Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v1

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
xyas said:
På en väns inrådan såg jag Kingdom of Heaven - extended cut. Jag har tidigare sett icke-cut-versionen som handlar om en bondpojk på medeltiden som blir adlad och åker på korståg till Jerusalem. Filmen är underhållande med schyst scenografi och bra skådespeleri, men helt osammanhängande i historien. Den hade väl fått en 3a av mig.

Min vän påstod att det skulle bli en helt annan film, vilket jag var tveksam till. Men så i och med denna eminenta filmklubb tog jag mig kragen och såg den. Och det var verkligen en helt ny film, en bra film. Huvudpersonen (Orlando Bloom) får en ordentlig bakgrundshistoria som förklarar hans agerande och varför en byapåg kan svinga ett svärd som den bäste av dem. Filmens enda kvinna, Jerusalems drottning (Eva Green) är i icke-cut irrationell, obegripligt taskig som bara hollywood-kvinnor kan vara och allmänt ointressant. I extended blir hon istället filmens mest intressanta person, som gör så gott hon kan under shitty omständigheter när Orlando Blooms karaktär med styvnackad och naiva principer försätter henne i en omöjlig position.

Det blir en 4a på kranks femskala. Samtidigt sänker den icke-extended cut versionen till en 2a och sätter frågan i mitt huvud: vem fasen var klipparen som tyckte hen gjorde något bra när filmen slaktades, och vem lät hen göra det?
Jag skriver under på allt! Det är verkligen en grym skillnad, och jag numera förträngt den första klippningen så gott det går.

anth

Vetefan
De mystiska inkräktarna, 1983
(orig: Strange Invaders)

Jag hann se en till film och klockan har inte passerat midnatt så...

Handling:
När professor Charles Bigelow kommer hem från jobbet ringer hans ex-fru på dörren och säger att han får ta hand om deras gemensamma dotter. Hon måste resa bort ett par dagar då hennes mor dött.
Efter någon dag försöker han ringa henne, men kommer inte fram. De telefonnummer han fått fungerar inte.
Han bestämmer sig för att resa till hennes födelseort där modern bott i hela sitt liv.
Väl där beter sig innevånarna minst sagt konstigt, framförallt säger de att hans ex-frus släkt aldrig bott där. Det hela slutar med att de spränger hans bil i luften och han flyr hals över huvud i en stulen bil. På väg därifrån ser han att en av innevånarna definitivt inte är mänsklig.
När han kontaktar myndigheterna säger de att han omöjligt kan ha stött på nägra människor i det lilla samhället, för det har varit obebott i 25 år.
Ju mer han gräver i sin ex-frus förflutna desto mer konstiga saker händer: givetvis tror ingen på honom, någon förföljer honom, hans hem genomsöks, hans dotter kidnappas...

I filmen har man försökt återskapa känslan från Sci-Fi-filmerna på 50-talet, men jag tycker inte alls att man får den där B-filmskänslan som det är tänkt att man ska få.
Jag ger filmen 4 av 10 i betyg.

P.S. För den som vill försöka tröska sig igenom den här filmen kan jag meddela att det finns en överraskning i slutet. Det visar sig att människorna i filmen gravt missbedömt inkräktarnas beteende och motiv. D.S.

God45

#PrayersForBahakan
xyas said:
På en väns inrådan såg jag Kingdom of Heaven - extended cut. Jag har tidigare sett icke-cut-versionen som handlar om en bondpojk på medeltiden som blir adlad och åker på korståg till Jerusalem. Filmen är underhållande med schyst scenografi och bra skådespeleri, men helt osammanhängande i historien. Den hade väl fått en 3a av mig.

Min vän påstod att det skulle bli en helt annan film, vilket jag var tveksam till. Men så i och med denna eminenta filmklubb tog jag mig kragen och såg den. Och det var verkligen en helt ny film, en bra film. Huvudpersonen (Orlando Bloom) får en ordentlig bakgrundshistoria som förklarar hans agerande och varför en byapåg kan svinga ett svärd som den bäste av dem. Filmens enda kvinna, Jerusalems drottning (Eva Green) är i icke-cut irrationell, obegripligt taskig som bara hollywood-kvinnor kan vara och allmänt ointressant. I extended blir hon istället filmens mest intressanta person, som gör så gott hon kan under shitty omständigheter när Orlando Blooms karaktär med styvnackad och naiva principer försätter henne i en omöjlig position.

Det blir en 4a på kranks femskala. Samtidigt sänker den icke-extended cut versionen till en 2a och sätter frågan i mitt huvud: vem fasen var klipparen som tyckte hen gjorde något bra när filmen slaktades, och vem lät hen göra det?
Hospitaliern är ju en av de bästa karaktären i directors cut:en och knappt med i huvud filmen. I en film som handlar om religon är det jävligt skumt att de klippte ut karaktären som är
Gud
i förklädnad.

Vimes

Sillkung
I torsdags fick jag och min sambo för oss att gå på bio. Det var sjukt svårt att hitta någon film vi ville se (visst gick det bra filmer på bio under förra året... jag vill minnas att jag tänkte att det fanns filmer jag ville se då), men tillslut bestämde vi oss för

Berättelsen om Pi

vi skippade 3D eftersom båda har benägenhet för huvudvärk och illamående.

Hur som helst, jag var rädd att det skulle vara massa jävla lyckokakovisdom och skit, i synnerhet som inte mindre än fyra av de inledande reklamfilmerna var för välgörenhet. Men det var det inte. Det var en synnerligen trevlig film, och snygg.

Storuggla

Champion
"Samtidigt sänker den icke-extended cut versionen till en 2a och sätter frågan i mitt huvud: vem fasen var klipparen som tyckte hen gjorde något bra när filmen slaktades, och vem lät hen göra det?"

När filmen såldes till bolaget tänkte tydligen de som bestämmer att det var en actionrulle i historisk miljö. Sen såg de längden på det de fick och innehållet. Och krävde en nerklippning till två timmar, för "ingen ser på så långa filmer längre" ungefär. Och då blev det som det blev. Man tar sig för pannan.

Storuggla, jag borde hitta en get

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] Freezing

Jag såg Freezing, en kort animeserie (ofilm, mao) stort sett i ett svep.

För mig var det enormt coolt att se en serie som skulle kunna ha varit ett spelexempel av The Academy, rakt av. Tonåringar på framtidsinternat, mobbing och ett yttre hot. Och berättelsen var iofs en aning förutsägbar, men den hängde ihop bra.

Den led dock av att hjältinnornas kläder tycktes vara gjorda av renaste ömtålium. Det brukar inte störa mig i vanliga fall, men i Freezing var det helt extremt.

Den får en 3a iaf. Med något mer sansad garderob hade den kunnat vara en fyra för mig.

Übereil

Swashbuckler
(Obs: jag känner att jag borde se om filmen för att kunna analysera den bättre. Därmed kan recensionen nedan kanske brista lite.)

Der Bader Meinhof Complex
Betyg:?/5

Det är en film om RAF. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den.

Det första man gör är att måla upp Ulricha Meinhof som en kolumnist som skriver, för tiden, vänsterradikala debattartiklar. Artikeln handlar om ett besök av Irans (tror jag) diktator och hans fru. Artikeln handlar om irans befolknings dåliga levnadsförhållanden och iranska statens förtryck.

Nästa scen så anländer diktatorn och hans fru. Studenter protesterar mot regimen. Folk i kostym protesterar för regimen - de har plakat. Det som händer härnäst är att folket i kostymer tar av plakaten från stängerna och går till angrepp mot de som protesterade mot regimen, användandes stängerna som påkar. Polisen gör ingenting. Förutom i nästa skede, då en stor skara poliser gör gemensam sak med kostymnissarna och stormar protestanterna. Protestanterna försöker fly men polisen jagar efter och börjar misshandla alla de hinner ifatt. Vid ett tillfälle blir en demostrant skjuten och dör.

Sedan följer bilder från studentdemostrationer som sällan möts särskilt vänligt av polisen. Ulriche Meinhoff betraktar på håll.

Härnäst får vi se Andreas Baader med flickvännen Gudrun Esselin bomba ett varuhus i protest mot... samhället i stort eller nåt. I alla fall, de åker fast och Ulriche intervjuar Gudrun i häktet. Senare flyr Andreas och Gudrun häktet och sedan landet. När de kommer tillbaks flyttar de in hos Ulriche som blir med i gruppen som någon slags PR-ansvarig (hon skriver artiklarna som förklarar aktionerna resten utför). Och sedan rullar det på fram tills de hamnar i häktet...

Filmen känns lite osammanhängande, men verkar försöka vara någon slags filmatiserad dokumentär - dvs den försöker visa vad det var som hände utan någon egentlig analys. Det tycker jag är filmens stora svaghet. Man får nog en hyfsad bild av vad som hände men inte mycket till analys av varför.

En förlängning av det är att karaktärerna inte får särskilt mycket gestaltning. Man får ingen särskilt djup inblick i vem Anders Baader eller Ulriche Meinhof (eller någon annan) är. Anders och Gudrun framstår som brujas (dvs "bekämpa systemet" kombinerat med extrema svårigheter med auktoritetsfigurer och regler), bäst exemplifierat i scenerna i det palestinska terroristträningslägret och kontrasten med palestinierna där och RAFarna. Ulriche framstår å sin sida som en lite mesig teoretiker som i sina försök att förstå världen mer och mer går vilse i sina egna teorier.

Det bästa med filmen är att den lyckas förmedla den tryckta känsla som troligen rådde i landet tack vare RAFs aktioner. Samt hur isolerade medlemmarna verkade. Där får man också det bästa ur karaktärsutvecklingssynpunkt, då man framför allt kan se hur Ulriche vittrar sönder mer och mer allt eftersom filmen går.

Vad det ska bli för betyg? Inte etta, för den var helt klart värd att se. Men utöver det så är betyget lite beroende på vilka dimmor som skingras av att se om filmen, för just nu är jag lite förvirrad över vad som ens hände.

Übereil

God45

#PrayersForBahakan
Der Bader Meinhof Complex är en till sån där film som Che och Alexander där man måste ha ganska bra koll på vad som faktiskt hände för att få ut särskilt mycket av filmen tror jag. Har man inte koll på tysklands politiska historia efter andra världskriget så hade jag nog inte rekomenderat Der Bader Meinhof Complex. Men jag gillar den :gremsmile: Så en 2/5 om man inte har koll och en 3/5 om man har det tycker jag.

Anarchclown

Swashbuckler
Jaha. Jag och Radioaktiv såg på en film som heter Doberman. Det är en fransk film från förr (1997). http://www.imdb.com/title/tt0118996/

Den är rätt sjuk men också skapligt rolig om man gillar helt störda karaktärer som beter sig som idioter. Den är också våldsam, grotesk och bitvis rätt äcklig. Inte på nivå med Hostel eller så dock, så de flesta moderna tittare borde kunna se den.

Av förklarlig anledning är den på franska med den i Frankrike superkände Vincent Cassel i huvudrollen och med Monica Belluci (som även är internationellt känd, bland annat ifrån Matrix 2) som hans flickvän. Dessa två är någon slags fransk variant av Bonnie and Clyde. Filmens stil påminner väldigt mycket om Natural Born Killers eller godtycklig Tarantinofilm.

Nämnvärt är också att det totalt saknas karaktärer som kombinerar kompetens och moral i denna film och att det därför kan vara svårt att sympatisera med någon alls (utom möjligtvis hundvalpen, som blir skjuten).

Med detta sagt så är denna filmen i alla fall för mig ett steg över normen men inte direkt det bästa jag har sett. Framförallt är den otroligt snyggt filmad och miljöerna och karaktärerna är jävligt rätt för som någon ägnade större delen av nittiotalet åt att spela World of Darkness-spel.

Radioaktiv gillade också filmen, särskilt att det dödades mycket och att den var skitsnygg. Även att de psykotiska rånarna har problem med en gammal tant när de rånar banken, eftersom man ju inte kan vara oartig mot gamla människor, var något hon skrattade hjärtligt åt.

Båda vi känner väl att det här är bra nog för att vara värt tiden och lite till men det är nog inte bra nog att få en fyra. Vill man ha franska filmer som får fyror får man titta på något med Depardieu eller något av Besson (eller Le Bossu, den är awesomecake).

Betyg: 3+

Übereil

Swashbuckler
God45 said:
Der Bader Meinhof Complex är en till sån där film som Che och Alexander där man måste ha ganska bra koll på vad som faktiskt hände för att få ut särskilt mycket av filmen tror jag.
Lite så, kanske. Det kändes ju inte som en film att titta på för att få en djupare förståelse för RAF och det sammanhang som gjorde att RAF växte fram.

Übereil

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Neon City

Åh! Ännu en klassiker.

Var ett tag sen jag såg Neon City så jag var helt enkelt tvungen att se den igen.

Glöm inte att se The New Barbarians efter Cherry 2000.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Neon City

Nah, den såg jag för ett halv år sedan. Kul premisser men jag tyckte det var så mycket som var dåligt =)

Kul men någon annan som gillar gamla dark future-filmer dock!