Jag har sett
Terminator II: Judgement Day. You might have heard about it.
Skynet skickar en ny terminator, denna gång en fräsig T1000 som kan ändra form, för att döda John Connor pga att den första terminatorn misslyckades. Rebellrörelsen skickar en gammal T800 för att stoppa T1000.
Sarah Connor har, efter ett gäng år av paramilitär träning och försök att förbereda John inför Judgement Day och att bli en ledare, blivit instängd på sjukhus. John lever med fosterföräldrar. Och så plötsligt dyker de här båda terminatorerna upp och förstör alla chanser han nånsin haft till ett normalt liv.
Jag blev positivt förvånad av den här filmen. Jag mindes den som bra, men inte såhär bra. Den är till att börja med riktigt jävla snygg. OK, cgi-effekterna har inte åldrats med speciellt mycket värdighet, men väldigt mycket har gjorts fysiskt och i kamera, vilket ger en mycket schysst känsla. Det känns påkostat och förbannat maffigt.
Skitungen som spelar John Connor gör inget jätteövertygande jobb, men det gör å andra sidan inte barnskådisar generellt. Men good enough. Övrig cast är kompetenta och lyfter.
Storyn... är riktigt, riktigt najs. Flera olika trådar; dels det här med symboliken kring att T1000 är polisen och makten medan T800 är en biker/outlaw (väldigt cyberpunkigt, egentligen). Dels det här med t800 som en maskin som lär sig, som får agera fadersgestalt, och blir alltmer mänsklig under filmens gång. Dels hela grejen med hur man hanterar psykiskt sjuka; även om man antar att Sarah är sjuk så är mentalsjukhuset rent fruktansvärt. Och så Connors brist på personer han litar på och känner att han kan prata med; jag tolkar det nog inte så enkelt som att terminatorn bara är just fadersgetalt, mer en föräldragestalt. Som han kan lita på, prata med, på ett sätt han inte kan med sin instabila morsa. Hans försök att mejka sense av hela situationen, sin bakgrund och uppväxt, räddar i princip den karaktären.
Så vad ska man säga, egentligen. Det här är riktigt, riktigt bra.
BETYG: 5/5
EDIT: Jag såg förresten den längre dirtector's cut-versionen. Och jag tycker bra om alla ändringarna, t.ex. scenen där de gör så Terminatorn kan lära sig grejer. Jag vet inte om jag gett originalet lika högt betyg; den versionen saknar ju en massa bra.
EDIT 2:
HÄR finns en ganska bra lista över balla grejer som stoppats tillbaks. Dels är det alltså schyssta prylar från sjukhuset, mer undergångsbilder, familjetid för Dyson, och valet i slutet blir överhuvudtaget rimligt och inte bara baserat på något slags suspekt "magkänsla".