Re: Flow
jag menar som att i att det oftast räcker med att visa en kasse kriminaltekniker i bakgrunden på en film som sprejar, lyser, gräver, dammsuger, pillar med pincetter, stoppar i påsar etc, medan huvudpersonerna bygger upp roller och historien genom dialog i förgrunden.
Jo, men då har vi ju en helt annan spelsituation. Om inte undersökningsarbetet är spännande -hoppa igenom det. Det gäller ju universellt. Men om spelarna smyger sig in i ett rum där åtta orcher sover och letar efter nyckeln till fångvaktarens cell så är det hundra gånger roligare om de "rollspelar" sökandet istället för att bara slå på färdigheter. Och liknande situationer där sökandet ÄR spännande.
har man en kasse spelare som tittar för mycket på Discovery (speciellt på torsdagar då FBI Files, Medical Detecives och Forensic Detectives går) så hjälper inte tipsen.
-Tänkte inte på tekniska tips, utan mer om ledtrådar för att underlätta arbetet. Som att säga "hey vänta, du kan inte sätta fingret på vad det är, men den där tavlan verkar skum" eller liknande. (Gärna lite elegantare, förstås :^D)
Som jag har sagt tidigare (och vi har debatterat livligt tidigare) så har jag inget manus.
Ah, visst, men det vet inte spelarna. Jag har skrivit så många hypertexter på sistone att jag dessutom börjat resonera i termer som "interaktivt manus" vilket förvirrar än mer. "äventyr" och "handling" tar så lång tid att skriva, så jag varvar med "manus" ibland som synonym. Nå, jag gillar att dra ut på dessa detektivarbeten, istället för att rusa igenom dem för att nästa häftiga händelse skall inträffa snabbare. Så, menade jag.
Jag som spelare gillar även dessa "handlingslösatillfällen" -då det driver spelet bort från "solospelsfällan" och kan glida ut till fina små stunder då man bara bekantar sig med sin egen och de andras roller. Avsnittet i "Beyond the mountains of madness" där man packar upp ens grejer vet jag att många spelgrupper helt tar och snabbspolar förbi, men i min spelgrupp var det magiskt. Då började äventyret på riktigt, och vi hade inga problem med att bygga handlingen själva. Besättningsmännen flörtade med mig, jag försökte visa min duglighet genom att hjälpa till men var fasligt förkyld och mådde till slut rätt illa. En annan spelare försökte skrämma oss med vilda skrönor från polartrakterna och det var allmänt skön stämning. Det där är vad rollspel handlar om för mig.
Men ok, har man inte spelare som gillar sånt så känner man väl av stämningen och snabbspolar för allas bästa. Jag tänker ofta på spelledarrollen som för rollen som DJ. Om folk vill dansa, lira uptempo-låtar. Ser de trötta ut, dra ner på tempot. En dålig DJ tittar bara neråt på sina skivor och maskiner, och en dålig spelledare tittar bara på sitt äventyr. Först och främst handlar det väl om att vara lyhörd antar jag. Särskilt när man spelar manuslöst, även om mina "fria" äventyr säkert ter sig som rena rälsinfernon jämfört med dina. ;^)
/Rising