Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v52

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ny vecka! SISTA veckan 2013!

Riktlinjer för filmklubben:

1) Tanken är att du ska se minst en film i veckan. Du måste inte, men det är grundtanken.
2) Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
3) När du ser en film, skriv något om den. Svara på det här inlägget, och skriv titeln i fetstil.
4) Undvik att skriva om samma film fler än en gång.
5) Du måste inte skriva långt, men skriv om den var bra eller dålig, kanske nån rad om varför. Man FÅR skriva längre.
6) Sätt gärna ett betyg, men du måste inte. Dina betyg måste inte vara konsekventa. Här har du ett exempel på betygsystem du kan använda om du vill.
7) Du har på dig från måndag morgon till natten mellan söndag och måndag. Ser du en film efter det, hör den till efterkommande vecka.
8 ) Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

I kalkylbladets andra flik kan man föra in sina betyg också, om man vill. Hittills är det bara jag som gjort det, men ni är välkomna.

Teman och gemensamt tittande
En del av oss gillar att ha teman i vårt tittande; tidigare har till exempel jag och Krille tittat på alla James Bondfilmer, en i veckan. Vill man deklarera ett tema är det inte svårare än att göra det i ett svar någonstans i en sådan här veckotråd. Om andra hänger på är det kul, om inte så hindrar inget att du fortsätter själv.

Ibland kan det vara kul att se film tillsammans. Om du vill bjuda in andra att se samma film som dig den här veckan, skriv gärna en rad om det!

krank

Givetvis kommer filmklubben att fortsätta även 2014!

Jag hinner inte fylla i folk i gdocs-bladet just nu, fixar det lite senare...

slanfan

Hero
Virginia Woolf har sett Ninja: Shadow of a Tear från 2013.

Casey är en amerikansk ninjutsumästare som bor i japan. Story inträffar och ett behov av att sparka, hugga och förgifta ihjäl folk uppstår. Det här är en uppföljare på Ninja från 2009, den har jag inte sett.

Det är inte en traditionellt bra film. Storyn är så förutsägbar den kan vara. Skurkarna är onda, hjälten är oövervinnerlig och allt bara rullar på.
MEN! undrar ni, hur bra är ninjasakerna? tja, man får vänta rätt länge på den svarta pyjamasen. Men den kommer. Kaststärnor, giftpilar, änterhakar, ninjasvärd, eh... ninjasaker är med.

Jaha? Hur bra är våldet då? Det är JÄTTEBRA! Givetvis är det sån där löjlig fighting som alltid i sparkinriktade filmer, men det gör inget. Med en förmodligen jättelåg budget har det knåpats ihop ganska fantastisk koreografi utan en massa CGI och vajrar. Det är ingen kinesisk kungfubalett utan MMA inspirerad ninjutsu/karate som siktar långt över toppen... känslan är ungefär: Här behövs en flygande snurrspark, så varför inte snurra två varv och lägga till en bonusspark!

Se den inte för story och skådespeleri! Scott Adkins gör ett ok jobb, men det är liksom inte bra.

Betyg: 1 välskådespelad dialog av 5/ 4 kaststjärnor i halsen av 5.

Robban

Hero
Jag avslutar härmed mitt medlemskap i Filmklubben. Riktlinje 9 gör att det inte är lika roligt att skriva vilken/vilka filmer man kollat på längre. Jag gillar att diskutera filmer med folk, man får reda på vinklar eller sätt att se på filmen som man inte kände till eller tänkte på innan -- min diskussion med God45 (tror jag det var?) om Törnrosa hade aldrig kunnat hända med riktlinje 9 in effect, till exempel. Jag tycker det är en trist riktlinje som förstör mer än den tillför -- hur stort problem var det innan den kom till, egentligen?

Nu ska jag kolla på Ivanhoe. Jag tycker det är en fantastisk film (och bok), men ni kommer aldrig få reda på varför. Den får i alla fall fem arvslösa riddare av fem möjliga.

krank

Robban said:
Jag avslutar härmed mitt medlemskap i Filmklubben. Riktlinje 9 gör att det inte är lika roligt att skriva vilken/vilka filmer man kollat på längre. Jag gillar att diskutera filmer med folk, man får reda på vinklar eller sätt att se på filmen som man inte kände till eller tänkte på innan -- min diskussion med God45 (tror jag det var?) om Törnrosa hade aldrig kunnat hända med riktlinje 9 in effect, till exempel. Jag tycker det är en trist riktlinje som förstör mer än den tillför -- hur stort problem var det innan den kom till, egentligen?

Nu ska jag kolla på Ivanhoe. Jag tycker det är en fantastisk film (och bok), men ni kommer aldrig få reda på varför. Den får i alla fall fem arvslösa riddare av fem möjliga.

För all del; nu är den bortplockad. Syftet var att stävja otrevliga "diskussioner" som mest handlar om att klaga på varandras filmsmak; sånt tycker jag inte är speciellt intressant eller kul.

Men vi får väl se. Dyker problemet upp fler gånger, så kanske riktlinjen återkommer.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • De har rätt fina kläder faktiskt. Det håller ihop bra stilmässigt.
  • Kläderna må vara fina, men håret är fantastiskt! Massor av härliga kalufser och skägg och allt.
  • Undrar om man kan ha nakna vuxna och barn i en film på det här sättet i nutid? Nuförtiden känns det tveksamt att man skulle kunna förhålla sig så pass oskyldigt till det hela.
  • "Rör mig inte! Jag tål inte dina händer på min kropp!" - jag tror man skulle kunna skriva en B- eller C-uppsats om bara den repliken.
  • Undrar om alla "få tyst på din kvinna"-repliker finns med i boken? Får ta och kolla.

Max Raven

T12-kultist
Jag har varit betydligt tråkigare och sett Iron Man 3.

Gillade man Iron Man 1 och 2 så är det här samma typ av film. Personligen gillade jag den här mer än 2:an, även om 1:an möjligen ligger marginellt högre (med sina brister) som origin story.

Det finns en och annan twist i filmen. Å ena sidan så förutsåg jag dem inte. Å andra sidan blev jag inte helt överraskad heller. Det finns vissa delar av filmen som kändes smått onödiga på det stora hela (delen med den amerikanska småstaden) - men å andra sidan funkade det och utan det hade nog filmen varit ganska trist.

Tyckte den här filmen hade lite mer fokus på "de små människorna" vilket jag såg som positivt. Slutstriden å andra sidan kanske var aningen långdragen på sina håll.

Trevlig film.

Betyg: 4 av 5.

Bechdel: Eh, ja. Iofs inte en längre stund av filmen. Och nog kunde de gett Pepper liiite mer tid i filmen där hon inte var prinsessa? Ja ja, det jämnade ut sig lite iaf.

Robban

Hero
Sådär kan du ju inte göra, nu ser det ju ut som om jag är världens småsintaste/barnsligaste typ på hela wrnu. Vilket förvisso är sant men inget vi behöver prata om.

Och nu måste jag ju skriva om Ivanhoe. Det gör jag... i övermorgon. Eller nåt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Two Guns (sorry ingen länk)

Cool actionrulle med Denzel Washington och Mark Wallberg.

Jag har aldrig gillat Mark, men nu känns det som att han ålder börjat ge honom en viss pondus som gör att han börjar bli en skön skådis. Denzel känns dock som att han mycket fastnat i samma roll om och om igen, men han gör den i alla fall bra.

Cool action, coola repliker, coola scener.

Som action betraktad:
Betyg: 5/5

Pilzefrau

hon/henne
Jag har fått lite filmer och grejer i julklapp, och redan hunnit se ett par:

Prinsessan och Grodan är en Disney-film, den... fjärde senaste i deras main line kanske? När den kom sade min Disney-tokiga kompis (som ser på allt, inklusive Tingeling-filmerna) att "Disney har börjat göra bra filmer igen!" Jag får hålla med – för mig som inte har så stor nostalgi kring till exempel Ringaren i Notre Dame, Pocahontas, Aladdin, Sjöjungfrun osv utan bara sett dem en gång som vuxen, så tycker jag den här är på ungefär samma nivå. Tecknad (snarare än animerad), handlar om folk som förvandlas till grodor medelst voodoo i New Orleans, och måste hitta Sann Kärlek för att förvandlas tillbaka.

Serenity är inte bara namnet på en film baserad på tv-serien Firefly, utan även namnet på det två timmar långa pilotavsnittet av samma serie. Det har jag sett, eftersom jag fick Firefly-boxen i julklapp! Jag har även sett de två följande avsnitten, och har alltså nio kvar att gotta mig i resten av lovet.

Firefly är rymd-western, och det är jättetufft. Alla har väl hört att spelarböckerna i Apocalypse World är så gott som baserade på besättningen ombord på det lilla smugglarkeppet, och det var himla kul att sitta och leka playbook-spotting. Det är lite jobbigt att piloten Wash, som är en lite nervös och rätt schysst snubbe, spelas av samma skådespelare som gjorde Alpha i Dollhouse, för det gör att jag har svårt att lita på att han är snäll.

krank

Pilzeman said:
Det är lite jobbigt att piloten Wash, som är en lite nervös och rätt schysst snubbe, spelas av samma skådespelare som gjorde Alpha i Dollhouse, för det gör att jag har svårt att lita på att han är snäll.
Haha! Jag hade precis motsatt problem, eftersom jag såg dem i motsatt ordning =)

Jocke

Man med skägg
jag är fast hos mina föräldrar över julen och har alltså tvingats till deras tv val. vi har sett Den Fördömde, tredje och fjärde fallet, samt Jägarna 2.
Det har alltså vart en djupdykning i Rolf Lassgård så att det står härliga till.
Den fördömde är en typisk tråkig deckare som gjordes än tråkigare av att mördaren var exakt samma roll i båda avsnitten. I jägarna två så bråkas det i alla fall en del.

Rolf Lasgård är dock rätt bra på att gå runt och se besvärad ut, vilket ger viss underhållning.

Det samlade betyget blir en svag tvåa av fem.

God45

#PrayersForBahakan
Prinsessan och Grodan har bästa Disney skurken på länge också. Han är bara jäkligt skön.

Lukas

Mannen i Gult
"What do you mean, the horror of our lives? Why should anything be horrible or ugly? Why can't everything be beautiful and perfect?"

Jag har sett årets sista Ricci film: Pumpkin från 2002, Det tog halva filmen för mig att fatta att det var en komedi, men när jag fattade det så var den ganska rolig.

Filmen handlar om Carolyn McDuffy (Christina Ricci) som levt ett skyddat och fint överklass liv, hennes största problem är att sororityn hon är med i inte brukar vinna tävlingen som hålls på skolan varje år. Men det här året så har de bestämt att de skall vinna extra credit genom att göra välgörenhets arbete, de börjar jobba med att hjälpa handikappade som tränar inför ett sportevenemang.
Carolyn får på sig att hon skall hjälpa Pumpkin (Hank Harris), och det dröjer inte länge fören de två börjar utveckla känslor för varandra.

Den här filmen gav mig ångest, så pass mycket att jag övervägde att ge upp. Men plötsligt så började jag förstå vad filmen höll på med, den tänjde på gränsen av hur mörk en komedi får bli samtidigt som den har en otroligt sarkastisk syn på amerikanskfilm.
Men det gör att det är väldigt svårt att bedöma kvalitet på filmen, för kan man verkligen kalla något dåligt som medvetet har gjort saker dåliga som ett skämt? För många av filmens bästa delar är just det, en medveten blinkning för att peka ut hur absurt en del saker är i filmer.

Kanske får man bara ta filmen för var det är och förundras över att den här filmen lyckades bli gjord.

Veckans Ricci recension: Ricci växlar mellan att göra bra ifrån sig och att leverera en stel rolltolkning, och jag tror det här var medvetet. Det är ju en del av filmen att den inte skall vara bra, det leder till samma bedömningsproblem som med resten av filmen så jag tänker utnyttja mitt "get out of jail card" för att slippa försöka bedöma om hon var bra eller inte i den här filmen.

//Lukas som nu skrivet en totalt intetsägande recension och föreslår att ni läser den Här istället

God45

#PrayersForBahakan
Det är ju en del av filmen att den inte skall vara bra,
Det här är något av det värsta en film kan vara. Det är som Funny Games. De är genuint värdelösa att se på. Men vill man verka pseudo-intellektuell får man väll offra sig och se dem.

Ska man se en film som är dålig med vilje och är bra ska man se Machete! :gremsmile:

Föresten vill jag tacka Robban för att han lyckades få den värdelösa riktlinjen 9 skickad till helvetet som den kom från och gjorde den här posten möjlig :gremlaugh:

Lukas

Mannen i Gult
God45 said:
Prinsessan och Grodan har bästa Disney skurken på länge också. Han är bara jäkligt skön.
Jag gillar verkligen hans sång "I got friends on the other side"
men förutom det sångnumret och hans dödsscen så tycker jag han var rätt så lätt att glömma bort.

God45

#PrayersForBahakan
Lu-kaazh said:
God45 said:
Jag gillar verkligen hans sång "I got friends on the other side"
men förutom det sångnumret och hans dödsscen så tycker jag han var rätt så lätt att glömma bort.
Jag gillar när han krossar eldflugan. Det är så ondskefullt! :gremsmile:

Sia

Veteran
Jag har sett Frozen idag på bio tillsammans med min kusin och hennes familj. Filmen baseras löst på HC Andersens saga om snödrottningen. Den handlar om Elsa som har magiska krafter och kan göra saker till is. Som liten råkar hon skada sin syster Anna, de får hjälp att hela henne men efter det drar sig Elsa undan från världen och systern samtidigt som hon försöker gömma och kontrollera sin magi. När Anna helas så glömmer hon också Elsas krafter. Några år senare har föräldrarna dött och vid kröningen råkar Elsa visa sina krafter, flyr upp i bergen och försätter hela landet i vinter. Anna beger sig upp för att rädda systern...

Fin film med mycket syskonkärlek. Disney har definitivt blivit modernare med aktiva hjältinnor och det är en fröjd att se :gremsmile: 4 av 5

slanfan

Hero
God45 said:
Det här är något av det värsta en film kan vara. Det är som Funny Games. De är genuint värdelösa att se på. Men vill man verka pseudo-intellektuell får man väll offra sig och se dem.

Ska man se en film som är dålig med vilje och är bra ska man se Machete! :gremsmile:
Jag verkar ju pseudo-intellektuell, eftersom jag har sett Funny Games. Vågar man fråga vad som är så dåligt med den? förutom att den är jobbigt obehaglig...

(Jag får för mig att jag redan har pratat om detta med någon, här.)

Machete bättre än Funny Games? Really? :gremtongue:

God45

#PrayersForBahakan
Funny Games är designad av regisören att till att vara tråkig, spänningslöss och obehaglig. Regisören, Michael Haneke, har sagt om filmen:

Anyone who leaves the cinema doesn't need the film, and anybody who stays does.
Han tycker inte att du ska se filmen. Jag vet inte vad mer jag kan säga. Han ville göra en film som problematiserar våld i film men han gör det inte genom att göra en bra film och sedan vrida på saker. Han gör det genom att göra en dålig film

Robert Eberts recension sammanfattar det här mycket bättre än jag kan göra: Länk

You (the lab rat) are placed in a Skinner box (the movie theater) and subjected to random negative stimuli (filmed violence, as a substitute for painful electrical jolts). Haneke, whose academic background is in psychology, philosophy and theater, assumes the role of empirical taskmaster. He hypothesizes that his box will shock you into a knee-jerk ethical dilemma. To pass the test, you must reject the false premise of the experiment itself (if only on the grounds of insufferable smugness) and walk out.

An even better response, theoretically, would be to storm the booth and rip the film out of the projector, thus symbolically declaring your refusal to swallow the force-fed medicinal doses of synthesized abuse the film is administering. And if you really wanted to ace the challenge, you would just not see the movie.
As an academic exercise in learned helplessness, the film flaunts the ultimate power to rewrite its own "rules" whenever it likes, including taking back anything that has already been shown. A movie with no restrictions holds no real suspense, and no surprises, so any revelation of plot details in, say, a review, is meaningless.
What makes "Funny Games" different than any other campy-scary horror movie that gets off on tormenting its characters and teasing its audience? Not much. It's being pitched to the "Hostel" crowd (who are invited to laugh) and the art-house crowd (who are invited to feel ennobled as they shake their heads and lament the state of violence in movies).
"Funny Games" represents the laborious execution of an abstract notion. The concept is the movie, kind of like Andy Warhol's ''Empire'' (1964), an eight-hour stationary shot of the Empire State Building. You don't have to sit through the whole thing to get the point, unless you really want to.
Machete bättre än Funny Games? Really?
Machete hade cool action, humor och en handling. Funny games har... Inget? Ganska mycket inget. Förutom regisören som masturberar med en kamera och skriker "Våld är dåligt! Fattar ni nu? Se hur smart och konstnärlig jag är!"