XCOM (gamla som nya): tycker jag skulle vara roligt att spela som rollspel. Kan tänka mig att det skulle vara liknande Conspiracy X... fast där Aliens inte arbetar i det dolda. XCOM 1 och 2's olika tidslinjer skulle båda vara intressanta att spela i. XCOM1, aliens invaderar och vu försöker slåss tillbaka. XCOM2, vi förlorade i XCOM1 tidslinjen, så mänskiligheten har blivit underkuvade och Aliens är våra överherrar, där några få grupperingar av motståndsrörelse försöker motverka och visa mänskligheten vad Aliens verkliga agenda är. Helst där man kör med figurer på ett rutsystem också för strid.
Santiago: Mike Resnick, en Sci-Fi författare har skrivit en bok som heter
"Santiago: A Myth of the Far Future". Det är en av få Sci-Fi böcker som jag faktiskt kommer tillbaka till och läser lite då och då. Storyn är väl inte särskilt avancerad igentligen, men jag har gillat den skarpt sedan jag hittade den under 90-talet. Den handlar om en Prisjägare som jagar Santiago, en mytomspunnen person som ingen vet vem denne är, och beroende på vem man pratar med så är denne känd som antingen kriminel, bandit, mördare... eller rebell, revolutionär, hjälte... Santiagos skottpengar är antagligen den högsta någonsin i universumet, och ingen har under århundraden lyckats fånga Santiago. Den utspelar sig i våran Galax, mänskligheten har sprits sig ut över den, har funnit att den är befolkad av alla dess olika typer av aliens, och har kuvat de flesta/alla av dem. Ju närmre mitten av mänsklighetens område som man kommer ju högre teknologist är det generelt, och ju längre ut man kommer ifrån den ju lägre teknologiskt blir det... Frontärerna är i närheten av Vilda Västern in space... XD
I alla fall... jag gillar denna världen rätt kraftigt, gillar dynamiken och kontrasterna i den, gillar att Prisjägarna (och många andra typer också) är lite "larger than life" typ av karaktärer, etc. Och där är en poet (ballardör, är det ens ett svenskt ord? XD "Balladeer" används om honom) i boken som man aldrig "träffar", men vars närvaro ändå kännns för att där är konstant små värser i boken som "Black Orpheus" (som poeten heter) har skrivit om såna där "larger than life" typ av folk som han allt som oftast har träffat genom sina konstanta resor genom galaxen (har för mig att Santiago är den enda som han inte har träffat, men skriver om ändå).
Jag har gillar denna värlen så pass mycket, att under all de åren som jag lite lätt satt och byggde egna rollspel (inte för att jag kom särskilt långt på dem), så var det Santiago boken som jag helt baserade mina tankar på för det Sci-Fi rpg som jag ville skapa. Var nog dock en 10 år sedan jag sist gjorde något med det, och var nog igentligen mest bara grundläggande tankar, plus att jag inte har någon som helst aning om var det jag skrev kan tänkas finnas.
Edit: Huh... finns tydligen redan ett
rollspel baserat på Santiago. Fast... det är i ett system som jag inte gillar... DnD.