Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel I

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Tema: Ensamhet

Jag gillar den här skarpt. Tror det är nog den bästa av de poster du gjort som illustrerar ditt spel. Klassisk berättelse om det svåra att växa upp i skuggan av berömda släktingar. Den här berätteslen skulle defineitft kunna var basen frö en mycket längre berättelse eller en film/tv-serie.

Fanns ett par små stavfel som du bör fixa innan det är dags för tryck. (behöver du korrläsare så hojta till när det är dags)

/Ulfgeir

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Tack för svaret! En väldigt skarpsynt analys som slår saken på huvudet. Vanligtvis vill jag hålla en ganska enkel och rapp stil, som Vimes pekat ut i de tidigare texterna. Men i den här ville jag ju visa på ett inre känslospel. Och tokkraschade i så fall.

Show, don't tell. Det borde jag kunna vid det här laget. Argh! Vad irriterad jag blir på mig själv. Några bra tips på hur det skulle kunna göras i fallet med hennes känslor av utanförskap och ensamhet?

(Du nämner Creepy Willy och att visa hans beteende, men i just det fallet tycker jag ju han gör det också. Hans blick som stirrar typ på skrevet och rumpan.)

I alla fall, du har helt rätt i att jag är övertydlig. Sist jag deltog ville jag arbeta på det, men så missade jag förra gången och det tog lång tid tills den här omgången. Verkar helt enkelt som jag trillade tillbaka i gamla hjulspår.

Stort tack för kommentarerna!

Robert Jonsson

Ulfgeir said:
Jag gillar den här skarpt. Tror det är nog den bästa av de poster du gjort som illustrerar ditt spel. Klassisk berättelse om det svåra att växa upp i skuggan av berömda släktingar. Den här berätteslen skulle defineitft kunna var basen frö en mycket längre berättelse eller en film/tv-serie.
Roligt att du gillar den! :gremsmile:

Det där du skriver om att det kunde vara en frö till en längre berättelse, tror jag är något du känner för att det finns en röd tråd som följer händelserna över lång tid. Jag börjar ha en rätt klar bild över den nu, så det kanske är därför det blir lättare att förmedla den känslan.

Ulfgeir said:
Fanns ett par små stavfel som du bör fixa innan det är dags för tryck. (behöver du korrläsare så hojta till när det är dags)
Ska se över dem. :gremsmile:

Jag vill jättegärna ha korrekturläsare! Vill du bara läsa stämningstexter eller vill du gräva dig djupare med hela spelet?

Ulfgeir

Swashbuckler

Robert Jonsson said:
Jag vill jättegärna ha korrekturläsare! Vill du bara läsa stämningstexter eller vill du gräva dig djupare med hela spelet?
Jag läser gärna hela spelet.

/Ulfgeir

Robert Jonsson

Sweet! Då tar jag och skickar ett PM till dig så fortsätter vi där. :gremsmile:

solvebring

Superhero

Robert Jonsson said:
Tack för svaret! En väldigt skarpsynt analys som slår saken på huvudet. Vanligtvis vill jag hålla en ganska enkel och rapp stil, som Vimes pekat ut i de tidigare texterna. Men i den här ville jag ju visa på ett inre känslospel. Och tokkraschade i så fall.
Tokkraschat har du inte gjort! Det är en bra text, men jag tror att det helt enkelt blir för mycket förklaringar och bakgrund, därmed tappar du intensitet.

Robert Jonsson said:
Show, don't tell.
Tja, det är ju ett stilgrepp. Många författare kör tell istället för show. Det beror på vad man vill uppnå och hur man vill forma sin text. Men ja, jag tror att du vill åt show, men att det blir tell för att du oroar dig över att läsaren missar vad du vill säga.

Robert Jonsson said:
Det borde jag kunna vid det här laget. Argh! Vad irriterad jag blir på mig själv. Några bra tips på hur det skulle kunna göras i fallet med hennes känslor av utanförskap och ensamhet?
Äsch, vad fan, vi kämpar alla med våra tillkortakommanden och när man koncentrerar sig på en grej glömmer man lätt en annan. Nå, jag tror just att du sagt det själv; mer show än tell. Gå djupare in i varje situation istället för att hasta vidare med förklaringar och bakgrund till läget. Det är så klart inget fel i det, ibland är det just rätt, men om man bara gör det tror jag som sagt att man tappar intensitet. ... Övningar kan kanske vara bra. Skriv korta texter där du bara genom att showa försöker beskriva något mycket specifikt i en situation.

Robert Jonsson said:
(Du nämner Creepy Willy och att visa hans beteende, men i just det fallet tycker jag ju han gör det också. Hans blick som stirrar typ på skrevet och rumpan.)
Okej, ska försöka exemplifiera ...
Du har skrivit:
Robert Jonsson said:
Laurie andades lättat ut då hon kom bort från korridoren och in på kontoret. Inte för att blickarna slutade, men det blev i alla fall färre. Rektorns assistent satt bakom sitt skrivbord och studerade hennes kropp noga. Sättet han gjorde det på förklarade varför han fått namnet Creepy Willy. Laurie kände sig ändå bekväm med det. Trots allt stirrade han så på alla, kvinnor som män, så i hans ögon var hon helt normal. På något sätt kände sig Laurie lugnare av den perversa mannens blick.
Stryk i att berätta varför han kallas Creepy Willy. Berätta att han kallas det och vad han gör just då. Prova att beskriva dem båda två som ur ett filmklipp, men låt litteraturen vara litteratur och låt språket göra sitt jobb: Laurie andades lättat ut då hon kom bort från korridoren och in på kontoret. Inte för att blickarna slutade, men det blev i alla fall färre. På expeditionen satt Creepy Willy bakom sig skrivbord. Han smackade när han fick syn på henne och lät blicken smeka hennes kjolkant. Hon stod och lät sig ses på, kände han smutsiga blickar upphäva tyget som skyddade henne. Som en orm spelade han med tungan över sin gula tandrad. I allt äckel fanns en bekräftelse hon inte kunde motstå. Hon kapitulerade fullständigt och stod där som ett utställninsexemplar, skapad att behaga honom – för att behaga sig själv. Slutligen, något tungandad talade han till henne: "Rektorn väntar på dig. Det är bara att stiga in."

Kanske inte så jävla bra; kanske mycket sämre – vad vet jag. Men det är i alla fall så jag menar och så jag, enligt min smak, föredrar att få reda på saker i en text. Jag vill liksom se och känna det hända.

Robert Jonsson said:
I alla fall, du har helt rätt i att jag är övertydlig. Sist jag deltog ville jag arbeta på det, men så missade jag förra gången och det tog lång tid tills den här omgången. Verkar helt enkelt som jag trillade tillbaka i gamla hjulspår.
Yeah, det gör man ofta. Vi är nog alla lika goda kålsupare på den fronten. :gremsmile:

johoohno

Warrior
Respons till Rymdhamster (Tema: Ensamhet)

Hu, nu är månaden nästan slut. Nåväl, här kommer en, lite hastig, respons till Rymdhamster.

Jag gillar scenen du etablerar och det passar väldigt bra att ringa in den med en cirkelkomposition i och med temat. Sen är vändningen från fånge till skyddad snygg. Den skulle du kunna vidmakthålla än mer i texten.

Vad du kan tänka på är att att eftersträva en större variation i vilka ord du använder, nu är det väl mycket upprepningar i ord och meningsbyggnad.

Sen är texten mer av en rapport av vad som händer och sker än en gestaltning av stämning och situation. Jag gillar när man som läsare känner det som om man är på platsen och är den perosn det handlar om. Man känner samma skräck, förnimmer samma dofter och upplever situationen så som författaren önskar, utan att bli instruerad i HUR man ska uppleva den.

Även om det är lite hastigt så gjorde jag några noteringar i texten som du kan titta på om du vill.

Attachments

johoohno

Warrior
Re: Johoohnos text till tema: Ensamhet

solvebring said:
Jag har inte så mycket att kommentera på, egentligen. Först och främst – häftigt koncept! Skulle säkert bli en ruskigt bra roman.
Usch dåå, jag som tycker det är nog arbete med att klämma ut text till en novell, roman är inte min form.

solvebring said:
Nå, ibland känns det som att du är för tydlig och emellanåt just tvärtom. Det är inga stora saker, bara det att jag personligen skulle vilja kapa av några ord och meningar här och var, då jag tycker att du redan levererat det som ska sägas mig. Vad gäller de partier där jag tyckte det var lite kort är just så själva dåden sker iom hans tankar. ... Å andra sidan kanske effekten skulle bli saggig om du började måla ut för mycket.
Jag blir nyfiken, är det några speciella ställen där du tycker jag blir övertydlig?

Tack för kommentarerna!

johoohno

Warrior

Robert Jonsson said:
(JOHOOHNO)

En text som flyter på bra och är rejält lättläst. Den var svår att sluta läsa, för jag fastnade verkligen för Lars bitterhet mot världen som gav honom möjligheter andra saknar. Du har rätt att texten inte kretsar kring Ensamhet, men jag tycker ändå vi ser temat hos Lars. Han verkar endast ha bitterheten som vän och leva ett väldigt ensamt liv, så jag tycker den fungerar.

Jag såg inga direkta språkproblem - och fanns dem blev jag för förtrollad av textens handling för att märka dem. :gremwink:

Gillade för övrigt sluttvisten. Skrattade gott då. Gör det mig till sadist?
:gremsmile: Tack för responsen!

Robert Jonsson said:
Johoohno said:
Är lite nyfiken på vad folk tycker om huvudpersonen, får man sympati med honom även om han egentligen är rätt osympatisk?
Alltså, jag kan förstå vad som driver honom och hans syn på världen. Men jag kan aldrig säga att jag får sympati för honom. Vi får för lite insikt i vem han är och vad som format honom som person. Vad fick honom att bli ensam och bitter? Hade vi fått den insikten kanske det varit lättare att sympatisera med honom. Nu kändes han mest som ett kräk som fick vad han förtjänade. :gremwink:
Ja, sympati är nog fel ord av mig här, kanske förståelse är det enda man kan räkna med.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Respons till Rymdhamster (Tema: Ensamhet)

Tack! Mycket bra feedback, och kommentarsdokumentet kommer jag spara för att kunna referera till i fortsättningen! Flera bra saker jag ska försöka tänka på. Jag uppskattar i synnerhet kommentarer i stil med den om färgflagan. Att det låter lite väl häftigt att den "sliter sig loss". Sånt där har jag en tendens att missa helt.

Skulle du kunna förklara "inte börja meningar med samma satsdel" lite närmare dock? Jag är inte så bra på gramatiska termer är jag rädd :gremblush: Kan du ge lite exempel?

johoohno

Warrior

Rymdhamster said:
Skulle du kunna förklara "inte börja meningar med samma satsdel" lite närmare dock? Jag är inte så bra på gramatiska termer är jag rädd :gremblush: Kan du ge lite exempel?
Visst! Subjekt är den del i en sats som gör eller är något, aktören helt enkelt (I skolan användes ofta frågan "vem är det som gör/är något" för att hitta subjektet i en mening).

Nedan är subjektet fetstilat så du kan se hur jag flyttar runt det i meningen:

1) Helmut Dinkelschnorff satt och funderade på livet i sin cell.

2) Sittandes i sin cell funderade Helmut Dinkelschorff på livet.

3)Ännu en djup suck undslapp honom medan han satt försjunken på den kalla britsen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Ah, tackar! Mycket bra tips som jag ska försöka tänka på!

Cissi

Up to no good.

Kommentarer Robert

Det är en fin ögonblicksbild ur hennes liv. Jag tycker man får en bra försåelse och inblick i hennes person trots att det är ett så kort stycke och man känner verkligen med henne när hon får dödsbudet.

Du gör några grammatiska fel, glömmer en del ändelser på några ställen men annars så är det bra flyt i språket. Det är lättläst och trevligt. Bra!

Jag gillade den här väldigt mycket, det bästa du skrivit i cirkeln hittills. Kan ha att göra med att jag gillar såna här snyfthistorier. :gremsmile: Bra jobbat Robert!

Robert Jonsson

Tokkraschade var en smärre överdrift förstås. Vad jag menade var att din kommentar pekade ut att jag inte lyckades med mitt mål. Du har dessutom helt rätt åt att jag vill ha Show här.

Tack för exemplet. Då blir det lite tydligare hur du tänker och vad jag ska försöka tänka på framöver. Återigen, tack för feedbacken som helhet.

Robert Jonsson

Tack så mycket för kommentarerna Cissi. Det verkar inte som du är ensam om att gilla den här mest så något gjorde jag nog rätt ändå. :gremsmile:

Cissi said:
Du gör några grammatiska
Är det några återkommande fel du såg att jag hade? Grammatik kommer inte naturligt för mig så jag kämpar för att försöka lära mig mina fel.

solvebring

Superhero

Johoohno said:
Jag blir nyfiken, är det några speciella ställen där du tycker jag blir övertydlig?

Tack för kommentarerna!
Ska se om jag får lite tid framöver att sätta mig ned och plocka lite i texten och finna de delar jag reagerade på. Lovar dock tyvärr ingenting.