Nekromanti Rollspel i leksaksbutiken

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Robert Jonsson said:
En mer passande analogi vore snarare att jämföra teater mot film, och även om teatern finns kvar idag får man nog säga att filmen konkurerat ut det som ett nöje för en bredare massa. När gick du på teater till sist? Själv så var det i gymnasiet.
Ja, kanske är det så att vi måste börja fundera på om vi inte är kulturutövare och inte hobbyister. Det är en tanke som slagit mig om och om när jag sneglat i den här tråden. Hand upp alla som tycker det känns obekvämt. :gremlaugh:
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Jag har funderat på detta på morgonpromenaden och tycker att i förlänger är ju rollspel en aspekt av kultur, förutom den hobby som det är för många :gremsmile:

Och om man ska definiera det på så sätt - få fler spelare genom att vända sig till kulturella sammanhang?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag säger som HEM, det är för att ni håller på med en massa rollspel istället för att spela äventyrsspel som man ska göra.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Nybörjarrollspel...

Det är möjligt men är förekomsten av nybörjarrollspel något som förändrar det förhållandet?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Eksem said:
Jag är inte riktigt säker på vad "målet" är. Jag tycker varken det ser ut att vara någon brist på nya spel, eller på möjligheter för folk att spela? The more the merrier såklart, men jag vet inte hur stort rollspelande ens KAN bli i en värld där möjligheterna som rollspel erbjuder i stor utsträckning också kan erbjudas av andra intressen och hobbies. Back in the day så om man var sugen på att spela ett spel med fantasyinslag, eller ägna sig åt ett dungeoncrawl eller ja, bara levla lite så var det rollspel och inget annat som erbjöd de här upplevelserna. Det finns fortfarande saker bara rollspel gör och kan göra, men idag kan du ju levla med en telefonapp för din löpträning, fantasyinslag är vardagsmat och dungeoncrawls finns i så många varianter att de inte går att räkna, och om du vill vara någon annan för en stund så har du hela jävla internet att vara det på.

Jag tror att rollspelen en gång i tiden blev en samlingspunkt för väldigt många intressen och behov som idag sprids ut över flera olika hobbies och sysslor (må det vara cosplay, teveserier, tevespel eller brädspel, gamification, flashbacktrollning eller what not), och att rollspel idag därmed både är mycket mindre, men på ett annat sätt mycket större än någonsin.
Något sånt här är i linje med min uppfattning. Rollspelshobbyn är större och bredare än någonsin, även om just den lilla sub-genren av klassiska bordsrollspel kanske är lite mindre än tidigare (jag vet inte om den egentligen är det, men det är ett antagande).

Jag ser egentligen bordsrollspel, samlarkortspel, brädspel, datorrollspel etc. som en och samma hobby, som är större än den var när jag var yngre. Mycket på grund av att nördigheten anses som lite charmig och är betydligt mer accepterad än förr.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
krank said:
Jag tror att World of Warcraft säljer bra av helt andra anledningar än att de har stora svärd och axelskydd. Visst finns det visuella, men också enormt genomtänkt spelmekanik.
Stämmer.

Blizzards styrka är att de inte gör något innovativt nydanande. De tar vad andra gjort, och sedan putsar upp och paketerar om det. Det gav dem ett starkt varumärke, och fans som är beredda att prova vad som helst så länge Blizzard ger ut det.

Det var många som var av åsikten att de aldrig skulle betala månadsavgift för att spela ett spel. Men de provade just för att Blizzard gav ut det, och stannade kvar för att det var åtminstone bra nog.
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
En sak man också måste komma ihåg är att rollspel är en extrem lågkomsumptionshobby.

Vi vet inte exakt hur många som spelar rollspel i Sverige för det går knappt att mäta. Det går inte att titta på försäljningssiffrorna på existerande spel eftersom det räcker med att en gång ha köpt ett spel (egentligen krävs det inte ens det så länge man förstår konceptet) för att kunna spela i oändlighet (med lite kreativitet).

Exempelvis anser jag mig vara en rollspelare (om än inte så aktiv som förr i tiden), men jag har faktiskt bara köpt ett enda rollspel de senaste 10 åren eller så (Fantasy! blev för frestande). Anledningen är inte att jag inte är intresserad av nya spel, men mer att jag har en hög gamla som jag använder, och gör egna system om inget av dessa passar eller frestar. Jag läser gärna om nya spel och om jag hade högar med pengar och tid hade jag utan tvekan köpt alla nya spel som kom ut, men behovet finns egentligen inte.

Anledningen till att det är (nästan) omöjligt att leva på att tillverka rollspel idag är alltså inte bara att hobbyn nu för tiden är nischad, men också att den är relativt billig.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
ninepointone said:
Varför skulle inte samma symbios kunna gälla penna/papper rollspel vs. datorspel?
Tja... Åtminstone Everquest och World of Warcraft finns som papper-och-pennarollspel.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Eksem said:
Jag säger som HEM, det är för att ni håller på med en massa rollspel istället för att spela äventyrsspel som man ska göra.
Vilket är rätt skojigt, för om man pysslar med att återupptäcka gamla spel som OD&D eller Chainmail är det ju ännu mer kultur. Praktisk spelarkeologi. Men om man gör det med ett nytt spel är det förstås bara lättsam förströelse om man ägnar flera timmar i veckan på det... :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lupus Maximus said:
ninepointone said:
Varför skulle inte samma symbios kunna gälla penna/papper rollspel vs. datorspel?
Tja... Åtminstone Everquest och World of Warcraft finns som papper-och-pennarollspel.
Och Dragon Age och Dragon Ball :gremwink:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
ninepointone said:
Utgår jag från personlig erfarenhet så var inkörsporten till rollspel:

1. Leksakskatalogen när man var liten. DoD, Chock, Mutant. Dessutom var det där jag såg Soloäventyren med Ensamma Vargen som jag sedan fick i julklapp.

2. Kompisarna. Blev inbjuden att vara med och spela DoD något år senare då en kompis SL:ade Döda Skogen. Gav mersmak!

Punkt 2 är ju det som fortfarande verkar gälla idag (samt genom föräldrar), men jag tror ändå leksaksbutikerna har en stor del i att få (bättre)snurr på hobbyn.
Mina fem eurocent i den här diskussionen: Ett bekymmer där är att leksaksbutikerna har drabbats av samma sorts nätkonkurrens som boklådorna. Därför har sortimentet blivit smalare och mer inriktat mot starka varumärken. Dessutom har tunga kedjor som BR konkurrerat ut många av de äldre "självägda" butikerna som hade bredare utbud. Och BR köper tyvärr inte in varor från småproducenter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Vad snackar ni om? Hobbyn är mår väll bättre än någonsin! :gremlaugh:

Massa nya spelare. Podcasts och actuial plays som gör det mycket lättare att kunna börja spela utan andra rollspelare som introducerar en. De bästa rollspelen finns gratis online helt lagligt och man kan ha regler i sina telefoner. Tärningar i telefonen också! Diskussionsforum och så många bloggar och google + cirklar och grejer. Nördighet är 100% accepterat och är nu populärkulturen! Tack Peter Jacksson och Big bang theory (trots att det är en usel serie) och hippsters. Ja, jag vill tacka hippstersen! De spred rollspelandet och det ska de ha en medalj för. Och Samtidigt är det en hobby som är extremt lång framme och har jätte många engagerade i genusfrågor och annan socialpolitik! Inte bara här men på bloggar och andra forum också. Sedan har vi samtidig grindhouse underground grejerna med Lamentations of the flame princess och D&D with pornstars. Det finns något för alla.

Allting är fantastiskt! :gremlaugh: Och du, visa mig ett datorspel som låter mig spela Mage the Ascension och ändra verkligheten som jag vill och så kan vi snacka om att datorerna vunnit :gremtongue:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mekanurg said:
ninepointone said:
Utgår jag från personlig erfarenhet så var inkörsporten till rollspel:

1. Leksakskatalogen när man var liten. DoD, Chock, Mutant. Dessutom var det där jag såg Soloäventyren med Ensamma Vargen som jag sedan fick i julklapp.

2. Kompisarna. Blev inbjuden att vara med och spela DoD något år senare då en kompis SL:ade Döda Skogen. Gav mersmak!

Punkt 2 är ju det som fortfarande verkar gälla idag (samt genom föräldrar), men jag tror ändå leksaksbutikerna har en stor del i att få (bättre)snurr på hobbyn.
Mina fem eurocent i den här diskussionen: Ett bekymmer där är att leksaksbutikerna har drabbats av samma sorts nätkonkurrens som boklådorna. Därför har sortimentet blivit smalare och mer inriktat mot starka varumärken. Dessutom har tunga kedjor som BR konkurrerat ut många av de äldre "självägda" butikerna som hade bredare utbud. Och BR köper tyvärr inte in varor från småproducenter.
Så är det ju. Ett spel måste vara stort för att Toys’R’Us och BR ska vara intresserade, de vill inte ha hyllvärmare.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
ninepointone said:
Ändå säljer böcker...
...inte alls lika bra. Och bokhandlar tar ofta bara in de absoluta storsäljarna. Och målgruppen för rollspel läser knappt överhuvudtaget.

Annan detalj, som jag funderar över: Böcker kan man låna på biblioteket, relativt länge var det bio eller, senare, hoppas att filmen gick på TV som gällde. Hyr-VHS och sådant ändrade på det, såklart. Och sedan film blev mer lättillgängligt så har böcker minskat.

Och hursomhelst är böcker också nu mer eller mindre utkonkurrerade av andra nöjen.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Eksem said:
Jag är inte riktigt säker på vad "målet" är. Jag tycker varken det ser ut att vara någon brist på nya spel, eller på möjligheter för folk att spela? The more the merrier såklart, men jag vet inte hur stort rollspelande ens KAN bli i en värld där möjligheterna som rollspel erbjuder i stor utsträckning också kan erbjudas av andra intressen och hobbies. Back in the day så om man var sugen på att spela ett spel med fantasyinslag, eller ägna sig åt ett dungeoncrawl eller ja, bara levla lite så var det rollspel och inget annat som erbjöd de här upplevelserna. Det finns fortfarande saker bara rollspel gör och kan göra, men idag kan du ju levla med en telefonapp för din löpträning, fantasyinslag är vardagsmat och dungeoncrawls finns i så många varianter att de inte går att räkna, och om du vill vara någon annan för en stund så har du hela jävla internet att vara det på.

Jag tror att rollspelen en gång i tiden blev en samlingspunkt för väldigt många intressen och behov som idag sprids ut över flera olika hobbies och sysslor (må det vara cosplay, teveserier, tevespel eller brädspel, gamification, flashbacktrollning eller what not), och att rollspel idag därmed både är mycket mindre, men på ett annat sätt mycket större än någonsin.
Det här tycker jag är oerhört viktigt, och en mycket bra observation. Idag finns det mindre rollspel fortfarande har "ensamrätt" på, helt enkelt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
krank said:
... Och målgruppen för rollspel läser knappt överhuvudtaget. ...
Här blev jag så förvånad att jag måste kolla vad du menar. Läser rollspelare lite, eller den tänkta målgruppen äldre barn? Jag har i alla fall känslan att den genomsnittlige rollspelaren/wrnu'aren läser klart mer än den genomsnittlige "resten av folk jag känner".
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Feuflux said:
Här blev jag så förvånad att jag måste kolla vad du menar. Läser rollspelare lite, eller den tänkta målgruppen äldre barn? Jag har i alla fall känslan att den genomsnittlige rollspelaren/wrnu'aren läser klart mer än den genomsnittlige "resten av folk jag känner".
Ah, jag var rejält otydlig. Jag menade den tilltäkta målgruppen för funderingarna i tråden; alltså barn och ungdomar som idag inte spelar pappers/bordsrollspel.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Finns det något "rollspelens Monopol"? Därmed inte sagt att Monopol är ett bra spel, men det är allmänegendom, alla kan det. Det närmsta man kan komma i Sverige är väl DoD91? Borde man ge ut det igen? Eller är rollspel ett medium som kräver nya regler och visioner och uppdateringar? Det känns ju drygt att behöva lära sig något nytt varje gång man ska lira. Eller kul? Inte vet jag.
 
Top