Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v11

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vecka 11. Nuff said.

Regler för filmklubben:

1) Du behöver se minst en film i veckan. Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
2) En gång i veckan skriver vi i en sådan här tråd om vad vi sett. Varje medlem tar med sig en (1) film. Man skriver om filmen man sett. Några rader, sådär, behöver inte vara något avancerat. "Jag har sett 2001 och tyckte den var väldigt seg" är helt OK, men man kan också t.ex. leta rätt på trailers på youtube, skriva recension, sätta betyg.
3) För att bli medlem behöver man egentligen mest hoppa på.
4) Helst bara en film per vecka.

Personer som varit med tidigare (bokstavsordning!: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till!.

Ny grej den här veckan: Jag vill att ALLA försöker skriva sina filmtitlar med fetstil. Det gör det lättare för mig att räkna ihop er.

Krille

Super Moderator
On Her Majesty's Secret Service

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/z0OQAxT1LR4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/z0OQAxT1LR4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Året är 1969 och Sean Connery har (tillfälligt) gått i pension, och George Lazenby tar över skorna som James Bond, agent med rätt att döda. Det är stora skor att fylla, för första damen han räddar, grevinnan Teresa di Vicenzo, även känd som Tracy, snor hans bil och drar därifrån. Den nye 007 klagar högljutt "that never happened to the other guy".

Bond har för övrigt jagat Blofeld i två år då han håller på att rädda flickan, och inte kommit mycket närmare. Men han har tur, för Tracys pappa är den korsikanska storskurken Marc-Ange Draco, boss över Unione Corse som rivaliserar Blofelds SPECTRE. Draco försöker muta Bond med en miljon punt att gifta sig med Tracy, men Tracy tycker att en bättre deal är att Bond får reda på vad Draco vet om Blofeld.

Genom Draco får Bond en ledtråd på Blofeld som via ett inbrott i Bern får reda på att Blofeld försöker sno åt sig titeln greve Balthazar de Bleuchamp ("Blofeld" på franska). Bossen för London's College of Arms byts ut mot James Bond som flänger till Schweiz för att bekräfta titeln.

Väl där snubblar han över tio unga kvinnor, Dödsänglarna, som är på Blofelds klinink för att bota sina allergier. Egentligen är de där för att hjärntvättas för att släppa ut dödsmördarvirus över hela världen, och när Bond upptäcker delar av det innan han själv upptäcks. Så Bond spärras in, Bond flyr på skidor och jagas, Bond hittar Tracy i en by, Bond och Tracy flyr och jagas av skurkarna in i ett stock car race, Bond och Tracy snöas in och Bond friar. Nästa morgon släpper Blofeld en lavin i huvudet på Bond och Tracy och fångar Tracy.

Bond kommer förstås undan, och Blofeld kräver fullständig amnesti och erkännande som greve Bleuchamp i utbyte mot att inte släppa ut dödsmördarvirus på världen via sina Dödsänglar. M har inte lust att inte göra något åt saken, så Bond kontaktar Tracys pappa som går med på att göra ett sprängningsjobb på en schweizisk alptopp.

Sen gifter sig Bond och Tracy och filmen slutar lyckligt.

(Nä, faktiskt inte.)

---

Vi ser Bernard Lee som M, Desmond Llewelyn som Q, Lois Maxwell som Moneypenny. Q har inte så mycket att göra och inte så mycket prylar att dela ut, så vi får nästan se honom privat. M är rätt mycket ett byråkratiskt as. Monepennys hjärta krossas. Blofeld spelas av Telly Savalas istället för Donald Pleasance.

Filmens Bond-flicka contessa Teresa di Vicenzo spelas av Diana Rigg. Contessa Teresa går från läskigt emo och lidande trotsåldersflicka till action-flicka som gillar ös, med Bonds magiska kuk och ett par magiska örfilar som katalysator mellan de två. Lustigt nog verkar det vara något som slår tillbaka på Bond också.

Men vi ser en rätt annorlunda Bond här. Han blir till och med flörtig och dumkär ett tag, och bryter manligt ihop på slutet. Det Bond tappar i sexighet i den här filmen (det är inte så mycket, men i alla fall) tas igen av Tracys pappa som är ärkekonservativ korsikanare.

Filmen som helhet är bra mycket allvarlig än tidigare, även om det gödslas med one-liners även här. Dess svaga poäng känner jag är Blofelds motiv till sin hiskliga världsutpressarplot. Den är också ganska o-Bondsk - den har visserligen introt med The Walk (Lazenby gör själv The Walk och går ner på knä när han skjuter), men musiken börjar som elektronika och fortsätter med ett instrumentalt John Barry-tema till ett halvpsykedeliskt intro som sammanfattar tidigare Bond-filmer och sätter bakgrunden till att Bond är ute och jagar Blofeld.

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om den. Tekniskt sett är den suverän. Den har en äkthet i actionscenerna och riktiga fysiska stunts och slagsmål, och till och med back projection-scenerna i rodelbanan känns riktiga. Fotot är asläckert, nästan så att det snuddar på Ridley Scott-nivå då och då. Soundtracket är asbra (förutom elektronikan). Den har en fantastisk restoration av bilden och uppmix av ljudet. Och jag är rätt förtjust i contessan di Vicenzo som karaktär.

Men filmen känns inte som en Bond-film.

Åjustdet, Bechdel-fail. De enda namngivna kvinnor som pratar är Tracy och Olympe (Dracos assistent, spelad av Virginia North och dubbad av Nikki van der Zyl), och de pratar om Bond.

krank

Som av en ren slump har jag också sett On Her Majesty's Secret Service.

Plotmässigt tycker jag Krilles genomgång lämnar mycket lite att önska, så jag går right to the point:

Jag tycker att nye bond är helt OK, även om det känns lite knäppt att Blofeld inte känner igen honom. Har han bytt utseende i fiktionen också?

Överlag får man väl säga att den här filmen åtminstone till en början har betydligt lägre tempo. Färre biljakter och ninjas. Och rymdraketer. Överhuvudtaget var förra filmen mycket svår att följa, den var liksom så fulländad som Bondrulle betraktad.

Jag undrar... Jag undrar om Bond regenererar, lite som Doctor Who. Det skulle förklara en hel del. Förändringar i personlighet, till exempel. Och att den första filmen med ny Bond liksom fokuserar på att sätta en "egen prägel", i det här fallet mindre prylar och pang-pang, mer relationer och sånt.

Jag gillade verkligen inte bytet av Blofeld. Den nye ser helt annorlunda ut, är atletisk och snygg. Den förre var krum och hade ett läskigt öga och en konstig accent. Inte samme person. Kanske Blofeld också regenererar?

Trots allt ger jag nog en trea av fem här. Först tänkte jag tvåa, men sen ökade tempot mot slutet. Och jag gillar den mänsklige Bond, som nu dessutom har gott om känslomässig motivation att fortsätta gå efter SPECTRE och No.1.

Beroende på hur man tänker så kan detta faktiskt vara Bechdel Pass! Irma Bunt har ett namn, ju. Och flera av flickorna har namn, varav en t.om ett efternamn (Ruby Bartlett). Och Irma pratar med flickorna om presenterna, och om curling. Och om att de inte ska nämna sina namn / sina medicinska grejer / etc.

Men det man då frågar är hur strikt man tolkar "talar med". Måste det vara extremt specifikt en person som talar med en annan? Får fler vara inblandade? Om en kvinna talar till en grupp kvinnor, räknas det?

Bechdel-testscore 2.5/3, kanske?

Jocke

Man med skägg
Jag undrar... Jag undrar om Bond regenererar, lite som Doctor Who. Det skulle förklara en hel del. Förändringar i personlighet, till exempel. Och att den första filmen med ny Bond liksom fokuserar på att sätta en "egen prägel", i det här fallet mindre prylar och pang-pang, mer relationer och sånt.
Jag har köpt förklaringen från league of extraordinary gentlemen att James Bond är det alias alla 007 agenter genom tiderna använder.

Jocke

Man med skägg
Jag har sett Red State. En film regisserad och skriven av Kevin Smith, som en gång i tiden klämde ur sig bra rullar på löpande band men nu mest gör en ofantlig mängd podcasts i stället.

Filmen börjar som en skräckfilm, men blir en actionrulle efter ungefär halva, något som funkade bra i The Descent men sämre här. En frikyrklig gud-hatar-bögar sekt står i centrum.

Filmen är ganska kass men slutet är smått fantastiskt.

En grej jag har funderat på i filmer med psykopatiska sydstatshillbillys som mördar folk: Varför blir de alltid så jävla ledsna när nån i deras familj börjar dö? Död var ju asfestligt nyss, när de var aktiva i själva dödandet. Snacka om dubbel standard.

Filmen är inte rock bottom men klart Kevin Smiths sämsta, med ev undantag för Cop-Out som jag inte har sett. Den gör varken sin genre bra eller levererar det Kevin Smith kan leverera bra, förutom i nån scen här och där.

Det blir snubblade nära en etta i betyg men efter som den är ganska lätt att slackertitta på och dialogen här och där är bra så kommer filmen undan med en mycket mycket svag tvåa.

2 av 5.

Krille

Super Moderator
krank said:
I League of Extraordinary Gentlemen: Century 2009 finns det en förklaring: den förste agenten med kodnumret 007 blir något av en nationell institution, så man är tvungen att rekrytera nya agenter då och då för att fylla tomrummet när en gammal agent tas bort från fältet. De är fortfarande Ms personliga resurs och hjälper till då och då. Det är J3 (som ser ut som Roger Moore) och J6 (som ser ut som Daniel Craig) som eskorterar en av "frågetecknen" till M. J1 sitter för övrigt på hem med syfilis, gulsot och lungemfysem.

M är förstås också ett kodnamn som går i arv. I Century 2009 innehas positionen av Emma Peel i Avengers, som spelades av Diana Rigg (contessa Teresa, ni vet), även om hon är tecknad mer som Judi Dench (nuvarande M i filmerna).

Edit: skulle ha läst lite längre i tråden innan jag svarade.

krank

God45 said:
After hour har en diskution som handlar om ifall Bond är ett kodnamn eller inte som är väldigt underhållande :gremsmile: http://www.cracked.com/video_18495_5-reasons-james-bond-might-be-worst-spy-ever.html
Hrrrm. Jag vet inte om jag håller med om deras argument, riktigt. Jag tycker nog t.ex. att nej, det är inte värt det att låta SPECTRE starta ett kärnvapenkrig, eller så. Kanske borde man ha gett Blofeld hans jämrans adelstitel och låtit honom pensionera sig, men i övrigt har jag lite svårt att se att det åtminstone i tidiga filmer skulle vara värre att låta Bond glida runt.

Also: Jag gillar min Doctor Who-teori betydligt mer =)

Lukas

Mannen i Gult
Krille said:
I League of Extraordinary Gentlemen: Century 2009 finns det en förklaring: den förste agenten med kodnumret 007 blir något av en nationell institution, så man är tvungen att rekrytera nya agenter då och då för att fylla tomrummet när en gammal agent tas bort från fältet.
Senaste bondfilmen förstörde dock den här teorin ganska kraftigt...

//Lukas som inte tänker spoila

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:
After hour har en diskution som handlar om ifall Bond är ett kodnamn eller inte som är väldigt underhållande :gremsmile: http://www.cracked.com/video_18495_5-reasons-james-bond-might-be-worst-spy-ever.html
Hrrrm. Jag vet inte om jag håller med om deras argument, riktigt. Jag tycker nog t.ex. att nej, det är inte värt det att låta SPECTRE starta ett kärnvapenkrig, eller så. Kanske borde man ha gett Blofeld hans jämrans adelstitel och låtit honom pensionera sig, men i övrigt har jag lite svårt att se att det åtminstone i tidiga filmer skulle vara värre att låta Bond glida runt.

Also: Jag gillar min Doctor Who-teori betydligt mer =)
Doctor Who teorien ÄR bättre :gremlaugh:

krank

När jag från början ville dra igång den här klubben var det för att jag hade ett gäng otittade filmer jag skulle behöva ta mig igenom. Sedan föll det sig så att jag köpte på mig ett gäng nya filmer ändå, så jag har inte betat av så mycket som jag hade tänkt.

Men, nu har jag sett Van Helsing.

Det är alltså ett försök att göra nåtslags James Bondig matinéfilm av lite gamla B-skräckfilmsmonster (varulvar, vampyrer, frankensteins monster). Den har Hugh Jackman i sig, och han brukar ju vara bra.

Det positiva: Jag gillar grundidén och har alls inga problem med den visserligen lite corny men för matinégenren passande plotten. Effekterna är överlag riktigt snygga, även om jag ogillar varulvarnas öron... men kostymer, masker, utrustning, datoranimering och scenografi är det verkligen inga fel med.

Det negativa: Den här filmen går knappt att se på. Eller, det går väl, om man har något annat att sysselsätta med. Den är drygt två timmar lång, men känns som fem. Manuset är pinsamt, humorn utan timing, replikeleveransen krystad, skådespelandet stelt, storyn spretig och osammanhängande. Det finns överhuvudtaget väldigt lite att gilla i den här filmen utöver det rent estetiska, och det klipps sönder i en asdålig röra. Var det en sommarjobbare som satt och klippte den här filmen?

Betyg: 2/5. Den här hamnar i högen med filmer jag ska försöka bli av med.

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett Curse of the Golden Flower.

Filmen är en period-intrig-drama på härskarnivå. Handlingen har en del Hamlet-vibbar på några plan. Det finns inga historiska bakgrundshändelser som ligger till basis för filmen (som är baserad på en pjäs), vad jag förstått det.

Visuellt - ja, jag kan inte gå kring det här med den här filmen - visuellt är det whiplash-känsla. Vackra kostymbilder och naturfoto blandas med en del uppenbara datoranimationer (och en del där det känns som att det finns datoranimation). Alltså, när det är bra är det jäkligt bra, men datoranimation blir lätt sunkigt med tiden.

Karaktärerna - det är även där ojämnt. Vissa är grymt bra, andra får knappt något utrymme och blir ganska viktiga, vilket ligger dem en del i fatet. Ibland driver handlingen de här bikaraktärernas handlingar, upplever jag, vilket är... lite meh. (Inre dialog från mig vid en punkt i filmen: "Vad gör du här? Du skulle varna honom för vad då? Du sa det här till honom innan, han vet mer än du, och det vet du. Hallå?"). Många av huvudpersonerna är rätt bra, dock, men antagonisten(?) känns aningen... Trist. Alltså, det finns antydningar om motivation bakom hens handlingar, men mest verkar hen drivas av att vara ond för sakens skull.

Var filmen värd att se? Helt klart. Jag tar gärna fler "historiska" intrig-wuxia-dramer. Flera gånger? Eeeh, vet inte riktigt om det finns någon behållning. Hero var bättre, både visuellt och med mer intressanta och djupa karaktärer.

Betyg: 3/5.

Max Raven

T12-kultist
För övrigt har jag märkt av 2+-timmars-sjukan många moderna filmer verkar ha.

Det är inte alla filmer som behöver så lång tid på sig. Ärligt talat känns det som att de flesta moderna filmer skulle må bra av att vara aningen kortare. Kom igen, liksom, ni är inte Stanley Kubrick med ett mästerverk. :gremsmile:

(Curse of the Golden Flower är f ö 1:49, vilket kändes rätt lagom).

Krille

Super Moderator
Revenge of the Sith

Så här är vi nu igen, i denna ständigt evolverande rymdsaga, för att beskåda den sjätte delen i trilogin, nämligen Star Wars Episode III: Revenge of the Sith (bluray version). Eller om man ser dem i Machete-ordning, den fjärde delen i trilogin - Machete-ordningen bygger på att man börjar med Luke i A New Hope och Empire Strikes Back och lämnar honom efter chocken "jag farsa, du son" för att hoppa tillbaka och berätta hur farsan blev ond. Och Revenge of the Sith behandlar just den senare biten, medan föregångaren Attack of the Clones mest satte pjäserna på brädet.

Så, för länge sedan i en galax långt borta flyger rymdriddarna Anakin Skywalker och Obi-Wan Kenobi sina rymdrymdskepp genom ett rymdslag för att rädda rymdkanslern Palpatine från rymdunderhuggaren rymdgreve Dooku och rymdgeneralen Grievous. Det flygs och skjuts och kuttas och springs och kuttas och slapstickas och kuttas och lutas och fällas och hånas och kuttas och kraschlandas, och det under filmens första femton minutrar. Och då hinner dessutom Dooku dödas och Grievous fly.

Anakin pussar på rymdsenatorn Padmé och får reda på att hon är rymdgravid. Sen har Anakin rymdmardrömmar igen, vilket lägger lite rymdsordin på rymdåterföreningen eftersom de handlar om hur Padmé dör.

Anakin får dock rymdspecialuppdraget att bli rymdkanslerns rymdögon och rymdöron i jedi-rådet, men blir skitsur när rådet inte gör honom till rymdmästare. Sen kommer Obi-Wan och ger Anakin rymduppdraget att spionera på rymdkanslern. Så Anakin är verkligen klämd mellan två rymdeldar.

Rymdkanslern kommer med rymdöveraskningen till Anakin: rymdgeneralen Grievous gömmer sig på Utapau och berättar rymdskurklegender för Anakin. Anakin meddelar rymdriddarrådet var Grievous gömmer sig, och istället för att skicka Anakin som rymdkanslern föreslår så skickar de Obi-Wan. Obi-Wan kuttar två av Grievous armar då resten av rymdklonarmén ramlar ner och efter en massa rymdskitspöande så dör Grievous och alla blir glada.

Eller kanske inte. För Anakin springer med meddelandet till rymdkanslern att Grievous är död och rymdkanslern ber Anakin att gå med honom istället för rymdriddarna är dumma i huvudet och han har hemligheten för att rädda Padmé från att dö. Anakin tjallar istället på rymdriddarrådet som far för att arrestera rymdkanslern och lämnar Anakin att vänta och ha ångest. Efter en stunds ångest ångrar sig Anakin och drar iväg och kuttar ihjäl rymdriddarrådets mästare Mace Windu. Därmed blir Anakin rymdkanslerns lärjunge, och rymdkanslern visar sig vara rymdskurken Darth Sidious, och han ger Anakin namnet Darth Vader.

Darth Vader utan mask drar till rymdriddartemplet och kuttar ihjäl alla där, för att sedan dra till vulkanplaneten Mustafar för att kutta ihjäl alla rymdseparatister där. Rymdkanslern utfärdar rymdordern att ha ihjäl alla rymdriddare och rymdklonerna har ihjäl dem. Bara rymdriddarna Obi-Wan och Yoda överlever med lite rymdhjälp från rymdsenator Bail Organa. Sedan gör sig rymdkanslern till rymdkejsare över rymdimperiet. Yoda och Obi-Wan tar sig in i rymdriddartemplet för att stoppa rymdsignalen som återkallar alla dit, och hittar inspelning på hur Anakin har ihjäl ungar.

Obi-Wan frågar ut Padmé, och Padmé vill inte svara. Men Padmé drar till Mustafar själv och Vader blir skitsur av anklagelserna och rymdstryper henne. Obi-Wan och Vader slåss som fan, samtidigt som Yoda och rymdkejsaren slåss som fan. Yoda tvingas fly, och Obi-Wan kuttar av armar och ben av Vader bredvid en massa rymdlava så att Vader fattar eld, och Obi-Wan gör misstaget att inte förkorta rymdplågan för sin gamle lärjunge och vän, så därmed kan rymdkejsaren hämta upp Vader och ge honom nya kläder inklusive en cool ansiktsmask med inbyggd respirator.

Padmé föder tvillingar, ger dem namnen Luke och Leia, och dör sedan. Padmé får en fin rymdbegravning. Därefter adopteras Leia av rymdsenator Bail Organa, medan Luke skyfflas undan till Tatooine och sin rymdonkel Owen och rymdfaster Beru. Rymdkejsaren, Vader och rymdofficeren Tarkin, då ännu inte moff, tittar på när rymdrymdstationen Dödsstjärnan byggs. The end.

---

Den här gillar jag klart mer än Attack of the Clones. Den har faktiskt en klase ståry - dels om Anakins fall och slutet på Obi-Wans mästarskap, dels om rymdrepublikens fall och rymdimperiets uppstigande. Den sätter dessutom upp pjäserna så att episod IV kan ta vid tjugo år senare.

Men ingen glädjebägare utan smolk. Den har en jävla massa hoppfajtande som bara är enerverande. Vi talar inte enbart om Yodas gröna tornado, utan om i stort sett hela filmen så fort lasersvärden kommer fram. Fajten när Palpatine kuttar ner tre av fyra jedi-mästare på några sekunder är pinsamt dålig, fajtkoreografiskt sett.

Det enda egentliga undantaget är Anakin mot Obi-Wan på slutet - det är kraft och fart i den och den far mer eller mindre precis överallt, men den håller sig relativt markbunden. Den går och blir riktigt överfläskans vulkanhäftig på slutet och tappar då det helt otroliga fotarbetet fram till dess - då står de bara still och viftar.

Hayden Christensen kan fortfarande inte skådespela, och George Lucas behöver fortfarande en klase producenter och redaktörer som håller honom i örat när manuset skrivs, för det har förmodligen världens hemskaste kärleksdialog och världens sämsta skådespelare att framföra den. Natalie Portman försöker rädda det, men... nä.

Jag gillar dock ståryn om hur republiken blir imperiet. Den är om inte trovärdig så i alla fall tillräckligt trovärdig för att man ska köpa den i filmens kontext.

Nu när jag ser den igen så märker jag också att det där stora problemet jag hade med att Anakin blev Darth Vader helt plötsligt på tjugo sekunder hade försvunnit. Det är inte någonting med klippning eller förlängd scen eller ny dialog eller nåt, utan att jag plötsligt insåg att Anakin vid det laget inte har någonstans att gå annat än till Palpatine. Palpatine vet att Anakin och Padmé nuppat, och den skandalen är Anakin fortfarande bunden av; han har mardrömmarna om hur hon dör (som han själv mer eller mindre har besannat); men framförallt så har han just kuttat armarna av Jedi-ordens stormästare av högst egna och själviska skäl. Så han har verkligen ingenstans att gå, utom till Palpatine. Därmed försvann problemet.

En sak upptäckte jag också, och var tvungen att spola tillbaka och kolla: efter första rymdhjältedådet, när Palpatines skyttel är på väg mot senatens rymdhamn så kan man se Millennium Falcon landa på plattformen under. Det kunde ju förstås vara ett likadant skepp, men nej, det är till och med officiellt. Enligt Expanded Universe hette Falken något annat just då och kör hemliga specialuppdrag åt senaten, men det är samma skepp.

Effektmässigt är den strålande som vanligt. General Grievous mantel är CGI på det där uppenbara och dåliga sättet, så den får minus. Jag är mindre förtjust i wookieesarna på Kashyyyk, i världens minst nödvändiga sidoståry. Det känns som att den bara finns där för att namedroppa Chewbacca. Men det är inte för att den inte är nödvändig som jag inte är förtjust i den, utan för att här är filmens sämsta maskning. Det är skitsvårt att maska en vandrande ryamatta (vilket vi såg i Rymdimperiet), och när man måste göra det för att duplicera ett tiotal ryamattor till en armé så blir det märkbart skumt. Även om man hade bättre förutsättningar här än i Empire Strikes Back Special Edition (här har man riktig greenscreen att maska med, där hade man en vit korridorvägg) så blir det för mycket av det.

Jag är faktiskt väldigt förtjust i CGI-Yoda (utom när han går tornado, men det beror mer på koreografin och effekterna), och jag fullkomligt älskar alla CGI-miljöer, speciellt Coruscant i skymningen. Scenen när Anakin har ångest över att jedi-mästarna strax ska döda hans enda hopp att rädda Padmé och han själv måste vänta i templets rådssal är så snygg så att det inte är klokt, och den bygger i stort sett bara på sceneriet och musiken.

Musiken är en helt vanlig John Williams med extra kör. Den är bra, men den är en helt vanlig John Williams. Ibland träffar den helt rätt, som i ovan nämnda ångest-scen, men oftare är det "som vanligt" och ibland är det så överdådans överpampigt att det nästan är för mycket.

Skådespelandet... vi har redan nämnt att Hayden Christensen inte klarar av att bära upp kärleksscenerna. Däremot spelar han angstig tonåring rätt bra. Natalie Portman försöker, men hon når inte upp i samma klass som i Leon eller V for Vendetta. Jag misstänker att hon behöver bra regi för att stråla, eller i alla fall inte usel regi. Ewan MacGregor är den som skådespelarmässigt bär filmen, med lite extra stöttande från Iain McDiarmid och Samuel Jackson - den senare är rätt trevligt nedtonad och inte så over the top som han brukar. Christopher Lee är bara med lite grand innan han offas, och han får inte det utrymme som en sådan skådespelare och karaktär förtjänar eller behöver.

Jag lämnar den här filmen bra mycket gladare än efter Attack of the Clones. Jag vill inte strypa någon i alla fall, utan trivs ganska bra med filmen just nu. Nu vet vi hur Rymdimperiet kom till "I am your father", och vi är redo att ta oss an Return of the Jedi.

---

Bonus content: Star Wars som isländsk saga

krank

Jag har nyss sett Steven Soderberghs Kafka. Den var helt OK.

Hade jag sett den när jag gick i gymnasiet, så hade jag nog satt betydligt högre betyg. Då var det mycket viktigt för mig att vara finsmakare vad gäller film, och kufiska svartvita grejer var sånt som inspirerade.

För en kufisk svartvit grej är det. Jeremy Irons spelar Kafka. En av Kafkas kompisar hittas död, och det visar sig att han var inblandad i en revolutionär anarkistisk grupp. Kafka undersöker saken, och får reda på hur samhället egentligen funkar.

Filmen har tydliga anslag från författaren vars namn den använder; den byråkratiska surrealismen är hela tiden närvarande. Och det antiauktoritära anslaget.

Kanske är det för att jag är lite tung i huvudet pga förkylning, men filmen greppade aldrig riktigt tag i mig, den mest malde på. Vilket naturligtvis passade temat...

Nå, betyg: 3/5.

Krille

Super Moderator
Return of the Jedi

Så har jag sett Star Wars Episode VI: Return of the Jedi Special Edition (bluray version) igen, men den här gången som avslutning på machete-ordningen. Ni kan ståryn, men...

Rymdskurken Darth Vader har lite rymdpepptalk för att lösa lite rymdadministration på en rymdbyggarbetsplats som bygger den nya rymdstationen MS Dödstjärnan II. Sedan klipper vi till rymdöknen på Tatooine, där rymddroiderna R2-D2 och C-3P0 ska lämna ett rymdmeddelande och en rymdgåva till rymdgangstern Jabba, och 3P0 blir ytterst förvånad att de är rymdgåvan. De rymdbrännmärks. Jabba har ett rymdparty med häftig rymdmusik och rymdtilltugg. Rymdbaronen Lando har smugglat in sig här, och sen dyker en rymdprisjägare upp med rymdryamattan Chewbacca, och efter lite aggressiv förhandling blir det natt och rymdprisjägaren smyger bort till rymdväggdekorationen Han Solo och tinar upp honom. Det visar sig att rymdprisjägaren är Leia och att Han är rymdblind.

Sen kommer rymdriddaren Luke Skywalker in, rymdstryper två orcher och försöker förhandla. Det går inte så bra, och Luke ramlar ner i en rymdgrop där rymdmonstret Rancor försöker äta upp honom. Luke stänger dock dörren i ansiktet på rymdmonstret så det dör, vilket gör Jabba så skitarg att han bestämmer sig för att mata rymdökenmonster med Luke, Chewbacca och Han. Det går inte som planerat.

Luke far iväg till rymdträsket på Dagobah för att säga ajö till rymdträskmuppen Yoda och får bekräftat att rymdskurken Darth Vader är hans pappa. Han får också reda på att Leia är hans rymdtvilling.

Rymdkejsaren anländer till MS Dödsstjärnan 2 och skryter lite. Samtidigt samlar rymdrebellerna för ett anfall och har en genial rymdplan: Han, Leia, Luke, Chewie, R2 och 3P0, tillsammans med en klase rymdstatister tar en stulen rymdskyttel till rymdmånen Endor för att stänga av rymdkraftfältet till MS Dödsstjärnan 2, medan Lando ska leda rymdjaktskeppen för att flyga in i MS Dödsstjärnan 2 och spränga den inifrån. På väg till rymdmånen får Vader upp lukten efter sin son Luke, och Luke upptäcker att Vader inte bytt kalsonger eller nåt.

Anyway, på rymdmånen så åker man rymdmoppe, svingar sig i rymdnät, träffar rymdnallar, blir rymdlunch, misstas för rymdgud, berättar rymdsagor och tas upp i rymdnallestammen, innan Luke talar om för Leia att de är syskon och ger sig av för att försöka läxa upp farsan. Det går inte så bra.

Resten av hjältarna gör ett ball anfall mot bunkern med rymdsköldkontrollen. Det går inte så bra.

Luke ställs inför rymdkejsaren och får reda på att det är en fälla.

Lando med flera anländer med rymdflottan och upptäcker att det är en fälla.

Nu kommer det stora rymdkriget som börjar med att rymdnallarna anfaller och Han och Leia med flera kan göra sig fria och börjar försöka ta sig in i rymdsköldbasen igen. Samtidigt talar rymdkejsaren om att MS Dödsstjärnan 2 är fullt funktionsduglig och bevisar det genom att spränga slumpvist valt rymdrebellrymdskepp. Det gör Luke så rymdförbannad att han försöker döda rymdkejsaren, men Vader stoppar honom och rymdkejsaren hånskrattar.

Sen krigas det på marken och det krigas i rymden och det krigas i rymdkejsarens tronrum innan Han drar en rymdluring och tar sig in i rymdsköldkontrollstationen och spränger den i småbitar, Lando leder rymdjaktskeppen in i MS Dödsstjärnan 2 och spränger rymdreaktorn i mitten, och Luke vägrar slåss. Det går inte så bra.

Istället blir Luke skitförbannad igen när Vader hotar att ta syrran till den mörka sidan, och efter en maffig slutfajt kuttar Luke av Vaders rymdhand och ser att den är mekanisk också. Kejsaren hånskrattar ännu mer och frågar Luke om han vill bli hans homie. Luke vägrar, och får lära sig varför man ska ta det där med jordledning seriöst. Det gör Vader skitsur, och han kastar ner sin ex-boss i ett djupt schakt.

Samtidigt spränger Lando MS Dödsstjärnan 2s mitt och flyger ut igen. Luke har en pratstund med farsan innan denne dör, och flyger ut igen och sen exploderar hela skiten. Luke har ett privat gravbål för farsan och galaxen firar sin frigörelse.

---

Det finns flera poänger med Return of the Jedi i Machete-ordningen, dvs efter Revenge of the Sith. I Revenge of the Sith hade Anakin svarta kläder och fjärrströp folk och använde ord som "gör som jag vill, annars kommer du att förintas"; i Return of the Jedi har Luke svarta kläder och fjärrstryper folk och använder ord som "gör som jag vill, annars kommer du att förintas". Det är till och med läskigt påtagligt!

Visst, vi tappar överraskningen med att Luke och Leia är syskon, eller snarare, den flyttades till Revenge of the Sith istället. Några kontinuitetsfrågetecken kvarstår, till exempel hur Leia kan minnas sin mamma när hon togs iväg vid födseln. Men stårymässigt flyter det hela klart mycket bättre. Och jag skulle till och med säga att Revenge precis innan Jedi gör Jedi till en bättre film!

Vi kan prata lite special edition också: det är inte så mycket som har gjorts. Original-sångochdansnumret Lapti Nek har bytts ut mot nya CGI-sångochdansnumret Jedi Rocks. Slutfestandet har fått ny inte fullt så åttitalig musik och en massa tittar på festandet i hela galaxen (Molnstaden, Naboo, Tatooine och Coruscant). Det har tillförts en del miljöstuff som en bantha-hjord, fler kritter i Jabbas palats, en del stop motion på Jabbas segelpråm har bytts ut mot CGI som flyter mycket bättre och Sarlacc har fått en näbb som känns pålagd i efterhand och fler tentakler. Och Vader vrålar "No! NOOOOO!" när kejsaren förevisar elsäkerhet för Luke. Allt utom det sista har jag inga problem med alls, men Vaders "no" funkar bara inte! Det är min "Han sköt först!" helt enkelt.

Jag blev åter påmind om begränsningarna med åttitalsfilmteknik (på gott och ont). Jag gillar fortfarande Revenge of the Siths CGI-Yoda mer än mupp-Yoda i Return of the Jedi, men Jedi har i alla fall inga små gröna tornados. Samma sak gäller Jabba the Hutt - han ser verkligen ut som en enorm jättehög med målad latex. Man kan säkert säga att det ger en äkthet och närvaro till honom genom att de andra skådespelarna har något att agera mot, men det hjälper liksom inte mig när det skådespelaren spelar mot är ett berg med målad latex.

Fäktscenen visar också en viss skillnad. Fajten mellan Obi-Wan och Anakin i Revenge hade energi och rörelse fram till lavadoppet - det var två mäktiga legender som gav precis allt de hade och två bröder som möttes i särslitande fiendskap. Fajten mellan Luke och Vader har inte lika mycket fysisk energi men desto mer känslomässig energi. Det är en åldrad gigant som inte orkar hålla emot en lavin med känslor. (Här får vi nog jämföra med fajten mellan Obi-Wan och Vader i A New Hope, där det var två tekniskt asskickliga men åldrade kämpar som snudd på spelar schack.) Av alla fajter i serien är den i Jedi min favorit, för den känns mest; sen kommer den i A New Hope, för den är så återhållsam; därefter den i Revenge för den har sån energi. Revenge hade kunnat komma tvåa om det inte vore för andra halvan av den, efter lavabadet, då den tappade energin helt.

Musikmässigt är Jedi min stora favorit. Här har Williams nått sin höjdpunkt som kompositör, och han klarar inte bara av en mer ödesmättad fajt utan även ett mer vuxet kärlekstema. Han har en variation av Imperial March som drar upp ratten till 11. Jag gillar nya Victory Celebration mer än originalets Ewok Celebration ("det luktar flingor här"), och Bollywood-dansnumret står jag ut med.

Däremot är restorationen bildmässigt lätt grynig, på ungefär samma sätt som A New Hope, så där är jag faktiskt besviken.

---

Så för att avsluta, ska man se på Star Wars igen och funderar på att ta med prequel-filmerna så kan jag rekommendera att göra det i Machete-ordningen (IV, V, II, III och VI, och helt utan I), istället produktionsordning (IV, V, VI, I, II, III) eller nummerordning (I, II, III, IV, V VI (d'oh!)). Jar-Jar minimeras och ståryn klarar sig helt och hållet utan I; II går inte att göra så mycket åt, men III och VI kompletterar varandra suveränt och båda vinner på det. Dessutom behåller man de askoola överraskningarna.

Observera att jag inte säger något om ewokerna.

God45

#PrayersForBahakan
Jag mins inte om jag recenserat den här tidigare men jag har sett nya Conan the barbarian filmen. Vill du se Conan ha ihjäl horder av folk på badass sätt? Klart du vill! Typ allt annat är dåligt. Dialog och handling och sådan är inget vidare. Men den KÄNNS rätt och det är det enda viktiga.

Den är mycket mer som Marvel serietidningarna än som böckerna ifall du bryr dig om sådant.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Den här veckan har jag sett Zone 39 (1996). Detta är en av de gammla filmer jag såg när jag var liten men nyligen återvänt till. Det här var en film som antagligen hade försvunnit i dåtidens dimma om det inte varit så att jag såg Solaris och tyckte mig känna igen flera drag från den här filmen. Ja, nu är det långt i från samma historia, men nu när jag såg om Zone 39 så känner jag att han som gjorde den nog tog lite inspiration från Solaris.

Filmen är annars lite så där avslappnat spännande (en känsla som jag inte får av sammanfattningen på hemsidan). Tempot är lågt och jag känner sympati med huvudpersonen som sitter fast i en monoton och inte särskilt trevlig uppgift samtidigt som det börjar gå upp för honom att någonting inte riktigt är som det ska.

Rekvisitan som jag kom ihåg som rätt cool har dock inte stått sig mot tidens tand utan känns lite halvdan och utdaterad, men det här är inte en film som bygger på häftig rekvisita och snygga kulisser så det funkar bra i alla fall.

Jag grunnar lite på vad jag ska tycka om den här filmen. Men just nu så känner jag att den fortfarande levererar underhållning och jag känner att jag nog kommer se den igen någon gång i framtiden.

Zone 39: 3 poäng av 5. Och jag tänker säga att det är en rätt stark trea.

Max Raven

T12-kultist
Såg Dredd(3D), på DVD.

Fortfarande en grym film, även på DVD-format och med sämre ljudsystem. Tajt story, solida actionscener, inte lika spektakulär som i 3D (vilket jag såg den i i höstas). Å andra sidan märker man andra detaljer när textningen är av och 3Dn inte distraherar en med fokus, så det är lite trevligt. :gremsmile:

Betyg: 5 stunskott (de lite svagare) av 5 möjliga skott.

Filmen känns inte fullt lika bra som med lite bättre bild, därav den svaga 5:an (jag ger inte halvpoäng).

Krille said:
Sen kommer rymdriddaren Luke Skywalker in, rymdstryper två rymdorcher och försöker förhandla.
Du missade lite där. Fixat. :gremwink:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bonusrecension:

Night Train to Munich (1940)

Andra världskriget är på vippen att bryta ut när den brittiske spionen Gus Bennet (Rex Harrison) måste smuggla ut en forskare och dennes dotter ur tyskland. Filmen är lite i samma stuk som Von Ryans Express men mer "low key" och med lite mer finess (men det är möjligt att jag förväxlar finess med mjäkighet, det är upp till var och en tror jag =).

Jag såg den för att jag hoppades att den skulle vara lite i samma stil som Casablanca och jag blev inte besviken. Det är lite kända skådisar, härliga karaktärerer och lite lagom bitsk humor och kritik av tyskarna.

Faktum är att jag skulle vilja påstå att det är så här jag hade velat se James Bond! Hjälten är lite lagom charmant, men inte något stort svin och dialogen är rätt rapp och vitsig. Nazisterna är lite lagom fanatiska utan att gestaltas som ondskan personifierad (vilket jag gillar).

Den här filmen får en väldigt stark 4 av 5 möjliga poäng.