Superhjältespel som jag har provat:
Marvel Superheroes: Det gamla TSR-spelet med skumma skalor och slumpade superkrafter och karma-poäng som man förlorade om man inte ställde upp på charities eller sket i att sätta dit bankrånare.
Silver Age Sentinel: Från Guardians of Order som gav ut Big Eyes, Small Mouth, och med samma motor som BESM. Det var lite som en smalare GURPS, och hade lite samma problem – för- och nackdelssystem är svårbalanserade, i synnerhet om det är superfördelar och -nackdelar.
GURPS Supers: Extrabok till GURPS om superhjältar, med massor med superkrafter och samma balanseringsproblem som vanligt.
Champions: Superkrunchigt med massor med superkrafter och samma balanseringsproblem som vanligt.
Supergänget: Du är en superhjälte. Äventyret börjar med att du och dina medspelare spelar rollspel och hör på radion hur Dårfinken slår till i Skövde, så nu måste ni hitta på en ursäkt för att kunna smita från spelmötet och göra upp med skurken. Det kommer som en serietidning och är asbäst balanserat! Däremot har det lite svensk buskishumor.
Smallville RPG: Cortex Plus från Margaret Weis, i
Drama-varianten. Absolut bäst om man bygger ett tätt sammanhållet litet super-universum och funkar även om man inte bygger det på Smallville-serien – men det är Smallville-tv-serie-typ-drama även om man filar bort serienumren, och dramat bygger på personliga relationer, inte på krafter.
Marvel Heroic Roleplay: Cortex Plus från Margaret Weis, i
Heroic-varianten. Det är avsett för alla dem som vill spela Wolverine. Inte en Wolverine-kopia, utan Wolverine. Spelet kör mer som en traditionell serietidning, och man byter ofta rollpersoner.
---
Spel som jag äger men inte har provat:
DC Heroes: D20-motorn, i samma variant som Mutants&Masterminds.
More than Human: Sorry, krank, jag har aldrig fått möjlighet, men jag VILL!
Savage Worlds – Necessary Evil: Utomjordingarna anfaller och alla hjältar dör! Nu är det upp till superskurkarna att rädda jorden! En modul till Savage Worlds, så den borde funka. Däremot är upplägget lite liknande MMOt City of Villains: man gör ungefär samma sak som hjältarna fast i svarta och röda trikåer med dödskallar och kedjor.
Mutant City Blues: GUMSHOE-motorn, CSI-aktigt polisdrama med superkrafter (dock inte trikåer).
---
Av alla de som jag har provat så är jag mest förtjust i
Marvel Heroic Roleplay, följt av
Supergänget och
Smallville. Alla tre går stenhårt in på att försöka simulera dramat snarare än att simulera krafterna. Det är inga problem i Marvel att ha Hulk, Hawkeye, Black Widow, Iron Man, Captain America och Thor i samma grupp, för krafter och icke-krafter balanserar varandra rätt bra. Marvel hade ett tillägg (innan hela produktlinjen dumpades) som gjorde att man kunde slumpa egna superhjältar, och räckte inte det så fanns riktlinjer för att friforma superhjältar plus att Cortex Plus Hacker's Guide kom med regler för att göra vad som helst.
I Supergänget har man en bra kraft med värdet 3 som kostar poäng att använda, en dagligkraft med värdet 2 som kan användas jämt och en dålig kraft med värdet 1 som ger poäng när man använder den. Så där är det heller inga problem, eftersom alla har samma värden.
I Smallville slänger man in relationer som värden utöver krafter och skills, och bygger en hel spelledarmetodik kring att centrera äventyrens problem kring motsättningar i relationerna. Vilket är helt logiskt, eftersom Smallville inte handlar om hur stark Clark är eller hur rik Lex är eller hur vek Lois är, utan Smallville handlar om rivaliteten mellan Clark och Lex och relationen mellan Clark och Lois. Så naturligtvis är det den relationen som ska mätas och utmanas i spel.
Jag är inte särskilt förtjust i Champions-typen av superhjältespel. De försöker simulera krafterna, och det leder alltid till problem när du sätter Angel Summoner och BMX Bandit i samma scen.