Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel II

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Tema: Doften av regn: Solves bidrag!

Som vanligt så gillar jag din text. Den känns tung och allvarlig utan att för den delen vara tungläst. Språket i den känns ganska korthugget och rytmiskt på samma sätt som en marsch, vilket jag tycker passar stämningen och temat för den mycket väl. Det ger en känsla av att tiden "hoppar fram" ungefär som den gör för protagonisten i början. Svisch, han sitter i bilen. Svisch, han är hemma. Svisch, han är i sovrummet.

Jag gillar också att slutet är så abrupt. Inte en massa tårfyllt jommsande när han har pipan under hakan utan när det kommer till "slutklämmen" så att säga så går det undan. Det är ungefär så jag tänker mig att det skulle vara. När man väl har bestämt sig så håller man inte på och tramsar.

En del språkliga saker:

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Doften av regn - Rymdhamsters Bidrag

solvebring said:
Som text – som något skönlitterärt – känns det däremot tämligen platt och intetsägande. Det är bara berättande, i princip, inte så mycket visande och det känns mer som ett känslolöst referat av en situation än som att vi är i situationen.
Hmmm... känns som ett återkommande problem med mina texter.

solvebring said:
Mitt förslag är att kanske byta perspektiv; låt oss befinna oss i karavanen,
Du har helt rätt. Jag tänkte mig att skriva texter som fokuserade på tre olika personer som tema för stämningstexterna, men det betyder inte att jag måste berätta historierna ur deras perspektiv. I det här läget är ju hon relativt distanserad till det hela, medan det är karavanfolket som har något på spel. Hade varit mycket intressantare att beskriva allting ur deras synvinkel. Good point!

solvebring said:
/solvebring som hoppas att han inte är för rättfram. Vill vara ärlig men konstruktiv – inte elak på något vis.
Var min uppmaning om motorsågar och macheter på något sätt oklar? Du är inte elak, du är användbar :gremwink:

solvebring

Superhero

Wow! Tack för en massa hjärtvärmande kritik. Jag känner mig hedrad varje gång jag får ett sådant positivt utlåtande.

Håller för övrigt med om det du säger om slutet och det – att älta sådana saker förstör dem ofta. Om de kommer direkt eller bara antyds gör det så mycket större effekt.

Schysst korrigeringar i PDF:en. Håller med om dem också.

Stort tack! :gremsmile:

solvebring

Superhero

Du har helt rätt. Jag tänkte mig att skriva texter som fokuserade på tre olika personer som tema för stämningstexterna, men det betyder inte att jag måste berätta historierna ur deras perspektiv. I det här läget är ju hon relativt distanserad till det hela, medan det är karavanfolket som har något på spel. Hade varit mycket intressantare att beskriva allting ur deras synvinkel. Good point!
Det är åtminstone ett sätt att se på saken.
Glad to help out! :gremsmile:

Var min uppmaning om motorsågar och macheter på något sätt oklar? Du är inte elak, du är användbar
:gremgrin: :heart:

solvebring

Superhero
Rymdhamster said:
Eller så är tidsgränsen för inlämning av bidrag den sista varje månad, och tidsgränsen för att kommentera är den sista följande månad? En månad för att skriva, en för att läsa och diskutera (samtidigt som man skriver på nästa bidrag).
Är det inte i så fall lika bra att folk får diskutera hur länge de vill bara de håller sig till sina rubriker? Chansen för att folk diskuterar en grej över två månader är trots allt väldigt liten.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jo, helt rätt! Jag är för ditt förslag om att månadsslut är deadline för inlämning och disskutionen är sedan öppen så länge folk vill disskutera, så länge de ser till att hålla ordning på trådarna.

solvebring

Superhero
Rymdhamster said:
Jo, helt rätt! Jag är för ditt förslag om att månadsslut är deadline för inlämning och disskutionen är sedan öppen så länge folk vill disskutera, så länge de ser till att hålla ordning på trådarna.
Gott! Då klubbar jag detta iom närvaron av de mest för perioden regelbundna deltagarna.

Vill någon protestera i efterhand går det alldeles utmärkt.

solvebring

Superhero
Re: Regeländring för deadlines!

Regeln för deadline ändras från:
Deadline för inlämning och kommentarer är den sista varje månad. Se därför till att lämna in ditt material så tidigt som möjligt om du vill få det kommenterat. Lämnar du in det sent kanske folk inte hinner.
till:
Deadline för inlämning av aktuellt månadsbidrag är den sista varje månad. Tidsfristen för kommentering av bidragen står dock opåverkad av detta och kommentering tillåts fortskrida obehindrad utan stopp så länge som vikten av rätt inläggsrubrik respekteras.
Därmed är det fritt att kommentera och diskutera bidrag i efterhand, så länge som man nu har behov av att göra just detta. Man måste dock se till att inläggsrubrikerna är rätt, så att diskussioner om gamla bidrag inte förväxlas med nyare och förstör ordningen i tråden.

Tack på förhand!

Ulfgeir

Swashbuckler

Som vanligt kör du med klart mörka texter. Den här funkar dock riktigt bra. Jag förväntade mig en twist att diagnosen skulle ha visat sig vara ett misstag efteråt.

Det känns som om din grej är vardagsmisär. En ny Norén på gång kanske?

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler

Den har var riktigt bra text till en postapokalyptisk värld. Den är mörk, och kall och visar tydligt på farorna ute i ödemarken. Mer av det här.

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Tema: Doften av regn

Tja, jag får in den i tid (är fortfarande April när jag postar), men jag förväntar mig ingen feedback på den. Måste säga att det var ett svårt ämne som inte gav mig någon bra inspiration. Att sedan månaden bara försvann gjorde det ju inte bättre.

Nåja, here goes. Nej, jag är inte nöjd med den här texten. Jag vet redan att den skulle behöva förlängas rejält för att få fram något vettigt.

/Ulfgeir

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Tema: Doften av regn

jag är ledsen att du tyckte att ämnet var oinspirerande. Jag valde ett lite annorlunda ämne jämfört med hur det varit tidigare och var medveten om att det kunde bli lite risk. Jag hoppades att vårvädret skulle vara inspiration nog :gremgrin:

Nåväl, jag har läst din text och jag tycker ändå att den är rätt bra om man ser den som en inledning på något större. Men visst, i sig själv är den alldeles för kort.

Jag gillar inledningen som verkligen sätter en skön ton för situationen och målar upp miljön. Möjligen känner jag att man kunde jobba lite med meninsstrukturen lite då den nästan känns lite repetativ, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför.

Så fort du nämner white chappel så tänker jag på Jack the Ripper, men med informationen i tredje stycket tycket jag att det känns klargjort att Heather inte är en prostituerad och därför inte borde vara i riskzonen för att bli mördad (även om kanske inte hon vet det), och därför försvinner stämningen lite. Det här spelar ingen roll om man ser det här som inledningen på något annat som kommer att hända henne, däremot förstör det stämningen lite om man tänker sig en förlängd version som en berättelse om hennes väg hem. Låt det i så fall vara oklart om hon är prostituerad eller inte.

solvebring

Superhero

Ulfgeir said:
Som vanligt kör du med klart mörka texter. Den här funkar dock riktigt bra. Jag förväntade mig en twist att diagnosen skulle ha visat sig vara ett misstag efteråt.

Det känns som om din grej är vardagsmisär. En ny Norén på gång kanske?

/Ulfgeir
:gremgrin:

God45

#PrayersForBahakan
Tema superhjälte

Ledsen att jag missade doften av regn, mitt diktande fungerade inte den här månaden :gremfrown:

I alla fall, temat den här månaden kommer att vara: Superhjälte

Lycka till och Exelsior!

solvebring

Superhero
Re: Tema superhjälte

Coolers!

Jag är dålig på superhjältar och tja, gillar väl inte genren så jättemycket – iaf inte de klassiska trikåsnubbarna. Utan att säga att jag inte tycker om dem. Därav ska detta bli jävligt intressant! :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan

solvebring said:
Coolers!

Jag är dålig på superhjältar och tja, gillar väl inte genren så jättemycket – iaf inte de klassiska trikåsnubbarna. Utan att säga att jag inte tycker om dem. Därav ska detta bli jävligt intressant! :gremsmile:
Du kan alltid göra något okonventionelt med det, det finns en massa spännvidd där någon är en "superhjälte" men inte en superhjälte. Eller så kan du använda det som en metafor. Ska bli spännande att se vad folk gör, jag tror det kommer bli rätt få klassiska superhjälte historier men man vet aldrig :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Får säga som solvebring: det finns få saker som är mer ointressant och oinspirerande än superhjältar. (Okej, det kanske inte var exakt vad han sa - eller riktigt vad jag tycker. Politik är tråkigare.)

Så jag slänger ut en förvarning redan nu: bidraget kommer troligen vara väldigt löst knutet till temat den här gången.

solvebring

Superhero

God45 said:
solvebring said:
Coolers!

Du kan alltid göra något okonventionelt med det, det finns en massa spännvidd där någon är en "superhjälte" men inte en superhjälte. Eller så kan du använda det som en metafor. Ska bli spännande att se vad folk gör, jag tror det kommer bli rätt få klassiska superhjälte historier men man vet aldrig :gremsmile:
Exactly my thought!