Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v2

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v2. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menar jag inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja vem lukes pappa är, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad jag menar; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Är det inte typ, vecka tre nu? Jag är mycket förvirrad över nuvarande tidsräkning.

Låt se. Jag har sett om The Hobbit 1 och 2 (ska se 3:an för första gången också, men har inte varit på humör än). Extended edition, den här gången

SPOILERS typ.

Först var jag rätt missnöjd med alla ändringar. Men nu när jag fått smälta dem lite kan jag se på filmerna som att de är helt fristående. De är inspirerade av boken snarare än filmatiseringen av den. Fortfarande väldigt mycket dumt i dem, förvisso, men sett som mer en slags fantasy-/effektspektakel så är dom faktiskt rätt underhållande. Om än rätt dumma.

Visst, jag skulle gärna se en version som klippte ner de flesta actionscenerna så att de blev kortare (och kanske klippte bort det dummaste) och jag tror faktiskt att det skulle vara rätt enkelt.

Man kan korta ner slagsmålet mot trollen rejält till att dvärgarna stormar och sen lyfter trollen upp bilbo ganska omgående. Bort med nästan allt av ninjaalverna. Man kan klippa bort nästan hela tunnscenen efter att Kili hittat en pil och öppnat grinden. Man kan nog klippa bort Thorins reptrick samt guldsurfande.

Jag vet att det finns en version där ute som klipper ner allt till en film som ska följa boken, jag har sett den och den var underhållande. Men ärligt talat funkar den dåligt som film. Uppenbara hål i den och det är många "tillkomna" scener i filmerna som jag tycker är riktigt coola. Så jag har accepterat att detta aldrig kommer vara filmerna jag vill ha, men att det är helt andra filmer som ändå är rätt coola det också.

Det är bara den där actionen. Missförstå mig inte. Jag gillar action, men det måste vara action med ett syfte. Nånting måste hända, nånting måste ändra på sig som en följd av all action. Ta trollfajtingscenen. Efter några minuters (kändes som typ fem minuter, men var säkert kortare) så visar det sig att trots att dvärgarna piskat rumpa så verkar inget av trollen ha blivit skadat, inte heller någon av dvärgarna. Man skulle liksom kunna ta bort hela den fajten ur manuset, och bara låtit trollen höra dvärgarna i buskarna och därmed hotat att slita isär Bilbo utan att någonting annat hade förändrats. Det tycker jag liksom är poänglös action bara för att filmformeln sa att det var dags för lite action.

Om något skulle jag vilja ha lite fler pratscener instoppade. Dvärgarnas plan för att döda draken, exempelvis. Jag tycker faktiskt att det är en lite småcool plan. Och vi har ju redan etablerat i oräkernliga Star Wars-diskussioner på sistone att jag inte tycker att allt måste stavas ut i en film, men den där planen tycker jag verkligen hade behövt underbyggas eller befästas liiiiiiiiiiiite mer.

Men som sagt. Överlag är det här ändå ett par rätt underhållande filmer. Så länge man kan acceptera att de inte är en filmatisering av boken utan inspiorerad av denna så tycker jag att det är en 4:a.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster;n142033 said:
Är det inte typ, vecka tre nu? Jag är mycket förvirrad över nuvarande tidsräkning.
Närhelst man känner sig förvirrad så finns vecka.nu.

anth

Vetefan
The Last Unicorn
Amerikansk tecknad film, 92 minuter lång, från 1982.
Genre: fantasy, äventyr

Härom dagen googlade jag efter undervärderade fantasyfilmer och fick upp Willow - "än sen, den står i bokhyllan", The Dark Crystal - "den har väl alla i bokhyllan?", Legend - "gäsp, kom med något ovanligt...", The Last Unicorn - "The... WHAT???"
Den tecknade filmen The Last Unicorn bygger på en bok med samma namn, skriven av Peter S. Beagle 1968. Boken är mycket populär, har tryckts i mer än fem miljoner exemplar, översatts till mer än 20 språk och räknas som den femte populäraste fantasyromanen genom tiderna... VAD???
Här har vi alltså en fantasyfilm som jag aldrig hört talas om, baserad på en bok som jag aldrig hört talas om - men som ändå räknas som den femte populäraste fantasyboken genom tiderna - och jag slukar fantasylitteratur ungefär som jag äter godis. Det här var helt klart en "must see!"

Handling
Två män passerar genom en skog och en av männen säger till den andre att den här skogen är beskyddad av den sista enhörningen. Lustigt nog så hör en enhörning vad han säger och hon: "Va? Är jag den sista av mitt slag?" Hon frågar en fjäril om det stämmer (sidnot: fråga ALDRIG en fjäril om någonting - de är konstant höga på nektar), han svarar att alla enhörningar blivit bortdrivna av den röda tjuren.
Hon bestämmer sig för att lämna sin kära skog för att se om hon verkligen är den sista enhörningen. På vägen får hon veta att den röda tjuren finns hos den gamle och ondskefulle kung Haggard. Hon får också två följeslagare: den inkompetente varité-magikern Schmendrick och den bedagade rövarhustrun Molly Grue - som bägge tycker att det verkar mer spännande att följa med en enhörning än att fortsätta med sina gamla liv.

Omdöme
Det här är en film av den gamla skolan, d.v.s. tecknad för hand. Den är gjord av Rankin/Bass Productions, som bl.a. är kända för den tecknade versionen av The Hobbit. Tecknarna är dock japaner, bl.a. en viss Hayao Miyazaki som lite senare bildade ett företag som heter Studio Ghibli som han nådde en viss framgång med. Den är gjord på tidigt 1980-tal och jag tycker att man kan se tydliga influenser från 1970-tals anime i tecknarstilen.
Musiken är gjord av gruppen America, men när det blir sång har det sällan med historien att göra, utan blir mest landskapsåkningar - det är helt klart den svagaste delen i filmen.
Även om det är en barnfilm så är det en mycket mörk berättelse som garanterat kommer att ge yngre barn mardrömmar (ungefär som Vilse i pannkakan eller The Adventures of Mark Twain). För er som undrar kan jag säga att boken är ännu mörkare. Filmen innehåller också ett par vändningar som kan vara svårt för yngre barn att följa med i. Det är dock en klassisk saga i grunden så förvänta er inte alltför många konstigheter.
Rösterna kommer från kända skådespelare som Mia Farrow, Jeff Bridges och Christopher Lee.
Även om den inte riktigt kommer upp i bästa Disney- eller Studio Ghibli-klass är en en vacker och välberättad historia som förtjänar betydligt mer uppmärksamhet än vad den fått.

Jag är lat så ni får hålla tillgodo med trailern. Hela filmen finns i flera versioner på Youtube.

Betyg: 7/10

Max Raven

T12-kultist
Halo: Forward unto Dawn

Okej, det här är en Halo-rulle, från början en samling 15 minuter långa avsnitt. De första minuterna lurar mig, som inte spelat Halo 4, att det är fråga om en ny story med Master Chief.

Surprise! Det är egentligen militärakademidrama. Sunkig amerikansk filmmilitär-in-space utbildar soldater och officerare på uselt vis, med diverse slitningar och prat om ett uppror som de ska slå ner. Huvudpersonen är en grabb som börjat ifrågasätta varför man slåss.

Minuskontot: Det är ganska lite av det vi förväntar oss av Halo. Sunkig militär (jämställdheten gjorde lite) med dassiga synsätt som ärligt talat känns som ineffektivt i en modern organisation, för att inte tala om space-militär.

Pluskontot: Kompetent genomförd militärdrama med schysst skådespel och tillräckligt med osäkerhet och twists för att det ska bli bra, även om det blir riktigt spännande först mot slutet. Men det är inte en lång mastodont till film, så det är helt ok.

Betyg: 4 på krankskalan. Trots att Halo-universumet har stenåldersteknologi. :p

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag såg Marco Polo: One Hundred Eyes, en tie-in till Marco Polo på Netflix. Det är en kortfilm, men det gör ingenting.

Filmen handlade om ett par av de mer intressanta karaktärerna i Marco Polo, dvs: Marco Polo fanns ingenstans att skåda. Skådespelarna som spelade lill-Jingim, 100Eyes och Kublai Khan är jättebra, koreografin var fin, och om man gillar stålpiska/whip chain blir man inte besviken.

4/5 i sin genre, men om någon tyckte att Marco Polo var för dålig för att orka se klart rekommenderas den inte. De som såg Marco Polo för miljöerna och kostymavdelningens arbete blir nog inte besvikna. Jag har ingen möjlighet att säga hur rimlig den är i sin historiska kontext (mer än att den liksom innehåller... ni vet... wushu...), även om det mystifierar mig att Kublai spelar shatranj istället för något mer kinesiskt. Jag tror inte att spelet blev poppis förrän något hundratal år senare, när det började talas om en timurid variant.
Historiskt gladfantasy som inte får det att blöda i ögonen, om än hjulen i ens huvud börjar kännas litet rostiga om man försöker se serien med för mycket tankekraft applicerad. Don't do it. It never ends well.

Max Raven

T12-kultist
Jag såg den nya amerikanska Godzilla

20-30 minuter totalt skitbra grejer utspritt över 2 timmars medioker film. Monstrena är det inga fel på, inte heller deras strider eller de scener där de inte blir nyhetsklipp i bakgrunden hos folk som jag ger fan i men som tar all screen time.

Det som ställer till det är Militärälskogen. Alltså, som brukligt är militären helt värdelös, men eftersom det här är en amerikansk film så hamnar de i centrum på något vis. Det blir värre när de har en totalt ointressant (ung) huvudperson som är militär, bara för att man ska känna någon form av investment (förmodar jag). Tyvärr är han dålig, spänningen icke-existent och hans pappa, som är hundra gånger mer intressant (en bra Ahab till Godzilla-som-Moby Dick) dör och sedan kollapsar de intressanta delarna av storyn. Militärsonens närvaro är totalt transportsträcka - och ärligt talat, ingen bryr sig hur han tar sig till plats X i kritisk scen - de hade mått bra av att skära bort här. Egentligen kunde de skippat hans närvaro till bara nyckelscener och ha med den äldre mannen som fokus med oro över sonen, det hade kunnat bli bättre (särskilt med tanke på att det var en bättre skådis). Deras tredje alternativ hade varit att hoppa betydligt mer mellan mänskliga karaktärer, låta några dö och andra överleva och bygga en mer allmänmänsklig reaktion på jättemonster, men jag vet att det inte är så Hollywood gjort filmer på länge.

I korthet: Vi kan skylla på Campbell för att den här filmen är dålig. Och filmmakare som inte riktigt kan det här med story.

Betyg: 2 på krankskalan. Möjligen 3 om man har på den medan man gör annat så att man kan ge den uppmärksamhet under de bra scenerna (inledningen, monsterstriderna).

Max Raven

T12-kultist
Harlock: Space Pirate

I en fjärran framtid är rymdpiraten Harlock rebell mot Gaiasanktionen, som med Jorden som religiöst centrum styr en döende mänsklighet med järnhand. En ung man rekryteras till besättningen, men allt står inte rätt till...

Det dåliga: Jag kan väl i korthet säga att handlingen känns ganska tunn. De får det att fungera, men överlag så kunde det här varit bättre. Vissa karaktärer, främst de antagonister som ska driva handlingen, känns också lite svaga - det kan vara dåligt applicerad 3D. De svenska undertexterna är också halvdana - men det är min personliga preferens att man ska minimera ändringar av vad folk säger och försöka hålla sig till originalet. Det kändes definitivt som att textningen gav uttryck för sunkigare kvinnosyn, t ex, vilket iaf jag inte verkade framkomma i japanskan. Jag tycker nog också att spänning inte riktigt byggdes bra nog för mig - det känns som att de försökte öka den med fler skepp och Ultimata Vapen (ett flertal förekommer) men problemet med "Ultimata Vapen" (instakill-varianten) är att om de bara riktas mot huvudpersonerna så går inte min spänningsmätare upp - enligt "de överlever nog"-paradigmet, särskilt när
deras applied phlobotium gör skeppet nästan osänkbart i övrigt.
Jag har tyvärr inte sett mycket av TV-serien eller läst mangan, så jag kan ha fel med att det här verkar vara en soft reboot/prequel, och jag vet inte ifall den gör ett superbra jobb med det.

Det bra: Estetiken är så jäkla awesome, imho. Det är anakronistiskt blandad estetik med andra världskrigskanoner, Jolly Roger, steampunkiga rustningar, läder, revolverlaserpistoler, rör och skitig rymd mot Gaias rena militära stuk med mer futuristisk look. Storyn är också ok, med vissa svagheter, likaså karaktärerna. Striderna är också rätt trevliga, skulle förstås gärna haft mer av dem (och mer genomarbetade - de är inte de bästa jag sett). Harlock and crew är awesome, förstås.

Den höll min odelade uppmärksamhet igenom hela filmen, vilket också är rätt ovanligt för min del.

Betyg: 4 på krankskalan. Jag må plocka sönder den här filmen, men gillar man rymdpirater(och det gör man väl?) så är det trevligt. Jag misstänker att en bättre bekantskap med ursprungs-Harlock skulle sänka det här till 3 - i ärlighetens namn så får den en del på ren stilpoäng.

chrull

Stockholm Kartell
Jag såg en fantastisk film om en film som aldrig blev en film här om dagen. Jodorowsky's Dune heter filmen, och Dune heter filmen som aldrig blev en film. Den faktiska filmen gjorde mig imponerad, rörd, arg, ledsen och drömmande. Framförallt drömmande om filmen som aldrig blev av faktiskt hade blivit en film på riktigt. Tänk vad mycket bättre vår SciFi hade kunnat vara om inte Star Wars hade förstört genren. En bonus med filmen är att HR Giger är med och pratar lite. Och han både låter och ser ut som ett läskigt troll när han väser fram sin tyska.

Betyg: Full pott, 5/7, J+ för extra Jodorowsky.

På tal om väsande gubbar så såg jag också Commissioner of Sewers. Det är en timmes intervju eller uppläsning med William S Burroughs där det behandlas amerikansk kultur och moral. Till exempel droppar han följande fantastiska råd: Thou shalt not be such a shit you don't know you are one.

Betyg: Nästan precis med heroin för att klara sig en vecka.

Jocke

Man med skägg
Jag såg två filmer under veckan.

Assasination Classroom (2015)
Är en japansk highschool/komedi/drama/action rulle som handlar om att problemklassen 3E får en ny lärare. Den nya läraren är en gul rymdbläckfisk med ett smily-symbol leende och ett karaktäristiskt skratt. Bläckfisken har haft sönder en stor del av månen och hotar att förstöra världen också - om inte klass 3E kan lönnmörda honom innan terminen är slut!
Det finns med sånt man förväntar sig i en highschool/komedi/drama/action film från japan som att en av eleverna är en digital elev, att rymdbläckfisken fixar till frisyren på folk som försöker lönnmörda den och misslyckas osv, men det tar inte överhanden som det gör i tex Volcano High; Filmen beter sig över huvud taget mycket mer som en västerländsk än en japansk film, sett till historiens struktur och vad folk gör och sånt.
Jag tyckte rätt bra om den, även om jag somnade ifrån filmen några gånger och fick börja om kvällen efter.
Jag antar att den bygger på en manga men har inte orkat googla.
Det står "forstättning följer" i slutet, så det kanske kommer en uppföljare.

4 av 5

Circle (2015)
Amerikask 1-rums sci-fi.
50 perosner vaknar upp i ett rum. på marken finns det en röd sirkel i mitten med nått mörkt och skrämmande på. runt den 50 trianglar som pekar utåt i två rader. Utanför dem femtio mindre cirklar. I varje cirkel står en person. De vet inte var för de är där eller hur de kom dit, men var annan minut dör en av dem.
Det visar sig att personerna kan rösta ut varandra och nån slags vem förtjänar att leva-scenario uppstår.
Låter det lite som The Cube? Det är lite som The Cube, fast folk dödar varandra i stället för att de går i märkliga fällor. Alltså är det sämre.

För det mesta så är dialogen och personerna tillräckligt intressanta, men här och där - särskilt i tredje akten - är det lite trist och teatralt.
3,5 av 5

Krille

Super Moderator
Jag har sett Michael Collins.

Det irländska påskupproret 1916 slutade dåligt för upprorsmännen. Samtliga ledare, utom Eamon de Valera (Alan Rickman), avrättas, och resten skickas i fängelse. De Valera klarar sig mest för att han är amerikansk medborgare, och britterna vill inte distansiera USA då det skulle försämra möjligheten att USA går in i kriget på ententens sida.

Ett år senare släpps Michael Collins (Liam Neeson), och det första han gör är att åka hem till Irland och propagera för Sinn Fein. Det är början på en kampanj för Irlands frihet som utkämpas med vapen såväl som förhandlingar, men samtidigt startar också en rivalitet mellan Collins och de Valera: Collins är en pragmatisk kämpe som gör vad som behövs göras, medan de Valera är en politiker som är ute efter symbolhandlingar.

Och rivaliteten når sin spets när anglo-irländska avtalet förhandlas fram som ger självstyre till Irländska fristaten men inte självständighet till en irländsk republik. Collins ser det som ett steg mot republiken, de Valera ser det som förräderi mot det irländska folket. Och så börjar det irländska inbördeskriget.

---

Jag letade upp filmen delvis på grund av Alan Rickmans frånfälle. Och vilken fantastisk skådespelare han är! Och han är verkligen inte ensam: det här är gräddan av Irlands skådespelare, inklusive Stephen Rea, Aidan Quinn, Brendan Gleeson, och många mer, och dessutom med Charles Dance och Julia Roberts och många andra asbra skådespelare!

Filmen känns fantastiskt äkta! Man tänker inte på att det är Liam Neeson man ser, utan det känns som att man ser tillbaka i tiden till Irland kring 1920. På den här punkten är det faktiskt Alan Rickman som mest sticker ut: under ett av hans raseriutbrott känns det mer som Hans Gruber än som Éamon de Valera. Men det köper jag: jag gillar Rickmanska raseriutbrott.

Vad jag har förstått så är det bara detaljer som skiljer historiska händelser från filmen. Någon person var inte här utan där, den här personen dog inte där utan levde till gammal ålder, det var inte en pansarbil med i massakern i Crooke Park under Blodiga Söndagen, sådana där smådetaljer. Men det köper jag, för i stora drag så är det en av de mer historiskt korrekta filmerna jag har sett.

Det enda jag egentligen stör mig på är Kitty Kiernan. Julia Roberts gör en bra roll som Kitty, men hon är den enda kvinnan med i filmen. Jag tvivlar inte en sekund att Neil Jordan hade fått jobba mycket mycket mer för att hitta en sidoplott med Kitty och andra kvinnor, eller göra större frånsteg från historien om Kitty skulle vara mer än fästmö till Michael Collins, och det skulle också innebära hårda funderingar och prioriteringar på vad som annars måste utgå ur filmen. Men som Kittys roll är skriven just nu så är hon bara en kvot-tjej och flickvänslockare till filmen. Det finns (historiskt) utrymme för att expandera rollen, men då blir filmen för lång eller så måste något annat utgå.

Men i övrigt är det en fantastisk och spännande historisk film. Den är allmänbildande och lite av en ögonöppnare till ursprunget till problemen på Nordirland, och lite av en tidsmaskin till tiden före Republiken Irland. Och den är rakt igenom ögonfägnad.

Minimoni

Homelander
Krille: Alla de namnen du nämner gör mig homoerotiskt upphetsad, och jag är tämligen säker på att jag är hetero. Jävlar vilka tunga namn i en och samma film, flera av mina personliga favoriter. Tråkigt att det bara är en kvinna med i filmen, känns inte helt modernt. Antar att man förutom underhållningen får se filmen som någon form av historiskt dokument.

Krille

Super Moderator
Minimoni;n145255 said:
Tråkigt att det bara är en kvinna med i filmen, känns inte helt modernt. Antar att man förutom underhållningen får se filmen som någon form av historiskt dokument.
Jo, inte bara till Irland kring 1920, utan till filmkonst 1996.

Minimoni

Homelander
Krille: jag hoppas och tror att vi har kommit längre nu i alla fall. Det här forumet har i alla fall påverkat mig i den grad att när jag ser film, tex nya star wars så satt jag och räknade kvinnor och kollade så det inte var andra män och kärlek/attraktion till dem de pratade om. En tydlig övervikt åt manshållet fortfarande, men det går långsamt åt rätt håll.

anth

Vetefan
Jocke;n145234 said:
Jag såg två filmer under veckan.

Assasination Classroom (2015)
Är en japansk highschool/komedi/drama/action rulle som handlar om att problemklassen 3E får en ny lärare. Den nya läraren är en gul rymdbläckfisk med ett smily-symbol leende och ett karaktäristiskt skratt. Bläckfisken har haft sönder en stor del av månen och hotar att förstöra världen också - om inte klass 3E kan lönnmörda honom innan terminen är slut!
Det finns med sånt man förväntar sig i en highschool/komedi/drama/action film från japan som att en av eleverna är en digital elev, att rymdbläckfisken fixar till frisyren på folk som försöker lönnmörda den och misslyckas osv, men det tar inte överhanden som det gör i tex Volcano High; Filmen beter sig över huvud taget mycket mer som en västerländsk än en japansk film, sett till historiens struktur och vad folk gör och sånt.
Jag tyckte rätt bra om den, även om jag somnade ifrån filmen några gånger och fick börja om kvällen efter.
Jag antar att den bygger på en manga men har inte orkat googla.
Det står "forstättning följer" i slutet, så det kanske kommer en uppföljare.

4 av 5
Spoilertagg på begäran
Jag såg den här filmen för ett par veckor sedan.
Litet tillägg om handlingen: "hjälten" är en "utomjordisk" super-alien (det nämns t.ex. att han kan röra sig i Mach 20). Militären har redan försökt döda honom, men han är så mäktig att de inte har något annat val än att uppfylla hans villkor: att undervisa klass 3E i någon "slumpmässig" Japansk skola.
Det nämns knappt i filmen, men Japans i skolsystem delar man in eleverna i hur bra de är: klass A är de bästa eleverna och ju längre man kommer ju sämre är de. Jag tittar t.ex. nu på en anime om en "omöjlig" romans mellan en smart kille i klass A och en dum tjej i klass F. För Japaner är detta självklart, men det kan behövas förklaras för västerlänningar att elever i klass E (oavsett vilken Japansk skola) är ganska dåliga.
Så, varför skulle en mäktig super-alien vilja undervisa den sämsta klassen på en slumpvis skola i Japan? Det framgår inte så tydligt i filmen, men tydligen har han lovat klassens förra lärarinna, som nu är död, att ta hand om klassen - vilket ställer vissa frågetecken om hur "utomjordisk" han egentligen är.
Filmen bygger på manga/anime och säsong 2 av animen har just dragit igång för de som vill se - den står dock inte så jättehögt på min "to see"lista.
Filmen är förvånansvärt bra för att vara Japansk B-budgetfilm (live action filmer som baseras på anime/manga har rykte om sig att hålla ungefär samma kvalitet som skolprojekt för sjätteklassare).
Betyg: tillräckligt bra för att jag ska se uppföljaren om den kommer, 6/10.

anth

Vetefan
Krille;n145242 said:
britterna vill inte distansiera USA då det skulle försämra möjligheten att USA går in i kriget på ententens sida.
Hahaha. Jag läste fel första gången: "kriget på enternas sida". :)