Nekromanti Rollspel och Animé effekter i Rollspel, går det?

Lord Samuel

Warrior
Re: Det heter DoD!

En enkel lösning som används ofta:
Låt erfarenheten det behövs för att öka ett steg öka med FV.
Det finns bra regler för detta, så att öka mellan 25-26 kostar typ 40 EP eller nått. Du kan ju också se till att RPna inte får så mycket EP, tex 1 enbart vid perfekta slag som inte sker sååå ofta (om inte nån övat in exakt hur man ska hålla täningen förståss). Och givetvis hindra dem från att låta deras RP "träna" på nån skola eller så i 10 år innan ni börjar spela, för rollspelande ska vara spelande, inte en strävan efter att få så höga siffror som möjligt.

Innan jag insåg det, i den väldiga början på min karriär, så hade jag en RP som hade FV 67 i långbåge... han träffade mycket...

Umi Ryozaki

Veteran
Re: Manga (o/t)

jag gillade Iria, den var det fullt röj i =).
Håller på att kolla igenom hela Gundam Wing nu i en Förening. Den verkar rätt grymm. Men jag gillar ändå Tjejiga Animé's mest =)
/Umi

Umi Ryozaki

Veteran

Hmm.. öka kostnaden låter bra...
Men grejjen är den att de använder majoriteten av fria exp till Vapen färdigheter. (Inte alla dock, en del vill få asmycket i instrument istället)
/Umi

neuter

Swordsman

De bästa animerna är imho studio Ghibli filmerna. Passa på att se Nausicaa och Monoke Hime om ni får chansen. Förövrigt kan man väl säga att om DoD6 skulle vara japanske steampunk skulle det var exakt som Monoke Himme.

"Soylent Green is people!"

neuter

Swordsman

Det är inte småsaker, och det spelar stooooor roll.

Azagthoth

Myrmidon

Är det en hel del strider i äventyren? Jag har märkt att spelare i grupper där det ofta blir våldsamma lösningar på problem lägger en större del av de fria erfarenhetspoängen på just vapenfärdigheter. Deras resonemang är enkelt, vi slåss mycket, jag vill inte förlora min rollperson, alltså ökar jag min skicklighet att försvara mig.

/Azagthoth

Rosen

Myrmidon

<I>det är en fjortis animé som Sailormoon, fast bättre animerad och bättre story.</I>

Hrmph!!  Bishoujo Senshi Seeraamuun rular. <B>Hårt.</B>  Den, och Fushigi Yuugi.
MKR:s story påminner iofs en del om en typisk rollspelskampanj - questa runt och hitta grejor och uppfyll delmål och gå upp i level och ha småäventyr på vägen medan man jobbar sig fram mot den onde überbossen - men vad är så bra med den storyn? Åtminstone animen kändes rätt substanslös, tyckte jag.
Bättre animerad än vilka avsnitt? Sailor Moon hade massor av olika animatörer, inklusive mästare som Ikuko Itoh och Kazuko Tadano.

Och grabbig testosteronanime gör mig bara sömnig.

--
Åke

DanielSchenström

Swashbuckler
Det ligger till grund för bl.a. Call of Chtulhu med flera spel. Äventyrrspel använde det först på licens och köpte sen rättigheterna för att bli av med licensavgiften.

Sen har jag inte spelat något DoD sedan 91 och kan inte säga något om det specifikt annat än att jag spelar en massa system, några med levels och några utan och förutom ett av dem gillar jag dem oavsett. Reglerna ska motsvara världens stämning, det är enda kravet jag har.

Daniel "Warduke" Schenström

Nerosuferoth

Swordsman

Det är inte småsaker, och det spelar stooooor roll.

Du menar väl "st&&&&&r r&ll", va;-)

Nej, skämt åsido, Drakar och Demoner förkortas DoD (av någon outgrundlig anledning skriver RiotMinds DOD6 med stort "o"), och Dungeons & Dragons förkortas D&D. Faktum är att ampersanden (&-tecknet, alltså) är lite av ett varumärke för D&D i form av en drake. Target Games klurade till det med DoD 5 och började skriva 'Drakar & Demoner' istället, trots att de själva tidigare sagt att Drakar och Demoner ska vara DoD. Det spelar roll, annars blir det fel och det blir inte rätt.

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É

Nerosuferoth

Swordsman

Och grabbig testosteronanime gör mig bara sömnig.

Är det någon som har sett den där med en blå demon på framsidan, den heter 'Uroutsokodoji' eller något liknande. Den är lite... fixerad. Eller vad sägs om citatet "I've allready got your sperm, now I want your blood" (eller var det kanske tvärtom?)

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É

Umi Ryozaki

Veteran

Faktiskt inte, hela den stora finalen i den kampanjen utspelades utan ett enda strids fördighetsslag från deas sida. Nog för att en karaktär var gudason och blev helt SL-styrd mot en gigantisk tunnelmask käkade upp en Dvärghuvudstad. De som hade bortåt 27 FV fick inte ens utdela ett hugg mot denna FÖR stora varelse.

Många av äventyren är inte strids inriktade, men 2 av spelarna statsade ändå på sina vapen från början till slut. Som tur är kommer de inte göra det längre, med sina nya karaktärer. (De gamla har mer eller mindre slag sig till ro och gjort "Action figues" av sig själva.)
(Hahaha! Med 10 åringar kommer man inte långt!)
/Umi Ryozaki

Umi Ryozaki

Veteran

Den har jag sett... Lite skum och overpower...
Den Amerikanska Censurerade versionen stör mig, men den Japanska är OK. Långt ifrån storfavorit men ändå en OK film.

/Umi Ryozaki

neuter

Swordsman

Urotsukidoji är bra, lite mått hentai-aktig, men ändå tuff.

Sunnie

Veteran

MIN CAHOULEON HAR INTE SLAGIT SIG TILL RO!!!!

F'låt, Subnnie här... den andra tjejen i rollspelet ^_^. Även "ägare" utav en krigisk alv.

Slutet på din kampanj Umi... var helt ok!! Däremot så tycker jag att du kan ge Chaouleon nått att döda snart :)

Jag hoppas verkligen att min 10-åring växer snart (hon kan ju ingenting...).

Även om jag (Chaouleon) gillar att slåss, så vill jag (Sunnie) ha mer intriger mellan våra spelkaraktärer (det gäller iofs alla de (2) karaktärer jag spelar med dig som spelledare Umi :)

Warent

Veteran
jo höga fv värden kan vara mycket löjligt!
Jag skapade en gång en lönmördare (ljusalv) till DoD5.
Han hade fv 21. i tre eller fyra vapen samt finna dolda ting och upptäcka fara. SÅ SKA DET INTE VARA.

//Warent (tacka vet jag DOD6)

Umi Ryozaki

Veteran

Men grejjen är att de rollspelar bra, även om de leker kobolder med poängen. Dock borde man säga att de inte kan övertala så bra om de inte har högt på färdigheten mm. Men det är lite väl svårt om något...
Men.. Det är väl inte dirket bra rollspelande... Eller?
Hmmm.... Bra synpunkt.
/Umi Ryozaki

Sunnie

Veteran
Jag tycker att Umi's värld återspeglar hennes stämmning, TV-spelsmani och åsikter.

Vaför skulle vi annars kunna lära oss att göra en Ha-Do-Ken och stöta på (och göra) en massa udda människor som springer runt med stora fioler på ryggen och är allmänt sinnesförvirrade.
Sen får vi inte glöma Gudarna som är extremt FF-inspirerade :)
Och inte heller klonerna av Umis favoritkaraktär Morrigan :p

Och hur påverkar det vårt rollspel? Hittills mycket positivt :gremsmile: (iaf från min sida)

Nerosuferoth

Swordsman

Vad tycker du om Tenchi-Muyo? Jag har tyvärr inte sett den men tror att den är mycket bra. Det finns väl två långfilmer och en "uppföljar-serie" med samma karaktärer?

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É

Umi Ryozaki

Veteran

Den är as-bra!
Anime kärleks komedi när den är som bäst =P
Jag har sett de 4 första delarna i serien, den är sanslöst bra!
+ Ryoko är söt!
Har däremot inte sett någon av långfilmena.
/Umi Ryozaki