordsrollspelare som Ron Edwards tog det flera år och tusen långa bloggposter fulla med förvirrade hjärnpruttar som han behövde uppfinna ett bibliotek av ointuitiva termer att förklara, innan han ens vågade börja skissa på tekniker som lilla Okane använder sig av helt chosefritt bara hon sätter sig ner och samtalar lite med sina mangakompisar.
---
Försök hitta en tolvårig tjej på övervåningen i SF-bokhandeln. Det är knappt ens tolvåriga pojkar där uppe, trots att D&D4 är ute.
Det vimlar alltså av BCManga-forumiter som har klickat för "rollspel" som ett av sina intressen i sin profil, ändå så finns det knappt någonting i det vi kallar för
rollspelshobbyn som är riktat till dem.
Så... De kanske inte vet mycket om vad
vi kallar "rollspel", men jag tror faktiskt att problemet i den här diskussionen snarare är att
vi inte vet tillräckligt om
deras rollspel.
---
Jag tror att sidor såsom BCmanga och Fanfiction.net är hundra gånger viktigare för rollspelshobbyns framtid än vad D&D4 är. Jag tycker nämligen att det är fullständigt uppenbart att det som unga spelare känner ett sug för - vad de brinner för och vad de
väljer att spela - är det förstnämnda. Så länge som rollspelshobbyn fortsätter att blunda för hur rollspel spelas i verkligheten och var det är någonstans som man kan hitta det nya blodet och de nya spelarna, då kommer hobbyn att fortsätta gå på nergång.
Inte förrän man öppnar ögonen och ser hur läget är kan man åstadkomma någon förändring. Tills dess kommer vi bara fortsätta att föreslå korkade saker såsom att läget vore annorlunda om man paketerade spel i boxar, liksom.