Rollspel med snygg grafisk form?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet att jag redan startat typ en sån här tråd ganska nyligen men jag tänkte att…

…2014? Eh… OK, nevermind.

Jag vill ha era tips på grafiskt tilltalande rollspel. Nu tänker jag inte i första hand på illustrationer utan på liksom… resten. Typsnitt, färger, grafiska element och så. Det där som skapar liksom helheten. Jag har ju en förkärlek för layout och design som i första hand är lösbar och i andra hand typ elegant/minimalistisk, men jag vet att det inte är allas kopp té.

Jag vill gärna se hur det ser ut. Ni är säkert bra på att måla med ord, men exempeluppslag eller åtminstone sidor uppskattas.

Jag fuskar lite med att börja med samma bild som i tråden från 2014. Jag funderade på att ta en från 2022-versionen av Nobilis, den som är 3e fast med snyggare form, men den är ändå inte lika snygg som ganla GWB.

1705093892149.png

(Jag funderar på att skapa en liknande tråd med rollformulär också, men den får nog vänta lite…)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tänker inte bidra till den här tråden pga. jäv.
Jag skulle i och för sig också vara rätt intresserad av t.ex. vilka av de grejer du varit inblandad i som du blev mest nöjd med.

Det är ju inte en tävling, utan en inspirationstråd =) Men visst, vi kan väl invänta att andra postar dina grejer om du vill det =)

Gerkub

Gelékub
Oj, det finns så många! Svårt att välja utan att det blir för många. Tar några som jag kommer på just nu, som jag tycker borde lyftas fram lite. Kommer säkert komma på fler.

Jag är svag för en lite avskalad 70/80-tals estetik, till exempel de här böckerna till (vad jag tror är) japanska Call of Cthulhu. Så snyggt med de pastelliga monokromfärgerna (+ tekniska ritningar).
IMG_5018.jpeg

Ett nyare spel, Deathmatch Island, som också har en läcker hemsida
IMG_5017.jpeg

Sodalitas, här gillar jag användningen av färger och lekfullt klotter:
IMG_5010.jpeg

Lite mindre avskalat; älskar datorspel-sent-nittiotal-estetiken på den här modulen till Mothership (kanske pga nostalgi, men fortfarande bra)
IMG_5015.jpeg
IMG_5016.jpeg

Senaste utgåvan av Troika! är också väldigt stilig, ser ännu bättre ut på papper:
IMG_5008.jpeg

FIST är också fint och avskalat (+ tekniska ritningar, som jag tydligen gillar)
IMG_5013.jpeg

Mogger

Hipsteranka
Jag vill lyfta fram tre spel inom olika grafiska skolor. Det finns fler spel inom dessa men jag tycker de nedan är bäst:
  • Mouse Guard
  • Death in Space
  • World of Dungeons
Mouse Guard är ett av få spel med "klassisk" fantasylook som ändå är skitsnyggt. Jag är normalt skapligt allergisk mot den stilen men här funkar det perfekt.

Death In Space får representera de nya spelen som helt frångår klassisk grafisk stil och snarare bygger på kontemporära designtrender, som mer påminner om en påkostad designtidning eller nått sånt.

World of Dungeons får representera den minimalistiska old school-looken som jag själv är inne på i våra spel. Väldigt stilrent och snyggt, lagom eget men ändå retro.

Quadrante

Grisbonde
Gillar [The Book of Ebon Bindings] med sitt mattsvarta omslag och guldtryck.

(nog enda bok av Empire of the Petal throne som är nåt man kan nämna som snygg).

Edit:
Menagerie of the Void och liknande, där man väljer alternativ färg på trycksvärtan och jobbar med alternativa papperskvalitéer och färger känns intressant. Snyggt. Texten och grafiska element används som bilder och bilder som information. Sånt gillar jag.

Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
På något sätt talar jag väl i egen sak, men Elosos grafiska formgivning sköts av Emilie och andra. Jag producerar enbart text.

Jag är hursomhelst väldigt nöjd med hur kollegorna fick till Basker Blå: sparsmakad retrostil som för tankarna till skräckserier och Fantomen från 1970-talet. Vi uppnådde exakt det vi ville med text, bild och form.

PortoVeronica.png

Mogger

Hipsteranka
Jag vill lyfta fram tre spel inom olika grafiska skolor. Det finns fler spel inom dessa men jag tycker de nedan är bäst:
  • Mouse Guard
  • Death in Space
  • World of Dungeons
Mouse Guard är ett av få spel med "klassisk" fantasylook som ändå är skitsnyggt. Jag är normalt skapligt allergisk mot den stilen men här funkar det perfekt.

Death In Space får representera de nya spelen som helt frångår klassisk grafisk stil och snarare bygger på kontemporära designtrender, som mer påminner om en påkostad designtidning eller nått sånt.

World of Dungeons får representera den minimalistiska old school-looken som jag själv är inne på i våra spel. Väldigt stilrent och snyggt, lagom eget men ändå retro.
mouse.png
death.png
world.png

Attachments

McKatla

Utan titel
Jag föredrar spel utan bilder och med enkel, ren layout. KULT Divinity Lost - Bible edition är närmast perfekt i detta avseende (särskilt andra tryckningen, som är i tvåfärg rött/svart).

OM det skall vara bilder bör dessa vara av mycket hög kvalitet, som i Ur Varselklotet eller Symbaroum, som bäggedera dessutom har hög läsbarhet rent visuellt. Oktoberlandet (andra utgåvan) är dock bland mina favoriter utseendemässigt (några av de tecknade bilderna håller inte måttet, men resten är mycket, mycket bra). +1 på Mouse Guard också.

En annan aspekt än den rent estetiska är hur lättanvänd texten är vid spelbordet. Där är Whitehack, 2nd ed, oöverträffad bland de spel jag SL:at (och de är många). Tvåspalt, inga onödiga ord, få specialregler. Lysande helt enkelt! Senare utgåvor är ordrikare, enspalt och har massor av tilläggsregler, vilket inte tilltalar mig; jag vill inte ha mer regler än de som finns i 2nd ed, och vill ha det lika kompakt som där. Men 4th ed är rent layoutmässigt så bra det kan bli, och som pdf är det den mest användbara jag sett med sina smarta länkningar på alla möjliga vis. Något alla andra spelmakare borde ta efter! (Fösta omslaget till denna utgåva är dock mycket snyggare än det nuvarande.)

Last edited:

Gerkub

Gelékub
Traveller. Det är lite som blåvitt. Fuck form = form über alles!
Jag älskar Traveller men du har fel! Det har form, bara en väldigt enkel form som jag diggar mycket:
IMG_5022.jpeg
Återigen dreglar jag över de japanska böckerna, det blir så tydligt hur jäkla ikoniska den kursiverade loggan och färgfälten är:

Användandet av inslag av rött får mig att tänka på första utgåvan av Kult:
IMG_7998.jpg