Jo, visst jänkar har inga gråskalor...
Ok, visst jag har ingen avsikt att generalisera ett helt land, speciellt inte ett så stort och mångsidigt som USA. Visst min styfar som också är jänkare gillar inte D&D och tror varken på gott eller ont i sånna utsträckningar som jag talar om. Men om man kollar på kulturen både den i dag och deras "sagor" så skiljer sig dom självklart från en del i europa. Sen så skiljer sig sånna saker även otroligt mycket även inom europa. Visst det finns en hel del saker som man kan hitta i alla kulturer, vi är alla trots allt människor, men det finns så klart skillnader. Jag menar inte heller att skillnaderna i rollspel nödvändigtvis måste vara skillnader i människornas sätt att tänka.
Jag tänkte bara på små skillnader som kanske bara har med hur omgivningen ser ut och kanske de lokala legenderna. Jag tror inte att en syd europe skulle fatta om jag sa trollskog, för det sitter liksom i ryggmärgen på mig. Inte för att mina föräldrar berätta trollsagor runt brasan när jag var liten, men kanske för att man snappat upp lite här och där samt traskat omkring i just dessa trollskogar. Nu menar jag inte att folk inte kan vilja leva sig in i att spela i ändra förhållanden som dom växer upp i. Jag har aldrig vistats länge i en öken, men likförbaskat så hamnar jag där varje gång vi spelar rollspel.
Sen en sån sak som att japanska ungdomar inte har tid att spela rollspel, utan gör korta scenarion dom kan spela under en rast var sånt jag undrade över. Så inga amerikaner eller personer från andra länder behöver känna att jag dömer ut dom...
Så då var det sagt