Nekromanti Rollspel ni verkligen vill se

Lightshy

Hero
Lightshy;n188818 said:
Big trouble in little China... upptäck alla kinesisk magi och monster i vår vanliga värld med en stor dos humor!
Glömde lägga till:
Rpn'a är sidekicks till de verkliga hjältarna (Precis som Jack Burton) & deras uppgift är att stå för humorn och offra sig på bästa sätt!

Ond bråd död

Swashbuckler
.113;n188790 said:
Varulvsspel/maffia som rollspel. 3-4 spelare med olika tillhörigheter,ett gäng npcer och sen ska man klura ut vem fan som förrådde gruppen nu senast när man rånade banken eller liknande. Typ the usual suspects I rpg form

Uhm, det där är faktiskt en riktigt bra idé.

Tror Rising sa nån gång att dialogerna är rollspelens actionscener, det är då det blir häftigt. Har gått och grunnat (eller mer haft det i bakhuvudet bara) lite på det ett tag.Om man kunde designa ett rollspel som verkligen satte just dialogen i förstarummet.Problemet är ju att man inte kan reglera dialog hur som helst för då dör allt. Men ett varulvsspel-upplägg är ju som hittat. Det borde göra sig riktigt bra som Agatha Christie-deckare också. Ett sånt där klassiskt "Ni är bjuden hem till greven som kort där efter hittas mördad. Det är bara ni i huset. whodunnit?"

Problemet är väl såna som mig som inte kan hålla masken. Men är det ren spelmekanik som gör storyn så är det ju lugnt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag skulle nog helst vilja se Skuggornas Mästare igen. Den nyutgåva som kom var inte riktigt vad jag längtade efter. Den kändes mer som Urban Fantasy eller nåt sånt.

Jag saknar det svenniga originalet tror jag. Mer Lock stock, and two smoking barrels i svensk miljö.Psykotiska knarkare som har för mycket vapen och pengar, som jobbar för CIA, KGB och någon töntig ninjaklan. Men jag vet inte hur det skulle funka i nutid. Känns som samtiden är så mkt mörkare än 80-talet var.

Ett billigare Western vore nog trevligt också.

Mundo

Myrmidon
Steampunk-rollspel i största och bästa allmänhet, fast med mer intressanta och unika kulturer än "England fast i medium-fantasy".

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag vill ha ett rollspel om vikingar som blir väringar och får slåss mot Dagonkulter.

Jag vill ha ett nytt Svenska Kulter som är skrivet även för dom som inte läst böckerna, och med klar och tydlig hjälp för hur du omvandlar din egen stad till en Fagersk mardröm.

Ett Preacher-rollspel.

Ett rollspel som får fram kärnan ur Clive Barkers böcker. Nej, inte Kult med sin gnosticism och liktorer utan bara ett jävligt nattsvart spel om hur illa vi människor är beredda att göra varann in the blink of an eye. Den typen av spel du bara tar fram och lirar först när hela gruppen lyckats förtränga hur dåligt vi mådde sist vi spelade.

Fridigern

Swordsman
Ape of Wrath;n188863 said:
Jag vill ha ett rollspel om vikingar som blir väringar och får slåss mot Dagonkulter.
Det där låter som ett jävligt coolt äventyr/minikampanj till vilket fantasyspel som helst. Generellt skulle jag nog vilja se färre nya rollspel och fler riktigt bra äventyr till de som redan finns.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
1) Ett rollspel i en hård och realistisk, men samtidigt interstellär, science fiction-värld. Tänk Alastair Reynolds. Tyvärr orkar jag inte läsa tjocka världsböcker, så jag vill ha ett spel som kan spelas med extremt lite världspluggande.

2) Ett totalt överspänt barbarspel, som målningar av Boris Vallejo. När man tagit i spelet måste man tvätta händerna för att inte få testosteron på kläderna. Rollpersonerna ägnar sig mest åt att vara inoljade och posera framför åskväder.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
* Ett narrativistiskt/indie kung-Arthur-rollspel
* Ett bra (smart, snyggt, enkelt, snabbt, roligt) nostalgi-Drakar och Demoner [jag utgår från att Riotminds kommer att misslyckas kapitalt med att göra något bra]
* Ett rollspel i nordiskt 1400-tal (nordiskt 1400-tal är som Gejm åff Trånes, fast fräckt)
* Ett politiskt piratrollspel

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Gurgeh;n188880 said:
2) Ett totalt överspänt barbarspel, som målningar av Boris Vallejo. När man tagit i spelet måste man tvätta händerna för att inte få testosteron på kläderna. Rollpersonerna ägnar sig mest åt att vara inoljade och posera framför åskväder.
Jobbar inte Afert på detta? Eller var det bara ett skämt?

Lightshy

Hero
Har ni sett nya tv-serien Stranger things?
Där har vi allt!
ET, Poltergeist osså Carrie och massa annat Stephen King. En liten Stand by me hyllning.
Där finns allt jag skulle vilja ha i ett rollspel plus motljus och inslag i kameran!
Sjukt bra musik som man lätt kan använda.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har funderat ett tag nu och kan ärligt talat inte komma på ett spel som jag själv önskar mig. Möjligen något i Mass Effect-universumet eller ett som bygger på Silent Hill-mytologin.

Det rollspel som jag dock verkligen vill se är något som jag för tillfället inte kan föreställa mig. Tråkigt svar, men tyvärr sant.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle vilja se ett välkonstruerat politiskt rollspel som dekonstruerar nationalismen. Visar de historiska realiteter som gav upphov till den, hur den använts, vilken funktion den fyllt hos framför allt den härskande klassen men också hos en del revolutionära rörelser, och som visar en väg bort från nationalismen in mot ett fungerande, civiliserat samhälle.

Max Raven

T12-kultist
Ond bråd död;n188840 said:
Uhm, det där är faktiskt en riktigt bra idé.

Tror Rising sa nån gång att dialogerna är rollspelens actionscener, det är då det blir häftigt. Har gått och grunnat (eller mer haft det i bakhuvudet bara) lite på det ett tag.Om man kunde designa ett rollspel som verkligen satte just dialogen i förstarummet.Problemet är ju att man inte kan reglera dialog hur som helst för då dör allt. Men ett varulvsspel-upplägg är ju som hittat. Det borde göra sig riktigt bra som Agatha Christie-deckare också. Ett sånt där klassiskt "Ni är bjuden hem till greven som kort där efter hittas mördad. Det är bara ni i huset. whodunnit?"

Problemet är väl såna som mig som inte kan hålla masken. Men är det ren spelmekanik som gör storyn så är det ju lugnt.
Spelade Danganronpa nyligen, som är det här konceptet som datorspel fast med amnesi och tonåringar. Och ondskefull fjärrstyrd robotnalle.

Han/Rickards The Murder of Mr Crow är rätt mycket åt det här hållet. Jag tror att det kanske kan göras på ett annat sätt men att göra det med hemligheter och inte samberättarstuk känns svårt. Görbart, men svårt.

krank

Jag skulle vilja se någon lösa problemet med att göra ett spel med mechas och mechasuits men som inte bara handlade om strid.

Jag skulle vilja se ett spel liknande Monsters and other childish things men som inte handlade om barn, utan som var mer som ett vuxen-Pokemon/Persona, lite på samma sätt som The Magicians är vuxen-Narnia.

Ond bråd död

Swashbuckler
krank;n188898 said:
Jag skulle vilja se ett välkonstruerat politiskt rollspel som dekonstruerar nationalismen. Visar de historiska realiteter som gav upphov till den, hur den använts, vilken funktion den fyllt hos framför allt den härskande klassen men också hos en del revolutionära rörelser, och som visar en väg bort från nationalismen in mot ett fungerande, civiliserat samhälle.

Nej, det tror jag inte på. Du vill nog bara göra en politisk poäng här. Spel/böcker/allting som gjorts för att vara pedagogiska eller fostrande är alltid skittråkiga/dåliga.

krank

Ond bråd död;n189010 said:
Nej, det tror jag inte på.
Nej, jag vet att du generellt inte tror på att jag menar vad jag säger. Men det gör jag.

Du vill nog bara göra en politisk poäng här.
Det ena utesluter inte det andra. Jag vill se fler politiska rollspel, framför allt i antinationalistisk riktning, eftersom jag rent generellt vill se mer antinationalistisk kultur.

Spel/böcker/allting som gjorts för att vara pedagogiska eller fostrande är alltid skittråkiga/dåliga.
Jag håller inte med. Tag till exempel Lightbot, som är ett lysande litet flashspel för att lära ut programmatiskt tänkande. Det har jag använt i undervisningen med gott resultat. Jag vet också en hel del lärare som fått rätt bra effekt av till exempel FN-rollspel och annat för att förklara global politik och annat.

Krille

Super Moderator
Nej, det tror jag inte på. Du vill nog bara göra en politisk poäng här. Spel/böcker/allting som gjorts för att vara pedagogiska eller fostrande är alltid skittråkiga/dåliga.
Moderering:

Att dra över det politiska grälet från off-topic på det där personliga sättet till hit är ett brott mot Don't be a dick-regeln.

Och i enlighet med den blir det 48 timmar på vatten och bröd!