Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v8

Max Raven

T12-kultist
anth said:
Året är 2008 och halva London står under vatten på grund av växthuseffekten. Dessutom skapar föroreningar ett permanent smogtäcke över London.
Ja, jag minns hur det var 2008. Jäkla skitår. :gremwink:

(Minns att jag gillade Split Second när jag såg den dock)

Edit: Måste kolla vad jag skriver. <.<

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven said:
anth said:
Året är 2008 och halva London står under vatten på grund av växthuseffekten. Dessutom skapar föroreningar ett permanent smogtäcke över London.
Ja, jag minns hur det var 2008. Jäkla skitår. :gremwink:

(Minns att jag gillade Split Second när den gick)
Det värsta är ju att hoverboerdsen inte funkar över vatten...

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett Scorpion King. Vad jag hört är Scorpion King skurken i Mumien 2 (som var uppföljaren på den lite pulpiga Mumien - vi snackar alltså inte Boris Karloff-versionen här).

Så jag återvänder till Sword & Sandal-genren igen. Den här filmens upplägg är väldigt inspirerat av 80-talets Conan. Handlingen är rätt enkel. The Rock är lönnmördare som ska ha ihjäl den onda kungens häxmästare. Tyvärr går det inte som det ska (skulle varit en kort film annars?) och hans syskon blir "brutalt" nerskjutna. Resten av filmen vill han ha ihjäl kungen (gratis, t o m) och tar sig fram och tillbaka mellan öknen och storstaden.

Filmen är underhållande, även om det finns en del saker i den jag tycker är lite smått ogenomtänkta. Det är en sword & sandal-matiné, och rätt bra. Om Hollywood hade ett problem med den här så är det väl kanske att den inte öppnar för fler filmer om de karaktärerna - Arnolds lämnade ju ryggen fri där. Med tanke på hur bra de senare Arnold-Conan-filmerna var det kanske lika bra. (Även om E. Howard visade rakt av att man kunde bygga vidare bra även efter huvudpersonen blir kung.)

Sidofigurerna är rätt endimensionella - "smart" gatuunge (som vi tack och lov mestadels slipper), wacky sidekick (som tack och lov inte har för mycket fokus?), galen vetenskapsman... Och skurken är ingen Thulsa Doom (som jag iofs minns rätt dåligt). Jag saknar lite när man inte behövde ha en lång svärdsduell medan huvudpersonen och skurken (när det var igen?) - fast å andra sidan så är det kanske bara för att jag sett den här filmen och John Carter i rätt nära följd.

Nåja, filmen har en del dumma inslag, men inte rent idiotiska. Underhållande actionfilmer. Nästan total korvfest (och nästan bara lättklädda kvinnor, fast det gällde männen också*) - skulle gärna sett en bra Red Sonja-film, om inte annat eftersom det verkar finnas någon slags mental blockering hos manusförfattare att ha sword & sandal med fler än en utvecklad kvinnoroll.

Betyg: 3/5.

*Ni är i en öken. KOM IGEN, liksom! D:

Xyas

Swashbuckler
Eftersom folk är så snabba att skriva sina recensioner så lätt jag mig inspireras och såg Brave med sambon. Ploten var väl kanske lite väl simpel och förutsägbar. Men det gjorde inget för utförandet var så pass charmigt att det inte märktes förens efter filmen var över. Schyssta karaktärer och trevligt musik, en riktig feelgood-film vilket var precis vad som efterfrågades vid tillfället.

4/5

Lukas

Mannen i Gult
Jag hade inte tänkt skriva något mer i de här filmtrådarna men efter ha sätt "no country for old men" så känner jag mig tvungen att skriva något.

"no country for old men" är en väldigt uppskriven film som jag personligen tyckte var bra, men inte fantastisk, faktiskt så tyckte jag det var en av Coenbrödernas sämre filmer, Jag tycker slutet var väldigt antikklimatiskt på ett sätt jag inte tyckte fungerade speciellt bra. jag tycker att huvudkaraktären var rätt so ointressant, och jag störde mig på picksäkerheten på alla personer i en film som verkligen försöker visa den grymma verkligheten i pistoler.

Dock så är jag glad att jag såg den, men inte den Coenfilm jag först skulle rekommendera.

//Lukas som inser att alla filmer inte kan vara "Fargo"

Sodivra

Champion
Beasts of the Southern Wild!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ZF7i2n5NXLo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ZF7i2n5NXLo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Någon har gjort en film av Apocalypse World!

Betyg: TEN OUTTA TEN

Går på SF, kanske några veckor till

God45

#PrayersForBahakan
Lu-kaazh said:
Jag hade inte tänkt skriva något mer i de här filmtrådarna men efter ha sätt "no country for old men" så känner jag mig tvungen att skriva något.

"no country for old men" är en väldigt uppskriven film som jag personligen tyckte var bra, men inte fantastisk, faktiskt så tyckte jag det var en av Coenbrödernas sämre filmer, Jag tycker slutet var väldigt antikklimatiskt på ett sätt jag inte tyckte fungerade speciellt bra. jag tycker att huvudkaraktären var rätt so ointressant, och jag störde mig på picksäkerheten på alla personer i en film som verkligen försöker visa den grymma verkligheten i pistoler.

Dock så är jag glad att jag såg den, men inte den Coenfilm jag först skulle rekommendera.

//Lukas som inser att alla filmer inte kan vara "Fargo"
Slutet är verkligen dåligt. "Jaha,det var han som var huvudpersonen." THE END.

God45

#PrayersForBahakan
Ja 2010 :gremsmile:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kAMUv22y1og"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/kAMUv22y1og" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Sodivra

Champion
God45 said:
Ja 2010 :gremsmile:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kAMUv22y1og"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/kAMUv22y1og" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Sant förvisso :gremsmile:

God45 said:
Fan vad nice Split Second verkar. Måste se den! :gremlaugh:
Ska du recensera den till nästa vecka? Jag siktar nog på det!

God45

#PrayersForBahakan
Nej, nu ahr någon annan redan recenserat den så jag tänker ta något annat :gremsmile:

anth

Vetefan
Arvidos MC said:
God45 said:
Fan vad nice Split Second verkar. Måste se den! :gremlaugh:
Det är bara kul när flera recenserar samma film.
Eftersom folk är olika blir även recensionerna olika.

Jag funderar på att recensera ett par filmer som krank sett - för krank och jag har så väldigt olika smak. :gremsmile:

GnomviD

Heresiark
Shakespeare in Love

Jag har sett Shakespeare in Love, en modern rom-com byggd på Shakespeares grund. Berättelsen blandar historia och pjäser ganska vilt; William Shakespeare är en fattig pjäsförfattare som har tappat sin förmåga, när han blir anlitad att skriva komedin "Romeo & Ethel, the Pirate King's daughter". Uklädd till pojke kommer den teaterälskande adelsjungfrun Viola till uttagningen, och imponerar Shakespeare såpass att hon får rollen som Romeo. Samtidigt förälskar sig Will i Viola, utan att veta att hon är den förklädda skådisen. De får till slut varandra, but the course of true love never did run smoothly, och Romeo och Ethel utvecklas under produktionens gång till den tragedi vi nu känner som Romeo och Julia.

Det är en väldigt bra film, och väl värd de Oscars den fick. Den är vacker, välgjord, välspelad (speciellt av Judi Dench och Colin Firth i biroller) och emellanåt hejdlöst rolig. Humorn och handlingen är väldigt modern, men den största behållningen för mig som nörd är de många hänvisningar till Shakespeare-pjäser de har smugit in ungefär överallt. Den är väldigt lätt att tycka om och väldigt lätt att uppskatta.

Eller som man säger i Kalix: "Det var väl inte helt värdelöst".

Lukas

Mannen i Gult
Re: Shakespeare in Love

GnomviD said:
väl värd de Oscars den fick.
Nja jag tycker nog att "Saving Private Ryan" skulle fått "bästa film" 98.

//Lukas som är taggad inför oscarsgalan ikväll

GnomviD

Heresiark

Lu-kaazh said:
GnomviD said:
väl värd de Oscars den fick.
Nja jag tycker nog att "Saving Private Ryan" skulle fått "bästa film" 98.

//Lukas som är taggad inför oscarsgalan ikväll
Jag lyckades inte engagera mig nog mycket i Ryan för att formulera en åsikt om den, så jag tycker Oscarn hamnade rätt.

Radioaktiv

Hero

Det är en av de få romcoms jag gillar, kan hålla med om att den förtjänade en oscar. Väldigt snygg film :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tar och tänjer lite på begreppet film dagen till ära och berättar att jag tittat en inspelning av Shakespeares ”Muntra fruarna i Windsor” från The Globe. Det var veckans föreställning på SVT härom veckan och ligger på SVT Play i två veckor till.

Jag tyckte allt att den var påtagligt kul, och att de flesta skådespelarna är riktigt bra. Jäkligt roligt att se hur de mjölkar en del skämt stenhårt bara genom att hålla publiken på halster med fördröjda eller utdragna reaktioner. Grepp som man sällan eller aldrig ser i film.

En annan bonus är att orkestern spelar tidstypiska instrument, men inte helt nödvändigtvis tidstypisk musik.

GnomviD

Heresiark
DeBracy said:
Jag tar och tänjer lite på begreppet film dagen till ära och berättar att jag tittat en inspelning av Shakespeares ”Muntra fruarna i Windsor” från The Globe. Det var veckans föreställning på SVT härom veckan och ligger på SVT Play i två veckor till.
Vi tänkte passa på att se den där, faktiskt. Kul att höra att du uppskattade den så. :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist

Shakespeare in Love är bra skit. :gremsmile:

Om vi snackar romcoms så är det en av mina favoriter också. Har egentligen få icke-anime-romcoms jag gillar.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Wolfen, 1981

Wolfen, 1981

Regissör: Michael wadleigh

Skådespelare: Albert Finney, Diane Venora, Edward James Olmos, Gregory Hines, Tom Noonan

Det här är en av de filmer som brukar räknas till de främsta inom varulvsgenren; märkligt nog är det inte riktigt en ”varulvsfilm”, utan den har sin egen mytologi. Bygger på en bok av Whitley Streiber: ”The wolfen”, 1978, en författare som sedermera blev mer känd pga hans så kallat självbiografiska böcker om samröre med utomjordingar (The communion). Hans böcker ligger till underlag för inte mindre än sex filmer:

Wolfen (1981)
The Hunger (1983)
Communion (1989)
The Day After Tomorrow (2004)
The Grays (2008)
2012: The War for Souls (2010)

Men nog om detta. Filmen, ja, filmen… Den har förvisso allt som man enligt mig kan begära av en film i den här genren: intressant manus, bra filmning, skådespeleri samt ett excellent soundtrack av James Horner vars musik är inte så lite reminiscent av Jerry Goldsmith’s Alien.

Handling:
Folk försvinner och / eller hittas döda i New York, detta blir ehuru först intressant då ett rikt par (Vanderbuild) mördas på platsen för en presumtiv byggnadsplats. Då kopplas polisen in; huvudpersonen, Dewey Wilson / Albert Finney är en av dem. Sällan har jag sett en så lakonisk och cool huvudperson, helt utan de överdrifter som man ser i dagens filmer. *S* Till att börja med misstänker man seriemördare, dock finner man inga spår av vapen. Så övergår misstankarna till djur; dessvärre stämmer inte spåren med någonting annat än vargar.

Problemet är att morden har en samstämmighet som inte rimmar alltför väl med strömord; Dewey hamnar i stickspår där han börjar misstänka indianer som påstår sig vara hamnskiftare, men det är givetvis inte fullt så enkelt.

Wolfen är ett slags halvgudar vars agenda inte riktigt kan förstås, men deras vana är att äta upp delar av befolkningen i överbelamrade städer som exempelvis, New York...

Ursäkta den hemska kvalitén och den spanska dubbningen

Man kan förmoda att John McTiernan stal konceptet med det nattseende rovdjursperspektivet från den här filmen till ”Predator”.

Stalking prey
Nightstalking

Kultfakta: Tom Waits är med som pianospelande, sjungande barägare.

Jag ger Wolfen 8:a av 10.

Übereil

Swashbuckler

GnomviD said:
Eller som man säger i Kalix: "Det var väl inte helt värdelöst".
Säger man det?

Übereil, som undrar om hans pappa ljugit om var han växt upp