Jag tar inte ifrån dig din upplevelse på något sätt, men behöver det vara så komplicerat?Men för att det ska kunna spelas dynamiskt som en simulering (eller vad man ska säga) så måste man ju också kontinuerligt hålla allt som rollpersonerna inte ser i åtanke, eller?
Liksom, en subway-karta med ledtrådar som knyter ihop människor/platser kan jag absolut hålla reda på, men det är ju också en mer statisk karta. När dessutom allt ska hålla på och röra sig kontinuerligt, trigga och agera och så vidare… Det är där jag känner mig överväldigad.
Om man fortsätter med samma exempel:
Ett deläventyr som spelarna kan välja att utforska är att frita fången. Det är ett klassiskt scenario, ta dig in i ett fängelse (ett antal metoder föreslås) och ta dig ut med personen. I slutet på det deläventyret står det "Den lyckade fritagningen kommer ha effekt på Miklos" varpå man som SL tickar upp dennes hot med 2 (såg att jag inte hade med just det exemplet i listan men två är säkert lagom ).
Ett annat är att man vill hitta det mindre farliga brevet som finns i den hemligt kungafientliga handelsmannen Raugar Tveskägg. Brevet finns i ett lönnfack i dennes reseskåp på ett av stadens finaste värdshus. På samma sätt, om spelarna lyckas så kommer det att stå "Stölden av brevet kommer ha effekt på Miklos och på grupperingen De kungafientliga".
Nu kanske vi triggat en ny Modus hos Miklos:
"6-12 hot: Mer direkt. Planerar att mörda brodern i De rättrådigas namn. Kan ske på olika sätt; Gift, vådaskott under jakt, överfall på en väg, ... Agerar mer direkt mot peroner som är emot honom". Plötsligt börjar det frågas på stadens gator efter våra hjältar, de börjar se vakande ögon i gränderna, deras rum söks igenom och/eller de anfalls i nattens mörker. Dessa saker behöver inte vara improviserade, det kan beskrivasrakt upp och ned i texten vad Miklos tar sig för. Reaktiviteten kommer mer av att spelarna via sina segrar drar till sig sin antagonists ögon och tvingar denne reagera på nya sätt.
Sedan så behövs inte så många aktörer egentligen. Jag har funnit när jag spelar att tre oftast är för lite och åtta för många. Det som jag känner är coolt med liknande upplägg är att det blir ringar på vattnet i flera steg. Aktörers beteenden ändra vilket ger ringar på vattnet hos andra aktörer och systemet hamnar i svängning på ett sätt som ofta är rätt roligt.
Men som du sa, detta är nog ett sidospår i den här diskussionen så jag låter det vara där.