Är inte skymingshem andra imperiet ett manga inspirerat spel? Det är vad de själva säger iallafallBengt Petter said:Jag kom nyss hem från besök hos min nästan-granne SF-Bokhandeln i Malmö. Pratade lite med dem om vad som säljer. Något förbluffad fick jag höra att manga står för 1/4 av försäljningen. Det gav mig en idé: någon borde göra ett mangarollspel på svenska. Kanske delvis i serieform. Optimalt vore att knyta en hyfsat känd (eller åtminstone bra) mangatecknare till spelet och sedan låta produktionslinjen rymma både rena seriealbum och diverse kampanjmoduler. Lite som kommande Mouse Guard RPG.
Själv har jag ingen relation alls till manga, så jag kommer inte att göra det här spelet. Men det vore kul om nån annan gjorde det. Kom ihåg var ni läste det först!
Absolut. SHI2 är manga, bland mycket annat. Men gillar man manga, skulle det kunna vara en inkörsport till rollspel.Karlakarlen said:Är inte skymingshem andra imperiet ett manga inspirerat spel? Det är vad de själva säger iallafall
Det kan det säkert vara. Med förbehållet att svenska manga-intresserade tolvåringar inte är japanska nördar i gymnasieåldern. (En annan sak är att en del japanska spel verkar härligt udda på ett bra sätt, men det är min uppfattning som gammal svensk stofil.)Yaaraer said:Jag har uppfattningen att japanska rollspel (jRPG?) är uppbyggda kring att det ska vara lätt att sätta igång ett spel och spela klart det på en rast, typ. Min Google-fu är låg idag så jag hittar ingenting att backa upp detta påstående (kan det ha funnits en artikel om japanska rollspel i någon gammal Fenix, Codex eller Sverox?) Hur som helst, tänker jag tipsa om att kolla in några japanska titlar. Diggar man hur mangapocket ser ut, tja, då kan det mycket väl vara ett smart drag att låta rollspelet lika dessa i dess utformning.
Och jag är ett tjugosjuårigt gubbskrälle som avskyr nästan all manga (utom typ Akira och såna grejer), gillar anime som Neon Genesis och RahX och Lain men avskyrt typ ALLT vad dragonball/naruto/whatever heter.Nightowl said:Jag är en trettiosjuårig mangafan som inte gillar de vanligaste formerna av mangaserier typ Dragon Ball och Naruto såååå mycket; jag är fel person att uttala mig.
Största problemet med det är ju att manga faktiskt betyder "tecknad serie". Allt tecknat i japan är väl manga, som jag ser det. Så ett mangarollspel blir... Tja... En tecknad serie i rollspelsformat?Bengt Petter said:Säkert, men det jag saknar är ett spel som känns som manga hela vägen. Inte bara lite grann.
En erfarenhet som kanske kan vara intressant i sammanhanget är att storygames-terminologin, som den gamla rollspelaren i mig först uppfattade som en lite choserad trend, har gjort hela grejen mycket mer tillgänglig för mina kompisar som till exempel är teaterfolk. När spelets centrala byggstenar är karaktärer, relationer, drivkrafter, antagonister med mera istället för BP, GE, FV, KP och så vidare, så är det igenkännbart för andra sorters människor än spelfreaksen. Det har aldrig varit så enkelt att förklara vad vi höll på med som när jag började kalla det för story games.Jag skulle gärna vilja se ett spel som är riktat mot folk som inte är ungdomar och som inte redan spelar rollspel. Folk i 30+-åldern spelar ju bara rollspel om de började när de var 17. Jag skulle vilja se ett såpoperaspel, till exempel. Eller ett enkelt ståryspel om kändisar, eller The Office, om någon föreslog, och få ut spelet ur nördkretsen. Jag är beredd att jobba på ett sådant projekt, men jag orkar inte dra hela lasset ensam -- jag är bra på att sätta igång och spruta idéer, men inte så bra på att ro projekten iland. Är det någon som vill slå sig ihop med mig och skapa ett spel för barnfamiljer och medelålders kvinnor?
Alla som tänker kasta sig över denna revolutionerande och uppenbart rollspelsmarknadsfrälsande idé, bör som första uppgift titta på redan existerande spel på andra marknader (som USA, t.ex.), och identifiera de faktorer som gjort att dessa inte har vållat någon revolution av den art som önskas.Nightowl said:Jag utgår kallt ifrån att ingen tror mig, eftersom fromma förhoppningar och lösa antaganden alltid slår beprövad erfarenhet och sådant trist i sådana här trådar , men jag vet att jag har rätt.
Nu har du fört fram din pessimistiska ståndpunkt i inlägg efter inlägg. Du har rätt på många sätt och kanske är allt det här bara meningslöst. Men om det i slutändan bara blev ett idéfrö till ett mangaspel så räcker det. Det är ju mer än en grinigt "nej", eller hur. Jag kan iofs inte tala för alla i tråden, men jag är ingen naiv idiot. Behandla mig inte som en sådan.Magnus Seter said:Alla som tänker kasta sig över denna revolutionerande och uppenbart rollspelsmarknadsfrälsande idé, bör som första uppgift titta på redan existerande spel på andra marknader (som USA, t.ex.), och identifiera de faktorer som gjort att dessa inte har vållat någon revolution av den art som önskas.
När vi har den här sorts diskussioner brukar folk genomgående rekommendera förändringar som går ut på att det borde finns mer bra spel, dvs spel som de själva gillar.CapnZapp said:Problemet med "lösningen" att rikta in rollspel mot mangamarknaden är att jag är sjukt ointresserad av manga.
Alltså, om ditt intresse är att rollspel vilka som helst ska sälja mer, så kan ett mangarollspel vara någonting. Men om ditt intresse är att sälja fler av rollspelens klassiker, så är det ju helt meningslöst.
För mig ger det ingenting alls att diskutera rollspelsdesign om det vi designar är manga.
Så frågan är; går denna tråd ut på att öka rollspelsförsäljningen oavsett vilken typ?
Eller går den ut på att öka försäljningen av de rollspel som idag säljer dåligt?
Själv är jag huvudsakligen intresserad av den sistnämnda frågeställningen.