Jahopp... då försöker vi väl för tredje dagen på raken att skriva detta inlägget då då...
Såg också Star Wars VII: The Force Awakens för två dagar sedan (lyckades få tag på biljett för öppningsdagen och visningen på den dagen (vid 14:00), i min stad :grin
... skrev ett inlägg efteråt när jag kom hem , men efter 30 minuters skrivande, och 5 sekunder före jag skulle posta det, så åt ett strömavbrott upp mitt inlägg... så kände inte för att skriva igen efter det... och sen igår så försökte jag igen, och efter nog en timmes skrivande denna gången, när jag tryckte för att posta det, så blev bilden vit och några sekunder senare fick jag en felmeddelandesida om att rollspel.nu hade någon typ av server problem... så då tröttnade jag igen på att skriva... så nu är jag här för tredje gången... Will he make it? XD
I alla fall...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Star Wars VII: The Force Awakens
Rent så, så gillar jag filmen, gillar den väldigt mycket faktiskt. Jag vet bara inte riktigt hur mycket, och exakt vad jag tycker om den... än.
Den är helt klart bättre än Prequal filmerna (jag är ju dock då en av de som aldrig ogillat Prequal filmerna, tycker de är rätt bra faktiskt, även om där är grejer med dem som jag inte gillar... nr 1 på "ogillar listan" har ju då alltid varit Jar-Jar (så ovanligt va? XD ), med den lille killen som spelar Anakin som nr 2, och typ hälften av skådespelandet från den äldre skådespelaren som spelar Anakin som nr 3, med lite småsaker här och där som kommer efter det... så jag antar min ogilla lista är samma som de flesta har. Generelt så har jag alltid tänkt på Prequel filmerna som "Star Wars Lite" eller "75%-ig Star Wars". Men som sagt, jag tycker att de positiva sakerna i de filmerna lyckas åtminstone väga upp de negativa delarna, där de har en viss typ av balans eller +-0 i första filmen, och där det positiva är lite fler och det negative lite färre i andra filmen, och med då tredje filmen som den bästa av Prequel filmerna med flest positiva och minst negativa bitar.
Men jag är ju då osäker på hur jag vill mäta SWVII mot orginal filmerna. Jag tror lite i det är pga att jag alltid tänkt på orginal filmerna, och Prequels filmerna, som "en film" per triologi... så Orginal filmerna är inte 3 filmer för mig, de är en... samma med Prequels filmerna, de är en film för mig igentligen. Och jag kommer känna samma om denna nya triologi av SW filmer. Vilket kanske borde underlätta för mig att "ranka" VII'an, men som av någon anledning inte gör det. Jag har aldrig kunnat bara gå in och plocka ut och bara titta på en av Star Wars filmerna, att hoppa över kanske 4 filmer för att se femte filmen, eller vad det nu än kan vara. Nä... när jag kollar på filmer som har efterföljare, så MÅSTE jag se ALLA filmerna i serien, från den första filmen (så i SW fall den första prequel filmen då ju), följt av alla andra efter det. Jag kan helt enkelt inte bara hoppa över filmer på det sättet, tycker det helt förstör känslan av att titta på en film serie om man göra så. Det finns ju undantag, men de beror oftast på omständigheter mer än något annat.
I alla fall... jag kommer behöva se SWVII någon gång till innan jag kan få en bättre uppfatting om vad jag faktiskt tycker om den. Vilket betyder att det kan ta tid innan jag vet... antagligen tills Blu-Ray'en av filmen kommer ut (så en 3-6 månader antagligen). Men samtidigt så kommer det ta tills jag har sätt de två andra SW filmerna, VIII och IX, i denna triologi av SW, så att jag har fått en bättre helhetsbild av det hela. Vilket betyder att det kommer ta upp till 4 år (antagligen 4.5 år, för att jag måste "smälta" IX'an då ju också) innan jag faktiskt vet hur jag vill "klassa" eller "ranka", SW VII... för SW VIII ska komma ut 2017, och SW IX 2019... vilket ju är några år. Tur är väl då att vi kommer få "Anthology" Star Wars filmer åren imellan. Så "Rogue One" 2016, och kanske en för närvarande odöpt Han Solo film 2018 (där vi kommer få följa en ung Han Solo), den har kanske blivit tillbaka puttad dock, så vi kanske får en annan SW film 2018 (eller kanske ingen).
Det enda problemet jag hade med SWVIITFA... hmm... ingen bra förkortning... XD I alla fall... det enda jag hade problem med filmen var inte något igentligen kopplat till filmen i sig... utan till faktumet att den var i 3D (jag hade helt råkat missa att den visningen jag köpte biljet till skulle vara i 3D). Detta var den andra filmen jag har sätt som var i 3D, och jag har helt enkelt kommit fram till att det förstör min inlevelse... min "immersion"... med filmer. Anledningen är att 3D'n är för... uppenbar. Visst, 3D'n funkar, jag får en känsla av djup i bilden och allt vad det nu än är... men jag "ser" 3D'n för mycket, jag "ser" det mekaniska i scenerna som skapar 3D effekten. Där var aldrig någon gång där jag inte var medveten om vad det var som skapade 3D effekten. Jag får inte en tanke/känsla av
"wow... den där saken flög ur bilden", eller
"nice, det ser verkligen ut som att där är ett djup i den där scenene"... vad jag ser är mer
"3D där, där, och där... backgrund A på djup 4, backgrund B på djup 5, person A på djup 3, person B på djup 2, och några trädgrenar på djup 1".
Det som gör det är att den yttre kanten, på varje bild/element i en scen, är totalt uppenbar för mig. Jag har inte riktigt stött på en enda scen där jag inte kunde se den där "kanten" på bilderna som skapar 3D'n. På många sätt och viss så får jag nästan en känsla av pappers-dockteater... där varje person/objekt i scenen är utklippta pappersfigurer, som man sen kan stoppa in på flera olika djup-nivåer i bilden för att skapa en typ av djup och/eller 3D i scenen. Faktiskt... det där med att kanten på bilderna syns i 3D för mig, det påminner om när man ser dålig CGI och greenscreen grejer i filmer. Där en person, eller ett objekt, har lagts in i en scen, och det är oerhört uppenbart att den personen eller objektet inte faktiskt fanns i scenen som spelades in... just för att kanten runt den är... fel... är inte inblandad med det runtomkring på rätt sätt. För de som har sätt trailers för filmen (det är ingen spoiler för filmen, så de som inte sätt trailerna eller scenen behöver inte oroa sig för att läsa vidare), så är där en scen i trailern där man ser en del Storm Troopers stå på led redo för att storma ut ur vad de står i... När jag såg den scenen i trailern (på en 27 tums skärm) så tänkte jag
"Wow, nice, ser coolt ut!"... men när jag såg exakt samma scen i filmen, på stor bild och allt, så kändes den inte lika cool längre, pga 3D'n. Tror där var bare en enda gång, som jag minns, där jag faktiskt fick ut bra känslor över 3D'n i filmen, och det var en av de där scenerna (som jag tror man fått se i orginal filmerna också) där man ser en Star Destroyer framifrån.
Nu när jag tänker på det... så kan faktiskt 3D'n i filmen vara en orsak till att jag känner mig lite osäker på vad jag tycker om filmen, för att 3D'n kanske drog min uppmärksamhet (på det dåliga sätter) från filmen i sig alldeles för mycket.
Jaja... om jag skulle sätta någon som helst nummerbetyg på filmen, så kan jag inte sätta lägre än en 4/5... men det exakta värdet vet jag inte än... behöver som sagt se filmen någon gång till innan jag vet helt... och behöver specifikt se filmen utan 3D också för den delen, för jag tror det kan ha inverkan på det hela också.