Skummade tråden för att se vad det hela handlade om men så slog det mig att det finns en sak som kan göra att andra än SL lägger ut alla pengar: bättre appar. Vi spelar för tillfället en kampanj i Exalted och där är det rätt jobbigt at spela på distans och hålla reda på initiativ under en strid. I D&D har jag förstått det som att det ändras inte under striden men i Exalted delar du ut skada i form av initiativ (lite komplexare än så, men strunt i det nu). Den kan variera mellan -10 och +30 under en strid för respektive kombattant och det kan justeras 2-5 gånger under en stridsrunda per kombattant. Det jag ser som positivt är möjligheten att ett så stort bolag som D&D har råd att göra flera program där det går att hålla reda på siffror under striden och där varje spelare har sin instans av det. Ju mer jag tänker på det ju mer positiv blir jag till möjligheten att ha rollpersonen digitalt – och då är jag ändå en pappersfantast (finns det något underbarare än ett väldesignat och snyggt rollformulär!?).
En del rollspel är nu så komplexa att göra rollperson till och så många olika bonusar att hålla reda på att det blir nästan ohanterligt att göra det för hand. Jag tänker på att göra rollperson till Shadowrun med Chummer respektive för hand och hålla reda på all Charms som kan påverka i en situation i Exalted.
En del rollspel är nu så komplexa att göra rollperson till och så många olika bonusar att hålla reda på att det blir nästan ohanterligt att göra det för hand. Jag tänker på att göra rollperson till Shadowrun med Chummer respektive för hand och hålla reda på all Charms som kan påverka i en situation i Exalted.