Re: Tema - Frihet
Okej, nu har jag börjat gå igenom novellerna. Först ut är min feedback på Sölvebrings. Jag skriver vad jag tycker och bör understryka att det är mina åsikter, inte en ultimat sanning. Tanken är att de ska ses som konstruktiva, inte elaka. Så jag hoppas de tas som sådana.
Rytmen
Ta de tre första meningarna: de känns mekaniska och upprepande. X var y. 1 var 2. C var 3. Blanda upp det! T.ex. "Fasaden var jord (sic! Gjord?) av stora nitade plåtstycken" skulle kunna bli "De stora plåtstycken hade nitats samman över fasaden och sedan målats med en skön, blå färg". Då får du inte hela tiden det upprepande "var".
Lite rappare språk också "verkligen gick fram" - vad tillför verkligen? Döda sådana här ord! Samma med nämligen som följer efteråt.
Den här formuleringen "för att göra kött, mat, av dem" låter inte bra. Välj kött eller mat.
"Det var kanske grymt, men det var nödvändigt." Upprepning. Föreslår "Det var kanske grymt, men nödvändigt."
De här meningarna "Folk hade jagat i alla tider, det var bara så det var. Det var hennes jobb, hon var ju personalchef för helvete." känns inte som de har någon bra rytm. De är ungefär lika långa. Variera! Förslag "Folk hade jagat i alla tidr - så var det bara. Det här var hennes jobb. Hon var personalchef för helvete!"
"Skulle folk sparkas så var det hennes sak att trycka upp foten i arslet på dem." Den här meningen känns inte bra. Jag får bilden att hon tar foten i händerna och fysiskt trycker in den i arslet. Byt "trycka upp foten" till något mer direkt som "sparka ut dem genom dörren".
Du använder uttrycket "Visst, visst" för både Annika såväl som Johansson. Det gör att du ger de två samma sorts språk och tankar, vilket gör att de blir mer lika varandra när du med övrig text försöker skapa skillnader i beskrivningarna. Föreslår att Annika får ett annat sätt att tänka på, eftersom det känns mer Johanssonigt.
"Han slängde papprena" - det är inte fel att byta något "han" mot Johansson och variera lite. Kolla gärna över texten och se om det kanske går att göra på något mer ställe.
"så här efter lunchrasten" => Talspråkligt. Stryk "så här".
"En rejäl snuspris" => Huh? Förstår inte, men det kanske är för jag inte snusar?
"”Ja, hej, det var Annika Fläder, från kontoret.” => Ska du bygga upp skillnader mellan de två avdelningarna så tjänar du nog på att du gör hennes språk finare, så det blir en större kontrast mellan dem.
"störde någon med vilja" => med flit
"så var han helt jävla knäpp" => stryk "så". Meningen blir nog starkare då.
"gjorde inte ett piss" => gärna förbannade mellan ett och piss. Smaksak dock.
”Var god och stig in.” => Här har du ett höre språk för Annika. Gillar det!
"som ett barn som kryper till korset och bekänner fastän det vet att det ska pryglas." => Allts, här känns det konstigt. Det är väl när man vet att man ska bestraffas som man erkänner? Liknelsen haltar lite.
"Du vet att de har klagat, vi har ju pratat om det förut." => Föredrar punkt istället för komma. Blir mer variation.
"Trettiofem år hade slutat med för abrupt" => "allt för abrupt"
"det skämda avskräde" => Vad är ett skrämt avskräde? Stryk skrämt.
"ritade skära mönster" => skapade eller bildade känns mer logiskt
Språkligt
Jag har blivit slagen på fingrarna ett par gånger för att jag skrivit "Tråkigt…". Det korrekta ska tydligen vara "Tråkigt ..." - alltså mellanslag mellanordet och punkterna. Ja, det ser skitfult ut. Jag vet.
Mindre kommentar: Det kan väl visst beskrivas som grymt, även om man är tvungen att göra det? Det ena utesluter väl inte det andra?
telefon luren => telefonluren
precis som han => precis som honom
Sammanfattning
Överlag tycker jag det är lite för mycket användning av komma-tecken och lite för variation i meningarnas längd för att få en riktigt bra flyt i texten. Jag gillar dock strukturen på hur vi får se från högsta perspektivet och vandra ned till den lägsta nivån. Tyvärr kommer inte slutet som någon överraskning tycker jag eftersom de flesta sådana här kortnoveller ofta, tycker jag, slutar just i självmord. Eller är det kanske jag som är skadad? Nåja, bra struktur och med lite putsande på rytmen blir det nog bra.