Ska det bli flamewar av det här?
Vilka karaktärsdrag tycker du att hon skulle haft för att göra henne till en kvinna? Vilka har hon som gör henne till en man i dina ögon? Varför innebär "hon kunde lika gärna varit man" inte att hon lika gärna kan vara den kvinna hon påstås vara? Är alla gråzoner "män" av något slags default?
Nja, manliga deckare var dock först på seriefronten. Sedan kom ett par kvinnliga diton och om deras kvinnlighet BARA innebär att bröst ska exponeras så tycker jag det är onödigt. Hade det varit en kvinna som man inte exponerade på sådant vis hade jag inte brytt mig. Men nu gäller ju ändå ämnet stereotypa karaktärer så jag måste säga att jag nog tycker lika illa om MB-karaktärer som Conan-karaktärer och liknande.
För ja, mitt ämne har alltid kretsat kring Modesty Blase-aktiga rollpersoner. Jag har inte kritiserat MB själv för något. Endast hennes uppträdande i de serier jag hänvisat till. Så när du gör ett fumligt angrepp på mig med raderna
Tja, jag kan bara tipsa om att läsa böckerna innan du sågar en personlighet du inte har någon uppfattning om.
kan jag bara säga att du borde läsa mina inlägg istället för att hitta på egna ämnen att vända debatterna att handla om.
Extra tragiskt blir det när du snöar in på detaljer som jag har förklarat åtskilliga gånger vad de handlar om utan att du rubbar dig det minsta. "Vad är det som gör MB till en könlös karaktär?" Well, vad är det som gör TinTin till en könlös karaktär? Svar: Ingenting. De har inga personlighetsdrag. Du kan inte fortsätta köra ditt trötta resonemang "jamen SÄG något som gör dem tilld et då!!!" eftersom det i mina ögon inte finns något som tyder på motsatsen. Bollen är på din planhalva nu. Kan DU säga något som skiljer MB från hennes manliga kollegor? MAn kommer till en punkt där ett resonemang blir tröttsamt att reda ut, och du gör ditt bästa för att trötta ut hela diskussionen. Kom på något, eller lägg ner. Jag har nämnt att alla intressanta kvinnoprträtt (och manliga porträtt) har utmärkande drag. Kan du hitta några sådana hos MB så ger jag mig. Annars får du finna dig i att hon är en "man i kvinnokläder" för det är per defenition motsatsen. Och ja, män ÄR normen i agenthistorier, tro vad du vill.
Tintin har dock, oavsett vad du säger, ingen som helst personlighet. Det är ju det geniala med honom! Han kan användas i vilka situationer som helst och Hergés triumfkort är ju att alla bifigurer är sådana färgstarka personligheter. Ditt argument:
Har man läst ett antal av serierna känner man honom väl nog för att ha en rätt god aning om hur han kommer agera och hur hans prioriteringar ligger. Detta innebär att han faktiskt har något bakom fasaden som styr hans handlingar. Ergo: en personlighet.
faller på att Tintin kan ha "motiv", "livsmål" och "incitament" som driver handlingen framåt. Dock, det är egentligen inte Tintins personlighet vi ser skymten av, utan själva berättelsernas. Tintin får bara knuffar av manusförfattaren för att agera i riktningar som främjar storyn. Inget annat. Det här är ju det mäktiga med Tintin. Alla kan känna igen sig i honom! Däremot kan INTE alla känna igen sig i Kalle Ankas kraftiga temperament, Batmans egocentrism (med rätt manusförfattare) eller Hobbes avvaktande överlägsenhet. De har personlighet.
Världen är inte fullt så jämställd vilket denna tråd om något borde vara ett tecken på.
Det finns massor av tecknade seriehjältinnor. Även i den sortens äventyrshistorier som endast tecknas i frankrike med omnejd finns det flera att hänvisa till. Tydligast är väl Tardi's vackra och Hergéinspirerande historier, men det finns flera. En kvinnlig Tintin idag skulle nog inte många höja på ögonbrynen för.
Så nej, du verkar ha blivit upprörd för att jag dissat fröken Modesty. JAg skiter i henne. Från absolut första början har jag refererat till MB och LC-aktiga rollpersoner, ingenting annat. Under tiden har jag alltid haft tillräckligt mycket sidotext för att förklara precis vad jag menat med denna aforism. Du har medvetet undvikt att notera detta, och därför har denna diskussion tagit så himla lång tid att tråggla igenom.
Kan det inte bli slut nu?
/Rising