Re: Tema: Ensamhet
Rymdhamster said:
*ljudet av motorsågen ekar över WRNUs slätter*
*ler glatt*
Rymdhamster said:
Engelska? Hur tänkte du nu?
De talar engelska hela tiden, men jag översätter åt dem?
Nej, jag använder helt enkelt engelskan för att jag tycker bättre om de engelska titlarna och tycker de för mig skapar en bättre bild av rankerna. Men alla tycker ju inte så, vilket du visar.
I världen existerar en global organisation, GEMA, som använder sig av den engelska uttrycken för sin militär. Eftersom Laurie studerar till den, körde jag på den engelska ranken.
Uttrycket "Yes, ma'am" har för mig en väldigt starkt militär klang (för jag är Hollywood-skadad) så det kändes inte sakrastiskt för mig. I alla fall inte den här kontexten, klart att det skulle bli så om jag gjorde det åt min far t.ex. så återigen ser jag poängen och ja, jag förstår dig helt klart.
Rymdhamster said:
Sen är det det här med att hon är utstött för hennes mor är en hjälte. Det känns som en sån väldigt kliché. Det är en sån grej som får mig att undra "har inte de andra ungarna läst böcker och sett på film?".
Jag har missat den här klichén helt då. Fuck. Klichér kan vara väldigt bra om man gör det medvetet, men inte bra om det sker omedvetet. Har du några exempel på det här? Känns som jag behövs påminnas om det här.
Rymdhamster said:
Jag hade tyckt att det varit mer intressant om det var hon själv som isolerat sig för att de andra bara vill prata om hennes mamma hela tiden, och det känns för smärtsamt, och att det är hon själv som dömer sig hårdare och efter en högre standard på ett sätt som får de omkring henne att ta avstånd från henne.
Hmm... Intressant tolkning. Skulle definitivt kunna fungera det också! Kanske får skriva om det här enligt den här idén.
Rymdhamster said:
Ordet ikoniska hjältar känns också som det upprepas lite väl ofta =)
Noterat. Ska se över det!
Rymdhamster said:
Det sagt så är den en text som gör mig mycket nyfiken. Jag känner att jag vill läsa mera om framför allt de ikoniska hjältarna och vad de gjorde för att bli ikoniska.
Det kommer du kunna få göra. Det presenteras nämligen i den kommande boken
Skuggstaten, som är tänkt att släppas tillsammans med rollspelet Leviathan.
Rymdhamster said:
Jag är också nufiken på Lauries bakgrund, varför hon smög sig ombord på det där skeppet och vad mer för fuffens hon kan ha haft för sig. Jag gillar också att hon inte var ansvarig för någons död utan snarare är ansvarig för att ha räddat någon liv med sitt lilla hyss! Det var uppfriskande ovanligt.
Laurie kommer att figurera en hel del i Leviathan, så det är nog inte sista gången som du kommer få se henne i ett bidrag här i Skrivarcirkeln.
Rymdhamster said:
Även om den här texten kan behöva lite arbete så tycker jag att den har goda potential att bli riktigt, riktigt bra med lite arbete.
Mer jobb ska den få - och jag ska gå igenom den med en blodig köttyxa för att stycka upp den i lämpligt skick efter att mer feedback kommit in!
Rymdhamster said:
Hoppas det inte blev för blodigt?
Inte ens i närheten. Bra och härlig kritik. I like!