Även denna vecka har jag sett en del film
The Invincible Iron Man (2007)
Har jag sagt att jag inte tycker om Avengers? Då ska jag förvåna er genom att säga att den här tecknade filmen var riktigt skaplig - för att vara släppt direkt till DVD. Ramhandlingen är densamma som i Hollywoodfilmen
Iron Man (2008). Den handlar om hur Tony Stark blir skadad och tillfångatagen av terrorister, får sitt "energihjärta", bygger sin dräkt som han använder för att fly från terroristerna, samt upptäcker att företaget Stark Industries är korrumperat. I övrigt finns det inga likheter mellan filmerna.
Drömfångare (2003)
Filmen bygger på en bok av Stephen King med samma namn.
4 män har en sak gemensamt, de kan läsa tankar. Början av filmen visar exempel på hur de kan använda sina förmågor. En tillbakablick visa hur de lärde sig dessa förmågor som barn av en jämnårig mentalt handikappad unge som tydligen är lite smartare än han ser ut. En gång om året träffas de i en jaktstuga för att umgås. Detta år händer det konstiga saker: de tar in en sjuk man till stugan, alla djuren i skogen flyr från "något" och militärhelekoptrar flyger över området och meddelar att det är satt under karantän. Det visar sig vara utomjordiska maskar som tar sig in i levande varelser för att växa sig stora och ta sig ut ur värden som dör.
Jag skulle inte rekommendera någon att se denna på bio, men som TV-film är den helt OK.
Sedan har jag tragglat mig igenom Tolkientriologin jag själv tipsade om...
Skazochnoe puteshestvie mistera Bilbo Begginsa, Khobbita (1985)
Engelsk titel: "The Fairytale Journey of Mr. Bilbo Baggins the Hobbit" eller "The Fabulous Journey of Mr. Bilbo Baggins the Hobbit"
Det här är Bilbo - en hobbits äventyr, inspelad i Leningrad (nuvarande St Petersburg), när Gorbatjov var president i Sovjetunionen, för sovjetisk barn-TV. Om ni undrar så var sovjetisk barn-TV betydligt sämre än svensk dito. Vilse i pannkakan hade bättre specialeffekter. Och Bilbo i rosa skjorta och fånig mössa ser sinnessjuk ut. Dessutom var den version jag så textad av en tjackpundare (tips: textningen var enda underhållningen i filmen).
Hobitit (1993)
Engelsk titel: The Hobbits
Detta är en finsk TV-serie på 9 st 30 minuters avsnitt (i praktiken 9 x 25 min film då man skippar för- och eftertexter).
Den börjar med att en gammal Sam Gamgi berättar för barnen i Hobsala om sina och Frodos äventyr. Man lyckas få med det mesta: ringen smids, Smeagol dräper Deagol, Bilbo gissar gåtor, Tom Bombadill, ända tills Boromir dör och brödraskapets splittras. Eftersom det är Sam som berättar får vi sedan följa hans, Frodos och Gollums öden på deras resa mot Mordor och domedagsberget. Sedan klipp till när Sam och Frodo vaknar upp i Minas Tirith och är väldigt förvirrade: "vem är kung???" - och sist rensningen av Fylke.
För att vara en TV-produktion är den mycket välgjord. Gandalf har de lyckats få att framstå en finsk kalevala-trollkarl (vilket är skithäftigt) och hoberna ser ut som "Trolltider"-troll. Och jag bara älskar deras version av Gollum. Visste ni att Vidstige heter Konkari och Gollum heter Klonkku på finska?
The Hunt for Gollum (2009)
Det här är en fanfilm som handlar om hur Aragorn jagar och fångar in Gollum. Till skillnad från de två ovanstående känns detta som en riktig film fastän den bara är 38 minuter lång. Gandalf, Aragorn, Arwen, Gollum, Ringvålnaderna och orcerna ser ut som de ska göra (om man sett Peter Jacksons filmer) - hur de har burit sig åt med detta konststycke med en budget på under 50.000 kr förstår jag inte. Det är en förvånansvärt bra kortfilm.
Och nu: veckans recension:
Monsterpartyt (1967)
Engelsk titel: Mad Monster Party ? (ja, det ska vara mellanslag frågetecken)
Det här är en stop motion animerad film med dockor och det är inte svårt att förstå att det här är Tim Burtons favoritfilm.
Handling: Dr Frankenstein, nu en gammal man, har just färdigställt sin senaste uppfinning - ämnet som kan förgöra allt. För att fira detta och samtidigt meddela att han ämnar "pensionera sig" skickar han ut inbjudningar till alla jordens monster (utom "IT"), till ett monsterkonvent i hans kråkslott som ligger på den onda ön i Västindien - han är nämligen ordförande i den världsomspännande monsterorganisaionen.
Närvarande är Baron Boris von Frankenstein (spelad av Boris Karloff, därför inte det vanliga förnamnet Viktor), Frankensteins monster, monstrets fru, Greve Dracula, Mumien, Quasimodo, Varulven, Osynlige mannen, Dr Jekyll & Mr Hyde, Skräcken i svarta lagunen, Dr Frankensteins sekreterare och femme fatale Francesca, ett antal zombie-betjänter och ett skelett-dansband ... och ... Felix Flankin, baronens systerson och fullständigt inkompetente arvtagare (baronen förklarar att ingen hört talas om Felix för baronens syster var familjens vita får som ingen talar om).
"IT" visar sig senare INTE vara kusin It från familjen Adams, utan King Kong - utfryst av alla andra monster för han är en sån party pooper...
Väl på ön har man först århundradets fest, sedan börjar alla monster smida planer på hur man ska ta livet a Felix, eftersom alla monster anser att de själva ska ersätta Dr Frakenstein som ordförande för den världsomspännande monsterorganisationen. Och det är givetvis bara genom sin totala inkompetens som han lyckas behålla livhanken. Det hela eskalerar och ön förvandlas snart till en krutdurk - och ur allt detta exploderar en oväntad romans.
Omdömme: Jag älskar Tim Burton och jag kan inte göra annat än att älska denna film med från första till sista rutan. Det här är en sån film som jag bara ska ha i bokhyllan. Alla ni som älskar "A Nightmare Before Christmas" MÅSTE se den här filmen.
Betyg: 9 av 10. Filmen är 45 år gammal - när man vet vad man kan göra med dagens teknik drar det ner betyget lite.