Nekromanti rollspel med tidresor?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Bara för att komplettera...

(det finns verkligen en oöverträffad mängd bra historiska böcker där).
Absolut. Ett tips kan vara att slå till nu - många affärer har rea på GURPS 3e-böcker nu när 4e kommit. Jag fick själv tag på den riktigt bra Gurps Russia (som detaljerar det medeltida ryssland, alltså innan både stortsarer och sovieter) för sjuttiolappen. Helt acceptabelt, må jag säga, med tanke på vad man hört om den bokens tillgänglighet...

Troberg

Sinister eater

Ett tips kan vara att slå till nu - många affärer har rea på GURPS 3e-böcker nu när 4e kommit.
Inte bara det, det finns så mycket GURPS-böcker att det alltid finns några på rea, gärna då de lite mer spännande uddaböckerna. Oftast är de dessutom så billiga att man kan chansa och köpa någon bok bara för ett häftigt namn eller ett häftigt omslag. GURPS-världarna håller genomgående hög kvalitet och det är väldigt sällan man blir besviken.

krank

Inte bara det, det finns så mycket GURPS-böcker att det alltid finns några på rea, gärna då de lite mer spännande uddaböckerna.
Absolut.
Det finns alltid så mycket skit som säljer bättre (som "Magic Items 3", som jag inte alls kan begripa varför någon skulle vilja ha) att många världs- och tidsböcker faller neråt och blir reavaror.

Själv brukar jag iofs se till att läsa lite i varje bok innan jag köper den. Annars skulle jag aldrig t.ex köpt Alternate Earths 1 och 2, eftersom de verkade rätt taffliga när man bara kollade omslagen eller läste SJG's beskrivningar av dem. Som tur var hittade jag dem *hrrrm* på annat sätt och fick därmed möjlighet att glutta lite. AE1 och 2 borde förresten absolut kunna vara till nöje för den tilltänkta tidsresenären, då de detaljerar just "alternativa jordar" - som absolut skulle kunna vävas in i vilken tidsreseberättelse som helst, särskilt en sådan där metafysiken tillåter att man ändrar på saker som hänt/händer/ska hända...

Troberg

Sinister eater

Själv brukar jag iofs se till att läsa lite i varje bok innan jag köper den.
Jag köper rätt mycket på postorder, så det är oftast inte ett alternativ. Å andra sidan brukar böckerna ligga någonstans kring 59-89 kr, så det är ju inga stora summor man sätter på spel.

krank

Jag köper rätt mycket på postorder, så det är oftast inte ett alternativ.
Har man bara tillgång till internet så är allt möjligt... =)

Det ska väl sägas att för mig så är 59-89 inga småsummor. Men då är jag student också. Det är väl inga jättesummor, men det är absolut inget man kan tänka sig att bara sprätta iväg på ett snyggt omslag...

Troberg

Sinister eater

Det ska väl sägas att för mig så är 59-89 inga småsummor. Men då är jag student också. Det är väl inga jättesummor, men det är absolut inget man kan tänka sig att bara sprätta iväg på ett snyggt omslag...
Det går över när du är klar med studierna.

De flesta tidsskrifter idag kostar ungefär så mycket, så jag tycker det är mycket prisvärt för vad man får.

krank

Det går över när du är klar med studierna.
Det räknar jag med...

De flesta tidsskrifter idag kostar ungefär så mycket, så jag tycker det är mycket prisvärt för vad man får.
Mjo. Jag köper inte så många tidskrifter heller, ska sägas. Av just den anledningen. Men, ska jag spendera pengarna gör jag det garanterat på GURPS-böcker. Eller på mat =)

Krille

Super Moderator
Re: Timelords!

Jomän. Timelords RPG var mycket riktigt ett Doctor Who-rollspel. Jag kommer dock inte ihåg om det var ett officiellt eller ett inofficiellt.

krank

Re: Timelords!

Åfan, då blev det plötsligt betydligt mer intressant...

Ska dock se om jag kan få tag på Continuum först...

MrG

Swashbuckler
Varför håller du dig borta från tidsresor?
Dåliga erfarenheter eller är det inte i din smak?
Varierar, mest så är det diskutionerna som kan bli om framtiden blir förändrad av tidsresorna eller inte som jag vill undvika...Och så har det hänt mer än en gång att jag introducerar tidsresor utan att ha tänkt igenom det ordentligt, vilket resulterar i mycket jobb och förklarningar som konsekvens. Så nog lite smak och lite erfarenheter. Tidsresor blir sällan så bra som man hoppas är nog sammanfattande erfarnenheten.

Jonas Ferry

Swordsman
Eftersom rollspelsberättelser skapas löpande under spelmötet är det helt omöjligt att tänka igenom tidsresor ordentligt i förväg. Skulle allt vara förberett får man en väldigt tråkig form av tidsreseberättelse ("ni kan bara göra den *här* förändringen, och den får exakt de *här* konsekvenserna"). Bättre då att köra löst, skjuta från höften och låta stämningen vinna över logiken.

Jag hade till exempel en spelare under ett speltest av Tempora som debatterade länge och väl efter testet att spelet inte fungerade. Varför? För att han inte köpte grundidén att man kunde resa bakåt i tiden och utföra förändringar som var stora nog att få konsekvenser i nutid. Han gav sig inte. Så det viktigaste är nog att gruppen har samma syn på tidsresor, inte att allt hänger ihop logiskt i minsta detalj.