Nekromanti Rollspel- layout och sånt...

Muggas

Hero
Ok, låt säga att jag har mina 100 sidor råtext i word och mina drygt 70 bilder klara (jag är inte där ännu, men snart). Nu vill jag trixa layouten med bilder och tabeller... Vilka program använder jag för bästa resultat? Hur lång tid tar det? Vilka program har ni andra rollspelsmakare med minst en fullängdare i ryggen använt er av?

M, ingen layoutexpert...

EchonCique

Hero
Jag skriver text i Notepad. Korrigerar stavning och meningsbyggnad i Word och layoutar i InDesign.

InDesign är väl det bästa programmet till ditt ändamål, finns både till PC och MAC dessutom.

Zaphod_UBBT

Swordsman
När jag har gjort allt textarbete i det smått genialiska NoteTab (nästan lika bra som gamla Sprint) gör jag mina typografimallar i InDesign, och när de är klara består arbetet mest i hälla in texten i formatmallarna samt att att placera bilder och tabeller där man vill ha dem.

Jag jobbar dessutom alltid med layoutprogram i bakhuvudet när jag skriver, och på så sätt minimeras mitt arbete när jag vill förvandla det från råtext till typografisk text.

"Vilka program använder jag för bästa resultat?"

För att vara fruktansvärt hård, men ärlig, kan jag säga Adobe. Det är i stort sett bara Adobes program, Pagemaker och InDesign, som är att tänka på när man använder en persondator för att göra trycksaker.

"Hur lång tid tar det?"

Om du har vana av både programmet och typografi och vill göra något snyggt efter bästa förmåga - skitlång tid. Det finns så mycket viktiga småsaker att laborera med i typografins värld att man sakta kan närma sig perfektion ungefär hur länge som helst.

Om du inte har vana av typografi och ändå vill göra något snyggt - ungefär hur lång tid som helst.

Om du vill göra något acceptabelt, oavsett vana, går det ganska fort.

Problemet med typografi är att det lönar sig att jobba hårt och noggrannt. Det finns inga genvägar.

Zap

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Amen to that! (nt)

NT = Nyromantisk Tjugofemwattslampa

Muggas

Hero
Tack för hjälpen

Schysst att du var så brutalt ärlig! :gremwink:

Tusan, innerst inne hoppades jag på att du (eller någon annan) skulle säga "piece of cake- gör såhär så fixar det sig ganska snabbt". Men, jag får väl acceptera att jag är lååååångt ifrån färdig... :gremtongue:

Om du vill göra något acceptabelt, oavsett vana, går det ganska fort

Har man petat på texten till nästintill perfektion vill man ju inte vara sämre på andra områden... :gremgrin:

Illern

koppariller
Själv experimenterar jag med Scribus eftersom jag kör Fedora (Linux) hemma och det verkar ta sig men å andra sidan är jag ingen expert på lay-out.

Lindenius

Swashbuckler
Word...

För att vara fruktansvärt hård, men ärlig, kan jag säga Adobe. Det är i stort sett bara Adobes program, Pagemaker och InDesign, som är att tänka på när man använder en persondator för att göra trycksaker.

Sen finns ju Quark Xpress - men det rekomenderas inte för de personer som har kombinationen samvetsgrann och fattig som sina främsta egenskaper. :gremtongue:

Om du har vana av både programmet och typografi och vill göra något snyggt efter bästa förmåga - skitlång tid.

Vilket så klart väldigt få icke-layoutare inser. Man får tre dagar på sig att "slänga ihop något". Visst, det blir ju hjälpligt snyggt, men alla smådetaljer hinns ju inte med. Blä. Tillråga på allt så är man dessutom styrd av pengarna. Texten måste sättas tätare än vad som vore "bäst" eftersom man slösar sidor annars... :gremfrown:

Mycket tid och mycket pengar måste vara sättarens dröm... :gremsmirk:

//erik. ska snart sätta en avhandling

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
LaTeX

Jag har visserligen inte gjort något större rollspel i LaTeX, men väl min exjobbsrapport.

LaTeX är väldigt smidigt om man vill att saker skall se rena och "vetenskapliga" ut, men ju mer man vill krångla till det detsto bökigare blir det. Det är med andra ord lätt att göra rätt i LaTeX.

Vidare gör jag Höstdimma i LaTeX, det ser väldigt trevligt ut (och mer eller mindre som jag ville ha det), men det är nog för att jag ville ha en väldigt ren layout från början.

Blippe

Warrior
Re: LaTeX

Är det inte ett enormt arbete att skriva om det från ett worddokument till en latexfil? Alla koder osv?

Kan faktsiskt inte tänka mig det som ett vettigt alternativ om man inte redan är insnöad... (skulle vara skönt om det fanns någon automatisk konverterar från wysiwyg till latex.)

Krille

Super Moderator

"Är det inte ett enormt arbete att skriva om det från ett worddokument till en latexfil? Alla koder osv?"

Nä, man sparar som RTF, och sen kör man sitt handkodade perl-script som ändrar allting från RTF till LaTeX.

Och jag tänker inte ens sätta en smiley, för det finns garanterat en klase ux-nerds som faktiskt tycker att det är en bra idé, och de skulle bara ta illa upp om jag satte dit en.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Jo, men det är ju lite overkill att handknacka det när det redan finns färdigt.