Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v39

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Ny vecka!

Riktlinjer för filmklubben:

1) Tanken är att du ska se minst en film i veckan. Du måste inte, men det är grundtanken.
2) Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
3) När du ser en film, skriv något om den. Svara på det här inlägget, och skriv titeln i fetstil.
4) Undvik att skriva om samma film fler än en gång.
5) Du måste inte skriva långt, men skriv om den var bra eller dålig, kanske nån rad om varför. Man FÅR skriva längre.
6) Sätt gärna ett betyg, men du måste inte. Dina betyg måste inte vara konsekventa. Här har du ett exempel på betygsystem du kan använda om du vill.
7) Du har på dig från måndag morgon till natten mellan söndag och måndag. Ser du en film efter det, hör den till efterkommande vecka.
8 ) Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.
9) Skriv gärna glada tillrop, komplettera med roliga länkar - men har du något kritiskt att säga: Knip igen, se filmen själv, och skriv en egen recension.

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

I kalkylbladets andra flik kan man föra in sina betyg också, om man vill. Hittills är det bara jag som gjort det, men ni är välkomna.

Teman och gemensamt tittande
En del av oss gillar att ha teman i vårt tittande; tidigare har till exempel jag och Krille tittat på alla James Bondfilmer, en i veckan. Vill man deklarera ett tema är det inte svårare än att göra det i ett svar någonstans i en sådan här veckotråd. Om andra hänger på är det kul, om inte så hindrar inget att du fortsätter själv.

Ibland kan det vara kul att se film tillsammans. Om du vill bjuda in andra att se samma film som dig den här veckan, skriv gärna en rad om det!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Jag har sett den sjunde och (hittills) sista polisskolanfilmen: Police Academy 7: Mission to Moscow.

Polisen i Moskva har problem med en slemmig skurk, Konstantin Konali. Skurken är dels maffiaboss, men han ligger också bakom ett jätteframgångsrikt datorspel som man spelar på... öh, gameboy. I färg. Och i vissa scener utan att ha någon spelkassett i gameboyen.

Hursomhaver har ryske polisschefen träffat en mycket, mycket kompetent kollega när han var på internationell poliskonferens. Jag tror att ni kan räkna ut resten.

--

Det är typ ingenting kvar. Lassard, Tackleberry, Jones och Calahan. Och så Harris, då. Sedan tillkommer en ny "ung snugg man" vars namn jag redan förträngt.

Konali spelas av Ron Perlman, och i ärlighetens namn är nog han det allra bästa med den här filmen. Han är ganska rolig.

I övrigt... Nja. Det här är typ filmens skämt:

- Calahan har tuttar (nähä!?)
- Det är roligt när man sätter "-ski" efter saker när man är i ryssland.
- Lassard är förvirrad.
- Det är roligt med ljudeffekter. Så roligt att vi inte ens längre bryr oss om att ha Jones som gör dem; de dyker liksom upp spontant i själva verkligheten. (Also: Jones' röst är magi. Den kan t.ex. öppna kassaskåp).
- Pinsamhetshumor.

And that's about it. Släng in lite trista rop om vodka så är vi liksom klara.

Det är mest synd om Harris. I den här filmen är han "specialist på avlyssning", och som sådan har han visserligen en del otur men han får ändå anses vara hyfsat kompetent. Jämfört med andra i filmen, iaf.

Nåja, vad ska man säga om det här tågvraket egentligen? Se den inte, det är väl det viktigaste. Gör inte det. Jag vill ha tillbaks mina 1:27, jag hade kunnat göra betydligt vettigare grejer med den tiden.

Jag undrar om inte Polisskolan i själva verket är en omgång VÄRMEDÖD, och efter den sjätte vändan fick man plocka bort både Hightower och Hooks. Skolan som miljö försvann redan efter del fyra eller så. Och Mahoney har helt klart ersatts flera gånger av tämligen personlighetslösa ersättare...

Nå; nu är jag i varje fall klar med polisskolanfilmerna. Jag har hört att det ska göras en ny. Varför inte, det är ju inne med 80-talsrevival nu. Och det kan ju faktiskt inte bli sämre än den här filmen.

Den kostade 10 miljoner dollar att göra. Den drog in $126,000. Det var mer än den var värd.

BETYG: 1/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Sett lite olika filmer (och det är bara måndag!)

Lockout (2012)
Det här är en actionfilm i framtidsmiljö (jag kan inte med gott samvete kalla den för science fiction) som känns tungt inspirerad av Flykten från New York (eller kanske Los Angeles).

Den är lite lättsammare och även om många saker känns rätt dumma eller fåniga så levererar den en hel del rätt schysst action. Så den får väl räknas till de där dumma, men tuffa actionfilmerna.

Det är föresten en riktig jäkla korvfest. Det brukar inte störa mig så mycket i vanliga fall, men här kändes det nästan utstuderat på nått sätt.

Betyg: 3/5

Django Unchained (2012)

Faktiskt en riktig cool western. Jag diggade den rakt igenom, och jag gillade till och med musiken även fast den pendlade från äldre låtar till moderna. Mycket våld, förvisso, och flera av rollpersonerna som kändes som att de skulle vara viktiga men aldrig får någon förklaring.

Men flera tuffa scener, en del roliga scener (lagom roliga, de förstör inte den annars rätt mörka stämningen, tycker jag), många sköna rollpersoner, många sköna repliker.

Betyg: 5/5

Snapphanar (2006)

Jag tyckte den här var helläcker. Jag är ingen större historienörd (i synnerhet inte den här tidsperioden), så eventuella felaktigheter störde mig inte det minsta. Det är förvisso det vanliga problemet med svenska skådisar att det är väldigt teatraliskt, men jag råkar gilla den biten så det stör mig inte heller det minsta. Tvärtom så höjer det filmen för mig =). Skitskönt att "hjältarna" inte pratar rikssvenska, även om det är en väldigt lättförstålig skånska de kör med. Lite coola rollpersoner, lite skön action, lite slemmiga skurkar. Jag gillad den här filmen, även om det egentligen är en miniserie.

Betyg: 4/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Last man standing

Noterar förövrigt att vi nu bara är tre personer kvar som postat filmer varje vecka sedan starten, jag, God45 och Krank, varav bara jag och God45 är med i den lilla "tävlingen" =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Re: Last man standing

Rymdhamster said:
Noterar förövrigt att vi nu bara är tre personer kvar som postat filmer varje vecka sedan starten, jag, God45 och Krank, varav bara jag och God45 är med i den lilla "tävlingen" =)
Jag ligger i farozonen med mitt nya schema som ger mig betydligt mindre bra filmtittar tid... Men jag är inte ute än!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Re: Last man standing

Bra, bra. Så mina mutor till schemaläggningsenheten hade viss effekt i alla fall :gremelak:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Extracted (2012)

Extracted. Bra film, om man är ute efter en lite annorlunda filmupplevelse. Berättartekniken var icke-standard, med skiftande protagonist och multipla tidslinjer. Jag som tittare fick pussla för att hålla reda på vad som hände. Inte lika extremt som Memento eller Irrversible, men ändå. Utan att spoila handlingen kan jag säga att filmen i princip handlar om en tidig utveckling av teknologin i Inception, men där saker går fel. Som Inception, fast utan all action.

Filmen är bara 1h 23 min, och jag hittade filmen i en låda på Siba för tjugo kronor, så jag förväntade mig budget. Okända skådisar gör dock ett bra jobb.

/Han som kanske följer upp med den indonesiska filmen The Raid
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Silent Running

Silent Running: Tidig 70-tals SF med miljötema. Utspelar sig i en framtid där all växtlighet på jorden har blivit utrotad, endast ett fåtal växter finns bevarade på rymdskepp i väntan på att de skall återvända och plantera växtlighet på jorden igen. Men så kommer ordern från jorden att förstöra växthuskupolerna, människorna på jorden är inte intresserade av några växter längre och rymdskeppet kommer att användas som fraktskepp. Det här är någon som som botanisten Freeman Lowell inte alls vill gå med på.

Regissören arbetade med specialeffekter till filmen 2001: Space Odyssey och Silent Running påminner stilmässigt en del om 2001. Filmen är inspelad långt innan datoranimationernas intåg och rymdskeppet Valley Forge byggdes upp som en 8 meter lång modell (byggd av 800 flygplans och stridsvagnsmodeller). (Fun fact: Robotarna som är med i filmen styrs av människor med amputerade ben.) Soundtracket var inget märkvärdigt; Joan Baez sjunger två lite malplacerade hippie-låtar och gör tittaren påmind om när filmen är inspelad.

Betyg: 3/5

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/TckJBvl_uT0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/TckJBvl_uT0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag hamnade på skräckfilmsklubb i går, det var 1920-tals tema.
Först visades Den andalusiska Hunden. Det var en svettig mardrömsliknande historia bland annat skriven av Salvador Dalí. Jag vet verkligen inte vad jag ska tänka om filmen, men kul var den!

Sedan visades Dr. Caligari. Även den en riktigt skruvad och svettig mardröm till rulle. Supersnygg var den, och slutet är ju helt klart trendsättande. Somnambulism verkar vara en lättfejkad förmåga/åkomma.

Sammanslaget betyg: 4 runtsläpade ko-kadaver av 5.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
slanf*n said:
Jag hamnade på skräckfilmsklubb i går, det var 1920-tals tema.
Först visades Den andalusiska Hunden. Det var en svettig mardrömsliknande historia bland annat skriven av Salvador Dalí. Jag vet verkligen inte vad jag ska tänka om filmen, men kul var den!
Vette tusan om jag skulle vilja kalla den för skräckfilm...
jag tycker det funkar bättre att säga att den tillhör genren "experimentell film"
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Valid point.
Gårdagens tema var "Surealistisk Mardröm", och den här skräckfilmsklubben Theatre Of Blood kanske fuskar en smula. Tänker även nämna att det serverades ett jättesvårt skräckfilms quiz.

Den är så värd ett besök! Det serveras vegetarisk mat och öl till rimliga priser. Slut på reklamen.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
slanf*n said:
Först visades Den andalusiska Hunden. Det var en svettig mardrömsliknande historia bland annat skriven av Salvador Dalí. Jag vet verkligen inte vad jag ska tänka om filmen, men kul var den!
Mitt bästa minne av den filmen kommer från när jag såg den på filmkunskapen i gymnasiet. Aldrig annars har jag hört ett helt klassrum dra efter andan i samklang på samma vis som vid scenen med ögat.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Jag har sett veckans Ricci film: Pecker från 1998

jag hade inte speciellt höga förväntningar på filmen efter som den hade lågt betyg på IMDB och var regiserad av samma pucko som gjorde världens sämsta film ( Pink Flamingos)

Filmen handlar om den unga fotografen "Pecker" spelad av Edward Furlong som fotograferar sin vardag i Baltimore. Han blir upptäckt av en konstgandlare från new york som vill börja ställa ut hans tavlor men Pecker upptäcker snart att inget bra kommer ut av att börja sälja sin konst.

Helvete vad det är är en film som jag skulle älska om den var bättre genomförd, fet finns så mycket jag gillar med iden. en film om att konstnäligt sälja ut, sciala kommentarer om klasskillnader och fokus på en familj som inte är perfekt. Vad skulle kunna gå fel?

Well jag tänker skylla allt på Regissören och manusförfattaren John Waters. filmens karaktärer är fruktansvärt skrivna, det är snarare så att de är dåliga karaktyrer av människor, manuset har flera återvändsgränder och klippningen i filmen är seeeeg.

Veckans Ricci recension: Ricci var för mig filmens höjdpunkt, hon levererar filmens mest trovärdiga roll som Peckers flickvän. Även om manuset inte kan ha hjälp till. och en del scener som hon gör känns inte helt perfekta men samtidigt så kan man fundera på om det är fysik möjligt att göra dem bättre med det underlaget.
Ricci du är för bra för sådana här filmer, låt oss hoppas att din nästa flm är bättre än såhär.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Lu-kaazh said:
...jag hade inte speciellt höga förväntningar på filmen efter som den hade lågt betyg på IMDB och var regiserad av samma pucko som gjorde världens sämsta film ( Pink Flamingos) geniet som har gjort A Dirty Shame, Cecil B. DeMented, Seial Mom, Cry-Baby, Hairspray och Polyester. John Waters: Snuskfarbrorn från Baltimore och tillika alla freaks skyddshelgon!
Fixade den där åt dig.... :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Terminator Salvation. Extended cut, om man ska vara petig.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/xAjWCyJ0krI"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/xAjWCyJ0krI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Marcus Wright (Sam Worthington) är dömd till döden för tre mord, varav två är på en polis. Han tar det ganska bra och skriver över sin kropp till forskningen i utbyte mot en kyss, men inom sig kokar han av naturliga skäl av stress och skuld, och när drogerna för avrättningen inte gör vad de ska så triggar det hans psykos.

John Connors (Christian Bale) berömda massaker, eller snarare hans ursäkt till den - att man där byggde Skynet, maskinen som skulle göra uppror mot människorna och utplåna dem, inspirerar Marcus dödspsykos, i vilken han måste söka upp och möta en mycket motvillig Connor för att vinna hans förtroende och ge sitt liv för att rädda Connors, och på så sätt sona sina brott.

---

Undergångstemat är tillbaka, för nu är vi i den postapokalyptiska framtiden. Människorna gömmer sig i tunnlar till viss del, men Skynet har inte full kontroll över ytan utan mest över kusterna. Nevadas och New Mexicos öknar är fortfarande "fria", och där har motståndet sina baser och kan fortfarande flyga helikoptrar och flygmaskiner. Allting är dammigt och slitet och skitigt.

Det gäller människorna också, för lika mycket som att Terminator Salvation berättar om motståndet mot maskinerna så berättar den också om vår inbyggda förmåga att flyga på varandra när det blir lite svårt. Vi förintar oss själva lika mycket som maskinerna gör.

Filmen är riktigt snygg, effekt- och fotomässigt. Det är mycket shakeycam och mycket bleka färger.

Som sagt var så är den inte så himla kass. Den har tre saker som jag har jätteproblem med: den stora hämtarroboten med motorcykelrobotar i i knäna, Blair Williams (Moon Bloodgood) omotiverade tuttar, och John Connors hjärtproblem.

Connor får en balk genom bröstkorgen och håller på att dö, varvid Marcus ger honom sitt hjärta för att sona sina synder.

Jag förstår varför man ville ha med dem, den förra för att trigga en actionsekvens, den andra för att tuttar säljer, och den sista för att få ett fint avslut och katharsis för Marcus. Men de fucking funkar inte!!!

Danny Elfman försöker också ta Terminator-temat och bygga vidare på arvet från Brad Fiedel och senare Marco Beltrami, men de envisas med att köra symfoniorkester, vilket låter på tok för organiskt. Sluta med sånt!

---

Terminator Salvation är inte så himla kass, faktiskt. Den är bra mycket bättre än Terminator 3, men inte lika vass som 1 och 2, eller för den delen tv-serien. Den funkar, och man har rätt kul när man ser den.

Och nu var dom slut.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Jag har sett Terminator: Salvation, och det betyder att båda mina nuvarande teman är avslutade. Kanske blir det Harry Potter härnäst? Beror på om min box kommer nån jävla gång...

Nå, to business.

T:S utspelar sig efter Judgement Day, efter att bomberna fallit - men innan John Connor blivit hela motståndsrörelsens ledare, innan han skickat tillbaks Kyle Reese att skydda hans mor. Han har kunskap om framtiden, profetior han fått från sin mor, men få trodde henne och många tror inte honom heller.

Innan bomberna föll donerade en dödsdömd mördare, Marcus Wright, sin kropp till vetenskapen. Och så dyker han plötsligt upp, pånyttfödd, i kratern efter en förstörd Skynet-forskningsbas...

---

Jag tycker att den här filmen är förbaskat ball. Jag gillar att de valde att inte försöka göra ännu en feg samma-sak-igen-film, utan gick i en helt ny riktning.

Plotten är mer komplex än i de tidigare filmerna. På gott och ont. Det finns tre parallella berättelser (Kyle, John, Marcus) som korsar varandra, och det känns liksom "större" än T1-3 som mest fokuserade på en enda berättelse. Det som inte funkar plotmässigt är att en del saker inte riktigt får den tid de hade behövt. Till exempel tycker jag att anknytningen i början mellan Marcus och Kyle går alldeles för fort. Jag har också, liksom Krille, problem med Connors hjärtproblem.

Det estetiska har jag verkligen inget otalt med. Ser i dokumentären att regissören envisades med att göra så mycket han kunde i kameran, och det märks. CGI-elementen är vansinnigt snygga; det finns nog ingen estetik jag är så enormt svag för som "skitig organisk mekanik", dvs precis vad jag får i den här filmen. Det är liksom en genväg direkt in i mitt njutningscenter. Till skillnad från Krille har jag inga problem med den gigantiska Harvester-roboten, men det är väl mest för att "jättestora robotar" är en såndär grej som nästan automatiskt får ett free pass hos mig. Men ja, allt var jävligt snyggt. Det enda tillfälle där ambitionerna var större än tekniken var
CGI-Arnold, som var lite för uppenbart CGI.
.

Skådespeleriet är bra; det är ju trots allt riktiga proffs det här. Jag gillar Bale, Bloodgood, Worthington... Och det var kul att se Michael Ironside, såklart.

Genusmässigt... Öh. Nu ske vi se vilka kvinnor som var med, som jag minns på rak arm:
- Connors gravida flickvän som är läkare = tar hand om folk.
- Blair, Piloten Marcus räddar, som visar tuttarna och behöver räddas från otäcka våldtäktsmän. Hon är ni vet, sådär "hård men inte lika hård som han är". Dvs hennes hårdhet känns mest som ett sätt att visa att Marcus minsann är JÄTTEHÅRD och så är det så fint när han behöver rädda henne så hon kan rädda honom sen och så kan ju hon gosa mot hans bröst och säga att han har ett starkt hjärta och allt är så fint.
- Serena Kogan, Bonham Carters cancersjuka Frankensteinforskare.
- Star, som är stumt barn.

Jag vet inte om Connors fru får något namn, men även om hon får det så är det enda tillfälle i hela filmen när två kvinnor pratar med varandra en mycket kort diskussion mellan sagda fru och Blair. De pratar om Marcus.

Så Bechdel fail, och genusfail sådär i största allmänhet. Det här är en film som verkligen lider av kronisk korvfest. Nästan alla som överhuvudtaget säger något är muskulösa män med skrovlig röst. Nog hade väl Marcus kunnat vara kvinna? Eller Connors second in command? Jag gillar Michael Ironside, men det hade inte gjort ett dugg om hans roll gjorts av en kvinna heller.

Den här fick tydligen asdålig kritik av en massa filmkritiker som saknade Arnold. Jesus kristus, väx upp. Det här är en riktigt bra film. Ett par problematiska plotgrejer och genusgrejen är väl det enda som håller den från en femma i min bok.

BETYG: 4/5
 
Top