Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v10

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Ginger snaps, 2000

Och veckans varulvsfilm är:

Ginger snaps, 2000

Regissör: John Fawcett

Skådespelare: Emily Perkins, Katherine Isabelle, Mimi Rogers, Kris Lemche

Enligt den kortfattade och lätt missvisande sammanfattningen på imdb så är Ginger snaps en varulvsmetafor för pubertet; snarare tycker jag att Fawcett gör sitt bästa för att skilja dem åt, inte minst när Ginger säger (ungefär): "I thought just wanted to have sex, but i realised i just wanted to rip something apart..." Nåja. Hur som helst är det nog veckans underdrift när man poängterar att den klarar det nu så uppenbart populära bechdel-testet. De två systrarna diskuterar främst döden...

Handling: Systrarna Ginger och Brigitte Fitzgerald är två ovanligt bittra och uttråkade flickor på 14 respektive 15 år; deras främsta hobby är att fingera, filma och fotografera dödsscener som de sedan glatt visar upp på skoltimmarna.

Intro

En kväll under ett nattligt uppdrag som inbegriper en tur i skogen, blir Ginger överfallen av en märklig best... Ja du, vad kan det vara. :gremooo:

Varulven krossas av en väl tilltagen kofångare när Ginger desperat springer över en väg. Gingers riv och bitsår läks onaturligt snabbt, och ur ärren växer på sedvanligt manér givetvis hår (Det är mycket rakande i den här filmen). Hon förändras ganska rejält även i andra avseenden, från morbid enstöring till... morbid hottie :gremsmirk: :

Pubertet?

Hon trivs tämligen bra med tillvaron tills svansen börjar växa ut, och blodlusten tilltar. Brigitte söker hjälp åt sin syster hos en lokal knarkodl... apotekare. :gremsmile:

Trots vissa brister i slutlig varulvstransformation ger jag Ginger snaps:

7 av 10

God45

#PrayersForBahakan
Re: Ginger snaps, 2000

Ginger snaps är riktigt bra :gremsmile:

När det kommer till bechdel-testet är det ju en av de filmer som misslyckas med reverse testet :gremtongue:

Xyas

Swashbuckler
Superkort recension från iphone.

Sett Due Date. Roadtripfilm med robert downey som ska ta sig hem till sin fru som ska föda genom usa. Får skjuts av korkad och klumpig haschrökande wannabe-skådespelare som även letar efter det bästa stället att sprida sin fars aska på.

Supertöntig film med absurda förvecklingar, men ändå hyfsat underhållande. 3/5.

Sodivra

Champion
Jag har sett Sex i stressat Japan. Intressant gränsdragning här, är det en dokumentärfilm producerad för TV eller är det ett reportage? Jag slår ett slag för dokumentärfilmen, tror jag!

http://www.svtplay.se/video/1042850/del-1?beskrivning=1

Handlar om hur kärleksförhållanden i Japan i allt större utsträckning blir sexlösa.

Det är en alienation av Orwellianska mått som rullas upp framför mig. Män som inte orkar med social samvaro efter ett krävande jobb. Män som tycker det är för jobbigt att behöva ta hänsyn till andras behov. Och samhället anpassar sig, alla dessa konflikter och kriser löses enkelt och diskret genom sexaffärer och kattcafé där man kan klappa katter för att få uppleva lite närhet.

Herreguuuuuuuud Japan! Väx upp! Man up! Sluta infantilisera er själva! Sluta gå in i den här narcissistiska bubblan! Sluta följa minsta motståndets lag! Sluta kanalisera era neuroser i tics och fetischer!

Om 30 år så har väl alla japaner flyttat in på sina arbetsplatser och sover i förslutna dun-livmodrar medans de via munslangar matas med en smakmässigt ofarlig näringslösning och deras företag extraherar ägg och sperma för att frambringa avkommor.

Gaaaaah.

Betyg: ★★★★
Bechdel: Ja

anth

Vetefan
Arvidos MC said:
Om 30 år så har väl alla japaner flyttat in på sina arbetsplatser och sover i förslutna dun-livmodrar medans de via munslangar matas med en smakmässigt ofarlig näringslösning och deras företag extraherar ägg och sperma för att frambringa avkommor.
Nä, om 30 år föds, lever och dör japaner i kokonger och de används som levande batterier... :gremsmile:

Mer om japaners oförmåga att producera barn:
(och deras oförmåga att lösa problemet)
Förslag: snyggskatt för män i Japan

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Den här veckan har jag sett Escalibur (1981).

Filmen handlar om Arthur Pendragons avelse (säger man så på svenska?), födelse, uppväxt och sedan hans liv som kung.

Var ska man börja. Först och främst så tycker jag att den här filmen känns mer som en filmatiserad teaterpjäs snarare än en spelfilm. Det här är i och för sig något som jag personligen gillar, replikerna reciteras snarare än sägs med inlevelse (inte helt sant, det finns fortfarande mycket inlevelse här och var) och scenerna känns tillrättalagda precis som i en teaterföreställning för att "se bra ut". Som exmepel kan ju nämnas att när det slåss så är det enbart riddare som slåss mot riddare, inget synligt fotfolk eller "vanliga soldater" någonstans.

Det jag möjligen kan se som ett problem med filmen är att den försöker omfatta så många händelser. Hur Arthurs far får Excalibur (det mytologiska "kungasvärdet") och enar "england" (eller britanien eller vad det nu ska vara) hela vägen via runda bordets grunnande till Arthurs slutliga avfärd/död. Det är många ställen i filmen där jag känner att jag skulle vilja följa olika personer lite närmare. Hur Lancelot lämnar riket och blir en kringvandrande domedagsprofet hade jag velat se mer om, exempelvis. Jag hade velat se mer om relationen mellan Arthur och Guenevere efter att han upptäckt hennes otrohet och deras respektive reflektioner över detta. Jag hade också velat se mer av de individuella riddarna och deras sökande efter graalen.

Trots det bjuder filmen på många väldigt kraftfulla och "vackra" scener (även om vacker i det här sammanhanget kan betyda dystert, mörkt och täckt av lort =).

Bäst av allt tycker jag är Nicol Williamson som Merlin. Gandalf kan slänga sig i väggen så vitt mig anbelangar när Merlin kommer in på scen och Nicol ger honom en underbar känsla av en fader som försöker uppfostra ett bångstyrigt barn (där "barnet" i det här fallet är mänskligheten). Han ger en känsla av att vara väldigt vis men också väldigt, väldigt trött på att ingen tar till sig den vishet han delar ut.

Om man inte gillar teatergrejen så kan filmen antagligen kännas lite stolpigt och stelt, tyvärr. Men gillar man det här stuket så är det en mycket sevärd film.

Själv är jag faktiskt beredd att dela ut min första fempoängare, fast att den skulle ha kunnat vara ännu bättre. Fast det ska sägas att det här är enbart baserad på filmen utifrån sig själv, jag tar ingen som helst ställning till hur den förhåller sig till Arthurlegenden då jag inte läst något särskilt om denna.

Poäng 5/5, jag tror faktiskt jag ska se om den igen.

/Edit: Sen ska man inte glömma bort den pampiga musiken heller! Carmina Burana for the win!!!

Blasphemy

Swashbuckler
/Edit: Sen ska man inte glömma bort den pampiga musiken heller! Carmina Burana for the win!!!
Och WAGNER!!!
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/7Ll4qS4anGo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/7Ll4qS4anGo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

God45

#PrayersForBahakan
Spoilers!

Jag har sett samma film som Rymdhamstern den här veckan så att vi kan diskutera filmen med lite mer djup än vanligt och fortsätta diskussionen även efter våra recensioner. Det ska noteras att trots att Rymdhamstern han före mig med att lägga upp sin recension så har jag undvikit att läsa den för att inte bli påverkad. Så här är min recension av Excalibur från 1981.

Medan andra recensioner i den här tråden har haft sammanfattningar av handlingen till extremt vällkända filmer så som Star Wars så vägrar jag göra det här. Filmen handlar om Kung Arthur och behandlar många, men inte alla, av de mest kända Artur historierna. Jag tänker utgå från att ni känner till dem. Om ni inte känner till någonting om Kung Arthur så finns Le Mort d'Arthur grattis online här: http://www.gutenberg.org/catalog/world/readfile?fk_files=3211524 Jag rekomenderar den varmt :gremsmile:

I alla fall... Filmen är extremt snygg. Rent visuelt är den underbar. Till och med typsnittet i början är snyggt. Rustningarna är coola, Merlins metal mösa är cool, allt är underbart. Dialogen är härlig och episk, visst ingen har nåonsin pratat så här på riktigt men det är inte heller poängen. Musiken är passande och även om den inte är den allra bästa jag hört i en Sword & Sorcery film så är den fortfarande mycket bra.

Skådespelar insattserna är blandade. Nicol Williamson ÄR Merlin i en fantastisk rollprestation. Gabriel Byrne är också mycket, mycket bra som Uther pendragon "You don`t understand. You are not a man! Use the magic!" väser han ut mellan ihop bitna tänder. Men alla skådespelarna är inte lika imponerande. Sir Hector är i och för sig svår att se som någon annan än den hunsade maken i Skenet kan bedra men ändå. Dessa mindre än bra insatser drabbar dock mest mindre viktiga kraktärer.

Filmen har gjort stilistiska val som jag gillar men som andra kan ogilla utifrån källmaterialet. Tex är Lancelot inte fullt sinnesjuk efter sitt föräderi och Merlin har verkligen den där doften av mörk magi och att vara Satans son runt sig. Gillar man det gillar man det verkligen och ogillar man det är det bara små irriterande.

Sedan måste vi ta upp vad många tycker är filmens stora svaghet. Handlingen hänger inte riktigt ihop hela tiden och bitvis känns det mer som separata historier som berättas paralelt än som en sammanhängande film. I sin recension kritiserade Roger Ebert filmen för att vara:

"a record of the comings and goings of arbitrary, inconsistent, shadowy, figures who are not heroes but simply giants run amok.”

Och han har helt rätt i det. Men det bör inte vara en kritik! Visst, många av karaktärerna skulle i en film med en modernare och banalare världssyn vara tveksama eller ordet som alla älskar att använda “problematiska”. Men här är de storslagna i sina handlingar och genom det hjältar. Det är sannerligen giants run amok. Uther våldtar en killes fru framför deras dotter sammtidigt som Merlin dödar killen, det är ganska fucked up!

Se den här filmen! Se den nu! Har du redan sett den se om den!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För att göra Ymir glad, och för att den låg på listan över filmer jag ägde men inte sett sedan jag köpte dem, så såg jag nyss Casshern.

Det här är en otecknad animefilm, det är väl det närmaste jag kommer. När jag ursprungligen såg den så var det ganska kort efter den första Final Fantasyfilmen, och då kände jag att det här var den film jag tyckte skulle ha varit FF-filmen.

Det är alltså inte en otecknad chibi-anime, med bäbisröster och stora bröst. Nej, det här är ångestanime som får mig att associera till de mörkare delarna av Neon Genesis Evangelion, till Akira, till Ghost in the Shell. Det är tung filosofi, en mycket komplex plot (framför allt med hollywoodmått), mörkt och skitigt.

Plus action. Oh, denna action! Riktigt, riktigt snygga slagsmålsscener.

Och så är den apsnygg. Jag menar, man ser att mycket är datoranimerat, och är gjort med greenscreen etc. Men det är så jävla snyggt ändå. För det hänger ihop så bra, och de har jobbat med framför allt färg och klippning på ett så enastående vis. Och designen av allting är fucking awesome.

Vanligtvis brukar jag inte uppskatta asiatiskt skådespeleri; jag får ofta intrycket av "överspel". Jag har tänkt att det är mina västerländska ögon och kulturvanor som får mig att tycka att asiatiska skådespelare mer påminner om teaterskådisar än filmditon. Här, i den här filmen, visar det sig att "de kan när de vill". Och ja, det är helt möjligt att de just i den här filmen ansträngt sig för att skådespela på västerländskt sätt eller så, men det skiter jag i. Skådespeleriet är riktigt bra.

Jag... tänker nog inte försöka sammanfatta plotten. Det är anime, det är skitig scifi, det är coola dräkter och stora robotar och äckliga moderkakstäckta klonhistorier och så. Och alltihop handlar om hur dåligt det är med krig, hur svårt det är att leva med andra människor, och att det inte finns nån som har helt rätt eller helt fel.

Här, en trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=kk9fGI90qdM Tyvärr hittar jag ingen mer högupplöst.

OK, nu när jag surfade efter trailers visar det sig att den faktiskt mycket riktigt bygger på ett mangaoriginal. Men den verkar inte ha jättemycket med filmen att göra plotmässigt.

Hursomhelst, betyg: 5/5

Det enda negativa för mig var att jag hade en del interlacing, men det kan bero på DVD'n eller på 360'n jag spelade den på...

slanfan

Hero
Jag såg Ruin: A post apocalyptic short film.

Det är en animerad promo-rulle som försöker få någon att vilja betala för en hel film.

Ruin handlar om en snubbe som blir jagad genom en synnerligen postapokalyptisk storstad. Snygg som tusan och fort som fan! öppningssekvensen fick mig att skriva om min planerade sandbox-miljö.

Den får två tummar upp, dvs. full poäng.

Den finns på youtube och är 8.30 lång. Sök och du skall hitta.

Jocke

Man med skägg
Jag har vart ute på bio och sett Cloud Atlas, en vädigt egen film (baserad på en bok) regisserad av Matix-syskonen Wachowski och deras kompis Spring-Lola-Tom.

Det är ett helt gäng olika historier som utspelar sig på olika plattser i olika tider med samma skådisar i alla olika berättelserna. Det finns nån slags vag mumbo-jumbo förklaring om återfödelse, men den är inte något det fokuseras på.

De olika parallellhandligarna korsklipps och fast det är olika historier där folk gör helt olika saker (tex klättrar i ett berg, komponerar musik eller är journalister på väg mot det stora avslöjandet) så är temat samma. Det vi får se är upprepningar och versioner av samma sak med en gemensam tanke om individens plats i samhället och frihetskämpande (ungefär). Det är lite som att ta Goldberg variationerna eller för den delen Lincoln Highway Dub och göra film av.

Frågan lyder ju då: är det bra?
De bredvid mig var definitivt inte av den åsikten och gick efter två tredjedelar av filmen.
Jag blev överväldigad och uppslukad av filmen och kan inte riktigt säga om den var bra på riktigt eller om det bara var pretentiöst dravel som jag köpte men borde vart klipsk nog att genomskåda.

Jag fick till och med en tår i ögat under slutscenen, vad det nu kan vara värt. Normalt gråter jag bara till inledningen av Upp och andra rörande scener i pixarfilmer.

Jag känner inte att jag kan sätta ett betyg i en siffra utan att se filmen igen, eller i alla fall låta den smälta i 48 timmar eller så.

krank

Jocke Kofot said:
De bredvid mig var definitivt inte av den åsikten och gick efter två tredjedelar av filmen.
Jag förstår nog inte hur man överhuvudtaget kan göra en sån grej. Kanske är det för att jag nästan bara ser filmer jag är halvsäker på att jag kommer att gilla, men även en dålig film skulle jag nog se klart om det var på bio och jag betalt en massa pengar...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
men även en dålig film skulle jag nog se klart om det var på bio och jag betalt en massa pengar...
Ja! Man ska ju för tusan ha valuta för pengarna, även om det är i lidande! Hur ska man annars kunna berättiga sitt gnällande över filmen efteråt?

Plus att man stör ju andra i salongen. Dålig uppfostran!

Jocke

Man med skägg
När jag var och såg the hunger games hamnade jag bredvid en tjej som facebookade hela filmen, det var också ganska konstigt.

krank

Jocke Kofot said:
När jag var och såg the hunger games hamnade jag bredvid en tjej som facebookade hela filmen, det var också ganska konstigt.
Att överhuvudtaget ha på mobiltelefonen... Om folk har mobilen på och inte sitter alltför långt ifrån mig brukar jag peta på dem och försöka få dem att stänga ner. Som civiliserade människor.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

God45 said:
När det kommer till bechdel-testet är det ju en av de filmer som misslyckas med reverse testet :gremtongue:
Exakt! *S* Bara att lägga in på Anth's lista...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Visst ja. Angående Bechdaletest: Det finns tre namngivna kvinnor i filmen. Jag tror aldrig att de talar med varandra överhuvudtaget. De syns nog knappt ens i samma scen...

God45

#PrayersForBahakan

Ithaqua said:
God45 said:
Exakt! *S* Bara att lägga in på Anth's lista...
Har jag redan gjort :gremsmile:

krank

Nu händer det jävligt mycket i Casshern, men jag är nästan helt säker på att den inte fixar Bechdel.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
Visst ja. Angående Bechdaletest: Det finns tre namngivna kvinnor i filmen. Jag tror aldrig att de talar med varandra överhuvudtaget. De syns nog knappt ens i samma scen...
Morgana och Igrayne pratar med varandra två gånger. En gång om Morganas far och en gång om vad som kommer hända med dem efter kriget. Så testet är uppfyllt.