Nekromanti Rollspel med stora robotar

Eksem

Champion
I natt drömde jag en scen som skulle funka skitbra i ett härligt anime-inspirerat scenario (borde skriva ner det innan det försvinner) och blev genast sugen på att spela något i den stilen. Scenen innehöll en stor robot, typisk Gundam-mecha förstås. Jag undrar därmed; finns det något BRA rollspel med utmärkta regler för såväl action med människor som gigantiska robotar?

Eksem

Champion
Tackar, jag ska ta en titt, jag laddar ner Fast Play Rules nu. Att det är från de som kommer släppa Nobilis från och med nu är ju inte till deras nackdel.

Sitter för övrigt och kollar på Escaflowne just nu, är det därifrån du fått ditt användarnamn?

Eksem

Champion
Åh, öhm... det blir allt mindre klart ju längre tid som går, borde skrivit upp det imorse känner jag... men det är en lugn natt, framtidsstad, en kupolbyggnad vid vattnet, ett lila ljus, en explosion. Har för mig att det var relaterat till något slags hemligt mechaprojekt som gått snett. Det är som en slags öppningsscen som förebådar stora/hemska/ödesdigra händelser. Framförallt blev jag imponerad av känslan jag fick av drömmen.

Balderk

Swashbuckler
Nobilis...

Att det är från de som kommer släppa Nobilis från och med nu är ju inte till deras nackdel.
Vet du hur det kommer att bli med nya Nobilisupplagan? Kommer boken ha samma ursnygga design eller kommer den få ett mer "normalt" rollspelsboksutseende? Vore ju riktigt synd om de skippade den läckerheten. Någon som vet när det släpps?

/Balderk, fråghvis...

Eksem

Champion
Re: Nobilis... (OT, my topic, my rules!)

Som jag förstått av att ha hängt på lite mailinglistor och sånt så kommer det inte komma någon ny version av spelet på ett tag, däremot kommer den gamla versionen tryckas igen, fast med mjuk pärm.

Det är samma team som kommer jobba med Nobilis, så jag skulle tro att alla produkter kommer följa samma designmall som tidigare, även om inte James Wallis kommer vara involverad längre.

Kommande Nobilis-produkter ska inkludera en bok fylld med företeelser, beskrivningar av personer och platser, exempel på hur Nobilis lever sina liv och sådant. Och så ska det komma en bok med äventyrs- och kampanjuppslag.

Allt ovanstående är mängder av igenombläddrad fakta filtrerat genom mitt glömska och förvirrade huvud. Ta inget som en absolut sanning.

Balderk

Swashbuckler
Re: Nobilis... (OT, my topic, my rules!)

Som jag förstått av att ha hängt på lite mailinglistor och sånt så kommer det inte komma någon ny version av spelet på ett tag, däremot kommer den gamla versionen tryckas igen, fast med mjuk pärm.
Synd att de sabba pärmen! Den var ju halva nöjet juh! Jaja... spelet lär väl vara bra ändå, men det är synd. :gremfrown:

Det är samma team som kommer jobba med Nobilis, så jag skulle tro att alla produkter kommer följa samma designmall som tidigare, även om inte James Wallis kommer vara involverad längre.
Låter i alla fall tryggt...

Kommande Nobilis-produkter ska inkludera en bok fylld med företeelser, beskrivningar av personer och platser, exempel på hur Nobilis lever sina liv och sådant. Och så ska det komma en bok med äventyrs- och kampanjuppslag.
Låter väldigt intressant och nej, jag ska inte ta det som absolut sanning!

/Balderk, sörjer den läckra pärmen lite...

Eksem

Champion
Jag visste inte att Heavy Gear fanns som RPG? Det är min kompis favvo-spel till PC faktiskt. Öhm, nu ser jag ju faktiskt inte hur stora robotarna är i förhållande till någonting annat. Men jag tänker mig rätt stora robotar, säg typ 15 meter höga kanske?

Men spelen är bra alltså? Täcker de upp situationer utanför robotarna också?

Storuggla

Champion
"Öhm, nu ser jag ju faktiskt inte hur stora robotarna är i förhållande till någonting annat. Men jag tänker mig rätt stora robotar, säg typ 15 meter höga kanske? "

I Heavy Gear fyller robotarna rollen som stridsvagnar/tanks/panzerkampfvagen. De är mellan fyra till... tio meter höga kanske. Kan få stora problem om de stöter på en infanteripatrull med anti-gear rifles (läs: bazookas), kanske inte slås ut helt men det blir lite hårigt för dem.
I Jovian Chronicles är robotarna kanske... fyrtio meter. Flänger runt i rymden.

"Men spelen är bra alltså? Täcker de upp situationer utanför robotarna också?"

Jepp. Faktum är att de är himla kul, speciellt Heavy Gear som har en underbar spelvärld. Reglerna täcker både mechastrid och vanlig vardag, så det är inga problem. Har du några frågor är du välkommen att ställa dem ^_^

Storuggla, som gillar Iguana-class Scout-Gear

Eksem

Champion
Då återstår ju bara en fråga, vart hittar jag Heavy Gear i Stockholm? Det torde vara mest lämpligt, speciellt med tanke på att minst en av mina spelare redan är hooked på datorspelet.

Storuggla

Champion
Enkelt! :gremlaugh:
Du vandrar upp på SFBokhandelns rollspelsavdelning, slår näven i bordet och ryter "Jag vill göra en beställning!". Så fick jag göra, och kommer göra det snart igen (mmm, Southern Republic Sourcebook...).

Storuggla, ty Tradition har inga kvar längre

Snow

Swashbuckler
Jag vill också ha såna drömmar. Fast jag spelar massor av mech-spel drömmer jag bara om rosa kaniner och sjukantiga tärningar. :gremfrown:

chrull

Stockholm Kartell
jag tyckte mig se ganska mycket böcker bland HG-grejjerna igår när jag var där, man kanske slipper göra en beställning till och med....

chrull