Nekromanti rollspel i världen, olika?

Nightowl

Champion
Re: Ingen D&D suger diskution igen...

de var inte "monster".. osv ...
Öh, jo. Jag äger Dragon Warriors, och känslan skiljer sig ganska mycket från framförallt senare versioner av D&D, men goblins är monster man ska slå ihjäl. Fast häftigare.

Erik, det här ska jag nog faktiskt göra en post om

Nightowl

Champion
Re: Ingen D&D suger diskussion igen...

• Amerikaner bryr sig bara om att vinna, inte om att göra ett bra jobb som de hederliga snälla svenskarna. Check
  • Amerikaner tror på det goda och onda och är underföstått snävt tänkande fanatiker i motsats till, säg, svenskarna, som kan se saker på ett nyanserat sätt. Check.

Nightowl

Champion
kramar Rising!

Det typiska för den amerikanska rollspelshobbyn är väl framförallt bredden. Visst, det finns inget svenskt D&D, men det finns inget svenskt Vampire eller Baron von Munchaussen heller. Det finns helt galna friformare och samberättare bland jänkarna också, och inte bara stereotypa D&D-kobolder.
Tack! Man kan jämföra med serieindustrien i USA; den domineras helfett av superhjältegenren, men man kan hitta serier om och med nästan vad som helst i Staterna.

Erik, förutom Åsa-Nisse, för den är unik

Rickard

Urverk speldesign
"Om rollspel inte utvecklats från krigsspel, hade rollspel sett helt annorlunda ut."
Ge exempel.. :gremwink:

/Han som undrar

Nightowl

Champion
Svenska rollspel

Sverige är ju känt för sin höga grad av medbestämmande och känslan av solidaritet svenskarna emellan. Svenska rollspel har därför alltid en Rollpersonsombudsman som kan inträda med veto mot allt Spelledaren kan göra.

Svenskarna är ju också kända som jordens fredligaste folkslag, som inte varit i krig på över hundra år! Det finns därför aldrig några regler relaterade till våld i svenska rollspel, utan de få gånger detta kan tänkas inträffa sköts detta av Spelledaren och Rollpersonsombudsmannen i samråd.

Tyvärr är ju också Sverige känt för ett visst mått av byråkrati. De spel som görs i Sverige är därför mycket regeltyngda med många tabeller, och bästsäljarna bland utländska rollspel är HERO och Rolemaster.

Svenskar är ju kända för sin avspända syn på sex och nakenhet, och de flesta spelmöten sker ogenerat utan kläder. Såsom en av världens mest jämställda länder har också Sverige 46% kvinnliga rollspelare!

Erik, så det så

Nightowl

Champion
Ge exempel..
Hade rollspel utvecklats från den teater många anser att den är, hade alla rollspel varit friform.

Hade dataspel av typen Diablo etc slagit igenom innan rollspelen, och rollspelen utvecklats som ett sätt att spela utan dator, hade de flesta rollspel säkert börjat som mer eller mindre komplexa brädspel, med andra sorters slumpgeneratorer än tärningar och många fysiska props

Hade rollspelen utvecklats direkt från de rollekar jag brukar anse att de är, hade det inte funnits någon spelledare.

Erik

morkbollen_UBBT

Warrior
Jo, visst jänkar har inga gråskalor...

Ok, visst jag har ingen avsikt att generalisera ett helt land, speciellt inte ett så stort och mångsidigt som USA. Visst min styfar som också är jänkare gillar inte D&D och tror varken på gott eller ont i sånna utsträckningar som jag talar om. Men om man kollar på kulturen både den i dag och deras "sagor" så skiljer sig dom självklart från en del i europa. Sen så skiljer sig sånna saker även otroligt mycket även inom europa. Visst det finns en hel del saker som man kan hitta i alla kulturer, vi är alla trots allt människor, men det finns så klart skillnader. Jag menar inte heller att skillnaderna i rollspel nödvändigtvis måste vara skillnader i människornas sätt att tänka.

Jag tänkte bara på små skillnader som kanske bara har med hur omgivningen ser ut och kanske de lokala legenderna. Jag tror inte att en syd europe skulle fatta om jag sa trollskog, för det sitter liksom i ryggmärgen på mig. Inte för att mina föräldrar berätta trollsagor runt brasan när jag var liten, men kanske för att man snappat upp lite här och där samt traskat omkring i just dessa trollskogar. Nu menar jag inte att folk inte kan vilja leva sig in i att spela i ändra förhållanden som dom växer upp i. Jag har aldrig vistats länge i en öken, men likförbaskat så hamnar jag där varje gång vi spelar rollspel.

Sen en sån sak som att japanska ungdomar inte har tid att spela rollspel, utan gör korta scenarion dom kan spela under en rast var sånt jag undrade över. Så inga amerikaner eller personer från andra länder behöver känna att jag dömer ut dom...

Så då var det sagt :zeppelinare:

Big Marco

Läskig
Re: Das Schwarze Auge

Nåt bolag vid namn Fast Forward Entertainment har tydligen gjort en engelsk utgåva av DSA4, kallad The Dark Eye, men jag har aldrig sett den någonstans.

Finns på SF-Bokhandeln i GBG. Iaf förra lördagen.

hraufnir

Swordsman
Re: Svenska rollspel

Svenskarna är ju också kända som jordens fredligaste folkslag, som inte varit i krig på över hundra år!
Var det inte bara för ngt år sedan som vi upptäckte att vi fortfarande var i krig med Lichtenstein, de var så små och obetydliga att ingen kommit ihåg att skriva fredsfördrag med dem! =)

Nightowl

Champion
Krigsförklaringar (OT)

En av de indianska nationerna (de kallas ju så - sedan finns det "tribes" inom dem) förklarade krig mot Tyskland oberoende av resten av USA när USA gick in i första världskriget. Deras ledare tyckte de kunde visa lite självständighet, så dom skickade en kurir som stolpade in på en tysk ambassad i full traditionell utstyrsel och lämnade en formell krigsförklaring (enligt dåvarande diplomatiska seder helt korrekt sådan).

Det där kom av sig under mellankrigstiden, och siouxerna eller vilka det nu var glömde att sluta fred med tyskarna, så när USA till slut drog sig in i andra världskriget skickade dom bara ett telegram.

"Är fortfarande i krig med Er" :gremgrin:

Erik

cogitare

Swashbuckler

Nej, nej, jag menade inte att implicera att du ogillade D&D utan bara att om jag skulle vilja så skulle jag kunna spela i Midgård med D&D-reglerna eller Ereb eller Athas eller någon annan spelvärld.

Sen när de skriver en värld dedikerad just ett spelsystem så är det klart att de göra vissa knytningar i världen till själva systemet men det är inte ett måste.

C.

Krille

Super Moderator
"På nått sätt känns det som D&D är väldigt amerikanskt(så klart det är ju från USA), men det kanske bara är en fördom från min sida."

Vi låter James Wallis svara på det:

James Wallis said:
Warhammer FRP isn't like D&D, and the monsters don't automatically carry gold and magic items. D&D is about quests for glory and riches; WFRP pretends to be the same, but in fact is about the PCs' day-to-day fight for survival in a universe that hates them. If you don't finish each adventure worse off than when you started it, your GM is doing something wrong. If you find yourself in a WFRP adventure and not knee-deep in shit then duck, because another load is past due.

Storuggla

Champion
Nej! San Marino!

"Var det inte bara för ngt år sedan som vi upptäckte att vi fortfarande var i krig med Lichtenstein, de var så små och obetydliga att ingen kommit ihåg att skriva fredsfördrag med dem! =)"

Nja, nej. Det var San Marino. De drog hem tidigt från fredsförhandlingarna så det blev tekniskt sett aldrig fred. Tydligen märke den svenska deligationen eller någon annan att de dragit heller eftersom det dröjde till 1996 innan Sverige och San Marino slöt fred till slut.
According to legend, the representative of the principality of San Marino (which formally sided with the Catholics) at the Peace of Westphalia had been waiting for his remuneration for a long time and in the end, tired of not having received it, simply got on his horse and rode home. The Treaty, therefore, was never signed by a representative of San Marino.
Brilliant :gremgrin:
Liksom, San Marino. I'm sooo scared...

Storuggla, we could take them

Arfert

Facit

ja det kan man ju, spela D&D i olika världar, det är ju en del av spelets styrka...

man kan spela D&D i min spelvärld till Saga också... även om "känslan" blir annorlunda.

i alla fall om man vill ha ett lite mer SUPERHJÄLTE-aktigt spel... men det är ju kul det med...

Rosen

Myrmidon
Re: Nej! San Marino!

Tydligen märke den svenska deligationen eller någon annan att de dragit heller eftersom det dröjde till 1996 innan Sverige och San Marino slöt fred till slut.

Nädå, det var ett välkänt faktum; att vi låg i "krig" med San Marino hörde jag talas om redan när jag var rätt liten.
Jag tyckte fö det var torrt av dem att upphäva det. Det var ju lite ballt, liksom.

--
Åke

Madon

Warrior
Re: Svenska rollspel

Sen kan man ju ha i åtanke att det inte skrevs några fredsfördrag efter andra världskriget(Eller har min SOlärare helt fel?), så den logiken lite hål i sig. Bara för att det inte blir fred, betyder inte att man är i krig.