Nekromanti Rollspel med tanks (Varning, Desu)

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Tjena allihopa.
Jag har börjat titta på anime igen efter att ha blivit rekommenderad den fantastiskt awesome anime-serien Fate/Zero.
I denna scen från mitten av serien slåss överhuvudet för en familj av magiker mot en "mage-assassin", alltså en snubbe som förlitar sig mindre på magi och mer på modern utrustning för att ta kål på andra besvärjare. Serien är ovanligt vuxen i sin berättarteknik och story överhuvudtaget. Den lider av att vara något av en sausage-fest men kan man förbise det (och uppskatta att huvudkaraktären åtminstone är en kvinna som inte är hjälplös, springer runt i kort-kort skoluniform eller är ointelligent) så är det en riktigt jävla bra serie. Skulle gå så långt att säga att det är den bästa serie jag har sett efter Game of Thrones.

Med det sagt, börjar man titta på anime på youtube så länkas man automatiskt vidare till annan animé. Och då börjar man hitta all den där animen som det aldrig var tänkt man skulle ens höra talas om.
Introducing: Girls und Panzer. Varning för ett stort antal WTFs när jag introducerar serien.
Premissen är att tank-körning ses som en karaktärsbildande kampsport, traditionellt sett för flickor för att bli kvinnor och därför anses det prestigefullt för flickskolor världen över att delta i dessa tävlingar. Olika skolor världen över anammar olika tanks och stridsstilar (alla från andra världskrigets arsenal), och huvudkaraktärerna kommer från en skola med tyska tanks (och de målar också sina tanks). Således finns där brittiska skolor, sovjetiska skolor, italienska skolor etc. Sporten är dessutom enormt populär att titta på och har en väldigt hög revenue.

Om man klarar av att svälja en enorm mängd desu så är animeringen väldigt fin och det sprängs en hel del, och sånt gillar jag. Med det sagt så slogs jag av tanken att det vore skitnajs att leka pansar-folk i ett rollspel, köra runt sin egen tank med styrkor/svagheter, tillsätta personal som är skicklig på X eller Y och så vidare. Mer som ett rollSPEL än ett ROLLspel, men sånt får man tycka om också.

Så min första tanke är, finns det något rollspel som på något sätt har mer strid med fordon som är någorlunda bra / designat för att göra detta?
Min andra tanke är, sett ur ett rollspelsperspektiv, vore det roligast för spelare att alla spela besättningen i en och samma tank eller borde spelarna alla få varsin tank (och spela tank-commander för den tanken)?
Tredje tanken är, bör rollspelet försöka kopiera den grundläggande premissen med serien, alltså att det är en sport, eller ska man istället försöka sätta in tanksen i något slags pseudo-Europa 1940-something?

Tack!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Mechwarrior var ju rollspelsvarianten av Battletech.

Twilight 2000 har en hel del moderna krigsfordon och vapen listade. Spelet listade en hel del kring vad som kunde ske under strid med fordon.

GURPS har ju en rad böcker inriktade på WW2. Kanske de har fordonsstrid medtaget där. Jag vet inte.

Generellt så brukar det bli väldigt dödligt för rollpersoner när tanks med kanoner blandas in i spelet. Så att bygga ett eget system kan ju vara en fördel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Gör det med Sorcerer och ha Tanksen som demoner.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
PAX;n65888 said:
Generellt så brukar det bli väldigt dödligt för rollpersoner när tanks med kanoner blandas in i spelet. Så att bygga ett eget system kan ju vara en fördel.
Ett eget system säger du? Tur att det är min hobby att hitta på egna system!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
God45;n65890 said:
Gör det med Sorcerer och ha Tanksen som demoner.
Jag har ingen aning vad det är och får skumma träffar på Google. HALP!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Ah, sorry. Du vill ha Ron Edwards Sorcerer. Edwards var killen som grundade The Forge och Sorcerer är det första Indiespelet.

http://adept-press.com/games-fantasy-horror/sorcerer/

http://en.wikipedia.org/wiki/Sorcerer_(role-playing_game)


Och här är en diskussion om hur man bygger en stridsvagns demon: http://www.indie-rpgs.com/archive/index.php?topic=25233.0;wap2


Sorcerer handlar om att man spelar en Sorcerer och har en eller flera Demoner som man interagerar med på olika sätt. Men en Sorcerer kan vara vad som helst, en magiker, en maffiaboss eller en stridsvagnspilot. Demonen kan också vara vad som helst, en faktisk demon, en hitman för mafian eller en stridsvagn.

Som någon som verkligen inte är en indie-typ så är Sorcerer ändå ett av de bästa rollspelen någonsin och ska du in och göra personliga draman med strider vid sidan är det här perfekt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Är inte nått av Krilles rollspel inspirerar av Girls und panser, och syftar till att skapa något liknande?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Rymdhamster;n65896 said:
Är inte nått av Krilles rollspel inspirerar av Girls und panser, och syftar till att skapa något liknande?
Jag vill minnas att Krille snackade om att lockelsen att göra någon tank-modul till Blå Himmel när Girls und Panzer var på tapeten för något år sedan, men tror inte det blev något av det.

På rak arm kan jag inte komma på några system jag själv skulle använda till ett sånt här spel, men Battletech har en god grundtanke där fordona är viktiga nog att ha egna stats och egenskaper. Då är man nästan nödgad att låta fordona ha sina egna blad/utrymmen, dock, och inte göra dem utbytbara. Samtidigt känns rollpersonernas stats egentligen mindre viktiga för min del - man skulle mycket väl kunna ha spelare vara olika personer i en tankbesättning, men hålla deras stats till ett fåtal. Möjligen ha flera tanks och låta spelarna vara olika personligheter på olika tanks medan de "leder" en specifik tank.

Alternativet är att låta varje spelbar besättningsmänniska ha en rad olika meningsfulla val de kan utföra varje runda. Har man bara en grej man kan göra så känns det ganska spartanskt...

Vet inte riktigt. Inte kört många system där fordon varit i fokus som jag gillat utöver Blå Himmel, som är väldigt flygplansfokuserat. Speciellt inte rollspel där fordona har en besättning. Kört lite Rogue Trader t ex men tycker inte det funkar fullt ut där.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Eventuellt kan Cthulhutech vara något i rätt riktning, ett spel som till stor del handlar om att banka Mythos-monster med mechas. Jag blev lite fångad av settingen, men dock fullständigt avtänd när spelmekaniken kom på tal. Men för den som inte är allergisk mot konstiga gimmick-mekaniker så fanns det en hel del regler för just fordonsstrid. Hur bra just fordonsmekaniken funkar vet jag inte, eftersom jag fastnade på grundmekaniken (slå X d10, räkna antingen högsta enskilda värdet, summan av par/triss/osv (alltså slår du två sexor kan du räkna det som en tolva), eller summan av stegar som är minst tre tal långa; jämför sedan med svårighetsgrad).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Rymdhamster;n65896 said:
Är inte nått av Krilles rollspel inspirerar av Girls und panser, och syftar till att skapa något liknande?
WTF?! Vart är Krille förresten? Läser han Naruto mangan (utan att ha byxor på sig) nu igen? Här är ju en tråd som har med anime att göra.
Vi behöver hans expertis!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Staffan;n65907 said:
Eventuellt kan Cthulhutech vara något i rätt riktning, ett spel som till stor del handlar om att banka Mythos-monster med mechas. Jag blev lite fångad av settingen, men dock fullständigt avtänd när spelmekaniken kom på tal. Men för den som inte är allergisk mot konstiga gimmick-mekaniker så fanns det en hel del regler för just fordonsstrid. Hur bra just fordonsmekaniken funkar vet jag inte, eftersom jag fastnade på grundmekaniken (slå X d10, räkna antingen högsta enskilda värdet, summan av par/triss/osv (alltså slår du två sexor kan du räkna det som en tolva), eller summan av stegar som är minst tre tal långa; jämför sedan med svårighetsgrad).
Det här låter väldigt... icke-coolt.
Jag skulle vilja ha ett system som typ Noir nu när jag tänker efter. Rulla skada, försök slå igenom pansar (istället för kroppsbyggnad eller vad det nu hette) också kan varje "sår" vara en chans för att någonting pajar ordentligt.

Minimera karaktärerna i sin enkelhet så de når typ nivåer som svavelvinter, där man har 2-4 grundvärden samt ett fåtal färdighetspoäng att lägga ut på specialiserande färdigheter, typ "Manövrera pansarvagn" eller "Sikta", etc, med perks att plocka för varje poäng man lägger i en färdighet. Hmm. Hmm.
HMM!
Det här måste filas på...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Allmän info: Cthulhu tech är ett av de värsta spelen jag någonsin har läst.

Systemet är obalanserat till en sådan grad att det nästan är ospelbart.

Spelet har en märklig fascination för våldtäkter av barn som dyker upp hela tiden.

Nästan alla publicerade scenarion är rälsade på följande sätt: Du kan inte döda skurkarna och oavsett vad spelarna gör så ändras inget.

Det finns ett magi system där allt man gör tar flera veckor. Det finns ett system med psi Powers där du gör samma saker direkt. Det senare systemet knäcker spelet på nya och spännande sätt.

Här är några monster du slåss med i det här spelet, shub nigguraths fruktansvärda barn: http://img.4plebs.org/boards/tg/imag...6261377326.jpg

https://data.archive.moe/board/tg/im...5859125410.jpg

Nämnde jag att det finns två raser du kan spela? Människor eller Drow... Jag menar Nazzadi. De är svartskinnade anime figurer som enligt fluffet är nudister och alltid är heta: http://s126.photobucket.com/user/Sha...zzadi.jpg.html

Den mänskliga regeringen som kanske är ond? Heter NEG.

Sammanfattning: Så. Jävla. Dåligt.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Pax har ju redan nämnt MechWarrior rollspelet. Och jag skulle också vilja lägga mitt strå till det. Med modifikationen att när karaktärerna är i sina Mechs så använder man en kombination av MechWarrior rollspelet med BattleTech figur spelet. Så generelt färdighet's slag och allt sådant från MWR... och figurer hexagon kartor och generella förflyttning, handlingar, anfall, etc, från BattleTech.

Exakt hur man ska göra här, vilka regler man använder från BattleTech delen, hur man integrerar dom etc... vet jag inte. För jag har bara haft en chans att få spela MW combinerat med BT en gång i mitt liv, för en 12-13 år sedan på ett Gothcon. Det var ett Tyskt par som hade blivit inbjudna till Gothcon av en kompis till en av mina kompisar från min dåvarnde spelgrupp. Och jag hadde turen att jag råkade vara i närheten när de sökte spelare, och att jag faktiskt redan råkade vara intresserad av att prova MW rollspelet.

Det var en av mina roligaste erfarenheter med rollspel någonsin ,och det var något som jag själv ville spela igen. Men ingen annan av mina spel kompisar var särskilt intresserad av det. Jag äger dock åtminstone ed3 reglerna till MechWarrior rollspelet, och någon av varianterna av ett snabbgrundsätt till BattleTech. Jag försökte en gång få igång en omgång där jag SL'ade, men den dog ut efter första gången, för att som jag nämnde såvar/är mina kompisar inte särskilt intresserade av den settingen som rollspel (de jag har spelat med har generelt sätt alltid varit mer intresserade av fantasy rollspel än annat, medan jag har ett intresse över åtminstone både fantasy och sci-fi i både rollspel och figurspel,och det mesta annat också för den delen).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
God45;n65916 said:
Allmän info: Cthulhu tech är ett av de värsta spelen jag någonsin har läst.

Systemet är obalanserat till en sådan grad att det nästan är ospelbart.

Spelet har en märklig fascination för våldtäkter av barn som dyker upp hela tiden.

Nästan alla publicerade scenarion är rälsade på följande sätt: Du kan inte döda skurkarna och oavsett vad spelarna gör så ändras inget.

Det finns ett magi system där allt man gör tar flera veckor. Det finns ett system med psi Powers där du gör samma saker direkt. Det senare systemet knäcker spelet på nya och spännande sätt.

Här är några monster du slåss med i det här spelet, shub nigguraths fruktansvärda barn: http://img.4plebs.org/boards/tg/imag...6261377326.jpg

https://data.archive.moe/board/tg/im...5859125410.jpg

Nämnde jag att det finns två raser du kan spela? Människor eller Drow... Jag menar Nazzadi. De är svartskinnade anime figurer som enligt fluffet är nudister och alltid är heta: http://s126.photobucket.com/user/Sha...zzadi.jpg.html

Den mänskliga regeringen som kanske är ond? Heter NEG.

Sammanfattning: Så. Jävla. Dåligt.
WTF....
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Mundo;n65942 said:
Jag betalade pengar för grundboken och jag kände mig så jäkla lurad...

Oh, jag nämnde inte att mechsen som finns statade inte är balanserade mot varandra och att vissa av dem är mycket bättre än andra. Det finns inget system för att göra egna mechs.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Mundo;n65912 said:
WTF?! Vart är Krille förresten? Läser han Naruto mangan (utan att ha byxor på sig) nu igen? Här är ju en tråd som har med anime att göra.
Vi behöver hans expertis!
Nu har tråden dessutom bilder på nakna tjejer med rävsvansar, så hans frånvaro känns onekligen väldigt märklig!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Cieylor;n65959 said:
Nu har tråden dessutom bilder på nakna tjejer med rävsvansar, så hans frånvaro känns onekligen väldigt märklig!
Är han sjuk?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Mundo;n65912 said:
WTF?! Vart är Krille förresten? Läser han Naruto mangan (utan att ha byxor på sig) nu igen? Här är ju en tråd som har med anime att göra.
Vi behöver hans expertis!
Krille har tagit ledigt från forumet ett tag. Det hade något med snö och solsken och diskmaskiner att göra.

I vilket fall som helst, pansar-modulen till Blå Himmel är en grej som jäser i sin låda medan spelet i sig kryper närmare färdigstatus.

Problemet med stridsvagnar är lite samma sak som större rymdskepp i science fiction: stridsvagnen stänger ute omvärlden så att besättningen blir vagnschefens proxy och reduceras till att slå sina specifika slag när vagnschefen ber om det.

Jag har två olika lösningar att testa. Den ena bygger på att behandla en stridsvagn med besättning, eller en trupp infanteri, som en förlängning av en rollperson, på samma sätt som flygplanet normalt fungerar. På så sätt blir det en vagn = en rollperson, vilket löser vagnschef-by-proxy-problemet.

Den andra satte ihop ett utmanings-system, där alla i vagnen bidrar med slag för sina respektive grejor, och varje lyckat slag ger en ett val från en lista. Alternativen kunde omfatta saker som att man förflyttar sig, att man träffar motståndaren, att en träff tar hårdare, att motståndaren inte träffar vagnen etc. Det löser inte själva grundproblemet, men det ger gruppen som helhet en poängekonomi över resultatet, och hypotesen är att det åtminstone sätter upp en dynamik inuti vagnen som kan vara intressant.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Krille;n66022 said:
Den andra satte ihop ett utmanings-system, där alla i vagnen bidrar med slag för sina respektive grejor, och varje lyckat slag ger en ett val från en lista. Alternativen kunde omfatta saker som att man förflyttar sig, att man träffar motståndaren, att en träff tar hårdare, att motståndaren inte träffar vagnen etc. Det löser inte själva grundproblemet, men det ger gruppen som helhet en poängekonomi över resultatet, och hypotesen är att det åtminstone sätter upp en dynamik inuti vagnen som kan vara intressant.
Kanske inte med alla spelare i ett fordon, så det blir fler meningsfulla val?

*tänkte inte ha stora fordon i Ett Steg Framåt och köra samma skadesystem för robotar som människor, så han har inte funderat mycket på det här*
 
Top