Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v20

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v20.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Max Raven

T12-kultist
Some people we don't like get killed

Jag har sett Friday the 13th part III.

Direkt efter händelserna i del 2 så åker ett gäng ungdomar till en bondgård en bit från Crystal Lake, förbi ett gammal jobbigt par som blir mördade i början. Vår våg av offer: Två generiska hormonstinna tonåringar, en störig/generisk skådespelarnörd som retar gallfeber på folk, en spanskättad tjej, en snubbe som är på bondgården och En Kvinna Med Ett Mörkt Förflutet.
det hänger ihop med Jason.

Självklart blir de varnade av galen gammal gubbe (med en bit öga). De Kommer Alla Dö (med assistans från trädgårdsredskap). Tillagt i formeln är ett motorcykelgäng.

Summarum: Kompetent skräck som hittat den klassiska formen manusmässigt - tonåringar man ogillar, blod, naket/sex och diverse folk och drama som krydda. Jason har inte nått sin slutgiltiga form än, men det är nära. Stark 3 av 5.

Claim to fame: Grabben med skådespelsambitioner har hockeymasken som sedan blir ikonisk för Jason. Utan masken så ser Jason mest ut som den store killen i Goonies (Sloth, inte Chunk). Behåll masken på Jason, snälla.

zonk

muterad
Jag har sett De dødes tjern, norsk skräck/mordgåte-rulle från 1958. Lite sådär mysputtrigt mysrysigt, givetvis åker man ut till en hytte, extremt norskt. Ingredienserna till en riktig skräckis finns där men det blir mest mysterium. Inte så tokigt, faktiskt. 3/5. Finns textad på youtube!

Ymir

Liten kantbaron
Jag behövde fixa min ratio på Karagarga, så jag kan fortsätta få tag i riktigt miffoobskyr prettofilm när nöden kräver det, eller bara claima statuspoängen som kommer av att faktiskt ha ett konto på Karagarga. Med andra ord behövde jag ladda hem och seeda lite av deras Featured filmer, och i det begränsade urvalet som då följde prioriterade jag enligt mitt sedvanliga kriterium, dvs att jag generellt inte orkar se film som är äldre än cirka år 2000. En av produkterna av detta blev Tirza, en nederländsk film från 2010.

Tirza bekräftar två av mina väl underbyggda fördomar - att nederländska är ett extremt bisarrt och jordens kanske fulaste språk, och att europeiska regissörers favorittema, utöver unga kvinnor som blir knullade med bdsm-artade förtecken, är medelålders vita mäns livskriser. Detta bör förmodligen inte ses som särskilt förvånande givet regissörers demografi. Tirza är med andra ord inte en film för folk som stör sig på vita gubbar utan privilegiekoll.

I det här fallet handlar filmen om Jörgen Hoofmester, en skäggig gubbe med begynnande flint, elak och outgrundlig och separerad fru samt två besvärliga tonårsdöttrar, Ibi och Tirza. Han har ett jobb med litteratur på något sätt, men har av oklara skäl fått sparken. Dessutom har han förlorat nästan alla sina pengar på börsen, talar holländska, är alkoholiserad, sexuellt frustrerad, islamofob, och som alla män på film, förhållandevis emotionellt handikappad (vilket i det här fallet inte är direkt konstigt givet hans fruga). Han har egentligen bara en enda sympatisk egenskap; hans faderskänslor.

Eller detta kunde man tro iallafall. Men hett tips: om din dotter kommer på dig med att knulla hennes klasskompis bakifrån, försök vara tillmötesgående när din dotter vill prata ut om saken, istället för att mumla en ursäkt och kasta pengar på henne så hon kan åka till Namibia med sin pojkvän (som du hatar pga din rasism mot araber). Detta tips följer dock inte Jörgen, istället går han och sulkar sedan dottern väl åkt och inte hör av sig. Till slut står han inte ut med sin oro utan åker till Namibia efter henne, och resten av filmen följer honom medan han åker runt bland hotell, kåkstäder och sanddyner och dricker mer och mer medan han plockar upp en föräldralös flicka som alla tror att han knullar men i själva verket bara tar hand om och projicerar faderkänslor och sympatilängtan på. Men det finns en twist waiting to happen; för var tusan är egentligen dottern?

Tirza är faktiskt en tämligen bra film. Den är baserad på en bok, som otvivelaktigt lyckas leverera handlingens lager av subjektiva upplevelser ännu bättre, men filmen gör ändå ett bra jobb med dessa sekvenser och twisten är hyfsat snygg och befriande oklyschigt levererad. Fotot är schysst, särskilt sekvenserna i Namibia som bitvis är gorgeous, och miljöskildringen här känns väldigt levande. Den gravt språkförbistrade relationen till den afrikanska flickan Kaisa är lika intressant som den är orimlig, filmmediets styrkor utnyttjas genom att låta henne göra en massa mer eller mindre symboliska småsaker i bakgrunden hela tiden, och till skillnad från majoriten av alla prettofilmer på senare år får man faktiskt ett riktigt slut istället för en jävla "haha nu klipper vi!". Men de kunde ändå inte riktigt hålla sig från prettotendenserna, och var tvungna att ha med den jävla scenen med sälen på stranden som blir dödad av en hyena i nån sorts utdraget och tafatt försök till symbolik.

Tirza är sevärd om ni gillar bra plottwists, eller somehow lockas av drama kring blekfeta gubbars misslyckade faderskap (många av oss kommer säkert kunna relatera till det en vacker dag iallafall). Den är också mycket sevärd om ni som jag är desperata efter bra filmer som skildrar Afrika, eller bara överhuvudtaget har en förvriden fäbless för europeisk ångestporr.

Max Raven

T12-kultist
Folk dör i Dödsområdet, quelle surprise.

Jag börjar ångra att jag började med det här, men jag har sett Friday the 13th: The Final Chapter

My god! Sista filmen i filmserien! Äntligen! En sån ikonisk filmserie, skapad under splatterfilmens tidiga era, trodde jag skulle ha fler filmer för att bli hågkommen.

Va? Det finns 8 till om man räknar rebooten och Jason vs Freddie? Och en till med ordet Final i titeln? God damn it.

Okej då. Så: Jason dog inte i slutet av förra filmen och kommer till liv på bårhuset. Man får anta att han är en zombie eller något vid det här laget, förmodligen återuppväckt av antydan av (utomäktenskapligt) sex. Någon slags vampyrgast av fanatisk kristen sort.

Så vad är handlingen? Kåta ungdomar, puckat tonårsdrama, naket och folk som dör på dumma sätt. Få karaktärer känns särdeles sympatiska, men jag kan heller inte riktigt iddas underhållas av serimördaren Jasons mord. De är egentligen inte ens minnesvärda. Tillägget den här gången är att någon är ute efter Jason som hämnd för en av Jasons offer (whatsherface i 2an var hans syster) - synd att han är så genomusel på den grejen. Sedan finns det en familj som är granne till de vandrande döda* tonåringarna. Dödssiffrorna går i taket tills vi kommer till de sista offren och det (som alltid) blir en sista konflikt där det inte går att förutsäga vilka som kommer att överleva.

Vid vilken tidpunkt inser folk att folk blir mördade och börjar undvika området, med döda tonåringar räknade som Darwinistiskt urval, och/eller bränner området och saltar jorden?

På plussidan så behåller Jason masken på. Och är usel på att kasta vapen. Kontinuitet! :D

Betyg: Det är inte dåligt, jag underhålls bara inte särskilt mycket. 3 av 5.

*Det där är en metafor. Inga zombier eller andra odöda utöver möjligen Jason Voorhees dyker upp.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag ser fram emot när Max tacklar Hellraiser. Jag behöver fler personer att prata om Hellraiser VIII med.

Max Raven

T12-kultist
Xhakhal;n181136 said:
Jag ser fram emot när Max tacklar Hellraiser. Jag behöver fler personer att prata om Hellraiser VIII med.
Hellraiser är typ min favvo-Barker. Sedan har de en film i rymden också. Men jag har inte sett längre än det. (Fredagen den 13es rymdfilm är typ den enda jag ser fram emot just nu.)

Minimoni

Homelander
Har sett alla Hellraiser filmerns och min favorit är den med polisen som jagar the engineer. Filmen är rätt Noir och freaky som fan, men freaky förväntar man ju sig självklart av Hellraiser. Jag gillar också den filmen i serien som utspelar sig i Rumänien.

Till vad jag faktiskt sett nyligen! Jag har sett "Jupiter Ascending" och det här är en konstig film. Jag har länge dragit mig för att se den då jag av någon anledning fått för mig att den skulle vara en billig, tråkig och väldigt generisk sci fi. Jag hade fel på de flesta punkter, kanske alla. Den känns fortfarande lite billig vid en del effekter och liknande men den är lätt att förlåta då resten av filmen är riktigt cool och tar enligt mig sci fi genren och gör något om inte unikt så i alla fall väldigt annorlunda. Det finns en damsel in distress som kan bli lite tjatigt då den kvinnliga protagonisten ofta behöver räddas. Men jag upplever ändock att hon är en jävligt stark karaktär och med tanke på hennes bakgrund i filmen kontra de män som ofta räddar henne så är det inte så konstigt att hon tar ett steg tillbaka.

Jag vill inte avslöja för mycket om filmen då det är en sån film som verkligen behöver upplevas då filmens handling får tittaren att förstå hur små vi människor kan vara och faktiskt är i det stora vi kallar universum. Eftersom jag hade så låga förväntningar på den här filmen så blev jag så väldigt positivt överaskad! Bortser jag från att en del effekter ser billiga ut så är det en 5/5 Se "Jupiter Ascending" om ni har minsta intresse för sci fi!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Yes! Någon mer som ser storheten i Jupiter Ascending! =)

Hm, kanske dags att se den igen. Det var väl ett par veckor sen nu...

zonk

muterad
Max Raven;n181143 said:
Hellraiser är typ min favvo-Barker. Sedan har de en film i rymden också. Men jag har inte sett längre än det. (Fredagen den 13es rymdfilm är typ den enda jag ser fram emot just nu.)
Hellraiser i rymden tog totalt kål på min sista energi inför filmserien. De första två filmerna är ju inte alls tokiga, men sablar vad det gått nerför där i rymden.

Mundo

Myrmidon
Jupiter Ascending - Filmen som uppfriskande nog bland filmer som Mockingjay, nya Star Wars och annat skräp påminner oss om att kvinnor inte kan vara kompetenta och måste räddas i snitt tre gånger per film av en man som gärna spränger sig in genom en vägg.

Rätt säker på att filmen floppade så hårt att Wachowski syskonen inte kommer få göra en ny storbudget film på flera år.

krank;n181147 said:
Hm, kanske dags att se den igen. Det var väl ett par veckor sen nu...
Tänk inte ens tanken. Du har Game of Thrones att se på!

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Men ni förstår inte. Hellraiser åtta är Hellraiser + datorspel. Det handlar om hur World of Warcraft framkallar demoner. Om datorspelssjälvmord. Och Stålmannen är med! Jag menar Henry Cavill!
Datorspelen förstör era liiiiiiv!

Hellraiser med polisen var den enda Hellraiser vars DVD var så skrapig och trasig att jag inte såg den ):

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Max Raven;n181143 said:

Jason X är ett mästerverk. Så länge inte mästerverk måste betyda att filmen är bra. Jag ser fram emot din recension.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Minimoni;n181226 said:
Xhakal: Se Hellraiser med polisen i, den är bäst. Den i rymden suger världens största getpenis.
Det får bli av någon dag. Visst har du sett åttan? Hellworld.

Jocke

Man med skägg
När det gäller hellraiser så tycker jag man kan passa på att se The Midnigt Meet Train i samma veva som man ser de bra hellraiser-rullarna. Bra stäming, groteska mord, Vinnie Jones och exakt lagom mycket books of blood era Baker.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Max Raven;n181143 said:
Hellraiser är typ min favvo-Barker. Sedan har de en film i rymden också.
Enda dåliga med rymdhellraiser är att det är för lite rymd =(

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Minimoni;n181260 said:
Xhakal: Hellworld är ingen höjdare, den med datorspelet och huset med typ ett freaky konvent?
Exakt den. Med astman och köttkrokarna. Och WORLD OF WARCRAFT SOM FÖRSTÖR ENS LIIIV. Den är fantastisk.

Max Raven

T12-kultist
Xhakhal;n181304 said:
Exakt den. Med astman och köttkrokarna. Och WORLD OF WARCRAFT SOM FÖRSTÖR ENS LIIIV. Den är fantastisk.
... Happ, då lägger jag Hellraiser härnäst på listan.

(Protip: Presenning i datorrummet)