Är i en "spelig" fas just nu och sitter samtidigt och funderar på belöningsmekanismer, hur man systemerar politik, hur man hanterar en värld där karaktärsdöd är förhållandevis vanligt och hantering av metaegenskaper och metaresurser.
Ett spår som jag spånar på är att karaktärerna är ledare i en mindre eller större gruppering och att dessa har en bas. Denna bas har/ger olika egenskaper eller förmågor beroende på vad man valt att rekrytera till den eller på annat sätt investerat i. I skrivande stund har jag valt en grupp legosoldater med drag av äventyrargille, men det kommer sannorlikt att ändra sig snart. Jag tänker mig någon smutt resurshantering som på ett bra sätt ger spelarna intressanta val var de skall rekrytera/investera, hur stor befästning de anser sig behöva hålla när de är ute och äventyrar, vilka andra karaktärer från gruppen som kan ägna sig åt att samla information "off camera" och även att basen/resurserna utgör en väldigt bra bas att plocka upp en ny karaktär om någon av spelarkaraktärerna skulle sparka hinken. Jag tänker mig en rätt hård och gritty värld så döden kommer troligen inte att vara helt ovanlig.
Finns det några spel som gör någonting liknande på ett bra eller intressant sätt?
Vilka egenskaper skulle vara intressant om basen hade/kunde ge?
Och skulle det vara intressant att spela med?
Ett spår som jag spånar på är att karaktärerna är ledare i en mindre eller större gruppering och att dessa har en bas. Denna bas har/ger olika egenskaper eller förmågor beroende på vad man valt att rekrytera till den eller på annat sätt investerat i. I skrivande stund har jag valt en grupp legosoldater med drag av äventyrargille, men det kommer sannorlikt att ändra sig snart. Jag tänker mig någon smutt resurshantering som på ett bra sätt ger spelarna intressanta val var de skall rekrytera/investera, hur stor befästning de anser sig behöva hålla när de är ute och äventyrar, vilka andra karaktärer från gruppen som kan ägna sig åt att samla information "off camera" och även att basen/resurserna utgör en väldigt bra bas att plocka upp en ny karaktär om någon av spelarkaraktärerna skulle sparka hinken. Jag tänker mig en rätt hård och gritty värld så döden kommer troligen inte att vara helt ovanlig.
Finns det några spel som gör någonting liknande på ett bra eller intressant sätt?
Vilka egenskaper skulle vara intressant om basen hade/kunde ge?
Och skulle det vara intressant att spela med?