Nekromanti Rollspel och musik?

Johan K

Gammal & dryg
Ja & det beror på vilket rollspel

jag för min del tycker att det är gasnak skönt att ha musik som ligger i bakrunden..

Sen så beror det på vilket rollspel som du spelar när du väljer musik. Det kanske inte är så klämkäckt att köra rammstein när man spelar DoD... Då passar klassiskt bättre..

Eksem

Champion
Re: Ja & det beror på vilket rollspel

Nja, klassiskt kanske funkar, men det känns inte så jävla fantasy ändå. Men vanligast är väl intrumentalmusik, och allra helst filmmusik som faktiskt är gjord för att förstärka en berättelse.

Quan'talis

Swashbuckler
Inte för mig i alla fall

Jag har försökt använda musik nu och då, men det funkar inte. Jag tycker att musiken bara blir ett störningsmoment utan att förbättra stämningen särskilt mycket (det bör noteras att jag inte vill ha någon bakgrundsmusik då jag läser, äter, sover eller slår in spikar i vardagsrumsgolvet heller, så det kan hända att jag är mer än vanligt känslig).

-JPS- har försökt använda soundtracket till Lord of the Rings en gång, men det funkade inte. Har ni en aning om hur svårt det är att spela en dramatisk stridsscen till tonerna av "Concerning Hobbits"?

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
På ett bra sätt

Vad jag tycker är svårast är att använda musiken på ett bra sätt.

Det blir gärna, om man bara sätter på en skiva, att musiken faller helt fel med vad som händer. Jag har provat med att skriva upp när viss musik passar men det lyckas alltid trassla till sig. Någon som har någon plan för hur man smidigt passar in musiken till spelet.

Det fina är ju trots allt när man lyckas, för då kan det ge en verkligt härlig effekt.

Krille

Super Moderator
Re: På ett bra sätt

"Någon som har någon plan för hur man smidigt passar in musiken till spelet."

Lösning ett: Anpassa äventyret efter skivan. Det kan dock leda till rätt absurda situationer:

Två kvinnliga rollpersoner sitter inne i den heta poolen inne på badhuset och snackar tjejsnack, och tar det i största allmänhet rätt lugnt efter att ha smiskat Imperiet hela dagen. I bakgrunden hörs lite ball barjazz, men det är Star Wars så det passar. Plötsligt slår CD-växlaren till, byter skiva och BAM så mullrar Imperial March igång! Spelledaren anpassar sig efter läget: in på damavdelningen marscherar fyra stormsoldater med dragna vapen...

...de två tämligen efterlysta rebellhjältarna sneglar oroat på stormsoldaterna. Den ena låter handen glida in i sin hopvikta handduk där pistolen ligger, den andre sluter ögonen och försöker fokusera på ljusvärjan...

...stormsoldaterna stannar. Imperial March mullrar fortfarande. En av soldaterna säger med kvinnlig, om än metalliskt förvrängd röst: "finns det plats i badet?"

"Eh... ja?" säger en av rollpersonerna. Anföraren nickar, drar av sig hjälmen och en typisk kvinnlig ungersk kulstöterska skakar ut håret. Stormsoldaterna börjar mickla av sig rustningarna, och plötsligt sitter två rebellhjältinnor spritt språngandes i badet tillsammans med fyra lika spritt språngandes kvinnliga stormsoldater utan rustning.

Lösning två: Sätt ihop ett antal spellistor med musik som passar äventyrets olika faser - en jaktspellista, en stridsspellista etc. Skaffa fjärrkontroll, eller gör det på annat sätt möjligt att byta spellista snabbt.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.

Även om jag gillar lösning 1 bättre (tack vare att det kan bli så helt otroligt roligt) så tror jag att lösning 2 passar mig, och de flesta andra, bättre.

Det är dock ett jäfla slit med att sitta och pillra ihop alla listor och sedan byta låtar under spelets gång. Som om man inte hade nog att tänka på!! Men vad gör man väl inte för att spelarna ska bli glada? För är spelarna glada så är SL glad, forhoppningsvis iaf... :gremwink:

Dessutom så kanske det är på tiden att man gör skäl för alla SL-mutor som har delats ut under åren. :gremlaugh:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Om du har en bärbardator.

Om du har en bärbar dator så kan du lätt MP3:a alla låtar du behöver in på datorn, mixa ihop låtarna som du behöver dom, sedan koppla datorn till en stereo (behövs en speciell ljud-ut sladd som kostar under hundringen skulle jag tippa). Det är mycket lättare att byta mellan playlists på en dator än att hålla på mippla med cd-skivor.

Det ända man kan oroa sig för är om att ha en dator på bordet kan förstöra stämningen i spelandet. T.ex. om man spelar fantasy så kan det kanske döda stämningen lite granna.

Jag spelar dock Neotech, och jag lånar en av spelarnas bärbara dator (som han bär över till mitt hus varje spelmöte, bless him) och det fungerar utmärkt. Man kan till och med gör ganska avancerade grejer med musiken. Mitt MP3 program stöder enkla frekvensfilter (equalizers på engelska) och där programmerade jag in ett filter som bara släppte igenom dom tyngsta bastonerna.
Vips, det låter som du är på toa på ett disko eller nåt. Gav en väldigt bra effekt.

/Naug

Johan K

Gammal & dryg
Mmm !

Ja, jo du har nog rätt. Finns det möjlighet att ha nån bra filmmusik så är det helt ok !

Krille

Super Moderator

"Det är dock ett jäfla slit med att sitta och pillra ihop alla listor och sedan byta låtar under spelets gång."

Näe. Jag har en fjärrkontroll för 199 kronor inpluggad i datorn. Den kan man starta program med genom att koppla en knapp på fjärrkontrollen till en applikation. Välj knapp 1 och koppla den till spellista 1 (Skräck), välj knapp 2 och koppla den till spellista 2 (Action), och så vidare. Ställ sedan in spelaren på slumpvis spelning, och se till att den börjar på slumpvis plats i listan.

Mitt under spelmötet blir det en skräckscen. Tryck på knapp 1. Klart!

Har man ingen fjärrkontroll, lägg upp genvägar till spellistorna på skrivbordet. Stega till rätt spellista med pil upp och pil ner. Tryck Enter. Klart!

Berserk

Warrior
Concerning Hobbits

Har ni en aning om hur svårt det är att spela en dramatisk stridsscen till tonerna av "Concerning Hobbits"?
Det har jag bättre än de flesta, vilket säkert mina kära spelarkamrater kan intyga. :gremcool: Det gäller bara att hålla koll på vilka låtar som är vilka och byta till den för tillfället lämpligaste. Fick grymt bra effekt när min spelgrupp först vandrade in i en mörk magikers boning fylld av magisk dimma, med A Journey In The Dark som stämningsgivare, och sedan med gemensamma krafter nedgjorde en dödsriddare till tonerna av The Bridge Of Khazad Dum. Mäktigt.. Ooh..

Berserk

Warrior
Re: Om du har en bärbardator.

Och Winamp 3 med sin rätt avancerade crossfader (motorcykelpappa :gremcrazy:) är ganska praktisk. Blir bra när man kan byta låtar utan tysta avbrott som stör stämningen.

Bara jag nu fick tag i en billig laptop så skulle vi ha stämning för fyra spelgrupper.

Balderk

Swashbuckler
ja det är det

Ja absolut!! Vi har alltid musik när vi spelar och det hjälper till skitmycket med stämningen. Sen vi började med musik första gången fär några år sedan har det inte gått ett spelmöte utan den, Däremot har vissa blivit inställda pga av att musiksaknats, så mycket betyder den för vår grupp.
Självklart finns det nog andra som kör utan musik, men för oss är den ovärderlig.

/Jonas

Balderk

Swashbuckler
SoR soundtrack

Jag tror säkert att det var väldigt mäktigt. Och mycket av musiken på skivan är bra stämningshöjare. Men jag håller med JPS... Den är för mångfaldig. Vissa låtar är stämningsfulla i vissa stycken och glada i andra. (Nu var det ett tag sen jag spelade till den så jag kan inte ge några namn)
Irriterande är det när man i ena sekunden har jättebra anpassad musik i bakgrunden och sen i nästa spelas en glad visa.

Näe, det bästa är att SL bränner en skiva med den sortens musik han tror att han kommer att behöva till det rollspelet (extrajobb för honom men det glädjer oss spelare, så det är vi tacksamma för :gremwink:)

/Jonas

panurg

Veteran
Ja! musikk er bra til å skape stemmnig.Men ikke all musikk.Bruk musikk som ikke er kjent, så slipper du at spillerne lytter mere til musikken enn deg.
Vocal musikk kan være plagsomt, for vocal musikk ønsker å oppnå verbal kontakt med lytteren.Bob Dylan er f.eks ikke å anbefale.
Jeg bruker mye modal klassisk musikk i mine fantasy campanjer.Stravinsky (le sacre de printemps) F.Valen (normann).
Samtidsmusikk synes jeg også fungerer ganske bra , bare det ikke bråker for mye.
Det å bruke ukonvensjonel musikk, gjør at spillerne møter noe ukjent,og fremmede ting skaper skeptisisme,frykt og nyskjerrrighet som også skaper spenning.

Panurg

Troberg

Sinister eater
Det kan funka, men det är några saker som är viktiga att tänka på.

Först och främst så ska musiken inte vara för hög. Detta gäller speciellt om det finns personer som har dålig hörsel som då kan få svårt att skilja ut vad som sägs. Jag har själv detta problem (även om det inte stör mig så mycket, jag har hört det mesta och det var inte mycket att lyssna på...). Var lyhörd (oavsiktlig ordvits) för om någon spelare har detta problem.

Val av musik. Nyckelordet är subtil. Musiken ska inte vara för dominerande, utan den ska krypa upp på spelarna utan att de märker det. Instrumental, alternativt sång utan begriplig text, eftersom texten annars lätt tar uppmärksamhet.

Passande. Powerrock kanske inte passar fast den handlar om krigare och sånt. Försök hitta sådant som andra än du själv tycker passar, ofta är det väldigt personberoende.

Några förslag:

Dungeonbashing, urskog, fantasy i John Bauerstil: Macbeth med Laibach. Lågmäld men ger bra stämning, tillräckligt lång och varierande för att loopas.

Skräck på mentalsjukhus: SchreiX eller Vena Cava av Diamanda Galas. Släck lyset och spelarna kommer att bli så skraja att de behöver ha med sig reservbrallor. Egentligen inte tänkta som bakgrundsmusik, men funkar bra.

Cthulhu i Egypten: Vilken som helst av Om Kalthoum (och hon har gjort många!), Enta Omri rekommenderas och är lättast att hitta. Varianter på stavning finns, då det inte finns ett 1:1-förhållande mellan arabisk och svensk stavning. Också långa och loopbara.

Thatcher-regimen på Irland: Irish Brigade, Wolfetones, Standing Stones.

Vietnamkriget: Rolling stones, speciellt Paint it black (detta naturligtvis under förutsättning att man spelar amerikaner). Blanda in lite "When Johnny comes marching home" och lite annat USA-patriotiskt dravel så har du känslan på plats.

Western: Köp ett par samlingsplattor av Ennio Morricone's spagettiwesternmusik så har du allt du behöver.

Klassisk musik funkar skapligt, men man ska kanske undvika den alltför dominerande musiken som Orff eller Wagner.

Filmmusik: Kan funka, men använd med försiktighet.

Erik_UBBT

Veteran

Jag har en nyligen införskaffad MP3CD-spelare. Inför nästa spelmöte ska jag bränna en skiva med en mapp för varje kategori låtar (en för strid, en för mer lugna tillfällen osv). Sen behöver jag bara dra en sladd lite diskret längs väggen till närmsta högtalare så kan jag sitta med spelaren bakom spelledarskärmen och anpassa bäst jag vill.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: SoR soundtrack

Näe, det bästa är att SL bränner en skiva med den sortens musik han tror att han kommer att behöva till det rollspelet (extrajobb för honom men det glädjer oss spelare, så det är vi tacksamma för

Fast då borde man ju först söka efter musik som man tror att passar, sedan testa om den faktiskt fungerar, sedan försöka förutse vilken sorts musik man kommer att behöva i ett visst äventyr o.s.v. Den tid som går åt till det kanske spelledaren skulle kunna använda bättre till att förbereda äventyret, göra snygga handouts, öva på sin Darth Vader-imitation, eller på något annat sätt förbereda sig. (Dessutom kan det ju hända att spelledaren och spelarna har olika åsikt om vad som är stämningsfullt).

-JPS- försökte bränna en cd-skiva en gång, men den började bara smälta och lukta illa.

Cybot

Mest spelbar

Yepp, Crossfader och en plug-in för att snabbt byta playlists.

När jag kör Sci-fi så håller jag nästan allting på min lilla bärbara.
Kartor, rollformulär, anteckningar, stämmningsmusik...you name it.