(Obs: jag känner att jag borde se om filmen för att kunna analysera den bättre. Därmed kan recensionen nedan kanske brista lite.)
Der Bader Meinhof Complex
Betyg:?/5
Det är en film om
RAF. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den.
Det första man gör är att måla upp Ulricha Meinhof som en kolumnist som skriver, för tiden, vänsterradikala debattartiklar. Artikeln handlar om ett besök av Irans (tror jag) diktator och hans fru. Artikeln handlar om irans befolknings dåliga levnadsförhållanden och iranska statens förtryck.
Nästa scen så anländer diktatorn och hans fru. Studenter protesterar mot regimen. Folk i kostym protesterar för regimen - de har plakat. Det som händer härnäst är att folket i kostymer tar av plakaten från stängerna och går till angrepp mot de som protesterade mot regimen, användandes stängerna som påkar. Polisen gör ingenting. Förutom i nästa skede, då en stor skara poliser gör gemensam sak med kostymnissarna och stormar protestanterna. Protestanterna försöker fly men polisen jagar efter och börjar misshandla alla de hinner ifatt. Vid ett tillfälle blir en demostrant skjuten och dör.
Sedan följer bilder från studentdemostrationer som sällan möts särskilt vänligt av polisen. Ulriche Meinhoff betraktar på håll.
Härnäst får vi se Andreas Baader med flickvännen Gudrun Esselin bomba ett varuhus i protest mot... samhället i stort eller nåt. I alla fall, de åker fast och Ulriche intervjuar Gudrun i häktet. Senare flyr Andreas och Gudrun häktet och sedan landet. När de kommer tillbaks flyttar de in hos Ulriche som blir med i gruppen som någon slags PR-ansvarig (hon skriver artiklarna som förklarar aktionerna resten utför). Och sedan rullar det på fram tills de hamnar i häktet...
Filmen känns lite osammanhängande, men verkar försöka vara någon slags filmatiserad dokumentär - dvs den försöker visa vad det var som hände utan någon egentlig analys. Det tycker jag är filmens stora svaghet. Man får nog en hyfsad bild av vad som hände men inte mycket till analys av varför.
En förlängning av det är att karaktärerna inte får särskilt mycket gestaltning. Man får ingen särskilt djup inblick i vem Anders Baader eller Ulriche Meinhof (eller någon annan) är. Anders och Gudrun framstår som brujas (dvs "bekämpa systemet" kombinerat med extrema svårigheter med auktoritetsfigurer och regler), bäst exemplifierat i scenerna i det palestinska terroristträningslägret och kontrasten med palestinierna där och RAFarna. Ulriche framstår å sin sida som en lite mesig teoretiker som i sina försök att förstå världen mer och mer går vilse i sina egna teorier.
Det bästa med filmen är att den lyckas förmedla den tryckta känsla som troligen rådde i landet tack vare RAFs aktioner. Samt hur isolerade medlemmarna verkade. Där får man också det bästa ur karaktärsutvecklingssynpunkt, då man framför allt kan se hur Ulriche vittrar sönder mer och mer allt eftersom filmen går.
Vad det ska bli för betyg? Inte etta, för den var helt klart värd att se. Men utöver det så är betyget lite beroende på vilka dimmor som skingras av att se om filmen, för just nu är jag lite förvirrad över vad som ens hände.
Übereil