Nekromanti Rollspel ni verkligen vill se

kwarnberg

Swordsman
Det finns säkert trådar av det här slaget sedan tidigare, men då jag inte lyckats hitta dem startar jag nu denna.
Vilka rollspel skulle ni vilja se? Vad saknas på rollspelsmarknaden? Då pratar jag både om rollspel kopplade till en vis franchise exempelvis, men också genre, känsla, och så vidare.
Personligen skulle jag älska ett ordentligt Dark Tower RPG, grundat i Stephen Kings böcker om Det Mörka Tornet. Det finns redan ett fanprojekt (http://waveyourgeekflag.blogspot.se/2010/04/dark-tower-rpg.html), men det faller mig inte riktigt i smaken. Jag tycker den värld King har skapat i böckerna är extremt intressant, och kopplingen till olika världar ger en nästan outtömlig källa till inspiration och äventyr.

Vad skulle ni vilja se, och varför?

Khan

Kondottiär
Jag vet att någon av proffsen sagt detta förr, men ett spel som fångar den svenska deckarvågen vore riktigt kul. Beck - rollspelet eller Nordic Crime eller något liknande. Det är en genre som ligger i tiden och redan har en publik. Gärna med regelfokus på hur du anpassar det hela till just DIN ort och DIN stad, bygga upp en polisstation som känns som hemma och springa runt i dina egna hemkvarter och jaga ledtrådar efter det stora värdetransportrånet. Skulle kunna bli hur fint som helst.

Med tanke på hur många olika deckarsystem det redan finns (gumshoe?) borde det inte vara svårt att göra en variant som passar.

Jocke

Man med skägg
Ett spel i samma värld som serien Chew kanske? Mat-relaterade krafter, terrorism, cybernetik och så att alla viktiga figurer presenteras som i serien.

Kuma

Veteran
Ett [officiellt] rollspel baserat på Steven Erikson's och Ian C. Esslemont's Malazan-multiverse vore jävligt spännande!
Har sett några fan-creations och hobbyprojekt ute på forum och dylikt, men inget komplett, och inget som sett lockande ut.

Har själv suttit och försökt hacka andra system för att passa in, men jag är mer en konsument än en producent, för att vara ärlig...

Rhodryn

Hero
XCOM (gamla som nya): tycker jag skulle vara roligt att spela som rollspel. Kan tänka mig att det skulle vara liknande Conspiracy X... fast där Aliens inte arbetar i det dolda. XCOM 1 och 2's olika tidslinjer skulle båda vara intressanta att spela i. XCOM1, aliens invaderar och vu försöker slåss tillbaka. XCOM2, vi förlorade i XCOM1 tidslinjen, så mänskiligheten har blivit underkuvade och Aliens är våra överherrar, där några få grupperingar av motståndsrörelse försöker motverka och visa mänskligheten vad Aliens verkliga agenda är. Helst där man kör med figurer på ett rutsystem också för strid.

Santiago: Mike Resnick, en Sci-Fi författare har skrivit en bok som heter "Santiago: A Myth of the Far Future". Det är en av få Sci-Fi böcker som jag faktiskt kommer tillbaka till och läser lite då och då. Storyn är väl inte särskilt avancerad igentligen, men jag har gillat den skarpt sedan jag hittade den under 90-talet. Den handlar om en Prisjägare som jagar Santiago, en mytomspunnen person som ingen vet vem denne är, och beroende på vem man pratar med så är denne känd som antingen kriminel, bandit, mördare... eller rebell, revolutionär, hjälte... Santiagos skottpengar är antagligen den högsta någonsin i universumet, och ingen har under århundraden lyckats fånga Santiago. Den utspelar sig i våran Galax, mänskligheten har sprits sig ut över den, har funnit att den är befolkad av alla dess olika typer av aliens, och har kuvat de flesta/alla av dem. Ju närmre mitten av mänsklighetens område som man kommer ju högre teknologist är det generelt, och ju längre ut man kommer ifrån den ju lägre teknologiskt blir det... Frontärerna är i närheten av Vilda Västern in space... XD

I alla fall... jag gillar denna världen rätt kraftigt, gillar dynamiken och kontrasterna i den, gillar att Prisjägarna (och många andra typer också) är lite "larger than life" typ av karaktärer, etc. Och där är en poet (ballardör, är det ens ett svenskt ord? XD "Balladeer" används om honom) i boken som man aldrig "träffar", men vars närvaro ändå kännns för att där är konstant små värser i boken som "Black Orpheus" (som poeten heter) har skrivit om såna där "larger than life" typ av folk som han allt som oftast har träffat genom sina konstanta resor genom galaxen (har för mig att Santiago är den enda som han inte har träffat, men skriver om ändå).

Jag har gillar denna värlen så pass mycket, att under all de åren som jag lite lätt satt och byggde egna rollspel (inte för att jag kom särskilt långt på dem), så var det Santiago boken som jag helt baserade mina tankar på för det Sci-Fi rpg som jag ville skapa. Var nog dock en 10 år sedan jag sist gjorde något med det, och var nog igentligen mest bara grundläggande tankar, plus att jag inte har någon som helst aning om var det jag skrev kan tänkas finnas.

Edit: Huh... finns tydligen redan ett rollspel baserat på Santiago. Fast... det är i ett system som jag inte gillar... DnD.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill se ett "hard SF-rollspel". Jag sätter det inom citattecken för att alla ska förstå att jag inte vill ha Gravity eller The Martian, utan 2001, Möte med Rama, The Dig, Eon och liknande, där rymdens farlighet och teknikens begränsningar och välbekant NASA-design mest används för att understryka det märkliga och mäktiga i de utomjordiska artefakter man undersöker.

Om ingen bygger det spelet kommer jag att vara tvungen att göra det själv.

.113

Swashbuckler
Varulvsspel/maffia som rollspel. 3-4 spelare med olika tillhörigheter,ett gäng npcer och sen ska man klura ut vem fan som förrådde gruppen nu senast när man rånade banken eller liknande. Typ the usual suspects I rpg form

zonk

muterad
Jag vill ha ett fantasy-rollspel med en färgstarkare värld än WHFRP, detaljerad och underhållande och omfattande som fan, med såväl episka som knastertorra möjligheter, som har både skön OSR-feel och helt nyskapande regler - regler som är en av anledningarna till att världen och spelandet blir nåt helt annat. Samtidigt som det är rejält mekaniska regler, med smart använda tärningar - och utan att luta sig på vare sig samberättande eller tärningspölar!

.113

Swashbuckler
zonk;n188791 said:
Jag vill ha ett fantasy-rollspel med en färgstarkare värld än WHFRP, detaljerad och underhållande och omfattande som fan, med såväl episka som knastertorra möjligheter, som har både skön OSR-feel och helt nyskapande regler - regler som är en av anledningarna till att världen och spelandet blir nåt helt annat. Samtidigt som det är rejält mekaniska regler, med smart använda tärningar - och utan att luta sig på vare sig samberättande eller tärningspölar!
I'm on it!

Fridigern

Swordsman
Ett rollspel för att kunna berätta samtidshistorier utan att behöva läsa på den riktiga världen. Jag vill ha en värld som är som vår, fast helt annorlunda. Tänk en planet där människor och alla djur utvecklats som här, men bildat helt andra länder. Motsvarigheter till Ia, IIa världskriget samt kalla kriget får gärna finnas. Till detta rollspel vill jag ha agentäventyr, krigsäventyr, äventyr om att vara båtflykting, utforskning av främmande kontinenter osv

Lightshy

Hero
Big trouble in little China... upptäck alla kinesisk magi och monster i vår vanliga värld med en stor dos humor!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill se en remake/reboot/reimagining av Gemini! Dark fantasy där den förtryckande katolska kyrkan har rätt i sin mytologi och där det finns en schysst metaplot i bakgrunden (som borde vara mer i förgrunden). Och med ett trevligt modulärt magisystem.