OK, Alien 3 då.
Det var ett ganska bra tag sedan jag såg den här filmen, och jag tror att jag var väldigt trött när jag såg den då. Den här gången var jag vaken, och dessutom såg jag den omklippta versionen från 2003 eller nåt sånt.
Ripley har verkligen ingen bra månad. Om man räknar snällt och tänker sig att hon spenderade ett par veckor med att bli hyfsat frisk i pallet och skaffa ett jobb på jorden i tvåan så... Tja, så mycket mer tid än så har ju egentligen inte rent subjektivt förflutit sedan film ett. Större delen av Ripleys tid spenderas ju i frysbox mellan olika Alienattacker typ.
Nå, den här gången går något snett ombord på skeppet och redan i introt dödas övriga överlevande från förra filmen. Det tycker jag är bra, för jag gillade dem inte sådär jättemycket; eller jag tyckte att de funkade in
den filmen men ville verkligen inte se någon fortsättning på mammandet med Newt eller flirten hon hade med den där andra karln. Good riddance.
Räddningskapseln krashar på en planet som i princip är ett nästintill helt övergivet fängelse för livstidsfångar, som också agerar någon form av smältverk eller gruvdriftsställe eller något. Tur för Ripley att hon krashade precis där på planeten. Hursomhelst finns där 25 pers plus fänglsedirektör. Alla utom Ripley är män (läs: Bechdel... mnjä).
Som man kanske kan gissa var Ripley sedan
inte alls den enda överlevande...
Saker:
- David Finchers långfilmsdebut, tydligen. Jag gillar Fincher. Däremot har jag läst mig till att det var rätt mycket kaos i produktionen av filmen, med multipla författare och flera avhoppade regissörer... Det är ett under att filmen funkar så bra som den gör.
- Jag har c:a 0 problem med att alienvarelsen föds ur en ko. Varelsen i sig är ju inte en ko liksom. Den säger inte "muuuu". Och så är scenen med grabbarna som slaktar kon jävligt schysst.
- Grabbighet, ja. Det är inga genier som sitter i det här fängelset, och väldigt få av männen framställs som några fina grabbar direkt. De är obehagliga, otrevliga, och rätt dumma. Fega, kortsiktiga kräk. Tyvärr väger det inte upp hur trist det är med korvfest på film.
- Ripley är ännu mer sitt kön här än i förra filmen (tråkig tendens alltså). I princip har hon blivit våldtagen och är nu gravid, hon har sex med en av männen på kolonin... Överhuvudtaget gillar jag inte att den här filmen stämplar KVINNA i hennes panna med stora röda neonbokstäver. I föregående filmer var hon en BADASS kvinna. I den här är hon mer en badass KVINNA. Om ni förstår.
- Snyyyyyyyggt. Allt är så jävla skitigt och jävligt. Rost och smuts och löss och maskar och så vidare. Fincher öser på med äckliga miljöer. Fångkolonin känns som en jävligt klockren Alien-miljö överhuvudtaget.
- Personligheter. Jag gillar att det till stor del inte är några snyggon det handlar om; nu är vi tillbaks mer i "vanligt folk". Visst är de fula, tjocka, äckliga sexist-as, men de är definitivt trovärdiga. Jag har hört idioter till män snacka precis såhär. I nån mån är det väl något slags klasshat i spel här, men vafan.
- En del effekter med xenomorfen har inte åldrats jätteväl.
- Och jo, Jarl, de springer runt i de där jävla gångarna
hur länge som helst. Men visst, de bryter av för prat mer än jag minns och det var mer begripligt. Fortfarande: Inte speciellt bra sekvens.
- Blek och deprimerande. It's not a bug, it's a feature.
- Slutet. Bättre än originalet. Om än inte speciellt snyggt rent effektmässigt.
-
En jämförelse mellan versionerna. Gillade början bättre i den här också, när jag tänker efter. Noterar att den dialog som beskrivs som "Missing" på den sidan fanns med i den version jag såg. Någon har gjort lite snygg redigering i efterhand. Me like!
Överhuvudtaget en kompetent uppföljarfilm. Jag har väldigt svårt att sätta betyg dock, för jag tycker att den är sämre än Aliens trots bra miljö och så. I slutänden får det bli en stark fyra.
BETYG: 4/5