Rollspel goes Microtransactions/pay to win/abbonemang?

lupmet

Swordsman
Skummade tråden för att se vad det hela handlade om men så slog det mig att det finns en sak som kan göra att andra än SL lägger ut alla pengar: bättre appar. Vi spelar för tillfället en kampanj i Exalted och där är det rätt jobbigt at spela på distans och hålla reda på initiativ under en strid. I D&D har jag förstått det som att det ändras inte under striden men i Exalted delar du ut skada i form av initiativ (lite komplexare än så, men strunt i det nu). Den kan variera mellan -10 och +30 under en strid för respektive kombattant och det kan justeras 2-5 gånger under en stridsrunda per kombattant. Det jag ser som positivt är möjligheten att ett så stort bolag som D&D har råd att göra flera program där det går att hålla reda på siffror under striden och där varje spelare har sin instans av det. Ju mer jag tänker på det ju mer positiv blir jag till möjligheten att ha rollpersonen digitalt – och då är jag ändå en pappersfantast (finns det något underbarare än ett väldesignat och snyggt rollformulär!?).

En del rollspel är nu så komplexa att göra rollperson till och så många olika bonusar att hålla reda på att det blir nästan ohanterligt att göra det för hand. Jag tänker på att göra rollperson till Shadowrun med Chummer respektive för hand och hålla reda på all Charms som kan påverka i en situation i Exalted.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
4. Och nu, köra igång ett dataspel.
Jag tror att många DnD-grupper skulle kunna tjäna på den möjligheten. Att DM bara kan ladda äventyret och spela sociala situationer och utforskande, och lämna över tyglarna när det blir gruff. Att slippa hantera komplexa regler. Det öppnar ju för kul specialregler och grejs när man inte behöver hålla dem på en nivå att en människa kan sköta bokföringen med papper och penna.

Nya cyber-DnD förhåller sig till dagens rollspel, som Hearthstone förhåller sig till Magic.

Vill _jag_ spela rollspel så? Jag tror inte det. Men vem vet, det kanske är jättekul.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tror att många DnD-grupper skulle kunna tjäna på den möjligheten. Att DM bara kan ladda äventyret och spela sociala situationer och utforskande, och lämna över tyglarna när det blir gruff. Att slippa hantera komplexa regler. Det öppnar ju för kul specialregler och grejs när man inte behöver hålla dem på en nivå att en människa kan sköta bokföringen med papper och penna.

Nya cyber-DnD förhåller sig till dagens rollspel, som Hearthstone förhåller sig till Magic.

Vill _jag_ spela rollspel så? Jag tror inte det. Men vem vet, det kanske är jättekul.
För egen del är jag inte emot. Om vi ändå ska ta paus från rollspelandet för att rulla plast och räkna matte, så kan vi väl ta paus och göra något jag faktiskt skulle kunna ha kul med också, och inte bara känna att jag hela tiden fuckar upp och sinkar alla för att jag aldrig kommer ihåg vad jag ska slå och behöver hjälp med matten.

Alltså helst slipper jag ju paustagandet överhuvudtaget; ska vi ta paus ser jag hellre att det är för mat och att snacka bullshit. Men om vi ska ta paus för strid så känns det här rätt kul.

Fast jag skulle såklart 100% vilja ha det utan microtransactions.

Gerkub

Gelékub
Jag undrar om det skulle vara smart av dem att öppna upp för användare att sälja sina egna digitala dnd-kompatibla skapelser via deras plattform, mot en liten procent givetvis. Då kan de typ äta kakan och ha den kvar: de får både pengar och kanske får de trogna fans att känna sig delaktiga.

Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Känns som att man snart borde kunna ersätta DM med en AI. Och med lite roliga appar och skit när man spelar digitalt kan nog få en att se ut som sin RP när man spelar via länk. Jag hade iaf varit mer bekväm med att spela med ett filter om jag skulle spela med främlingar över nätet.

Nu är nog inte jag målgruppen men skulle bli väldigt förvånad om inte rollspel goes full metaverse inom kort.

Organ

Out of time, out of mind
Känns som att man snart borde kunna ersätta DM med en AI. Och med lite roliga appar och skit när man spelar digitalt kan nog få en att se ut som sin RP när man spelar via länk. Jag hade iaf varit mer bekväm med att spela med ett filter om jag skulle spela med främlingar över nätet.

Nu är nog inte jag målgruppen men skulle bli väldigt förvånad om inte rollspel goes full metaverse inom kort.
Dit tror jag vi definitivt är på väg. Se bara på Mansions of Madness. Det är visserligen ett brädspel men med klart rollspeliga inslag. Det styrs via en app som spelar upp det valda scenariot och reagerar på vad spelarna tar sig för. Så riktningen är redan utstakad.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Dit tror jag vi definitivt är på väg. Se bara på Mansions of Madness. Det är visserligen ett brädspel men med klart rollspeliga inslag. Det styrs via en app som spelar upp det valda scenariot och reagerar på vad spelarna tar sig för. Så riktningen är redan utstakad.
Följer man de amerikanska Twitter-diskussionerna så är DnDs stora utmaning just nu att det är spelledarbrist. Så om datorn kan stötta en ny spelledare, eller till och med ersätta en spelledare längre fram så hade det varit bra för Hasbro, så länge de kan få spelarna att axla bördan att köpa grejer när Hasbro själva erbjuder digitala spelledartjänster.

(Sedan är det en rätt intressant sidodiskussion om varför det inte finns spelledarbrist i OSR-sfären, men kanske inte i den här tråden.)

Khan

Kondottiär
Om jag skall vara helt ärlig så är det en ganska naturlig utveckling, sett till produktens (och även andra rollspels) hela livstid.

Att göra produkt av folks egna fantasi:
  • Köpta äventyr att spela--inte uppmuntran att komma på oändliga äventyr själv.
  • Specifika karaktärsmallar att spela--inte fantisera fram från siffrorna själv.
  • Köpta regelexpansioner att använda--inte husregla själv.
  • Officiella evenemang att delta i--inte arrangera själv.
Ser ingen större skillnad mellan att "monetisera" efter en modern mikromodell och att sälja fyrtiofemton tusen supplement, personligen.
Det här tror jag är rimligt att ha som utgångspunkt i diskussionen. Allt som är inköpt är automatiskt mer "på riktigt" än det som hittas på av SL / spelgruppen.

Det DnD har lyckats med hittills är ju att sälja så in i h-vete mycket kringgrejer som knappt kräver någon arbetsinsats. En SL-skärm tar inte lika lång tid att designa som ett äventyr, men det kostar lika mycket i butik. Ett tärningsset det står DnD på kan säljas för mer än ett generiskt. Miniatyrer marknadsförs närapå som ett krav. För att inte tala om alla anteckningsböcker, pennskrin, T-shirts, etc. som det bara sitter en DnD-logga på.

Men jag tror också det finns en poäng i det här med komplicerat system som en grej för att monetisera det hela. Om du har ett system som är lätt att improvisera från är det automatiskt lättare att hitta på själv som SL / spelgrupp. Om du har ett system som är knepigt behöver du mer stöd, vilket betyder att du köper mer grejer, så att säga.

Jocke

Man med skägg
Met tanke på att Hasbro/WotC till slut lyckades ha sönder värdet på magickort efter att i 30 år lyckats tycka egna pengar på billig kartong är ju lätt oroande.

Zire

Swashbuckler
Jag tror dock att det skulle bli en annan upplevelse att spela med en AI. Precis som det är i datorspel.

JohanL

Champion
Jag tror dock att det skulle bli en annan upplevelse att spela med en AI. Precis som det är i datorspel.
Jag tror mer på den riktningen, dessutom - att göra datorspel intressantare genom att implementera AI i dem.

Genesis

Ni dés ni maître
Ja, vägen till kommersiell framgång inom rollspel är ju främst att se till att folk inte behöver hitta på saker själva. Det finns en liten grupp rollspelare som gillar att mecka själva, men man kan inte tjäna signifikanta mängder pengar på dem. 95% av rollspelare vill konsumera och underhållas, inte behöva göra kreativt ansträngande saker. Färdigskrivna äventyr är en viktig del av det, men kan man få bort spelledaren också så är det ju en stor boost.

(Nu låter jag neggo, men det är inget fel i detta, såklart. Efter en lång skol/arbetsdag vill många bara slappna av och inte behöva anstränga sig så mycket.)

JohanL

Champion
Ja, vägen till kommersiell framgång inom rollspel är ju främst att se till att folk inte behöver hitta på saker själva.
Det är ju nästan definitionsmässigt sant - de som vill göra det själva har ingen glädje av materialet.

Khan

Kondottiär
Jag tror mer på den riktningen, dessutom - att göra datorspel intressantare genom att implementera AI i dem.
Rent praktiskt runt bordet tror jag nog att det går att bygga en app som hanterar mycket av det praktiska. Och att man då kan bli så svåröverskådligt att man får börja gissa sig fram i hur man bygger en optad RP i mycket högre utsträckning.

Det här är formeln för att räkna ut skada för en spell i Heroes 3, tex. Jag tror ingen vill räkna ut det där i huvudet runt ett spelbord.
Heroes of Might and Magic 3 said:
DMGf = DMGb × (1 + I1 + I2 + I3 + I4 + I5) × (1 - R1) × (1 - R2 - R3) × (1 - R4) × (1 - R5) × (1 - R6) × (1 - R7) × (1 - R8)
Men har du en app som du bara matar in lite info i (RP-1 slår på SLP-2, det är nattmörkt och sunkig träskmark, etc) så kan du bygga rätt komplicerade formler som ändå snabbar upp jämfört med dagens spel.

Det funkar rätt bra med en app som centralpunkt i Mansions of Madness, så jag tror lätt man kan bygga ett verktyg för SL att mata in combat encounters och sånt i.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Bra exempel. Och dessutom vill jag tillägga att jag tycker det är ett svinroligt spel!

JohanL

Champion
Rent praktiskt runt bordet tror jag nog att det går att bygga en app som hanterar mycket av det praktiska. Och att man då kan bli så svåröverskådligt att man får börja gissa sig fram i hur man bygger en optad RP i mycket högre utsträckning.

Det här är formeln för att räkna ut skada för en spell i Heroes 3, tex. Jag tror ingen vill räkna ut det där i huvudet runt ett spelbord.

Men har du en app som du bara matar in lite info i (RP-1 slår på SLP-2, det är nattmörkt och sunkig träskmark, etc) så kan du bygga rätt komplicerade formler som ändå snabbar upp jämfört med dagens spel.
Jag känner mig litet osäker här - det finns åtminstone två faktorer. Den ena är om man får ett rimligt utfall utifrån komplicerade regler, och för det kan man absolut implementera det i en app. Men i alla fall för mig är en annan faktor också att se hur det går till, så att man kan anpassa sina val utifrån det. Då är en black-box-app inte tillfredsställande, även om man i stället kan tänka sig en app som gör all uträkning och bökföring, men samtidigt berättar för dig vad som händer och låter dig se detaljerna.

Ett exempel: Ett av de bästa stridssystem jag någonsin sett är det BRP-baserade stridssystemet i datorspelet Battle Brothers. Men det är också litet för avancerat för att köra runt ett spelbord - det finns mycket saker som att den här skadan till 35% förbigår rustning, att du dra ifrån försvarens 12% Defence från dina 68% Attack, hur mycket skada din rustning tagit, eller vad för permanenta men du har och deras effekter, och så vidare. Här skulle jag absolut kunna tänka mig att implementera rubbet i en app, där du fortfarande kan se din rollpesron och följa resultaten och vad som pågår under huven.

EDIT: "Bökföring" var en oavsiktlig felskrivning, men jag låter den stå kvar. :)

Last edited:

Theo

Hero
(Sedan är det en rätt intressant sidodiskussion om varför det inte finns spelledarbrist i OSR-sfären, men kanske inte i den här tråden.)
Det är väl snarare fråga om att det populära D&D 5E har ett spelaröverskott, dvs fler spelare än vad det finns spelledare till, som betydligt mer nischade grejor som OSR inte har?

Jag skulle tro att ju smalare och mer nischat det är desto större är andelen (potentiella/villiga) spelledare bland de intresserade spelarna.

Ram

Skev
Följer man de amerikanska Twitter-diskussionerna så är DnDs stora utmaning just nu att det är spelledarbrist. Så om datorn kan stötta en ny spelledare, eller till och med ersätta en spelledare längre fram så hade det varit bra för Hasbro, så länge de kan få spelarna att axla bördan att köpa grejer när Hasbro själva erbjuder digitala spelledartjänster.
Ja, jag ser det mesta av detta som någonting positivt. Låt en rules and enviorment-AI hålla ordning på de saker som är regeltunga eller åtminstone fun-bang-for-buck-låga såsom line of sight/cover, om man utlöser en fälla osv. och låt den mänskliga spelledaren hantera de delar som man inte vill skall styras av system. Om det görs bra och om de inte prissätter det hela knasgalet så gillar jag iden som koncept. Om man sedan gör AI:t riktigt riktigt lätt att använda så att en grupp spelare kan spela enkla crawls spelledarlöst eller mer komplexa med en spelledare så skulle jag absolut kunna tänka mig att "hyra" ett scenario över en helg och bara spela loss.

Sedan misstänker jag att detta i viss mån även försöker lösa andra problem med lönsamhet. Jag tror att miniatyrmarknaden är rätt nära döden till exempel. Jag har en kompis som jobbar på en arkitektfirma och de har en sviiiindyr mätrigg med laaaaser som kan skanna in ett objekt och printa en exakt kopia (och framför allt skapa en blueprint) och dessa hamnar sedan på en pirat-thinyverse. I sin egen 3D-värld så kan de ta tillbaka kontrollen över "sin" buisness på ett ganska bra sätt och erbjuda spelarna att köpa sin lilla gröna hatt om de vill ha en sådan.

Och sedan kan du scanna in ditt eget ansikte och lägga snyggt och fint på din gubbe om du vill. Eller Ulf Kristerssons om det faller mer i smaken. Och ytterligare sedan så kan din bild-AI använda dina karaktärers blueprints för att generera assnygga AI-HD-bilder på när ditt party strider mot Orcus. Eller kanske rent av en egen film! Det kan vara något att visa för barnen! "Kolla när pappa, Matte och den andra Fredrik dräpte Orcus!". Med min fagra nuna inne hjälmen.

Ehm. Jag borde kanske minska ned på kaffet... :)

Khan

Kondottiär
Ja, jag ser det mesta av detta som någonting positivt. Låt en rules and enviorment-AI hålla ordning på de saker som är regeltunga eller åtminstone fun-bang-for-buck-låga såsom line of sight/cover, om man utlöser en fälla osv. och låt den mänskliga spelledaren hantera de delar som man inte vill skall styras av system. Om det görs bra och om de inte prissätter det hela knasgalet så gillar jag iden som koncept. Om man sedan gör AI:t riktigt riktigt lätt att använda så att en grupp spelare kan spela enkla crawls spelledarlöst eller mer komplexa med en spelledare så skulle jag absolut kunna tänka mig att "hyra" ett scenario över en helg och bara spela loss.
Jag funderar på hur mycket spelledare man egentligen behöver i så fall. Alls, inte bara för en oneshot över en helg. Från början var ju SL en sorts regeldomare snarare än en historieberättare, någon som så objektivt som möjligt förhöll sig till den hemliga informationen om vad som fanns i rummen och så vidare. Slumpen är ännu mer opartisk.

Kan man då ta de bitarna och klämma in i en app kanske det räcker att en av spelarna har ansvar för någon sorts lättare narrativt klister mellan äventyren.

Det blir svårare att anpassa sig till kampanjspel med återkommande SLP, etc. Men det går nog om man har ett rätt löst förhållande till att ha en intern sammanhängande berättelse vid bordet.

Ehm. Jag borde kanske minska ned på kaffet... :)

Ram

Skev
Jag funderar på hur mycket spelledare man egentligen behöver i så fall. Alls, inte bara för en oneshot över en helg. Från början var ju SL en sorts regeldomare snarare än en historieberättare, någon som så objektivt som möjligt förhöll sig till den hemliga informationen om vad som fanns i rummen och så vidare. Slumpen är ännu mer opartisk.

Kan man då ta de bitarna och klämma in i en app kanske det räcker att en av spelarna har ansvar för någon sorts lättare narrativt klister mellan äventyren.
Mm. Asså det går säkert, men jag är trots mitt teknikvurmande (och kaffet...) ännu lite tänkande att för de finare nyanserna i kommunikation mellan en SLP och en RP (ord, tonläge, kroppsspråk, ansiktsuttryck, ...) så är en mänsklig SL att föredra... Hen kan mer eller mindre få cue cards av AI:n om SLP:n (allt från bonddräkng till kung, lokal ingen till ärkeskurken) med vad de vill, tycker etc. men att förmedla det tror jag ligger en bit bort särskilt om det skall ske via röst och visuellt. Men jag kanske bara inte har tillräckligt förtroende för AI:na, vad vet jag.

Det blir svårare att anpassa sig till kampanjspel med återkommande SLP, etc. Men det går nog om man har ett rätt löst förhållande till att ha en intern sammanhängande berättelse vid bordet.
Kampanj-bitarna kommer i permium-paketet. Där finns möjlighet att mata in eller minnas vilka man har mött, vilka agendor de har, vad de tycker om RP, vilka modus de föredrar när de skall angripa dem etc. och så dyker de upp på väl valda ställen i scenariona, lite lagom (från inget till mycket) invävda i storyn. Allt för bara 199 i månaden. Ja, dollar då. :)