Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v6

Übereil

Swashbuckler
God45 said:
Och killen som läser dagboken? Det är Edgar Rice Burroughs, killen som skrev boken. Varför? För att det var så det var i boken, Burroughs skrev den som om det var en riktig historia han läst i en släktings dagbok.
Å fan? Det framgick inte i filmen. :gremsmile: Alternativt att jag missade det...

God45 said:
Det är också filmen utspelar sig på sent 1800- och tidigt 1900-tal, för det var då Burroughs levde :gremsmile:
Boken läser han 1880, vill jag minnas. När han börjar läsa är det tio år tidigare, dvs 1870. Det är andra halvan av 1800-talet.

God45 said:
Rörande skurken... Jag skulle hävda att skurken är en Lovecraftians skurk förklädd med en "männsklig" skeppnad. Skurkarna påminner, tycker jag om the Great race of Yith från Lovecraft som också tar en männsklig skeppnad och manipulerar andra raser. Men det är kanske bara jag som tycker det :gremtongue:
Det är väl så man får försöka se det. När jag såg filmen blev det dock Uncanny Valley-känsla. De förklarar vad de håller på med, men man kommer aldrig in på varför. Hade frågan ställts och lämnats obesvarad hade det funkat bättre, tror jag - nu bara lämnades den delen ignorerad.

Übereil

God45

#PrayersForBahakan
Å fan? Det framgick inte i filmen. Alternativt att jag missade det...
Det är konstigt att de aldrig säger det i filmen. Nu är det en sådan där grej som är ett påskägg för de som läst böckerna. Vilket är konstigt för böckerna är inte jättepopulära... Jag gillar dock repliken "See the world. Writte a book or something" :gremlaugh:

Übereil

Swashbuckler
God45 said:
Å fan? Det framgick inte i filmen. Alternativt att jag missade det...
Det är konstigt att de aldrig säger det i filmen. Nu är det en sådan där grej som är ett påskägg för de som läst böckerna. Vilket är konstigt för böckerna är inte jättepopulära... Jag gillar dock repliken "See the world. Writte a book or something" :gremlaugh:
In hindsight är det faktiskt en riktigt charmig replik. :gremsmile:

Übereil

Sodivra

Champion
Jag har sett "North by northwest", regisserad av Alfred Hitchcock, och "Hitchcock", om Alfred Hitchcock. Jag recenserar den första.

North by northwest
Cary Grant spelar Roger Thornhill, en odräglig affärsman som plockas upp av några män som menar att han är George Kaplan och försöker ha ihjäl honom. Han fattar ingenting, inte vi i publiken heller - Men på ett bra sätt. Man sitter där och ba försöker lösa mysteriet och väntar otåligt på att Hitchcock ska förklara för en vad det här handlar om. Det visar sig att George Kaplan egentligen inte finns, det är ett namn FBI använder för att checka in i hotell och dra skurken Vandamms uppmärksamhet till, så att han inte får upp ögonen för deras riktiga agent.
Handlingen rör sig framåt som ett väloljat urverk, mysigt att se den vecklas ut framför en. Grymma skådespelare. Martin Landau ser grym ut, liknar Rising lite. Eva Marie Saint är heeet. James Mason är utsökt. Cary Grant är också bra, även om jag tycker att han framstår som lite träig, speciellt i förföringsscenerna.

Det är väl det som blir mitt omdöme om filmen. Inte så mycket motstånd eller upprivande känslor för mig som tittare, men smooth som fan.
Bechdeltest: Det finns bara tre namngivna kvinnor i filmen (Morsan, Eve och hembiträdet), och ingen av dom pratar någonsin.
★★★★

Filmen Hitchcock, kom ut förra året, var också schysst. Anthony Hopkins spelar Hitchcock och han gör det strålande.

Xyas

Swashbuckler
Som många andra redan gjort, såg jag denna veckan Django Unchained, och den var väl bra. Innehöll ungefär vad man väntar sig av en Tarentino-film. Jag gillade den (och det var skönt att se en bio-film utan 3D), men både jag och de kompisar jag såg den med var överens om att den tappade tempo och intresse framåt slutet. När vi stod utanför bion och pratade om det skojade jag lite opassande att filmen slutade vara bra när alla de vita huvudpersonerna hade dött. Sen skrattade vi alla nervöst när vi insåg att det var precis så det var.

Så kan det gå.

3/5

daflum

Veteran
Den här veckan såg jag den Thailänska filmen Headshot(2012) som i korta drag handlar om en polis som efter att ha blivit utpressad av högt uppsatta politiker på grund av ett känsligt fall, åker i fängelse efter att ha vägrat gå med på denna utpressning. Väl i fängelset så börjar han skriva till en mycket cynisk filosof som sedan kontaktar honom och ger erbjudandet att göra samhället bättre genom att ta ihjäl alla maktfullkomliga typer och en Noir tar sin början.

Filmen var en blandning av klicher och intressanta grepp. Mest intressant var den relativt ovanliga iden att filmen började på två ställen, ett nära slutet och ett från början och hur det klipptes mellan dessa två så att de kom närmare och närmare varandra tills filmen satt ihop och tredje akten kunde börja. Ganska mycket action och en del cynisk existentialism fanns men det kändes som att en del saker kunde gjorts bättre för att det skulle vara en riktigt bra film, typ förklara en del saker som kändes vitala (t ex vem är ovanför den cyniska filosofen) men annars en helt klart godkänd rulle.

6 av 10 på imdb.

Jocke

Man med skägg
Det här är ingen bra film. Alls. Handlingen är sammtidigt cliche och alldeles för invecklad. Jag minns inte ens vad komplotten var riktigt förutom vem som tydligen var skurkarna.
Jag tycker att du läser filmen fel. Det är inte en Bond/Bourne agentrulle film. Det är en Hard To kill/Game of death/The Hunted slagsmålsfilm. Och Haywire är värd en fyra i den kontexten.

God45

#PrayersForBahakan
Jocke Kofot said:
Det här är ingen bra film. Alls. Handlingen är sammtidigt cliche och alldeles för invecklad. Jag minns inte ens vad komplotten var riktigt förutom vem som tydligen var skurkarna.
Jag tycker att du läser filmen fel. Det är inte en Bond/Bourne agentrulle film. Det är en Hard To kill/Game of death/The Hunted slagsmålsfilm. Och Haywire är värd en fyra i den kontexten.
Mmm... Kanske. Slagsmålen är superbra! När hon slås med Magneto är nog den bästa delen av filmen. Så om man ser det som en slagsmåls film så är betyget högre. Jag ger den nog dock en 3/5 och inte en 4/5 på grund av för mycket pratande :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Jag var på premiären av Les Miserables förra söndagen.

Först och främst så ska jag nämna att jag är obotlig revolutionsromantiker som får ståfräs av röda fanor på en barrikad, så ha det i bakhuvudet när ni läser mina kommentarer.

Jag har för sådär 10-15 år sedan sett scenuppsättningen av den i London, så jag kommer också att jämföra en hel del med den.

Andra och näst främst, boken som är förlagan för såväl scenuppsättning som film är en otroligt stark story, så förutsättningarna är bra. Så, vad har de gjort av den?

Well, mitt spontanintryck är total awe. Det är en film som tar andan ur en.

Lite blandade synpunkter:

* Hugh Jackman i huvudrollen var en rolltillsättning som jag innan filmen trodde skulle vara katastrofal, men faktum är att han gör ett lysande jobb. Castingen av honom var perfekt.

* Russell Crowe är för mig en skådespelare som bara gjort en drös kassa filmer, som tex Master and commander, Gladiator osv. Här gjorde han dock en suverän insats. Visst, rollen är träig, men han gjorde den med kraft och inlevelse.

* Anne Hathaway gjorde också en bra insats, med några av de mest hjärtskärande smärtsamma scener som gjorts på film.

* En annan rolltillsättning som jag i förväg tyckte var direkt mentalsjuk, men som funkade skitbra var Sacha Baron Cohen. Han och Helena Bonham Carter var klockrena tillsammans.

* Jag gillar normalt sett inte barnskådespelare, men Daniel Huttlestone kommer vi att se mycket av i framtiden, det är jag övertygad om.

* Amanda Seyfried var en lite svagare prestation, men inte dålig. Däremot undrar jag vad hon gick på, för i varenda scen så hade hon gigantiska pupiller. Till och med när hon stod bredvid någon annan i samma ljus så hade hon mycket större pupiller.

* Öppningscenen är så jäkla mäktig. Instant "WOW!".

* Man märker att det är skådespelare snarare än sångare. De är inte lika slipade musikaliskt, men kompenserar mer än väl med inlevelse.

* Filmmässigt så är hantverket bra. Storslaget där det ska vara storslaget, närgånget plågsamt när det ska vara det, humor när det ska vara humor, brinnande revolutionsromantik när det ska vara revolutionsromantik.

* Det är en känsloladdad film, och den gör det bra. Många i publiken grät (dock inte jag, jag är macho, jag gråter bara när det är slut på bacon).

* Musiken är mäktig. Inte så förvånande, det är väl en av de mest framgångsrika (kanske den mest framgångsrika) musikalerna någonsin. Den är inte påklistrat, utan smälter in i handlingen och tillför mycket.

* Jag gillar att filmen egentligen inte har några renodlade bad guys. Javert (Crowe) är inte ond, han är bara den blinda rättvisan personifierad. Världshusvärlden (Cohen) och hans fru (Bonham Carter) är egentligen bara misslyckade opportunister, några stackare som kämpar för att komma upp från botten som alla andra. På sätt och vis kan man säga att handlingen är en fisktank, det är människor med olika motiv som råkar hamna på kollisionskurs. På det hela taget finns det mycket att lära som rollspelare i den här filmen.

* Det är en rätt lång film. Det märker man inte. Tvärtom, man sitter där och tänker "Redan slut?".

Min rekommendation är att se den. Den är värd pengarna, och det är en film värd att se på bio (iofs så har jag större duk hemma och antagligen mer dunder i ljudsystemet också, men om man inte har det). Jag tror inte att den gör sig bra som slötittarfilm på en TV. Dock, till skillnad från någon spånskalle på bion, STÄNG AV DIN EFFANDE TELEFON, OCH SVARA INTE OM DET RINGER!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Repo! The Genetic Opera.

Jag är inte speciellt imponerad. Jag tror att jag hade gillat den mycket mer i min Mansonperiod kring 98-2002 eller så.

Den är väldigt snygg. Estetiken är oklanderlig. Skådespeleriet och manuset däremot... Bortsett från ett par höjdare som Anthony Stewart Head så var skådespeleriet platt och svagt, ibland rentav pinsamt. Sångnumren var lättglömda och berörde mig inte speciellt. Kanske var det för att jag inte är något större fan av opera som genre; jag gillar inte det där singsong-pratandet. Föredrar musikaler =)

Manuset... Tjae. Här räknar jag även delvis in låtarnas texter. Lättglömt, lämnade mig oberörd.

Annat som inte var så bra... Tafflig exposition i serieruteformat som förklarade snarare än visade. Och när nu Rotti inte har någon stark accent, varför låter åtminstone ett av hans barn som om han var en Mariobrorsa?

Så... Cool premiss med en framtid där folk skaffat sig ersättningsorgan på krita och sen kan bli av med dem om man inte kan betala. Vacker estetik. Men premiss och estetik kan inte rädda den här; den dras ner för mycket av sitt skådespeleri och trista musik.

Betyg: 3/5

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lustigt. Om jag hade recencerat Repo så hade jag låtit mycket positivare, men jag hade nog gett den samma betyg :gremgrin:

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett på Galaxy of Terror, en SF-B-skräckfilm. Typ.

Missvisande filmposter

Upplägget liknar Alien - besättning på uppdrag, monster dyker upp och dödar dem en efter en på bisarra sätt. Specialeffekterna är ganska bra för sin tid (och ser överlag rätt bra ut idag med) - jag saknar lite det gamla modellbyggandet, och den då moderna estetiken (knappar och tangentbord! (delvis utan märkning!) ljusbord!) som kombinerades med grejer som skulle se futuristiska ut (men vad är det med deras ryggsäckar?). En del av grejerna är riktigt coola - gillar pyramiden, och en del av dess interiör. Gillar också blandningen av vad som verkar vara standard-SF med något som känns som mer mytologiska/fornhistoriska inslag. Skulle gärna se mer av den varan.

Tyvärr är persongalleriet lite meh. Vi får knappt veta vilka de är (och knappt någons namn) innan de dör. Handlingen är ganska enkel men någorlunda underhållande, även om jag tyckte flera twists var tämligen förutsägbara.

Det finns en del gore-scener (dock grottar de inte ner sig), och en jättelikmaskvåldtäkt (fråga inte), så om man är nyfiken på filmen så se det som en förvarning.

Betyg: 3/5

Because space. SPAAAACE.

God45

#PrayersForBahakan
Vilken grym snygg framsida! :gremsmile: Det ser ut som en he-man/conan/alien crossover! :gremlaugh:

krank

Rymdhamster said:
Lustigt. Om jag hade recencerat Repo så hade jag låtit mycket positivare, men jag hade nog gett den samma betyg :gremgrin:
Alltså, jag känner bara "meh". Jag hatar den inte; jag tog mig igenom den och har ingen större drift att säga åt folk att inte se den eller så. Och för mig är det en trea =)

I värsta fall kan man se den för estetiken. Och jag tror att mycket av mitt gnäll handlar om att jag 1) inte gillar opera och 2) fått för mig att det var en musikal.

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
Vilken grym snygg framsida! :gremsmile: Det ser ut som en he-man/conan/alien crossover! :gremlaugh:
Det är en typisk "vi har inte sett filmen"-poster, med Barbarella/Flash Gordon/Alien-inslag. Gissningsvis - jag har ingen aning vad de egentligen tänkte. :gremsmile:

Producent för filmen var visst Roger Corman. Känd för en del kultklassiker verkar det som.

krank

Att döma av trailern jag såg på youtube önskar jag nästan att jag sett Galaxy of Terror istället för filmen jag såg...

God45

#PrayersForBahakan
Producent för filmen var visst Roger Corman. Känd för en del kultklassiker verkar det som.
Hade du bara sagt det här hade jag vetat exakt hur filmen är :gremwink:

anth

Vetefan
Även denna vecka har jag sett en del film

The Invincible Iron Man (2007)
Har jag sagt att jag inte tycker om Avengers? Då ska jag förvåna er genom att säga att den här tecknade filmen var riktigt skaplig - för att vara släppt direkt till DVD. Ramhandlingen är densamma som i Hollywoodfilmen Iron Man (2008). Den handlar om hur Tony Stark blir skadad och tillfångatagen av terrorister, får sitt "energihjärta", bygger sin dräkt som han använder för att fly från terroristerna, samt upptäcker att företaget Stark Industries är korrumperat. I övrigt finns det inga likheter mellan filmerna.

Drömfångare (2003)
Filmen bygger på en bok av Stephen King med samma namn.
4 män har en sak gemensamt, de kan läsa tankar. Början av filmen visar exempel på hur de kan använda sina förmågor. En tillbakablick visa hur de lärde sig dessa förmågor som barn av en jämnårig mentalt handikappad unge som tydligen är lite smartare än han ser ut. En gång om året träffas de i en jaktstuga för att umgås. Detta år händer det konstiga saker: de tar in en sjuk man till stugan, alla djuren i skogen flyr från "något" och militärhelekoptrar flyger över området och meddelar att det är satt under karantän. Det visar sig vara utomjordiska maskar som tar sig in i levande varelser för att växa sig stora och ta sig ut ur värden som dör.
Jag skulle inte rekommendera någon att se denna på bio, men som TV-film är den helt OK.

Sedan har jag tragglat mig igenom Tolkientriologin jag själv tipsade om...

Skazochnoe puteshestvie mistera Bilbo Begginsa, Khobbita (1985)
Engelsk titel: "The Fairytale Journey of Mr. Bilbo Baggins the Hobbit" eller "The Fabulous Journey of Mr. Bilbo Baggins the Hobbit"
Det här är Bilbo - en hobbits äventyr, inspelad i Leningrad (nuvarande St Petersburg), när Gorbatjov var president i Sovjetunionen, för sovjetisk barn-TV. Om ni undrar så var sovjetisk barn-TV betydligt sämre än svensk dito. Vilse i pannkakan hade bättre specialeffekter. Och Bilbo i rosa skjorta och fånig mössa ser sinnessjuk ut. Dessutom var den version jag så textad av en tjackpundare (tips: textningen var enda underhållningen i filmen).

Hobitit (1993)
Engelsk titel: The Hobbits
Detta är en finsk TV-serie på 9 st 30 minuters avsnitt (i praktiken 9 x 25 min film då man skippar för- och eftertexter).
Den börjar med att en gammal Sam Gamgi berättar för barnen i Hobsala om sina och Frodos äventyr. Man lyckas få med det mesta: ringen smids, Smeagol dräper Deagol, Bilbo gissar gåtor, Tom Bombadill, ända tills Boromir dör och brödraskapets splittras. Eftersom det är Sam som berättar får vi sedan följa hans, Frodos och Gollums öden på deras resa mot Mordor och domedagsberget. Sedan klipp till när Sam och Frodo vaknar upp i Minas Tirith och är väldigt förvirrade: "vem är kung???" - och sist rensningen av Fylke.
För att vara en TV-produktion är den mycket välgjord. Gandalf har de lyckats få att framstå en finsk kalevala-trollkarl (vilket är skithäftigt) och hoberna ser ut som "Trolltider"-troll. Och jag bara älskar deras version av Gollum. Visste ni att Vidstige heter Konkari och Gollum heter Klonkku på finska?

The Hunt for Gollum (2009)
Det här är en fanfilm som handlar om hur Aragorn jagar och fångar in Gollum. Till skillnad från de två ovanstående känns detta som en riktig film fastän den bara är 38 minuter lång. Gandalf, Aragorn, Arwen, Gollum, Ringvålnaderna och orcerna ser ut som de ska göra (om man sett Peter Jacksons filmer) - hur de har burit sig åt med detta konststycke med en budget på under 50.000 kr förstår jag inte. Det är en förvånansvärt bra kortfilm.

Och nu: veckans recension:

Monsterpartyt (1967)
Engelsk titel: Mad Monster Party ? (ja, det ska vara mellanslag frågetecken)
Det här är en stop motion animerad film med dockor och det är inte svårt att förstå att det här är Tim Burtons favoritfilm.
Handling: Dr Frankenstein, nu en gammal man, har just färdigställt sin senaste uppfinning - ämnet som kan förgöra allt. För att fira detta och samtidigt meddela att han ämnar "pensionera sig" skickar han ut inbjudningar till alla jordens monster (utom "IT"), till ett monsterkonvent i hans kråkslott som ligger på den onda ön i Västindien - han är nämligen ordförande i den världsomspännande monsterorganisaionen.
Närvarande är Baron Boris von Frankenstein (spelad av Boris Karloff, därför inte det vanliga förnamnet Viktor), Frankensteins monster, monstrets fru, Greve Dracula, Mumien, Quasimodo, Varulven, Osynlige mannen, Dr Jekyll & Mr Hyde, Skräcken i svarta lagunen, Dr Frankensteins sekreterare och femme fatale Francesca, ett antal zombie-betjänter och ett skelett-dansband ... och ... Felix Flankin, baronens systerson och fullständigt inkompetente arvtagare (baronen förklarar att ingen hört talas om Felix för baronens syster var familjens vita får som ingen talar om).
"IT" visar sig senare INTE vara kusin It från familjen Adams, utan King Kong - utfryst av alla andra monster för han är en sån party pooper...
Väl på ön har man först århundradets fest, sedan börjar alla monster smida planer på hur man ska ta livet a Felix, eftersom alla monster anser att de själva ska ersätta Dr Frakenstein som ordförande för den världsomspännande monsterorganisationen. Och det är givetvis bara genom sin totala inkompetens som han lyckas behålla livhanken. Det hela eskalerar och ön förvandlas snart till en krutdurk - och ur allt detta exploderar en oväntad romans.
Omdömme: Jag älskar Tim Burton och jag kan inte göra annat än att älska denna film med från första till sista rutan. Det här är en sån film som jag bara ska ha i bokhyllan. Alla ni som älskar "A Nightmare Before Christmas" MÅSTE se den här filmen.
Betyg: 9 av 10. Filmen är 45 år gammal - när man vet vad man kan göra med dagens teknik drar det ner betyget lite.