Nekromanti rollspel med tidresor?

neowyn

Swordsman
Är det någon som kan tipsa mig om ett rollspel där tidsresor finns. Jag söker ett spel som tillåter att samma rollperson finns i medeltid, renesans och andra världskriget.
Någon som vet???

MrG

Swashbuckler
Jag skulle använda GURPs för det... men försöker hålla mig borta från tidsresor :gremwink:

Arfert

Facit
Johan Danforth (Pixie) sitter och filar på en tidsresekampanj till Parallel Worlds... prata med honom...

Annars har jag spelat 2 tidresespel, dels Gurps Timetravel, som funkar som gurps gör, det vill säga ganska bra... samt det gamla Time & Time Again från 1984, som kom i en ganska ful låda.. men var riktigt bra och välskrivet, i klass med CoC då. Kolla mer här!

Big Marco

Läskig
Timelords!

Det underbara Timelords sköter massor av det jobbiga med tidsresor på bra och spelbara sätt (speciellt paradoxer ndg att döda förfäder).

En kul detalj är att spelet primärt utgår från att man spelar sig själv och ger en rollpersonsgenerering baserad på tester som man själv sklal utföra för att ge sin RP värden.

Rekommenderas! Vi har haft skitkul med den - av någon anledning hamnade vi ofta i Polen under Andra världskriget, i Indien under 1800-talet och i brinnande Zulu-krig.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Re: Timelords!

Marco Behrmann said:
Rekommenderas!
Det ska kanske tilläggas att det är väldigt mycket regelpill att spela TimeLords, åtminstone den version jag har i bokhyllan (från 1990).

Men visst, det är ett coolt spel på sitt sätt och en ska-ha-grej för den som intresserar sig för tidsresor i rollspel.

Tycker

Christian

Jonas Ferry

Swordsman
Lite förslag: Continuum och Tempora

Ett tidsresespel jag varit sugen på att leta rätt på är Continuum. Förutom att det verkar vara en intressant värld där rollpersonerna står utanför tidslinjen och kan manipulera den så finns det en del regeltekniska tidsfinesser. Man kan exempelvis få hjälp av framtida jag, men måste då skriva upp det under "Yet", alltså saker som ska inträffa för att inte orsaka paradoxer. Man får sedan senare resa till platsen och hjälpa sig själv.

Ett annat spel som hanterar tidsresor är Timestream. Det är ett amerikanskt independent-spel av Forge-modell - avskalat, fokuserat och med fokus på att skapa konfliktfyllda berättelser.

GURPS Time Travel har redan nämnts. Boken kan vara bra även om man spelar tidsresor i ett annat system, eftersom den innehåller en massa olika idéer och förslag på olika typer av tidsresesynvinklar.

Det finns ett supplement till d20 som heter Temporality, men det vet jag inget om. Det verkar ha fått bra betyg, och om du är inne på d20 kanske det är intressant.

Sist, och minst, så skrev jag ett litet dogmaspel 2005 som heter Tempora (finns även som pdf med två snajsiga illustrationer ritade i Paint). Rollpersonerna är agenter från företaget Spacetime som skickas bakåt i tiden på uppdrag att ändra historien. Men det går sällan som de har tänkt sig, och spelarna och SL hjälps åt att berätta hur historien och nutiden förvrids. Om du testar det så måste du berätta!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vi har spelat Vampire på det viset. Med en version av varje rollperson för medeltid, viktoriansk era och nutid. Den viktorianska eran var dock rätt "fritt" tolkad så vi hade äventyr som utspelade sig så tidigt som 1666 där. Rollpersonerna själva reste ju bara frammåt i tiden, i samma takt som sin omvärld. Men vi spelade saker i en annan ordning. På det hela taget var det ett kul projekt.

Ulfgeir

Swashbuckler
Var inte Torg ett sådant spel?
Njae inte i ordets rätta bemärkelse. Vad som var grejen med Torg var att andra "universa" hade invaderat delar av jorden och att i de områden de hade invaderat så gällde deras naturlagar/verklighetsuppfattning. Exemeplvis så kunde teknologin vara mycket mer avancerad eller magi funka etc.

Och kom du då utifrån in i ett sådant område så påverkades du med såvida du inte tillräckligt tuff att kunna för med dig delar av DIN verklighet in där.

/Ulfgeir

neowyn

Swordsman
ok det är lite de stuket jag hade tänkt mig också, det är ju ett ganska bra särtt att lösa det på.

neowyn

Swordsman
Re: Lite förslag: Continuum och Tempora

Tack för alla förslag!
Jag skall ta mig en titt på dem och se om något faller mig i smaken

neowyn

Swordsman
Re: Timelords!

Låter som ett intressant spel, kanske lite för komplext för det historia jag tänk mig men ändå värt att titta på.

neowyn

Swordsman
Har du någon länk till Parallel Words eller vet du vem som givit ut det? Eller skall jag kolla med Pixie?

neowyn

Swordsman
Låter riktigt tufft men åter igen tyvärr lite för svårt tror jag för den enkla historia jag skulle vilja berätta

neowyn

Swordsman
Varför håller du dig borta från tidsresor?
Dåliga erfarenheter eller är det inte i din smak?

Troberg

Sinister eater
Re: Bara för att komplettera...

Det är väl inte så många som minns Pacesetters spel Timemaster längre...
Jodå. Inte bara det, det pryder min hylla också.

Jag skulle dock ändå rekommendera GURPS eller Generica med en klase bra världsböcker till GURPS (det finns verkligen en oöverträffad mängd bra historiska böcker där).