Nekromanti Rollspel.nu Harlem Shake

Sodivra

Champion
JohanKarlsson said:
99% av alla som har roligt åt Harlem skake memet
har ingen aning om att det finns en dans som heter så.
Ingen driver med svarta från Harlem.
Det är en massa folk som dansar och har skoj
och sprider positiv energi via youtube.
Vi har för lite sånt i vår värld
och bör ta vara på det lilla vi har.
Så tycker jag.
Well, jag vill inte bajsa på någons party eller blocka någons kul. Sprid på, det finns alltid någon som protesterar när man driver med en dans/hobby/identitet/plats/whatever, den här gången var det jag.

Jag har faktiskt gjort mitt eget meme nu!

Det är en film på ett gäng sportsnubbar i ett vardagsrum som dansar till medeltida flöjt och trummor. Efter 45 sekunder så säger en röst WELCOME TO DUNGEONS AND DRAGONS och snubbarna börjar humpa en jättestor gosedjurs-beholder och fjoll-kasta plyschtärningar på varandra.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag vet inte om du behöver oroa dig. Det verkar som det är låten som de dansar till som heter Harlem Shake. Jag tror inte det var menat att driva med nån harlem-kultur.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank said:
Arvidos MC said:
Jag kanske verkar tråkig, men jag är med Anchorman här. Jag visste inte att Harlem shake var en riktig dans. Nu när jag vet det tycker jag att memet har en trist attityd.
Samma här.
#1!

JohanKarlsson

Not the one
Arvidos MC said:
det finns alltid någon som protesterar när man driver med en dans/hobby/identitet/plats/whatever
ja och tydligen är det någon som protesterar
även när man inte driver med någonting alls

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
JohanKarlsson said:
För sakens skull vill jag påpeka att det inte på något vis kräver medvetenhet för att föra vidare något som är en drift med något. Alltså, oavsett om den som betraktar, skrattar åt eller reproducerar Harlem Shake-videon är medveten om att det finns ett original så kan de videos som produceras fortfarande vara negativt laddade och/eller föra vidare negativa eller rasistiska stereotyper. Det krävs ingen medvetenhet alls, faktiskt.

(För ett någorlunda relevant exempel: Massor av människor i Sverige tyckte att pickaninnydockan i Kalle Ankas Julafton var en "kul grej" och alls inte rasistisk. Men att de inte var medveten om symbolens historia och kulturella sammanhang gör ju inte att dockan blev det minsta mindre rasistisk).

Att låten heter Harlem Shake tycker jag inte förmildrar någonting alls, i ärlighetens namn. Jag tycker fortfarande att en hel del av dansandet ser ut som någon form av ryckiga parodier av hur någon skulle kunna tänkas uppfatta den riktiga Harlem Shake. Det kan ju faktiskt vara både namnet på låten och någon form av exotism/karikatyrarbete.

Oavsett om det är medvetet eller ej.

Sodivra

Champion
JohanKarlsson said:
Arvidos MC said:
det finns alltid någon som protesterar när man driver med en dans/hobby/identitet/plats/whatever
Den heter ju Harlem Shake.

G

Guest

Guest
Arvidos MC said:
Det är en film på ett gäng sportsnubbar i ett vardagsrum som dansar till medeltida flöjt och trummor. Efter 45 sekunder så säger en röst WELCOME TO DUNGEONS AND DRAGONS och snubbarna börjar humpa en jättestor gosedjurs-beholder och fjoll-kasta plyschtärningar på varandra.
HAHA! :gremlaugh:
Så jävla bra.

Någon som är på?

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Att låten heter Harlem Shake tycker jag inte förmildrar någonting alls, i ärlighetens namn. Jag tycker fortfarande att en hel del av dansandet ser ut som någon form av ryckiga parodier av hur någon skulle kunna tänkas uppfatta den riktiga Harlem Shake. Det kan ju faktiskt vara både namnet på låten och någon form av exotism/karikatyrarbete.
Dum fråga kanske, men är låten något man kan dansa riktig Harlem Shake till?

Sedan så är den här meme:n typ 3 veckor gammal, de flesta videorna uppfattar jag inte som särskilt roliga (att de ska vara roliga är idén förmodar jag) eller intressanta.

Fast om man säger att 99% inte vet att det är en riktig dans (som inte ser ut så där), är det inte lite mycket att tycka att meme-startarna ska känna till det? Vad jag fått fram när jag kollade upp "meme:n" har låten en del eget bagage.

Mundo

Myrmidon
Recca said:
Anchorman said:
Hoppas verkligen den här trenden dör ut så snart som möjligt.
Harlem shake är en riktig dansstil som funnits länge, det är en stor kulturell grej i harlem. Den här trenden är bara pinsam.

youtube.com/watch?v=IGH2HEgWppc
Hade du brytt dig lika mycket om de dansat tango? Tango är ju nationaldans i Argentina. Är det en annan sak?

Jag förstår hur det skulle kunna va en annan grej men samtidigt så är det ju publicitet också.
Jag blir alltid arg när folk gör skämtvideor på internet!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Dum fråga kanske, men är låten något man kan dansa riktig Harlem Shake till?
Ingen aning.

Max Raven said:
Fast om man säger att 99% inte vet att det är en riktig dans (som inte ser ut så där), är det inte lite mycket att tycka att meme-startarna ska känna till det? Vad jag fått fram när jag kollade upp "meme:n" har låten en del eget bagage.
Jag vet inte om jag tycker att de som startade memen nödvändigtvis ska känna till den. Jag är inte sådär superintresserad av skuldfrågan. Det som intresserar mig är fenomenet, den plats det får i vår kultur, och vilka idéer som sprids/förs fram. Kort sagt, effekterna. Och det ligger inte riktigt för mig att vara ensidigt negativ heller; jag har sett flera riktigt roliga och jag säger inte att det absolut ÄR så att Harlem Shakememen för vidare rasistiska eller andra stereotyper. Men jag tycker att det är intressant att diskutera.

Max Raven

T12-kultist
Jag tycker det är intressant att det är så mycket arg respons på dem. Verkar lite oproportionellt med tanke på videornas ålder - de har inte gått i en månad än, och det verkar inte finnas så många.

Ilska över att youtube-videor invaderats av motsvarigheten till "meme"-bilder?

God45

#PrayersForBahakan
Arvidos MC said:
1. Det låter skitroligt :gremlaugh: Skapa den videon!

2. Är inte det här vad Big Bang Theory redan gör? :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Eksem said:
Nån med skills i sykunskap som kan fixa en gosedjursbeholder?
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/JQCP85FngzE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/JQCP85FngzE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Sodivra

Champion
Stövelkatten said:
Arvidos MC said:
HAHA! :gremlaugh:
Så jävla bra.

Någon som är på?
Ta med flöjten, vi spelar in det på DanCon!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Arvidos MC said:
Recca said:
Hade du brytt dig lika mycket om de dansat tango? Tango är ju nationaldans i Argentina. Är det en annan sak?
Intressant det där, att det dykt upp en harlem shake, en dans från ett område med historia av sociala problem, och inte en tango shake eller någon annan shake uppkallad efter en dans som är kulturellt etablerad i vit medelklass. Kanske det har något att göra med........

....privilegie???

Jag skulle gärna se lite video på hur riktig harlem shake ser ut.
Ptja... det händer ju att extremt vita fenomen blir virala skämt, eller hur?

Förresten, kallade du precis latinamerikaner för privilegierade? I en vit, västerländsk kontext skulle jag vilja hävda motsatsen.

Recca

Femme Fatale
Anchorman said:
Recca said:
Anchorman said:
Hoppas verkligen den här trenden dör ut så snart som möjligt.
Harlem shake är en riktig dansstil som funnits länge, det är en stor kulturell grej i harlem. Den här trenden är bara pinsam.

youtube.com/watch?v=IGH2HEgWppc

Jag förstår hur det skulle kunna va en annan grej men samtidigt så är det ju publicitet också.

Förstår inte riktigt vad du menar men det dem dansar har ju inget med harlem shake att göra, jag bryr mig nog mer eftersom jag själv är streetdansare och undervisar i det, min kunskap om Tango är inte särskilt stor.

Men om det kommer en låt och en trend där man ska "Do the tango" och sen gör nåt helt annat så hade jag nog tyckt det var tråkigt ja.
Det understrukna partiet besvarar frågan.