Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v20

zonk

muterad
Jag har sett Quatermass and the Pit från 1967. En lite mysko mysrysare om nån slags mysko okänt föremål som hittas vid ett tunnelbanebygge. Professor Quatermass är inblandad i utforskningen, som straxt tar en dramatisk, mystisk, märklig och läskig vändning. Spåren leder mot den röda planeten..

3/5. Riktigt kompetent om än knappast lysande. En del kul grepp och idéer!

Mundo

Myrmidon
krank;n181923 said:
För övrigt är Alice-boken rätt skojjig att läsa om man vet att författaren var djupt konservativ. Då framstår ju många av de "tokiga" karaktärerna plötsligt som klart politiska karikatyrer - av till exempel kvinnliga ledare. "Titta så tokigt det blir när man låter ett fruntimmer leda ett land"...
Det låter lite otroligt. Englands mest populära monark någonsin styrde landet just då och var just en kvinna. Alltså, inte otroligt att han gjort karikatyr av folk, men att han ogillar idén av en kvinnlig monark (antar att du syftar på Queen of Hearts här?) känns lite långsökt.

anth

Vetefan
Kaidan

Jag har sett Kaidan. Det är en 7 minuters japansk indie-experiment-kortfilm/anime där man animerat på riktiga foton.

Det japanska ordet "kaidan" betyder ungefär "konstig spökhistoria" (weird story / strange story). Det är alltså historier som inte är tänkta att skrämmas, utan ska mystifiera åhöraren. Kaidan är också en egen filmgenre i Japan. Just därför kan det vara lite svårt att hitta kortfilmen Kaidan från 2003 av Nohirito Iko.

Det handlar om en liten flicka och en groda. Tyvärr kan jag inte berätta mer. Ni får se själva och bilda er en egen uppfattning.

Jag tycker att filmen är charmig i sin surrealistiska enkelhet.