När jag har gjort allt textarbete i det smått genialiska NoteTab (nästan lika bra som gamla Sprint) gör jag mina typografimallar i InDesign, och när de är klara består arbetet mest i hälla in texten i formatmallarna samt att att placera bilder och tabeller där man vill ha dem.
Jag jobbar dessutom alltid med layoutprogram i bakhuvudet när jag skriver, och på så sätt minimeras mitt arbete när jag vill förvandla det från råtext till typografisk text.
"Vilka program använder jag för bästa resultat?"
För att vara fruktansvärt hård, men ärlig, kan jag säga Adobe. Det är i stort sett bara Adobes program, Pagemaker och InDesign, som är att tänka på när man använder en persondator för att göra trycksaker.
"Hur lång tid tar det?"
Om du har vana av både programmet och typografi och vill göra något snyggt efter bästa förmåga - skitlång tid. Det finns så mycket viktiga småsaker att laborera med i typografins värld att man sakta kan närma sig perfektion ungefär hur länge som helst.
Om du inte har vana av typografi och ändå vill göra något snyggt - ungefär hur lång tid som helst.
Om du vill göra något acceptabelt, oavsett vana, går det ganska fort.
Problemet med typografi är att det lönar sig att jobba hårt och noggrannt. Det finns inga genvägar.
Zap