Jag har sett
God Bless America.
Trailer
Det är en riktig feelgoodfilm som handlar om Frank. Frank har det inte lätt; hans fru har lämnat honom, han har konstant migrän, han får sparken från sitt jobb och samma dag får han veta att han har en hjärntumör och antagligen kommer dö oavsett om de opererar eller inte.
Dessutom lever Frank i ett land som hyllar det dåliga, det vedervärdiga. Som gör narr av svaga. Där ingen visar någon annan respekt längre. Där folk snackar under filmen när de går på bio. Där religiösa och politiska arslen jävlas med veteraner och mödrar till stupade soldater. Kort sagt, han bor i USA.
Så efter att ha först sett en riktigt bortskämd realityshowstjärna bli superarg för att hennes föräldrar gett henne fel bil, och sedan insett att hans dotter blivit likadan (blir jättearg för att ha fått eb Blackberry istället för en iPhone), så bestämmer han sig för att ta självmord.
Men han kommer på bättre tankar, och tar sin pistol och skjuter realityshowstjärnan istället. Det enda vittnet, tycks det, är en av stjärnans klasskamrater, Roxy. Roxy övertalar honom att han borde fortsätta, istället för att ta livet av sig... Det finns trots allt en jäkla massa idioter som förtjänar att dö.
Now, fatta mig inte fel nu: Jag avskyr våld IRL, och är pacifist utan helvete. Men det finns något mycket befriande i att i en film se folk som pratar och använder mobilen när de går på bio bli skjutna så de blöder och dör.
Det här är som sagt en feelgoodfilm, lite i samma ådra som
natural born killers,
Thelma och Louise och första halvan av
Dusk till Dawn. En spreekillerfilm, kanske man kan kalla det för om man vill. Men det den här filmen har som inte andra har är att här är psykopaterna inte helt främmandegjorda. Det är inte fråga om någon form av monster vi möjligen kan förstå var de kommer från, eller kanske kan lära oss känna för på vägen. Nej. Det här är en film om en kille som vem som helst, som man genuint kan sympatisera med. Det paret gör i den här filmen är saker jag själv drömt om att göra, liksom. Det är extremt lätt att identifiera sig med Frank och Roxy, beroende på vilken ålder man tillhör. När jag var i tonåren hade jag garanterat identifierat mig med Roxy. Nu är jag mer Frank.
En mycket fin grej är också att de hanterar eventuell romantisk tension mellan den medelålders Frank och den tonårige Roxy ypperligt. Frank vägrar falla in i någon form av sexuellt rovdjursbeteende; han är trots allt en ganska bra och schysst kille i grunden. Han vägrar gå i fällan att "alla äldre män gillar yngre tjejer". Det här görs medvetet och uttalat, eftersom Roxy tar upp ämnet.
Det är visserligen lite trist att just hon tar upp ämnet relationer (det här med att tjejer och relationer hör ihop), men det är samtidigt kul att det inte är Frank som är initiativtagaren. Jag gillar porträttet av Roxy som fan; hon gillar Star Trek och Alice Cooper och lämnar aldrig några tvivel om att hon är en riktig, hel - om än psykopatisk - människa, och inte bara någon trist stereotyp.
Bechdel: De flesta djupare samtal i filmen sker mellan Frank och Roxy. Men jag tror att dottern och mamman byter ett par ord. Jävligt osäker.
BETYG: 5 Fuck You Franks av 5 möjliga. Se den.