Nekromanti rollspel.nus finansiering

Tiamel

Veteran
Frågan har säkert dykt upp förut och diskuterats internt av redaktionsgruppen men jag undrar varför man inte tar ut någon form av årsavgift eller liknande av användarna?

Det uppenbara motargumentet är ju naturligtvis att man vill att forumet ska vara tillgängligt för alla och dessutom på ett smidigt sätt. Men om man tar en relativt låg årsavgift, säg 50 kronor/medlem, borde det ju inte innebära något större bortfall av medlemmar och en nätt liten summa in till redaktionen varje år. Nu vet jag iofs inte hur många medlemmar det finns och om den uppskattade summan täcker kostnaderna, men ni förstår tankegången.

Om man inte vill ha årsavgift ändå kan man ju alltid sätta upp någon form av frivillig årsavgift. En årsavgift som det starkt rekommenderas att man betalar in för att forumet ska fortsätta fungera så bra som det gör idag (eller kanske till och med ännu bättre). Antagligen behöver man ju någon form av morot för att få flertalet av användarna att betala. Det kan ju bestå i speciella sidor som endast dessa har tillgång till eller en rollspel.nu t-shirt eller liknande.

Det kanske är så att man inom rollspel.nu redaktionen kommit fram till att det skulle innebära mer arbete än nytta att införa ett sådant system. Skulle vara intressant att höra hur ni resonerat lite, om ni gjort det, kring detta. Även intressant att höra andra forumanvändares åsikter om årsavgift mm.

/Biskop Paulus - som ännu inte sponsrat med något men planerar att göra det snarast...

kalcidis

Hero
Är inte positiv till årsavgift

Tycker inte att man ska behöva betala för att ha tillgång till att skriva i forumen och allt annat på rollspel.nu. Dessutom tror jag att de flesta faktiskt skulle hoppa ut från forumet och hitta något alternativt om de var tvungna att betala. Folk är tyvärr ganska snåla eller t om för fattiga för att ha råd att lägga pengar på sånt här (rollspel.nu är inte mekka för alla, bara för att det är det för oss. Nah forget)

Personligen föredrar att det är som det är nu. Att folk donerar pengar för att få sidan att gå framåt och förbättras. Själv ska jag donera flera gånger har jag tänkt.

Rickard

Urverk speldesign
Jag kan direkt säga att om jag måste betala för forumet så kommer jag direkt sluta besöka forumet.. Varför? Jo, nog för att det är bra men forum kan jag alltid besöka gratis.. Jag vill bara påpeka att www.gamingoutpost.com började kräva betalning av sina användare.. Det var $1 per månad.. Det fick det annars aktiva (och enda riktigt aktiva) Deadlandsforumet att bli ett spökforum..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det räcker med sponsringen

Tiamel

Veteran
Re: Är inte positiv till årsavgift

rollspel.nu är inte mekka för alla, bara för att det är det för oss.

Det är därför vi måste donera så mycket att vi kan starta en inkvistion som får i uppdrag att omvända alla vantroende :gremwink:

Men jag tror att många uppskattar tjänsten såpass mycket att man är beredd att lägga en liten slant på det. Risken finns ju naturligtvis då att andra gratis forum etablerar sig och att användarna flyttar dit.

Personligen föredrar att det är som det är nu. Att folk donerar pengar för att få sidan att gå framåt och förbättras.

Allra helst vill ju inte jag heller att forumet ska avgiftsbeläggas och hoppas att det kan fortsätta vara gratis för alla så att så många som möjligt får tillgång till det. Men samtidigt har jag mycket stor förståelse för att redaktionen inte har lust att spendera sina surt förvärvade slantar på diverse datautrustning för att underhålla systemet. Men om systemet med donation visar sig tillräckligt är det naturligtvis lättare för redaktionen än att administrera en massa avgifter.

Däremot kanske man skulle kunna utannonsera lite mer att sidan drivs ideelt och inte har något vinstintresse och heller inga direkta inkomster. En annan kul tanke skulle vara att man vid behov av viss hårdvara skulle lägga ut en räknar som hela tiden räknade ut hur mycket mer pengar som behöver skänkas för att den ska kunna köpas. Typ som amerikansk gudstjänst-tv: Nu saknar vi X kronor innan vi kan den nya hårddisken. Skänk dit bidrag nu! :gremsmile:

Jag vill också passa på att förtydliga att jag varken är för eller emot årsavgift utan bara ville höra andras synpunkter och tankar kring detta.

Själv ska jag donera flera gånger har jag tänkt.

Likaså här. Om det inte är årsavgift kan jag ju låtsas att den finns och betala in (donera) själv :gremsmile:

/Paulus

Storuggla

Champion
Re: Är inte positiv till årsavgift

"Typ som amerikansk gudstjänst-tv: Nu saknar vi X kronor innan vi kan den nya hårddisken. Skänk dit bidrag nu!"

Jag kan se det framför mig, Gardener med håret fyllt med pomada och chrull med kollekthov i bakgrunden, berättandes hur han fått en vision att.... nä föresten... det ser jag inte alls.

Storuggla, skulle vara en jelfa massa pomada det

chrull

Stockholm Kartell
får jag vara naken? [nt]

NT = No Text (Ingen text)

chrull

Stockholm Kartell
Aldrig betaltjänst.

www.rollspel.nu ska vara fritt, likaså våra älskade forum.

En avgift kommer innebära att vi tappar massor, mängder av användare. Dessutom kommer det betyda att vi inte kommer få några nya, alls. Nästan.

Och då dör forumen.

Nu har vi en frivillig sponsring som verkar fungera bra. Om vi hamnar så att vi är i akutbehov av nya saker kanske vi säger till och ber er bidra med lite till. Men det kommer ALDRIG vara tvång på det. Och skulle det bli det så lovar jag att lämna www.rollspel.nu för att aldrig återvända. Jag hoppas fler skulle följa mitt exempel.

chrull

Balderk

Swashbuckler
Hear! Hear! [NT]

Snygg bild förresten... tänkte köpa de där hörlurarna förut. :gremsmile:

/Balderk

ripperdoc

Myrmidon
Jag måste också instämma. Att ta betalt för rollspel.nu skulle vara detsamma som att...äh...vi skulle blev med massor av folk. Ett riktigt taktiskt misstag.

Men jag gillar tanken på att ha insamlingskampanjer för specifika ändamål. De fasta kostnaderna för rollspel.nu är ju relativt låga, men när en ny hårddisk skulle behövas blir det plötsligt dyrt. Fram för nedräknare och predikanter!

/RD

Insignia

Swashbuckler
"Om man inte vill ha årsavgift ändå kan man ju alltid sätta upp någon form av frivillig årsavgift."

Det ÄR frivilligt att skicka pengar en gång om året ^_~

Tiamel

Veteran
Det ÄR frivilligt att skicka pengar en gång om året

Jo, jag vet att man naturligtvis kan göra så men jag tänkte mer i formen att när man registrerar sitt användarnamn så får man informationen att det drivs ideellt och att man rekommenderar, men inte tvingar, att man betalar si och så mycket per år för att täcka kostnaderna...Och sedan ger någon slags morot för bidragsgivarna, speciella sidor eller något. Inser dock att detta kräver en hel del merarbete för redaktionen som kanske inte är önskvärd och att tanken därför stuper på det...

/Paulus - som tycker att rollspel.nu liksom kyrkan borde ha rätt att uppta tionde :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Mjaaa...

Vet inte om det låter så lockckande att ha en månadsavgift... Tror att det skulle avskräcka många användare.
Vi har ju en sponsringgrej ju !

chrull

Stockholm Kartell
Re: Hear! Hear! headphones! [ot]

de är asbra och rekommenderas varmt. iaf om du som jag kan få dem för 649kr. (expert, rea)

seinet

Swashbuckler
Men en ny hårddisk behövs ju... senaste krånglet var ju på grund av för lite diskutrymme enligt Gardener.

/Seinet Wintermute

Balderk

Swashbuckler
Re: Hear! Hear! headphones! [ot]

Ja, fast nu har jag redan köpt ett annat par hörlurar för 649 som jag trivs väldigt bra med. Hennheiser typ...

/Balderk, borde nästan skaffa goggles

Balderk

Swashbuckler
Fast de som sponsrar nu får ju en morot... de får ett ljusblått användarnamn och en guldmedalj bredvid sitt användarnamn. Förresten är det ju inte så stor del av wrnu:s användare som HAR sponsrat vilket kan betyda något.

/Balderk, som funderar på att sponsra när han får råd (om några månader)

Basenanji

Postd20modernist
Pengar får världen att gå runt...

Hej!

Jag håller med till viss del, det rollspel.nu erbjuder mig är av så hög kvalité att jag nog kan tänka mig att betala.
Jag tycker alltid att sådana här mer ideella verksamheter på lång sikt känns lite hotade, för det kommer alltid stupa på huruvida någon tycker att det är tillräckligt kul att ställa upp gratis. Förstår ni vad jag menar? Jag är lite stressad nu men skulle vilja nämna att jag tycker det är självklart att sponsra forumet, nu när man kan!

Jag är faktiskt förvånad över att andra inte gör det i den utsträckning som jag trodde att man skulle...

Det viktiga är att inse hur beroende vi är av varandra för att en sådan här tjänst ska fungera! Om någon motiverar sitt beslut att inte sponsra rollspel.nu med att "...andra får göra det..." eller "...så bra är inte sidan!" kan ni väl svara på inlägget så ska jag vässa mina argument och formulera mig mer pedagogiskt.

Vänligen,
Basenanji

Storuggla

Champion
Re: Pengar får världen att gå runt...

"Jag håller med till viss del, det rollspel.nu erbjuder mig är av så hög kvalité att jag nog kan tänka mig att betala."

Och det har du gjort, om inte mina ögon bedrar mig. Jag också. Och en hoper till. Det finns säkert folk som kan tänka sig att betala men inte kan, då de inte har kort eller en ordnad ekonomi eller fortfarande går i skolan. Frivilligbetalning är bätre tycker jag, vill man pynta gör man det och om man inte vill så slipper man. Att göra ett forum till en betaltjänst är tossigt, gratisforum finns det gott om och dit skulle folk flockas misstänker jag. Kvar blir ett tjugiotal som sitter och snackar med varandra och sedan pytsar för det?
Kort sagt: Om det skulle bli betalningskrav skulle jag kräva fett med stuff tillbaka, till exempel nakenbilder på redaktionen eller något, i sann internetanda.

Storuggla, vill inte ha en på chrull dock

Basenanji

Postd20modernist
Barn ska inte pröjsa (ANT)

Rabatt för studenter, alla under 18 gratis, mm.
Men sanningen är att det inte funkar att ha en betaltjänst som så många sagt tidigare. Det här forumet kommer dö isåfall...
Men om någon av de som ser till att jag har j-t kul här på forumen säger:
"Nä- nu orkar inte jag längre att arbeta gratis för andra. Nu skiter jag i det här och tar ett juste jobb på Ericsson istället!" så förstår jag dem...

Anar ni då vad jag anar? Att när den glada entusiasmen lagt sig kommer forumen stå inför problem av allvarlig art...

/Basenanji- en domedag på spåren... :gremwink:

Storuggla

Champion
Re: Barn ska inte pröjsa (ANT)

"Nä- nu orkar inte jag längre att arbeta gratis för andra. Nu skiter jag i det här och tar ett juste jobb på Ericsson istället!" så förstår jag dem...

Anar ni då vad jag anar? Att när den glada entusiasmen lagt sig kommer forumen stå inför problem av allvarlig art...
Nä. Tror jag inte. För den dagen Gardener tröttnar och så så kommer det bli lite livat ett tag sedan kommer hela klabbet flyttas in i någon annans garderob istället skulle jag misstänka. Det finns alltid gott om volontärer och lättlurade :gremwink:
Men visst, jag förstår hur du tänker, jag håller bara inte med. Hade du kommit dragandes med en konspirationsteori däremot hade jag nog hållt med :gremwink:

Storuggla, rädd för rymdapor