Veckans Bond-film har Krank redan sett, men det skiter jag i som vanligt. För jag har också sett Goldeneye.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/cXGBfKSVnlo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/cXGBfKSVnlo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Så, the walk... men det här låter ju fel? Jamän, det är Eric Serra som leker med synthar och slagverk och det låter helt dumt i huvudet, innan vi startar kickern i Arkhangelsk mitt i Sovjetunionen med en kemvapenanläggning dold under en damm. 007 den femte (Pierce Brosnan) infiltrerar medelst bungeejumpstunt modell aphäftigt och möter upp med 006 (Sean Bean), riktigt namn Alec Trevelyan, för att spränga skiten. Det snyter sig och överste Ouromov (Gottfried John) tar 006 till fånga. Bond ställer om bomberna till tre minuter istället för sex, och ger sig sedan. Ouromov räknar ner för fort och skjuter 006. Sen tar sig Bond ut och gör ett annat galet stunt och därefter är det Tina Turners tur att sjunga en awesome introlåt.
Nio år senare utvärderas Bond av Caroline (Serena Gordon) och tävlar med Xenia Onatopp (Famke Jansen). Sedan blir det baccarat och Bond blir misstänksam och kontaktar MI6 och får reda på att hon jobbar för skurken Janus. Onatopp drar iväg med en amiral och mosar honom mellan låren, och stjäl sedan Europas superhelikopter Tiger som är stealthig och tål EMP. Bond hinner inte riktigt avslöja det hela.
Klipp till Semernaja i Ryska federationen, där Boris Grisjenkov (Alan Cumming) sextrakasserar Natalya Simonova (Izabella Scorupco) som tröttnar och tar världens bäst tajmade kaffepaus: hon hinner precis missa hur Onatopp och Ouromov stjäl vapensystemet Goldeneye och använder det för täcka spåren. Dock går larmet.
Larmet gör att London får upp ögonen för vad som händer och Bond, M den tredje (Judi Dench) och vakthavande befäl Tanner (Michael Kitchen) ser på när det händer via satellit. M skickar således Bond till Ryssland för att finna helikopter, Ouromov, Janus och Xenia, via en détour till Q-avdelningen för filmens vanliga prylar.
I Ryssland får Bond lite hjälp av amerikanen Jack Wade (Joe Don Baker) att komma i kontakt med den gamle kollegan från motståndarsidan, Valentin Zukovskij (Robbie Coltrane). Det går sådär, men genom Valentin så får Bond äntligen träffa först Xenia, sedan Janus (Sean Bean - ja, det är Alec som är Janus), och slutligen helikopter och Natalya. Sen exploderar en himla massa innan Bond och Natalya släpas inför försvarsminister Dmitri Mishkin (Tchéky Karyo). In stormar Ouromov, skjuter Mishkin med Bonds pistol. Det tycker inte Bond om som skjuter och slåss och springer tillsammans med Natalya, och sedan springs och skjuts det ännu mer tills Natalya fångas av Ouromov och Bond kommer ut.
Sedan följer århundradets häftigaste biljakt.
Biljakten slutar på Janus tåg, där hela bunten, Onatopp, Natalya, Bond, Ouromov och Janus/Alec återförenas. Ouromov skjuts, Natalaya spårar Boris backup-process till Kuba. Bond får samma sex minuter som Alec fick i Arkhangelsk, det vill säga tre minuter. De lyckas fly, förstås, och drar till Kuba.
Bond har ångest och sen flyger han och Natalya in, blir nerskjutna, spöar Xenia, och hittar ett översvämmat malplacerat Arecibo-teleskop, där Alec och Boris planerar att EMPa London efter att ha hackat Bank of England och stulit en massa pengar. Det tycker inte Bond och Natalya om så Natalya programmerar om den kvarvarande Goldeneye-satelliten och krypterar hårddisken, medan Bond och Alec snackar lite.
Sen sprängs det, skjuts det, sprängs lite mer, någon slänger en skiftnyckel i maskineriet, det sprängs ännu mer på omotiverade ställen, och Boris blir djupfryst. Natalya och Bond flyger ut och börjar pussa på varandra mitt i ett fält med kamouflerade marinkårister, ovetande, när Jack Wade dyker upp.
---
Ny awesome M, ny ärtig Moneypenny (Samantha Bond) med attityd, gamle goe Q (Desmond Llewelyn), och en Bill Tanner som vi sett förut. Q har för övrigt filmens bästa replik: "Need I remind you, 007, that you have a licence to kill, not to break traffic laws!"
Men så var det Eric Serra. Han funkar på smäktande stråkar, men till och med regissören insåg att Eric Serra bara inte funkade, utan letade upp något John Barry-arr av Monty Normans gamla Bond-tema när biljakten började.
Och vilken biljakt! Vem som än fick den briljanta idén att stoppa Bond i en stridsvagn typ T-54/55 och jaga Ouromovs skruttiga flyktbil genom St Petersburg förtjänar nobelpriset i overkill!
Izabella Scorupco gör en rätt trevlig Bond-brud, kompetent och känslig och lyckas bryta igenom Bonds iskalla yttre om än bara för en kort stund. Famke Jensens skurk är så over the top att Onatopp helt enkelt inte räcker till.
Sean Beans 006/Alec/Janus är helt suverän och stjäl nästan showen. Jag börjar tycka synd om honom, att han aldrig överlever filmen. Här lyckas han till och med dö två gånger!
Pierce Brosnan gör en kompetent iskall och mentalt skadad soldat, och gör ett bra jobb. Hans Bond lyckas på något sätt kombinera Moores lekfullhet med Daltons livsfarlighet utan att tappa kontrollen. Pricken över i:t är när han rättar till slipsen mitt under stridsvagnsjakten.
Manuset är om inte inte lika komplext som de senaste instanserna så jefligt tajt och välskrivet och riktigt roligt och smart. Det leker med varumärket och tidigare instanser, och bryter den fjärde väggen här och var. Wade frågar om Bond sysslar med trädgårdarbete, vilket är en referens till att Fleming tog namnet "James Bond" från sin trädgårdsmästare vid godset på Jamaica (godset heter Goldeneye, efter en hemlig Operation Golden Eye som Fleming var med i under kriget).
Tyvärr har det som sagt var också ett soundtrack av Eric Serra, och det funkar bara inte. Det lyckas inte ens smyga in i bakgrunden, utan sticker ut och skär i öronen.
Jag är också lite besviken på specialeffekterna. De praktiska effekterna är praktiska, men flygplanen över Severnaja ser ut som modeller i trådar, Goldeneye-satelliterna har askass maskning, och det är något fel när en samling elmotorer och smörjolja i ett antennhuvud kan ge en explosion som om det vore en amerikansk bil.
Inte heller får jag ihop det i huvudet att när alla stencilerade märkningar är på ryska så är alla skärmar på engelska. Och det är nåt skumt med Goldeneye-kontrollgrunkan också - en jättekristall i en jätteplastblobb med två fula guldnycklar och jättekristallen skjuter laserstrålar till mottagaren över jätteskärmen... hallå, eller?
Men trots språklig schizofreni, trots världens största uttagskort, trots exploderande antennmottagare, trots kass maskning, trots modelleffekter som ser modelliga ut, och trots Eric Serras fula musik, så är det här en av mina favorit-Bond-filmer tack vare ett bra manus, en bra Bond, en suverän M, Sean Bean från helvetet, och århundradets bästa biljakt!
---
Bond är tillbaka nästa vecka i Tomorrow Never Dies.